Bukefalos 28 år!

Drar ihop hästarna "på tygeln"...

C

cotton

Drar ihop hästarna \"på tygeln\"...

När jag läst en tråd om stöd på yttertygel längre ner så känner jag mig som en urdålig ryttare som fått lära sig "det gamla sättet". Nämligen att ha ett stöd på yttertygeln och vara mjuk i inerhanden och att när man ställer så ska man ha kvar stödet på yttetygeln. Det gör inte heller hela saken bättre att jag sedan känner mig som att jag drar ihop hästarna och att jag får låst ytterhand mm. Precis ALLT det som det stod i den tråden var dåligt och så ska man inte göra osv. Och jag vet att jag drar hårt, som om jag försökte pressa in hästens huvud med kraft och jag driver "aldrig" och saknar därmed den där framåtbjudningen som är själva grunden i att få en häst på tygeln...

Jag känner mig ledsen över det och känner mig totalt värdelös som ryttare... :( :cry: Och jag har ingen aning om vad jag ska göra så om någon har något att säga så varsågod, yttra er... :(
 
Re: Drar ihop hästarna \"på tygeln\"...

Det du kallar "det gammla sättet" skulle jag nog snarare kalla för "ridskole sättet".
Jag har lärt mig rida av en gammal kavalleri instruktör...
På det "riktigt gammla sättet" och det tjat jag har hört hela mitt liv är att man aldrig arbetar en häst utifrån och in(stöd på ytter) utan tvärt om... inifrån och ut....och man ska aldrig börja med ett stöd i någon hand... Var det nån som fattade det där... :o Formen ska ju komma från en eftergift och du kan inte framtvinga en ärlig, bra och för hästen skonsam form genom att hålla hästen på ytter(tror jag).
Det gammla sättet som jag ser det (det jag lärt mig) är en blandning mellan "ridskole ridning" och klassisk/barock ridning. Varje sak är väl genomtänkt och görs av en anledning och det ska vara så skonsamt för hästen som möjligt. På senare tid har jag även använt mig av indanernas sätt att lära och skola hästar och jag plockar lite från alla håll och kanter när jag rider och gör en egen variant av det. Man tar lite från varje instruktör som man rider för... Så tror jag att nästan alla gör. Min ridning är numera en kombination mellan kavelleri, western,klassisk och indian. Alla sätt är bra utom dom dåliga. Det är bara själv fundera ut vad man tror är det bästa för hästen och sedan köra på det. Det finns ingen som kan säga att det är varken rätt eller fel. Alla har rätt till sin tro.

Detta är ju bara min syn på det hela..
 
Re: Drar ihop hästarna \"på tygeln\"...

Så lustigt att det sättet är ett "ridskolesätt" som du säger det för det är just på min ridskola som jag lärt mig det.
 
Re: Drar ihop hästarna \"på tygeln\"...

Jag tycker absolut inte du ska känna dig som en "dålig" ryttare. :)

Bara det att du tar in ny information och reflekterar över ditt sätt att rida tyder på att du är en bra ryttare, tycker jag. :idea:

mvh Jessica
 
Re: Drar ihop hästarna \"på tygeln\"...

Tack så mycket! Det känns bättre nu. :) Och det är väl som med allt att man ska vara öppen för nya saker och försöka åtgärda saker som man tycker är fel osv. :idea: Det ska man alltid ha i åtanke så tack för att du nämnde det så att jag kan tänka på det. :D :rofl:
 
Re: Drar ihop hästarna \"på tygeln\"...

var istället glad att du upptäckt problemet å gör något åt det. :idea:
Det är det svåra med hästar, att inte riktigt veta vad som är rätt och fel, jag menar, ska inte en utbildad ridinstruktör kunna lära ut det "rätta" sättet? Istället kan man omedvetet bli inlärd genvägar och fusk.
 
Re: Drar ihop hästarna \"på tygeln\"...

*Lånar knapp*

Håller med jessica...
Bara man är öppen för nya sätt och har hästens välbefinnande i tanken...
Så tycker jag att man verkligen är en bra person och kanske även en bra ryttare.

Ingen är som sagt full lärd och det kommer alltid att finnas någon som tycker att det du gör är fel eller udda på nått sätt. Bara man funderar igenom allt man lär sig och är öppen för att lära sig nya saker och kanske framförallt provar sig fram.... (Det som funkar för mig och min häst kanske inte funkar för dig och din häst) Så tror jag att man kan hitta ett sätt som både känns bra för ryttaren och hästen.

En annan sak som är viktig...
Du måste tro på dig själv och tänk för dig och din häst, vad som är bäst för er. Hitta sedan en instruktör som stämmer överens med ditt nya tankesätt, var inte rädd att ifrågasätt om metoder inte stämmer överens med det du tycker.

Rid och var lycklig! :bump:
Lycka till!
 
Re: Drar ihop hästarna \"på tygeln\"...

Jag har ridit i 15 år och har ännu inte hittat "det rätta sättet" att rida på. Gäller nog att prova sig fram och snappa åt sig det som känns bra från de olika ridstilarna och sätten. Men hur som helst bör man sträva efter att arbeta MED och INTE EMOT hästen.
Senaste ridlektionen jag tog (på en sk vanlig ridskola) var för lite mer än ett år sedan och på den lektionen bestämde jag mig för att aldrig ta en "vanlig ridlektion" igen.. Kommer ihåg hur jag satt på gränsen till tårarna när jag tvingades dra och slita för att överhuvudtaget få hästen att lyssna, jag sa till ridläraren att jag hela tiden satt och drog hästen i munnen, tyckte inte alls det kändes bra. Ridläraren sa bara att det tyckte hon inte alls det såg ut som.. :mad: Hade jag suttit och slitit min häst i munnen bara hälften så mycket hade han fått panik stackarn. :(
 
Re: Drar ihop hästarna \"på tygeln\"...

1. Du funderar över din ridning och läser vad andra skriver/säger/gör och funderar över det också - jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att du är en dålig ryttare

2. Det finns nog inget ett rätt sätt att rida (fanns det det så skulle inte jag och fler med mig bli mer och mer förvirrade med åren ;))

3. I vissa fall menar folk som säger stöd att tygeln inte ska glappa. Stöd behöver inte vara en låsning eller att hästens huvud hänger på ett snöre. Det är altså inte automatiskt fel. Felet kommer när handen låses eller när innerhanden används för att såga ner hästen i form

4. Vi talar finlir, man behöver ha ryttarkänsla för att hitta vad som egentligen är rätt att göra i olika situationer för olika ekipage. Det finns enligt mina observationer två sätt att skaffa ryttarkänsla: antingen får man det direkt, gratis som en gåva från Gud (avundsjuksmiley) eller också får man öva och tänka. Den klassiska ridskolehästen förlåter oss när vi övar - därför ska dessa alltid behandlas med respekt och ödmjukhet (det sista och det första säger jag tvärsäkert, resten är mest funderingar)
 
Re: Drar ihop hästarna \"på tygeln\"...

Ok! Tavk för svaren Egot mfl. Det hjälper och jag tänker mer positivt angående min ridning nu! :D Och jag längtar tills jag ska på hoppridläger... :rofl: :bump: :banana: :D
 
Re: Drar ihop hästarna \"på tygeln\"...

Genom att inse sin egen okunnighet börjar man Resan med stort R! Men det är inte roligt att inse hur kass man är och hur lite man vetat om ridning, det är det inte. Men det kan bara bli bättre!

Fotnot: det är inte fel att ha stöd/kontakt med hästens mun, just nu råder det trend att släppa kontakten har jag märkt. Det är väldigt oartigt mot hästen! En häst som rids i form lägger sig själv i ryttarens händer (bildligt talat, jag menar inte att den lägger sin vikt i bettet...) och det är ryttarens plikt att varsamt visa den vägen. Att bryskt släppa taget eller ha för mesig kontakt leder aldrig till samling. När hästen är väldigt väldigt välskolad kan man ha mesig kontakt (säkert släppa också) och hästen förstår ändå vad som krävs. Men de flesta hästar i Sverige är inte där idag (troligen bara en promille av alla användares hästar, antar att vår dressyrelit inte är reggade här utan de flesta av oss har ridning som hobby) och därför blir inte vägen det samma som målet. Om målet är att rida med lätt och fin kontakt under ett helt dressyrpass kan det ÄNDÅ innebära att man har en fastare kontakt innan man kommit dit.
 
Re: Drar ihop hästarna \"på tygeln\"...

Jag säger som Egot: :bow: Men vill även tillägga, tack så himla mycket för ett bra svar. Tack vare alla bra svar så tänker jag i "nya" bra banor. Jag tänker på för att uppnå ett mål så måste man inte rida som om man redan uppnått målet och att första steget i att bli bättre öht är att vara öppen för nya saker och sina fel.

Tack än en gån! :bow: :D :)
 
Re: Drar ihop hästarna \"på tygeln\"...

Då kallas det inte "på tygeln"
 
Re: Drar ihop hästarna \"på tygeln\"...

Du inte ens dressyrelitens hästar är väl där...
 
Re: Drar ihop hästarna \"på tygeln\"...

Jag tycker nog att några av de svenska hästarna är där, även om jag håller med dig om att kvaliteten kunde varit högre. Men varje ekipage har något guldkorn man kan inspireras av.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 712
Senast: Whoever
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 947
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 581
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp