Dressyren idag

Sv: Dressyren idag

fast träning är ju mycket mer än att kunna rida och utbilda hästar, det krävs pedagogik och inte bara känsla för man måste kunna förmedla vad man menar och hur man menar. det kvittar ju hur duktig man är rent praktisk om man inte får sina elever att förstå.

sen finns det ju åt andra hållet; folk som pratar stort o brett om allting och det låter så bra att folk faktiskt sväljer det fastän det inte är rätt en endaste meter.

licenserade tränare är inte synonymt med BRA tränare. men om man ska börja någonstans är det ju ändå i träningsdelen och inte tvärt om.
 
Sv: Dressyren idag

Mackan: jag tror de flesta tävlar för skojs skull, ingen som gör det hatar det antar jag, men att nöja sig och inte utvecklas, det speglar ju det mesta i ens hästeri; upplägg, träning, motivation o.s.v. o.s.v. Kommer heller aldrig förstå det för innerst inne tror jag som jag skrev i första inlägget att ALLA vill utvecklas och kunna tillgodogöra sig allt sin häst kan och klarar av. Har man ett intresse eller en hobby som ridning är det svårt att nöja sig och det är konstigt att folk gör det. Okej om man samlar frimärken man kanske inte kan bli typ "bäst" på det :p Men oavsett sport!

Man får ju sätta målen och förutsättningarna i perspektiv (där tror jag tränaren också spelar otroligt stor roll, om man alltid säger "jättebra, jättebra, jättebra" eller "ja kanske, lite till, kanske" istället för konkreta råd och instruktioner kommer ju eleven tro att det ÄR jättebra), har man orimliga förväntningar tror jag man tröttnar rätt fort.

Och ytterligare en sak ang. tränare och träningar. Jag förstår inte heller hur tränare som lever på det (träningar/utbildning av ryttare) inte går vidareutbildningar och deltar på sådana saker, om man betalar dyra pengar för träning så ska man väl kunna förvänta sig att tränaren håller sig framme och med i sådant? Det krävs ju mycket engagemang från alla håll och framförallt kemi för att man ska nå dit man vill.

Jag jag förstår det inte heller faktiskt. Det är som att det blivit ngt sorts mellanläge: dessa folk är sjukt taggade och på att anmäla sig och åka ut på tävlingar, men utöver det brister upplägget ngt rent katastrofalt. Jag förstår inte heller, så som du är inne på, hur man kan vara motiverad på såna premisser. I de fall jag illustrerat kan jag faktiskt inte ens närma mig att förstå hur dessa personer tänker, det går bara inte, jag har försökt, men vi är nog på olika planeter. Jag som inte varit ute och tävlat alls senaste åren men däremot ligger i med träning, som är min motivator, utan det och utan att utvecklas vidare i mig själv som ryttare, samt vidareutbilda hästen och känna att den blir bättre, skulle jag aldrig rida, för jag skulle inte ha motivationen uppe. Min häst, och kompisen i samma stall som inte heller tävlar just nu, har hästar som är milsvitt högre i kondition och styrka och skolningsmässigt, än dessa ekipage, vi har varit igång hela vintern kontinuerligt utan uppehåll alls. Jag har jättesvårt att se hur de tänker och ärligt, jag vet inte om de så aktivt tänker på hur de rent konkret ska vidareutvecklas - drivet verkar liksom inte finnas där, utom om vi pratar tävlingsdatumet de bokat in, och ngn vecka inför tävlingen liksom. De åker ut och rider några LB:1 på 47 procent, och sen är det liksom bra med det, det duger bra och man ligger inte i ngt särskilt för att komma vidare eller jag tror inte ens man tycker det är så dåligt faktiskt : )

ang. din andra paragraf tränare så har de inte tränare som bara berömmer och berömmer, så det är inte heller där det hänger. det är ett mysterium bara :D

och sista paragrafen: ang. tränares fortutbildning och engagemang: det skiljer otroligt mycket i min erfarenhet. Jag har en tränare som skulle gå genom eld engagemangs mässigt för att stötta och hjälpa mig, oavsett om det är träning eller tävling. jag vet flera andra i området som är likadana, de coachar, peppar, risar, och är med på framridningar eller i bakgrunden som coach osv osv. sen vet jag andra som har mkt höga bokstäver som tränar alla, har ca 60 elever i veckan och då pratar vi allt från ridtravare till islänning eller en häst som aldrig ngnsin dressyr ridits en dag i sitt liv osv - ALLA får träningstid trots att det är en a-tränare. Där undrar jag vart drivet och engagemanget får ngn sorts bränsle. Det KAN inte vara möjligt att vara på topp inspirations och engagemangs mässigt om man ridit OS, och står och tränar ridtravare eller hästar som bott i skogen tills de var 16 år. Jag menar inte detta på ngt fördomsfullt sätt alls nu, märk väl alla som läser. Men det KAN inte vara gynnande vare sig för elev eller tränare i dessa situationer, när tränaren är a-tränare och har ridit OS, och har 60 lektioner i veckan för precis kreti och pleti liksom. Jag ifrågasätter omdömet för samtliga involverade rätt starkt utifrån detta, (och givetvis även vad jag sett under pågående träningar).
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyren idag

Eller så leder det till att många duktiga ryttare med potential ger upp eftersom ekonomin inte ger mojlighet att köpa det hästmaterial som krävs. Att du har en trevlig häst betyder inte att du är en duktig ryttare och så länge domarna dömer hästens kapacitet kommer det inte leda till någon som helst utveckling av ryttarna. De som kommer vidare blir automatiskt de som har rätt hästmaterial.
 
Sv: Dressyren idag

Kl
jag ser inget av det ni säger, att gångartshästarna skulle premieras så oerhört i LC-LB-låga LA klasser här i östergötland, såtillpass att det skulle påverka ritterna alls faktiskt.

har närkontakt med flera riktigt fina gångartshästar, med ryttare jag redovisat sen tidigare i tråden. de ligger sist/på nedersta snäppet i resultat listan oavsett ;)
 
Sv: Dressyren idag

Fast man kan inte ALLTID skylla på att "alla andra har mer pengar och kan satsa" för det finns MÅNGA ryttare som rider otroligt bra med fina resultat och klättrar i klasserna stadigt utan att ha snordyra hästar, snordyra saker etc etc etc. Det där är typ världens mest kassa attityd. Visst, ridsporten är dyr och har du pengar kan du komma väldigt långt men du kommer inte lika långt om du bara köper fina hästar och fina saker, du måste faktiskt vara duktig.

Jag säger inte att det är lätt men det går ju att komma någonvart och bli något utan att var snorrik, jag tror alldeles för många idag är lata och bekväma, gör inte sin "läxa" från tränaren och tror att den sproilans nya sadeln å andra sidan ska lösa probleme. Hårt arbete tar en långt.

Även om hästen i boxen brevid min är värd typ 200tkr mer så är inte min häst dålig. Sverige är så sjukt inskränkt i att ha wow-hästar, vi ska ha bästa gångarterna och bästa ridbarheten, stammen ska få en att svimma och den ska vara duktig rent teknisk, sen att 75% av sveriges dressyrryttare INTE klarar av sådana hästar är ju en annan femma...

Jag tror vi skulle få en bredd bland både hästar och ryttare ifall de som har helt vanliga bruna halvblod la ner lite tid och ork på att slipa på detaljer och rida programmen ordentligt.
 
Sv: Dressyren idag

har närkontakt med flera riktigt fina gångartshästar, med ryttare jag redovisat sen tidigare i tråden. de ligger sist/på nedersta snäppet i resultat listan oavsett

exakt, se nedre delen av mitt svar!
 
Sv: Dressyren idag

Jag håller med om att man inte ska köpa på sig för mycket häst.

Jag har låtit en elev rida min gamle islandskorsning utan gång här om dagen. Du vet ju att han är rätt speciell i huvudet. Men till övriga så kan informeras om att han är utdömd för lynnesfel för massa år sedan. Idag är han rätt normal för det mesta. Det är bara jag som rider honom. Och då är han rätt bra. Han är högt utbildad och välriden. Han är väldigt känslig och gör man inte rätt stressar han upp och bara rusar. Börjar man dra i honom eller knipa eller sitta i obalans så rusar han. Och då kan man dra sig blå utan större effekt.
Jag pratade med henne om att "tänk om det här var en häst med svårklassgång". Tappar man en sån lika många steg som hon tappade islandsgubben så har man ju dragit halva ridhuset och ev ramlat av pga gången allena. Kan man så bör man lära sig rida på en med mindre gång.
Tappar man den tex i övergång galopp-trav och det blir för fort och spänt så hinner man agera mer på en mindre. Och gången skickar inte av en eller ur balans lika mycket.
Det är helt onödigt att köpa på sig något explosivt och storgångat om man inte ens kan rida en med ordinär gång, mindre känslighet och slappt psyke.
Min elev insåg att trots att min Islandsgubbe är ful som stryk och utan gång så är han ju en suverän ridlärare. Han visar att hon gör fel utan att hon behöver åka av eller störa andra nämnvärt.

Hon har också ridit mitt halvblod en del. Han har ingen fantastisk gång. Men det är ju större än en del andra. Och han är unghäst. Så det ska ju ridas på en del. Där skulle det ju hinna skjuta iväg bra mycket mer om något hände.

Jag tror det är bra för människor som ska köpa häst att just prova rida mååååånga och oooolika hästar. För att känna på. Och ta med sig sina tränare. Så man inte köper en häst för att den är snygg och ball. Man ska ju umgås med den varje dag och ha kul. Jag ser allt för många som är så ledsna och uppgivna för att de köpt hästar som kanske är lite för mycket och inte riktigt insett vilket jobb det skulle bli. Kanske stod hästen hos ett proffs och såg väldigt rar och trevlig ut vid visning. Man provred någon gång och det gick ju bra iom att hästen kontinuerligt ridits av proffsen. Sen kom den hem och det blir bara värre och värre. Så måste man lämna på tillridning etc.
Det är ju inget kul för ens självkänsla, att misslyckas hela tiden. Bättre då att köpa en lättare sak som man kan uppnå sina mål med(på tävlan och till vardags på träning), känna sig nöjd och glad och då också medvetet eller omedvetet visa hästen det och ge den en trevligare tillvaro. För varken häst eller ryttare mår ju bra av missnöjet.
 
Sv: Dressyren idag

MSV kan ju alla normala hästar gå. Och rider man riktigt bra kan man placera sig på bra ridning och nogranna vägar på en riktigt medioker gång och typ av häst.

Sen dömmer ju dommare olika. De är ju människor trots allt.
Vissa premierar vissa saker och andra annt. Och en del dommare kanske ogillar ett ekipage som andra oftast dömmer upp. Så är det ju.

Men generellt kan ju alla hästar gå MSV. Mina tränare har en Haflinger av tung typ utan gång(köpt som skogshäst till ena tränarens mor). Den är inte spektakulär någonstans utseendemässigt. MEN den är ju välriden iom att de rider den lite och en anställd tränade och tävlade den. Han har iaf vunnit LA: 4 eller 5 över alla halvblod. Skulle nog funka i MSV med. Han skulle starta det innan anställda slutade pga studier. Att han vann var ju enbart pga ridningen. Så visst går det utan dyr häst i lätt klass och säkert msv med.

Har en vän som köpte ett sto billigt, runt 60 000. Den klår regelbundet de flesta dyra saker i högre msv-klasser. Stoet är 8 år och tjejen är 22 år. Deras hemlighet är bra tränare och konsekvens. Givetvis har tjejen viss känsla medfött. Men det är mycket slit och konsekvens och bra tränare med.
När hon red för annan tränare än vår ett tag så drog resultaten iväg nedåt rejält. Sen fick de uppsving igen då hon kom tillbaks till tränare med bättre metoder.
 
Sv: Dressyren idag

jag har tävlat mot haflingern! :D
det var när domaren gjorde grodhopp in på banan och ZZ grodhopp bort från domaren :rofl:

men så är det! hästar utan egentliga förutsättningar men inga direkta hinder KAN gå msv och bör kunna göra det på 65% åtminstonde. men %en speglar ju inte bara hästen, rider ryttaren vägen bra och visar rörelsen korrekt bör man kunna få flera sjuor och höja sig undan för undan.
folk sållar bort riktigt bra, korrekta, välridna hästar för yngre förmågor.
jag ska inte säga något, jag har haft två sådana men en var ju ett måndagsexemplar och den andra insåg jag ju att jag inte hade tiden och orken att ha kvar och konsekvent utbilda, vi passade inte som handen i handsken ridmässigt heller, köpte ett ordinärt brunt halvblod som i mina ögon har allt och lite till!
och jag kan helt ärligt säga; så många som sagt att de vill ha en precis likadan, herregud vilken marknad det ändå finns för sådana!
 
Sv: Dressyren idag

Haha.. Ja, jag minns att du berättade om den dagen. Några av våra tränares elever hade gillat ZZ. På framridningen iaf. :P

Jag har ju också köpt två sånna hästar. Gamle Islandsgubben visste jag ju för lite för att kunna göra en adekvat bedömning av läget. Jag var glad att få en ponny ens. Jag trodde jag kunde fixa honom. Nu gick ju det helt ok. Men det vår ju många års gråt och ångest och allvarligt talat snudd på livsfara pga okunskap.

Nya saken visste jag ju redan innan hur han var iom att jag känner uppfödaren och andra som haft med den att göra. Och jag har ju jobbat med sånna hästar i ett gäng år. Det kommer ta tid innan man kan visa honom på någon bana. Och jag sitter inte upp om han är så att jag misstänker att risken för olycka är förhöjd. Tyvärr kan väl de flesta inte avgöra riktigt när hästen är safe att sitta på. Och de vet heller inte alltid om att det kommer bli en massa jobb.
Köper man en unghäst modell explosiv kommer man inte kunna rida den som sin gamla 20-åring av modell stadigare skalle. Det verkar tyvärr bli en chock för många att den yngre hästen reagerar mer på både sits, balansprob och omgivning.
 
Sv: Dressyren idag

Trötttrött Tua glömmer ju skriva att de givetvis har annat behov av att blåsa ur energi med. Det ska man ju också ta i beaktande vid hästval. Har man tid, lust och mod till det?
 
Sv: Dressyren idag

Allvarligt så tror jag att många helt enkelt inte förstår konceptet med kontinuitet :)
Att de innerst inne inte är villiga att lägga ned det jobb och den tid som krävs för att förkovra sig själva och hästen.
Det är nog lite ett symptom på syndromet att "vilja ha allt nu med minsta möjliga ansträngning" :D


Vad gäller tränare är det en milsvid skillnad mellan tränare med engagemang och tränare som "bara" har det som jobb. En tränare med en högre bokstav och ett "namn" får nog alltid elever, för det låter ju bra att ha tränat för XX eller YY, oavsett resultatet och vad de själva fick ut av träningen.
 
Sv: Dressyren idag

...
Även om hästen i boxen brevid min är värd typ 200tkr mer så är inte min häst dålig. Sverige är så sjukt inskränkt i att ha wow-hästar, vi ska ha bästa gångarterna och bästa ridbarheten, stammen ska få en att svimma och den ska vara duktig rent teknisk, sen att 75% av sveriges dressyrryttare INTE klarar av sådana hästar är ju en annan femma...

:rofl:

Det där får mig att tänka på en händelse för många år sedan. I närheten av där jag stod fanns det ett dressyrstall med inackorderingar, de hade ett stort ridhus som inte utnyttjades bl a dagtid. Vi frågade om det fanns möjlighet att kunna få använda ridhuset vid sådana tillfällen, givetvis mot ersättning.
Svaret blev nej med motiveringen (ordagrant): "Nej, ni är inte fina nog." :angel:
 
Sv: Dressyren idag

Det har ju blivit hysteri i detta med kvalklasserna, finns det någon MsvC-klass som inte blir full på en gång till exempel? Jag tror inte att förbundet varit medvetna om att det skulle bli så här:)

Stämmer. De är fulla på en "kvart" efter att anmälningstiden börjat. Sedan får man ställa sig på reserv.
Det har helt plötsligt blivit jättesvårt att planera en tävlingssäsong om man inte hetsanmäler till allt som går och sedan stryker sig innan anm tiden gått ut.
 
Sv: Dressyren idag

Ja det är verkligen hopplöst. Jag missade Värmdö med några timmar så vi är reserv. Nu funderar jag på hur jag ska kunna låna värdparets dator kl 18 på valborgsfirandet vi ska på, jag vill verkligen inte missa Botkyrka också.
 
Sv: Dressyren idag

Ja det är verkligen hopplöst. Jag missade Värmdö med några timmar så vi är reserv. Nu funderar jag på hur jag ska kunna låna värdparets dator kl 18 på valborgsfirandet vi ska på, jag vill verkligen inte missa Botkyrka också.

Då får vi slåss om platserna:)
 
Sv: Dressyren idag

Även om hästen i boxen brevid min är värd typ 200tkr mer så är inte min häst dålig. Sverige är så sjukt inskränkt i att ha wow-hästar, vi ska ha bästa gångarterna och bästa ridbarheten, stammen ska få en att svimma och den ska vara duktig rent teknisk, sen att 75% av sveriges dressyrryttare INTE klarar av sådana hästar är ju en annan femma...

Jag tror vi skulle få en bredd bland både hästar och ryttare ifall de som har helt vanliga bruna halvblod la ner lite tid och ork på att slipa på detaljer och rida programmen ordentligt.

:bow::bow: Jag bara håller med dej :D Du har så rätt så rätt!
 
Sv: Dressyren idag

Jag förstår också att folk blir sura på hur det funkar nu för det är faktiskt inte hållbart. Jag höll på att glömma av att anmäla till vår
egna hemmatävling om det inte vart för Myggan_ox som påminde mig, tack o lov funkar det ju med mobilen om man har en
som klarar av sånt! Sjukt smidigt!
Tack för BRS-tipset förresten! :D
 
Sv: Dressyren idag

BTW, vet inte om jag skrev det här, läste inlägg nr två idag av gubben, jag tycker han är bra och saklig!
Om vi ska börja ändra något någonstans måste det börja med träningen, så enkelt är det. Sen har jag inga bra
svar på hur det skulle gå till men det är ju där vi etablerar grunden till allt vi pysslar med.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
609
Senast: Piaff
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 282
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp