Dressyrhingst till engelskt fullblod - förslag?

J

Jetta

Har ett engelskt fullblod e. Raphane ue. Coniston Mill som jag vill betäcka med en dressyrhingst nästa år. Hon har idag en fin treåring e Alligator Fontaine. Några förslag på snygg hingst med trevligt temperament!
 
Sv: Dressyrhingst till engelskt fullblod - förslag?

Funderar på Aerline H eller Chirlon kanske?? Åsikter om att blanda in fullblod där??
 
Sv: Dressyrhingst till engelskt fullblod - förslag?

Utan att ha plåtkoll på hingstar så skulle jag för att kunna tipsa alls vilja veta mer om hur ditt sto är.
Exteriör, gångarter, storlek, hur stor avkomma du önskar osv...

Du skriver dessutom dressyrhingst i rubriken... är inte Aerline mer hopptypad?

:) Stam på stoet?
 
Sv: Dressyrhingst till engelskt fullblod - förslag?

Stoet är ca 1.58, är ganska maffig i typen. Bra gångarter (bedömd 9 på typ och 9 på trav vid inoficiell bedömning på Strömsholm), het vid ridning o hoppar som en gummiboll. Vettig i temperamentet. Har gått löp utan större resultat:grin: Önskar en medelstor, "maffig" avkomma (helst svart sto med bläs o fyra vita strumpor:angel:). Treåringen hon har e. Alligator blir nog närmare 1.70... Har även haft funderingar på Rambo eller Hermes, men hur är det med temperamenten där?
 
Sv: Dressyrhingst till engelskt fullblod - förslag?

Lambourgini? Har själv två uppfödningar efter honom där den ene är svart med skjuten stjärn. Avkommorna får luft i gången, mina är åt det ädlare håller men det är deras mamma också, de kan även hoppa. Mina är vakna och lättlärda. Vi är många som när vi lärt känna en Lambourginiavkomma bara vill ha fler och fler;)
 
Sv: Dressyrhingst till engelskt fullblod - förslag?

Tänk att jag satt just och funderade på honom.

Du brukar ju vara så klok med sånt där Görel :bow:
 
Sv: Dressyrhingst till engelskt fullblod - förslag?

Då ska jag genast kolla upp Lambourgini=) Tack för tipset!
 
Sv: Dressyrhingst till engelskt fullblod - förslag?

Jag som är sådär fånigt förtjust i gammelsvenskar med modern typ så hade Chirlon varit en stark kandidat till ett fullblodssto :d bra exteriörpoäng, goda tävlingsresultat, bra avkommor!
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst till engelskt fullblod - förslag?

Hade varit roligt att använda ngt med svensk stam! Chirlon är jag sugen på men även Rambo eller Hermes. Ingen som har några åsikter där? Såg lite fina klipp från nån visning på Flyinge med både Rambo, Hermes och nåt fint skimmelsto efter Rambo.
 
Sv: Dressyrhingst till engelskt fullblod - förslag?

Jag har fött upp ett sto efter Rambo. Det var halvblod på mammans sida med ganska mycket fullblod i. Jag blev väldigt nöjd med henne, trots att mamman var liten så blir avkomman normalstor. Sålde henne som föl, vilket jag ibland ångrar lite.
 
Sv: Dressyrhingst till engelskt fullblod - förslag?

Lambourgini har en väldigt svensk stam. Första importen är morfars farfar, hingstlinjen har vart här i sju generationer.
 
Sv: Dressyrhingst till engelskt fullblod - förslag?

Jag har själv en fantastiskt fin tvååring undan ett litet fullblodssto, inte riktigt svart men näst intill ;)
Hon är efter Briar

Jag kan också tipsa om att samma fullblodssto har fått mycket trevliga avkommor efter Nobel.
 
Sv: Dressyrhingst till engelskt fullblod - förslag?

Det var nog Hermes fina helsyster - Gicea

Jag håller mest med om Chirlon ! Gammal fin hyffsat svensk stam, en del fullblod bakom(iom Jovial) , men ändå en rätt rejäl hingst med karaktär, hållbarhet och gångarter.
 
Sv: Dressyrhingst till engelskt fullblod - förslag?

Kompisen har ett Rambo-sto, fux med mycket trevlig modell, liten med rör sig mycket trevligt, stora gångarter.
 
Sv: Dressyrhingst till engelskt fullblod - förslag?

Chrilon - har sett flera fina avkommor som haft fullblodsmamma. Den tror jag på!
Sir Oldenburg- Superfin hingst som ger både gång o hopp. O lämnar ofta sin färg oxå...

Johnson är oxå fin, men tvivlar på att använda den på ett fullblod. hmmm.
 
Sv: Dressyrhingst till engelskt fullblod - förslag?

Nu såg jag att du ville använda en Svensk hingst men måste ändå slå ett slag för Sir Donnerhall.

Han lämnar både och vilket är bra om gångarterna inte blir så bra.

Annars har jag sett en hel del fina Sir Oldenburg föl.
 
Sv: Dressyrhingst till engelskt fullblod - förslag?

Nu stjäl jag tråden lite! Även jag har ett fullblodsto också som jag är sugen att betäcka i vår. Har funderat på Sir Oldenburg som nämnts här och även Lambourgini. Roligt att flera tipsat om dessa hingstar, dock är mitt sto lite av annan typ än ts. :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 134
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 296
Senast: cirkus
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 488
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp