Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har efter mycket om och men nästan landat i att hästen ska säljas. Han blir för svår för mig i hoppningen, blir väldigt av och på. Även om jag inte har några stora ambitioner så vill jag gärna vara med och träna och tycka att det är roligt. Körde honom till en tjej på fredagen och på lördagen startade de en 110. Lätt som en plätt, mao så sitter svårigheterna hos mig.
Ångesten har varit stor då han är en sån underbar häst i övrigt, världens snällaste och väldigt rolig att rida. Har dock inte bråttom utan tänker att han kanske får göra några starter till hoppningen och jag kanske rider någon dressyr innan han läggs ut.
 
Länge sedan jag skrev något här. Vi tränar på att tävla just nu. Hon sköter sig perfekt i allt runtom. Lastning, framridning, etc men drabbas av scenskräck när hon kommer in på tävlingsbanan. Har gjort tre starter hittills under våren. Första starten lyckades jag forcera runt henne på 49%. Typ livrädd för allt. De andra två starterna har jag insett ganska omgående att det inte är någon större idé att försöka rida något program inne på banan. Så jag har utgått och bara ridit min tid. Har fyra tävlingar till att ”träna” på. Finns tyvärr inga p&r som annars hade varit en bra idé.
Har fått flera bra tips som jag kan prova. Hon är ju väldigt orutinerad när det kommer till tävling, mer som en fyraåring.
Jättesnäll att rida ut på ensam hemma men blir förskräckt när hon blir ensam på en ny tävlingsbana.
Ni får gärna ge tips om ni har erfarenhet. 😊
Framridningen är inga problem då hon har lite sällskap av andra hästar.
 
Grattis!
Måste varit väldigt fint sprattel också då. 😁

I helgen (nåja, tors-lörd) har klubben tävling och de har hyrt in sig på anläggningen jag står på.
Jag ska rida två msvb1 (där din tränare dömer)samt vara domarsekreterare i dagarna tre.
Eftersom det är hemmaplan så räknar jag inte med några underverk. Dessutom har jag som genom ett trollslag gått och blivit rejält nervös sedan två tävlingar tillbaka. Va falls!!! Visst att jag har kunnat vara lite pirrig innan men det har Alltid släppt så fort jag sitter upp. Tills nu. Det är ju vedervärdigt att försöka prestera med den känslan och jag känner mig lite handfallen över det. Men det ger sig väl tids nog...

Vi lyckades i alla fall höja oss till 62.5% i helgen och det är ju roligt.
Ska du rida för din tränare? För visst tränar du för honom också?

Jag såg en bekant som red för sin tränare på en annan tävling och blev lite förvånad att folk vågar göra det? Från båda håll (domare/elev)…

Även om det bara tränas ett eller två pass i månaden skulle jag nog känna att jag inte skulle döma någon som tränar för mig. Tyckte att det var tillräckligt jobbigt att döma en tjej som tränade tre pass för mig för drygt två år sen.

Hur känner ni andra? Är det jag som blivit överkänslig sen jag blev domare?
 
Ska du rida för din tränare? För visst tränar du för honom också?

Jag såg en bekant som red för sin tränare på en annan tävling och blev lite förvånad att folk vågar göra det? Från båda håll (domare/elev)…

Även om det bara tränas ett eller två pass i månaden skulle jag nog känna att jag inte skulle döma någon som tränar för mig. Tyckte att det var tillräckligt jobbigt att döma en tjej som tränade tre pass för mig för drygt två år sen.

Hur känner ni andra? Är det jag som blivit överkänslig sen jag blev domare?
Min stallägare (och tränare) är ju domare med, jag hade inte ridit nåt som hon dömer. Sen dömer hon inte på vår låga nivå ändå - men OM det hade varit aktuellt nivåmässigt :p
 
Ska du rida för din tränare? För visst tränar du för honom också?

Jag såg en bekant som red för sin tränare på en annan tävling och blev lite förvånad att folk vågar göra det? Från båda håll (domare/elev)…

Även om det bara tränas ett eller två pass i månaden skulle jag nog känna att jag inte skulle döma någon som tränar för mig. Tyckte att det var tillräckligt jobbigt att döma en tjej som tränade tre pass för mig för drygt två år sen.

Hur känner ni andra? Är det jag som blivit överkänslig sen jag blev domare?
Finns det inte någon regel gällande det där? Att man inte får döma någon som tränar regelbundet för en. Eller är det bara en rekommendation kanske.

Det känns alltid lite märkligt om någon jag känner dömer tävlingen. Själv tänker jag nog spontant att de säkert kommer döma ner mig 😂men sen tänker jag att jag måste förlita mig på att de förhåller sig professionella.
 
Finns det inte någon regel gällande det där? Att man inte får döma någon som tränar regelbundet för en. Eller är det bara en rekommendation kanske.

Det känns alltid lite märkligt om någon jag känner dömer tävlingen. Själv tänker jag nog spontant att de säkert kommer döma ner mig 😂men sen tänker jag att jag måste förlita mig på att de förhåller sig professionella.
Det finns en regel att man inte ska träna regelbundet och då räknas varannan vecka har jag för mig.

Jag har sagt det förr men jag gillar inte att döma folk jag känner, eller halvkänner. Men det är jag ju så illa tvungen att göra ibland.
 
Det finns en regel att man inte ska träna regelbundet och då räknas varannan vecka har jag för mig.

Jag har sagt det förr men jag gillar inte att döma folk jag känner, eller halvkänner. Men det är jag ju så illa tvungen att göra ibland.
Det är såklart svårt att undvika. Hästvärlden är ju ganska liten.
Jag är ju lärare och har vid många tillfällen haft kollegors eller vänners barn i mina klasser. Inte optimalt men det är som det är. 😊
 
Det finns en regel att man inte ska träna regelbundet och då räknas varannan vecka har jag för mig.

Jag har sagt det förr men jag gillar inte att döma folk jag känner, eller halvkänner. Men det är jag ju så illa tvungen att göra ibland.
Vet att just min tränare sagt att det inte är någon fördel för ekipaget om han skulle döma någon han tränat, ”för då vet jag vad de kan göra bättre”.

Tror bara han är Stockholm var tredje vecka eller en gång i månaden eller nåt sånt så rent tekniskt är det ok enligt TR, så där blir det väl eget beslut. Mig säger han till om jag är på väg att anmäla till en tävling han ska döma, jag ville exempelvis starta just i Roslagen men det gick ju inte. 😅
 
Hur känner ni andra? Är det jag som blivit överkänslig sen jag blev domare?

Tävlar inte för min tränare (rider ju två dagar i veckan så verkligen inte tillåtet) men undviker också att tävla för en domare som undervisar min häst dagligen (ridskolehäst).

Dels för våran skull men också för att inte andra ska tro eller tänka att hon är jävig.
 
Ska du rida för din tränare? För visst tränar du för honom också?

Jag såg en bekant som red för sin tränare på en annan tävling och blev lite förvånad att folk vågar göra det? Från båda håll (domare/elev)…

Även om det bara tränas ett eller två pass i månaden skulle jag nog känna att jag inte skulle döma någon som tränar för mig. Tyckte att det var tillräckligt jobbigt att döma en tjej som tränade tre pass för mig för drygt två år sen.

Hur känner ni andra? Är det jag som blivit överkänslig sen jag blev domare?
Ja det gör jag. Han kommer ett tillfälle/månad.
Men som @Piaff säger, det är inte direkt någon fördel att tävla när han dömer... 😅 Men klubben ville ha det så och jag behöver tävla.

Jag får väl passa på att dra en kort resumé ang dagen... Som jag befarade höll djuret på att säga upp sig på tävlingsbanan. Polarna gnäggade i hagen och folk rörde sig överallt. Men jag hade ändå en bra känsla och jag red bra. Men stundtals hade hon nog helst hoppat över staketet.
En åtta på travlängningen var dagens höjdpunkt sen gick det mer utför. 🤭60,89% blev det.
Hoppas på mer avspänning på lördag kan man väl säga.
 
Länge sedan jag skrev något här. Vi tränar på att tävla just nu. Hon sköter sig perfekt i allt runtom. Lastning, framridning, etc men drabbas av scenskräck när hon kommer in på tävlingsbanan. Har gjort tre starter hittills under våren. Första starten lyckades jag forcera runt henne på 49%. Typ livrädd för allt. De andra två starterna har jag insett ganska omgående att det inte är någon större idé att försöka rida något program inne på banan. Så jag har utgått och bara ridit min tid. Har fyra tävlingar till att ”träna” på. Finns tyvärr inga p&r som annars hade varit en bra idé.
Har fått flera bra tips som jag kan prova. Hon är ju väldigt orutinerad när det kommer till tävling, mer som en fyraåring.
Jättesnäll att rida ut på ensam hemma men blir förskräckt när hon blir ensam på en ny tävlingsbana.
Ni får gärna ge tips om ni har erfarenhet. 😊
Framridningen är inga problem då hon har lite sällskap av andra hästar.
Vi ska ha två PnR i sommar (Lovisedal). Det är ju inte 'helt galet' långt bort för er?
 
Länge sedan jag skrev något här. Vi tränar på att tävla just nu. Hon sköter sig perfekt i allt runtom. Lastning, framridning, etc men drabbas av scenskräck när hon kommer in på tävlingsbanan. Har gjort tre starter hittills under våren. Första starten lyckades jag forcera runt henne på 49%. Typ livrädd för allt. De andra två starterna har jag insett ganska omgående att det inte är någon större idé att försöka rida något program inne på banan. Så jag har utgått och bara ridit min tid. Har fyra tävlingar till att ”träna” på. Finns tyvärr inga p&r som annars hade varit en bra idé.
Har fått flera bra tips som jag kan prova. Hon är ju väldigt orutinerad när det kommer till tävling, mer som en fyraåring.
Jättesnäll att rida ut på ensam hemma men blir förskräckt när hon blir ensam på en ny tävlingsbana.
Ni får gärna ge tips om ni har erfarenhet. 😊
Framridningen är inga problem då hon har lite sällskap av andra hästar.
Fin hon är!🤩
 
Nu har jag tagit mod till mig och anmält till en dressyrtävling på hemmaplan. Tänkte första våga mig på LB:2 som jag aldrig ridit, men i slutänden blev det LC:1 i alla fall. Är lite sugen på att använda den klassen som uppvärmning och testa LB:2 trots allt, men vet inte om det är att kräva lite mycket av henne. Blir lite nojig att det ska krångla igen om hon får anstränga sig för mycket. Speciellt som jag nog måste öva lite på steglängningar för att rida LB:2 och det är ju inte precis hennes bästa gren.
 
Nu har jag tagit mod till mig och anmält till en dressyrtävling på hemmaplan. Tänkte första våga mig på LB:2 som jag aldrig ridit, men i slutänden blev det LC:1 i alla fall. Är lite sugen på att använda den klassen som uppvärmning och testa LB:2 trots allt, men vet inte om det är att kräva lite mycket av henne. Blir lite nojig att det ska krångla igen om hon får anstränga sig för mycket. Speciellt som jag nog måste öva lite på steglängningar för att rida LB:2 och det är ju inte precis hennes bästa gren.
Kör på, som du säger blir väl LCn en bra uppvärmning. Jag ska rida LB:2n där :)
 
*sista*

Idag var lilla hästen mer med mig på banan (även om hon försökte dra i upp ridningen)och hon sprattlade riktigt fint. Och kändes väldigt fin. Det var heller inte en kotte kring banan pga trist väder så det underlättade ju.
66% fick vi ihop och det känns skönt att få visa att vi kan.

Sista ryttaren petade ner oss från placering men men. Jag är ju ändå helt galet nöjd!
 
Tävlingsdebut idag!
Lille tjockisen sprang ihop 71,429% så jag är supernöjd 🤩 LB:1 red vi och har en inplanerad LB:2 om 2 veckor.

Jag hade dagen uppdelad i mål, och idag var det check på allt.
1: bra resa, med lastning osv ☑️
2: ta oss igenom programmet alls☑️
3: godkända procent☑️
4: bra procent☑️

DDBD345F-E319-4631-8B76-6D99F49682BA.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
178 811
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
272
· Visningar
17 921
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
237
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp