Dressyrryttare tillgång till ridhus?

Bukefalos 30 år!

Hur ser din tillgång till ridhus ut?

• Jag rider aldrig i ridhus

Röster: 6 10,2%
  • Jag tränar normalt alltid utomhus men kan transportera till ridhus nån gång (högst 12 gånger per år)

Röster: 13 22,0%
  • Jag tränar normalt det mesta utomhus men transporterar till ridhus cirka en gång i veckan

Röster: 13 22,0%
  • Jag tränar utomhus men transporterar för flera pass i veckan i ridhus

Röster: 1 1,7%
  • Jag har ridhus inom ridavstånd men rider i ridhus max en gång i månaden

Röster: 4 6,8%
  • Jag har ridhus inom ridavstånd men rider max en gång i veckan i ridhus

Röster: 3 5,1%
  • Jag har ridhus inom ridavstånd och rider flera pass i veckan i ridhus

Röster: 19 32,2%
  • Jag rider alltid i ridhus 😎

Röster: 0 0,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    59

JohannaB

Trådstartare
Du som tränar och/eller tävlar dressyr (andra grenar går också bra men jag tänkte inte på er som har unghäst på tillväxt eller som är ”fd dressyrryttare” och inte längre tränar/tävlar eller har häst i denna omröstning), hur ser din tillgång till ridhus ut?

Som alltid kommer några inte hitta ett perfekt alternativ men ta ett som känns rimligt då :)
Man måste inte diskutera sitt val om man inte vill, omröstningen är också anonym, men hoppas det kan komma lite kring diskussioner om fördelar och nackdelar med olika upplägg, eller nån kul anekdot från den tiden då ridhus inte var lika vanligt

Jag tog ”flera pass i veckan” inom ridavstånd, för steget kändes lite väl stort till ”alltid i ridhus”😅
Men jag rider de flesta dressyrpass i ridhus, men växlar med utebana utifrån underlag/väder. Vi har två ridhus på anläggningen.

Jag är bekväm och avskyr att rida ute i snålblåst och regn eller annat otäckt väder. Min häst uppskattar det inte heller, men hon har väl iofs aldrig tvingats att vänja sig..

Jag röstade innan jag läste att jag inte fick vara med. :laugh:

Men fram tills exakt typ nu har jag åkt till ridhus kanske en gång/månad under sommarhalvåret. Just nu är dressyrhästen inte inriden, men eftersom vi har ridhus på gården så tänker jag att jag i framtiden kommer rida där nån gång/vecka. Vi har bra uterittsmöjligheter och både rund- och rakbana där man såklart kan träna dressyr. :)

Jag röstade innan jag läste att jag inte fick vara med. :laugh:

Men fram tills exakt typ nu har jag åkt till ridhus kanske en gång/månad under sommarhalvåret. Just nu är dressyrhästen inte inriden, men eftersom vi har ridhus på gården så tänker jag att jag i framtiden kommer rida där nån gång/vecka. Vi har bra uterittsmöjligheter och både rund- och rakbana där man såklart kan träna dressyr. :)
Det gör såklart inget, är bara en risk på ett forum där 20-talet personer hörs mycket men hundratal brukar rösta att det kan bli väldigt många ”fd ryttare” som fortsatt är intresserad av dressyr men som röstar om hur de hade det på -90-talet :)

Tråden uppkom efter en diskussion häromdagen om hur många det egentligen är som numera gjorde som jag fortfarande gör, sitter och rider med det underlag och väder som är. Och när jag började räkna efter så finns ju ett gäng sådana som jag, men de allra flesta jag känner står ju faktiskt uppstallade vid ridhus visade det sig. Gissar att det kanske är en på tre som trimmar hemma, och två på tre som mest tränar i ridhus (men såklart också rider ute). Får se om det visar sig bli samma resultat här :)

Jag tog ”flera pass i veckan” inom ridavstånd, för steget kändes lite väl stort till ”alltid i ridhus”😅
Men jag rider de flesta dressyrpass i ridhus, men växlar med utebana utifrån underlag/väder. Vi har två ridhus på anläggningen.

Jag är bekväm och avskyr att rida ute i snålblåst och regn eller annat otäckt väder. Min häst uppskattar det inte heller, men hon har väl iofs aldrig tvingats att vänja sig..
Jag tänkte likadant. 😄

Jag skrev "max 12 ggr per år" även om det den här vintern har blivit mer - men för det mesta är det inte så många gånger. Sen åker jag dessutom på en del träningar som ofta men inte alltid är i ridhus. Hos min vardagstränare rider jag dock nästan alltid utomhus, då hon inte har något eget ridhus. Men min huvudsakliga träning sker på utebana, året runt - med anpassning efter underlag. Jag lägger också en hel del tid på underlaget, även om det inte är lika mycket som för er med mer vinter.

Jag har ridhus på gården men rider mycket ute också. Den här vintern har vår utebana haft superbra underlag så har knappt varit inne i ridhuset sedan nyår. Men jag har också min tränare i ett annat ridhus på skrittavstånd.

Det är också säsongsberoende. Från maj-september blir det ju nästan aldrig i ridhus utan bara på utebanan.

Jag har ett litet ridhus på ridavstånd och ett tio min bort med transport, men använder dem bara på vintern när underlaget inte är ridbart på banan. Då varierar det hur mycket jag åker dit, 2 pass i veckan kanske? Resten av tiden rider jag på utebanan eller i skogen!

Jag rider dressyr två dagar i veckan, när det är är snö och is blir de passen i ridhuset, resten av året på ridbanan.
Även hoppning sker i ridhus vintertid så max tre gånger i veckan.
Annars rider vi ut.

Jag är ju egentligen inte dressyrryttare, även om jag ibland kör vilse och hamnar på någon dressyrtävling, men jag rider mest bara i ridhus när jag tränar för tränare. Eller om hästarna har haft en längre viloperiod, då kan jag åka in och rida första passet i ridhus där det är väl inhägnat och jag landar mjukt. :angel: Inte för att jag brukar åka i backen, utan för att sist jag gjorde det så slog jag mig så illa att jag blivit väldigt försiktig.

Annars är jag väldigt nöjd över att ha ridbana på gården, det har jag inte haft de senaste tio åren utan mest ridit ut när jag inte ridit för tränare i ridhus. Det är ett riktigt lyft, både för min sinnesfrid och för kvaliteten på träningen. :)

Jag har inte röstat, en gång i veckan är lite oftare än jag rider i ridhus, men jag rider absolut oftare än en gång i månaden. Jag har 20-30 minuter till ridhus, beroende på vilket jag åker till.

Mvh,
Lady_S

Röstade att jag rider flera dagar i veckan i ridhus. Men är väl inte helt så heller. Alla pass jag jobbar för hand/tömkör gör jag i ridhus/på bana. Eftersom jag tränar WE och rider hinder blir det också i ridhus/bana. Generellt rider jag väldigt lite dressyr😅. Borde egentligen skärpa mig 😂.

På vinterhalvåret rider jag i ridhuset 1-3 dagar i veckan och måste transportera dit. Kanske också någon period vår/höst då det är för blött. Men annars rider jag dressyr på ridbanan hemma lika ofta och varvar ut i skogen. Så ridhuset åker jag till i princip bara på vintern.

Det gör såklart inget, är bara en risk på ett forum där 20-talet personer hörs mycket men hundratal brukar rösta att det kan bli väldigt många ”fd ryttare” som fortsatt är intresserad av dressyr men som röstar om hur de hade det på -90-talet :)

Tråden uppkom efter en diskussion häromdagen om hur många det egentligen är som numera gjorde som jag fortfarande gör, sitter och rider med det underlag och väder som är. Och när jag började räkna efter så finns ju ett gäng sådana som jag, men de allra flesta jag känner står ju faktiskt uppstallade vid ridhus visade det sig. Gissar att det kanske är en på tre som trimmar hemma, och två på tre som mest tränar i ridhus (men såklart också rider ute). Får se om det visar sig bli samma resultat här :)

På vintern blir det ju mer ridhus givetvis pga vädret. Men hade jag bott i Norrland med riktig snö hade jag hellre ridit i paddocken än i ridhuset. Vi har mest is egentligen.

På vintern blir det ju mer ridhus givetvis pga vädret. Men hade jag bott i Norrland med riktig snö hade jag hellre ridit i paddocken än i ridhuset. Vi har mest is egentligen.
Men varför i hela friden då? 😅

Jag har inget ridhus nog nära så jag tvingas lösa ett fungerande vinterunderlag men det underlaget är aldrig lika bra som ett välskött ridhus underlag.
Jättesvårt få det lika jämnt, det blir antingen extremt fäste (pga brodd) eller att hästen får gå och balansera sig. Ojämnheterna ger mycket hovled- och knä besvär.

I teorin är att rida ute alltid så himla nyttigt, i verkligheten tycker jag (välskötta) underlag inomhus som inte påverkas av nederbörd och temperaturer på samma sätt som utomhus i princip alltid är bättre.

Jag svär och modifierar vad jag gör hela vintrarna, skulle lätt byta mina förutsättningar mot ett ridhus om jag fick.

Jag har inget ridhus nog nära så jag tvingas lösa ett fungerande vinterunderlag men det underlaget är aldrig lika bra som ett välskött ridhus underlag.
Jättesvårt få det lika jämnt, det blir antingen extremt fäste (pga brodd) eller att hästen får gå och balansera sig. Ojämnheterna ger mycket hovled- och knä besvär.

I teorin är att rida ute alltid så himla nyttigt, i verkligheten tycker jag (välskötta) underlag inomhus som inte påverkas av nederbörd och temperaturer på samma sätt som utomhus i princip alltid är bättre.

Jag svär och modifierar vad jag gör hela vintrarna, skulle lätt byta mina förutsättningar mot ett ridhus om jag fick.

Antagligen för att jag har ett ridhus 🤣 Nej men det fanns inga ridhus när jag började rida. Bara ett på ridklubben men det red vi aldrig i. Var ju typ 100 lektioner. Men filmen du la ut i dressyrtråden aaah underbart ju!

Jag tror inte jag kommer snitta på ridhuset en gång i veckan sett över hela året, men valde också det för att det var det närmaste. Har ca två mil att köra till det ridhus där jag tränar men nu har jag ändå löst årskort så nu får det ju användas! Dock med paddock hemma så är den och uteritter klart vanligast.

Tränar var 14:e dag + har tänkt vara med på någon helgkurs ibland, men nu kan jag tänka mig att köra dit för att rida själv också en lördag eller söndag när det bara är väldigt blåsigt och regnigt ute, och njuta av lyxen att kunna få lite skönare förutsättningar (alltså inte bara på vintern).

Tyvärr har mina uteridningsmöjligheter successivt försämrats av nybyggen, turister/sommargäster och en jävla massa trafik, så jag kommer ändå försöka prioritera flera av dagarna med lastning/transportering till att åka iväg för att rida ut på bättre ställen och med trevligt sällskap. Så jag kommer nog snitta på att lasta och köra iväg någonstans minst en gång i veckan, sett över året.

För att det är bra att träna på sämre underlag än man tävlar, då kommer man alltid att tycka att det är fint och bra underlag på tävlingarna och man behöver inte lägga energi på att oroa sig för det. :cool: Det är klart att man inte vill rida på ett underlag som är skadligt, men rider man alltid på perfekt underlag kommer man att tycka att det är skitjobbigt om man kommer på tävling och dressyrbanan lutar (absolut en möjlighet i fälttävlan), underlaget är löst eller vad det nu kan vara.

Med det sagt, klart att jag också skulle vilja ha ett ridhus... :meh:

Mvh,
Lady_S

Jag har inget ridhus, ridbanan är för blöt/frusen på vintern och för dammig på sommaren. Åker och tränar 1-4 gånger i veckan och en del av de passen är i ridhus.
Denna vintern har jag transporterat två gånger till ridhus för att rida på egen hand, men som vanligt mest ridit ut/ute i övrigt.

Jag tycker bäst om att rida ute på gräs/stora fält!
Men alla dressyrbanor är så jäklars små sen när man kommer på tävling. :angel:

Vi har inget ridhus hemma men utebana så det varierar lite över året.
Hela året åker jag en gång/vecka och hopptränar (ute eller inne beroende på årstid) och vintertid åker jag en gång/vecka till ridhus (3 min) för dressyrträning plus kanske nån gång till om underlaget är uselt ute.
Sommartid kommer dressyrtränaren till vår utebana så då trailar jag bara till hoppträning (23 min).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka