Dressyrhingsten Skyline to B.

Jag tror inte hon menade att hästen har noll koll på henne och att den är okontaktbar. Jag tolkar det som att det är svårt att hålla 100% fokus på det sätt som krävs för svår dressyr.
Jag tycker filmen mer är som en hyllning till en häst hon tycker är fantastisk, och som hon hoppas kunna komma hur långt som helst med i framtiden när allt klaffar. Hon är ju tydlig med att det finns utmaningar, men det gör det väl med de flesta hästar?
Hyllning absolut. Men till en svår häst. Svår men fantastisk.

Men visst hon kanske inte menar det hon säger som hon säger det

Ja, men CH har ju ändå kunnat delta i tex unghäst-VM med bra resultat. Han har säkert varit ”en handfull” men precis som du säger så är den trots allt hingst och den har ju kunnat delta i stora sammanhang där det finns gott om ston.
Var hingst. Hon kastrerade den ju pga hingstighet och svårhanterlig. Och det jag menar att det bland annat kan bero på att den hade ston omkring sig då.
Ja den har sett jättefin ut på tex unghästVM men det är ju det CH sagt att det krävdes typ nageln i ögat på honom för att han skulle sköta sig. Dvs att han var en handfull även hos CH. Och den sköter sig ju på tävling mm även hos Yara. Så känns som skillnaden kanske mer är att Yara pratar med om vad som krävs och hur det är bakom kulisserna, medan CH inte gjorde det

Var hingst. Hon kastrerade den ju pga hingstighet och svårhanterlig. Och det jag menar att det bland annat kan bero på att den hade ston omkring sig då.
Ja den har sett jättefin ut på tex unghästVM men det är ju det CH sagt att det krävdes typ nageln i ögat på honom för att han skulle sköta sig. Dvs att han var en handfull även hos CH. Och den sköter sig ju på tävling mm även hos Yara. Så känns som skillnaden kanske mer är att Yara pratar med om vad som krävs och hur det är bakom kulisserna, medan CH inte gjorde det
Ja såklart, var hingst. Det stämmer säkert att de är olika med hur mkt de delar. CH är ju överlag ganska selektiv, troligen för att han har en betydligt större följarskara och med det negativa erfarenheter av hur folk beter sig på sociala medier..

CH pratar lite om Skyline och en del om hingstar i podden han har nu.
Jag har inget eget intresse av vare sig avel eller hingstar så vill man ha exakta citat får man lyssna själv 😎 men jag uppfattade det som att Skyline blev mer hingstig när han fick börja hoppa på bocken (och nån diskussion kring att hans väldigt bra spermieantal kanske beror på att han hade högt testosteron? Oklart om det stämmer) och att han som ung inte var lika hingstig.
Känns väl som att det kan stämma? Att en hingst som verkar i avel och blir äldre och mer självsäker blir allt mer hingstig?
Så jag tänker att han kan ha varit ”en vanlig ung hingst” medan Carl hade honom och sen utvecklades till att bli mer hingstig med tiden?

För mig funkar inte länken till Ystad video, så har hon tagit ner den igen?

Jag känner inte till henne innan, och säger inget om hennes kompetens som ryttare eller hästmänniska. Men tänker att visst, Carl kanske inte sa allt om Skylines sämre sidor, men kanske såg han dem inte heller som ett så stort problem? Han kanske hade enklare att jobba med istället för mot? De kanske helt enkelt matchade bättre, och han har ju också känt hästen längre än Yara.

Jag känner inte till henne innan, och säger inget om hennes kompetens som ryttare eller hästmänniska. Men tänker att visst, Carl kanske inte sa allt om Skylines sämre sidor, men kanske såg han dem inte heller som ett så stort problem? Han kanske hade enklare att jobba med istället för mot? De kanske helt enkelt matchade bättre, och han har ju också känt hästen längre än Yara.
Nu funkade länken 😂

Men utifrån det som sägs där så tänker jag ännu mer att det inte är en perfect matchning dem emellan faktiskt. Att Carl hade mer ”överseende” eller inte såg alla sämre sidor, men också att de faktiskt hittat varandra betydligt mer än Yara gjort hittills.

Med det sagt har jag inte läst supermycket kring hennes uttalanden om kastreringen, så tänker mer på ridningen och denna filmen än hans hingtishet :)

Nu funkade länken 😂

Men utifrån det som sägs där så tänker jag ännu mer att det inte är en perfect matchning dem emellan faktiskt. Att Carl hade mer ”överseende” eller inte såg alla sämre sidor, men också att de faktiskt hittat varandra betydligt mer än Yara gjort hittills.

Med det sagt har jag inte läst supermycket kring hennes uttalanden om kastreringen, så tänker mer på ridningen och denna filmen än hans hingtishet :)
Vore ju inte första gången två ryttare/ägare uppfattar hästar väldigt olika 😊

Fast det där beror ju jättemycket på matchen mellan häst och ryttare. Jag har haft två hästar i mitt liv som jag kommit extremt väl överens med men som noggrant valde vilka människor de gillade. För mig så var ju deras lite sämre sidor mest en rolig krydda i och med att de inte var så framträdande i vår relation. Men för människor som de inte gillade så var de jättesvåra (på olika sätt). På samma sätt så har jag varit med om hästar som är helt underbara med sina ryttare, men som jag inte klickat med alls. Vilket visar sig både i hanteringen och ridningen. Och jag tror alla ryttare har sådana erfarenheter med hästar.

Fast det där beror ju jättemycket på matchen mellan häst och ryttare. Jag har haft två hästar i mitt liv som jag kommit extremt väl överens med men som noggrant valde vilka människor de gillade. För mig så var ju deras lite sämre sidor mest en rolig krydda i och med att de inte var så framträdande i vår relation. Men för människor som de inte gillade så var de jättesvåra (på olika sätt). På samma sätt så har jag varit med om hästar som är helt underbara med sina ryttare, men som jag inte klickat med alls. Vilket visar sig både i hanteringen och ridningen. Och jag tror alla ryttare har sådana erfarenheter med hästar.
Ja precis, det var ju det jag menade med 😅

Ja såklart, var hingst. Det stämmer säkert att de är olika med hur mkt de delar. CH är ju överlag ganska selektiv, troligen för att han har en betydligt större följarskara och med det negativa erfarenheter av hur folk beter sig på sociala medier..

Mycket selektiv. Jag följer honom, men fattar egentligen ingenting om hur hans hästliv faktiskt ser ut. Pods och Wille känner jag igen. Men får inget grepp om resten.
Nu har han ju knappast instagram för att pleasa mig. Men jag tycker han är intressant och jag gillar hans ridning och hur han är runt hästarna (det jag sett). Samt att han är känd pga sociala medier? Jag vill se så mycket mer (på svenska dock, han pratar för mycket slang på engelska)!

Min tolkning är att Skyline är en svår häst. Carl är duktig. Men skickade honom till Tyskland för utbildning?
Ni ser, jag fattade aldrig riktigt det heller. Ni andra verkar ha snappat upp saker bättre än mig.

Yara har många topphästar? Tänker att hon är van vid ferraris. Men han är nog lite extra kryddad. Hoppas hon reder ut honom.

Mycket selektiv. Jag följer honom, men fattar egentligen ingenting om hur hans hästliv faktiskt ser ut. Pods och Wille känner jag igen. Men får inget grepp om resten.
Nu har han ju knappast instagram för att pleasa mig. Men jag tycker han är intressant och jag gillar hans ridning och hur han är runt hästarna (det jag sett). Samt att han är känd pga sociala medier? Jag vill se så mycket mer (på svenska dock, han pratar för mycket slang på engelska)!

Min tolkning är att Skyline är en svår häst. Carl är duktig. Men skickade honom till Tyskland för utbildning?
Ni ser, jag fattade aldrig riktigt det heller. Ni andra verkar ha snappat upp saker bättre än mig.

Yara har många topphästar? Tänker att hon är van vid ferraris. Men han är nog lite extra kryddad. Hoppas hon reder ut honom.
Nej han stod i Tyskland för avel. Han var från början godkänd där men inte i SWB (pga ocd i hasen).

Jag tycker inte det är så svårt att hänga med, men man märker att han väljer vad han lägger ut om. Men det känns väl sunt, att inte blotta precis hela livet inför så himla många personer.

Tyskland var som sagt för avel, och då reds han ju av en beridare där under tiden.

Yara har många fina hästar hon köpt dyrt men jag tänker att Carl är en skickligare ryttare. Bara för att man är van vid ”ferraris” betyder ju inte det att man automatiskt får allt att klicka direkt. Men det går ju inte på något sätt dåligt för dem. De vann väl årgångsklasser nu senast tex😊

Men Skyline såldes väl när han fortfarande bodde i särö? Den stora anläggningen hade jag förutsatt att det stod ston också på, men så behöver det ju så klart inte vara…

Var han ens i Särö? Stod inte Skyline mest i Tyskland?
Fanns säkert ston i Särö men det är väl olika stalldelar så han behövde säkert inte ens se några ston.

Sen det där tramset med PÅ Särö 🤣 Det stallet ligger ett stenkast från Vallda och från 158:an. Finns möjligtvis ett dike som avgränsar Särö från resten av Kungsbacka!

Var han ens i Särö? Stod inte Skyline mest i Tyskland?
Fanns säkert ston i Särö men det är väl olika stalldelar så han behövde säkert inte ens se några ston.

Sen det där tramset med PÅ Särö 🤣 Det stallet ligger ett stenkast från Vallda och från 158:an. Finns möjligtvis ett dike som avgränsar Särö från resten av Kungsbacka!
Ja han stod väl i särö i alla år förutom typ 2 avelssäsonger i tyskland?

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 373
Senast: Murray
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 845
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 986
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 711
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka