Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samma här.
Har dessutom prylar och har testat men det blir ändå mycket bättre med gummiband. Så antar att en viss övning måste föreligga. Och det har man ju inte tid med.

Hästen är btw på banan igen. MEN måste byta båda sadlarna då litet djur breddat sig för mycket.
Så jag har lite ågren. Min kropp är så knepig/trasig att det är ett nålsöga att hitta något som fungerar. 😬
Det går inte att åtgärda sadlarna på något vis då? En av våra har vi breddat kanalen på genom att flytta isär panelerna, skulle det kunna funka?
 
Det går inte att åtgärda sadlarna på något vis då? En av våra har vi breddat kanalen på genom att flytta isär panelerna, skulle det kunna funka?
Tanken är god men nej det går inte. Bommarna är för smala hur man än flyttar bossor. Så eftersom det är träbommar i dem så går de heller inte att ställa om. Trist men sant.
 
Jag och den nya princessan här hemma tränar på. Egentligen i väldigt lugnt tempo med tanke på hur trött och sliten jag är i kroppen redan halvvägs in i graviditeten men hon går från klarhet till klarhet. Fortsatt väldigt tävlingssugen men vi är långt ifrån startklara till LB. Grundform och övergångar är helt enkelt inte på plats tillräckligt. Jag hade gärna hunnit ut något innan kroppen säger stopp. Men vill ju heller inte visa upp en grundform som pendlar mellan för rund och stjärnkikare...


Men snäll är hon! Bryr sig inte om skördetröskan knappt 10 meter utanför ridbanan 😎. Och trots sin motor finns det alltid broms även på stubbåkern!

Kan visa ett ögonblick där det ser lite lovande ut åtminstone 😁
Screenshot_2022-08-01-22-24-39-367_com.miui.gallery.jpg
 
Hon ser jättetrevlig ut @Waco 😍

Idag var jag glad över min snälla häst när hans kompis blev jätterädd och fick panik, hon drog bl.a omkull mig så jag fick släppa Fille -som blev infångad av helt hästovan lastbilschaufför (”jag har aldrig hållit i en häst” sa han) och stod så snällt och väntade på att jag och den andra skulle komma ikapp. När vi kom ikapp så pekade jag på Fille och sa att ”DEN är min, inte denna :grin:😅”.
 
Jag och B2 ska rida en LA:2 i början av September (riktigt roligt program som verkar passa oss riktigt bra, varför finns inte det oftare?!) och ett/två av momenten är en 10-metersvolt i galopp på kortsidan i båda varv med överstrykning med innerhanden i två språng. Vad menas med det i praktiken? Ja lätta med innerhanden för att se att hästen inte ligger på i innerhanden, men, hur? Rakt fram längs med hästens hals, hur mkt ska visas egentligen (antar att det är ett stort no-no att luta sig framåt minsta lilla).
 
Jag och B2 ska rida en LA:2 i början av September (riktigt roligt program som verkar passa oss riktigt bra, varför finns inte det oftare?!) och ett/två av momenten är en 10-metersvolt i galopp på kortsidan i båda varv med överstrykning med innerhanden i två språng. Vad menas med det i praktiken? Ja lätta med innerhanden för att se att hästen inte ligger på i innerhanden, men, hur? Rakt fram längs med hästens hals, hur mkt ska visas egentligen (antar att det är ett stort no-no att luta sig framåt minsta lilla).
Jag brukar lättar på handen framåt (inte neråt) längs halsen, kanske 2 ibland 3 hästlängder. Någon annan kan säkert förklara bättre annars kanske du ska be din tränare om hjälp 🙂
 
Det jag syftade på var att du hade kunnat kommentera själva sakfrågan utan att skriva hela det där inlägget där andemeningen (som jag uppfattade det) var att min häst är uselt utbildad och att det kommer krävas enormt jobb för att få ordning på henne. Du hade kunnat skippa stora delar av inlägget och ändå fått fram din poäng om själva bedömningen.
Nej så skrev jag inte, utan jag skrev att formen klassas som ett allvarligt fel underförstått då under bedömning/tävling.Vilket var det som diskuterades. Och jag skrev nåt med att det är mkt jobb och mkt att ändra underförstått vad gäller formen och att få den korrekt(are)- inte att det krävs enormt jobb att få ordning på henne.

Hade inte du skrivit att det var snålt eller flera andra skrivit liknande hade jag inte svarat alls- men att ifrågasätta en bedömning som här där formen är det som drar ner poängen och det får stämpeln "domarfel", ja vad säger man? Inte heller ditt ansvar men det finns en andemening i mångas åsikter om man bara går till VM / kommentatorer/ ryttare och det är att ingen törs säga något, det blir lite samma här. Hur ska du veta om ingen törs säga som jag gjorde: Det var helt korrekt bedömt.
 
Jahapp, vår klubb ska ha dressyrtävling i oktober, LC1 och LB1. Tänkte försöka ställa upp i min första tävling någonsin ( är 50+) och hästen är en hopphäst som jag har velat fram och tillbaka sedan i februari om jag ska sälja eller behålla. Lång story, men nu är han hemma för att stanna. Red första ordentliga (försiktiga) passet idag. Han är pigg, snäll, har mycket framåtbjudning, känslig för skänkeln, lyssnar på rösthjälp om det går lite för fort men går gärna över tygeln. Red mycket övergångar, skritt halt, trav, skritt och serpentiner och volter i skritt och trav. Stundtals känns det riktigt bra, stundtals går han emot handen. Vågade mig på några galoppfattningar på mittvolten i hans bästa varv (vänster). Det känns ändå hoppfullt att kunna starta en LC1 i slutet av oktober. Ska bil så kul och spännande!
 
Jag och B2 ska rida en LA:2 i början av September (riktigt roligt program som verkar passa oss riktigt bra, varför finns inte det oftare?!) och ett/två av momenten är en 10-metersvolt i galopp på kortsidan i båda varv med överstrykning med innerhanden i två språng. Vad menas med det i praktiken? Ja lätta med innerhanden för att se att hästen inte ligger på i innerhanden, men, hur? Rakt fram längs med hästens hals, hur mkt ska visas egentligen (antar att det är ett stort no-no att luta sig framåt minsta lilla).
Det står i TR hur en överstrykning ska göras. Det du ska visa är att din häst är självbärig och inte ändrar sig i varken form, takt eller tempo bara för att du lättar i handen. Så mitt bästa tips är att ta en halvhalt med magen samtidigt som du lättar i handen 2-3 dm längs mankammen, så kan du nog få godkänt på rörelsen…
 
Nej så skrev jag inte, utan jag skrev att formen klassas som ett allvarligt fel underförstått då under bedömning/tävling.Vilket var det som diskuterades. Och jag skrev nåt med att det är mkt jobb och mkt att ändra underförstått vad gäller formen och att få den korrekt(are)- inte att det krävs enormt jobb att få ordning på henne.

Hade inte du skrivit att det var snålt eller flera andra skrivit liknande hade jag inte svarat alls- men att ifrågasätta en bedömning som här där formen är det som drar ner poängen och det får stämpeln "domarfel", ja vad säger man? Inte heller ditt ansvar men det finns en andemening i mångas åsikter om man bara går till VM / kommentatorer/ ryttare och det är att ingen törs säga något, det blir lite samma här. Hur ska du veta om ingen törs säga som jag gjorde: Det var helt korrekt bedömt.

Lite på samma ämne utan att gå in på just denna diskussionen. Men hur många ifrågasätter inte domarna när dom INTE drar av på poängen när hästarna hamnar bara lite bakom lod? När en domare är hård på lodplanet så kan man inte tänka att det är för hårt bedömt även om det bara är LB. Om domarna kunde vara konsekvent hårda på lodplanet även i de lägsta klasserna tror jag ridningen kommer utvecklas till det bättre. Det ställer nämligen hårdare krav på tränarna att faktiskt lära ut korrekt!
 
Lite på samma ämne utan att gå in på just denna diskussionen. Men hur många ifrågasätter inte domarna när dom INTE drar av på poängen när hästarna hamnar bara lite bakom lod? När en domare är hård på lodplanet så kan man inte tänka att det är för hårt bedömt även om det bara är LB. Om domarna kunde vara konsekvent hårda på lodplanet även i de lägsta klasserna tror jag ridningen kommer utvecklas till det bättre. Det ställer nämligen hårdare krav på tränarna att faktiskt lära ut korrekt!
Det är ett problem att folk inte fattar att det är bakdelen som ska bära, och hästen ska gå i en grundtakt där bakdelen KAN göra det, när hästen blir stark. Många (även tränare) förstår inte hur (eller att) de kan, och i mitt tycke bör, använda Utbildningsskalan. Takten är grunden och det bör vi behandla som det.
 
Det står i TR hur en överstrykning ska göras. Det du ska visa är att din häst är självbärig och inte ändrar sig i varken form, takt eller tempo bara för att du lättar i handen. Så mitt bästa tips är att ta en halvhalt med magen samtidigt som du lättar i handen 2-3 dm längs mankammen, så kan du nog få godkänt på rörelsen…
Tack för bra förklarat! Det är som så jag tänkt mig. Min kära kuse har galoppen till sin stora fördel, där är han jävligt starkt och har bra takt och balans i sig själv, så har nog inget att förlora på att visa den överstrykningen tydligt, han kommer nog inte tappa takt osv ändå. :)
 
Startat en ridklass idag, väldigt kul att prova på något nytt 😊
Vegas skötte sig utmärkt och vann klassen 😁
Domaren tyckte han var en fantastisk fin ponny och jag fick lova att starta dressyr med honom 😁
Lite film finns här
https://www.instagram.com/p/Cheo_GnMGnu/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Efter diskussionen om form är det kanske bäst med en disclaimer. Jag vet att han gärna blir för kort i formen. Han är fyra år och vi jobbar varje träning med att han ska komma ut med halsen och fram med näsan 😊
Det går framåt sakta men säkert i takt med att styrkan ökar.
 
Appropå tidigare diskussioner så testade jag att sy knopparna till gårdagens tävling! Blev helt ok👍
Nelly tyckte dock att det kittlades så hon ruskade på huvudet typ hela tiden, blev lite besvärligt🤪

Det var fasen inte lätt att få bort dem sen. Satt som berget!
 
Startat en ridklass idag, väldigt kul att prova på något nytt 😊
Vegas skötte sig utmärkt och vann klassen 😁
Domaren tyckte han var en fantastisk fin ponny och jag fick lova att starta dressyr med honom 😁
Lite film finns här
https://www.instagram.com/p/Cheo_GnMGnu/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Efter diskussionen om form är det kanske bäst med en disclaimer. Jag vet att han gärna blir för kort i formen. Han är fyra år och vi jobbar varje träning med att han ska komma ut med halsen och fram med näsan 😊
Det går framåt sakta men säkert i takt med att styrkan ökar.
Bra jobbat att komma igenom vattnet, tveksam till om vi hade kommit igenom det lika snyggt 😅 Och ponnyn är väldigt, väldigt trevlig - ska bli kul att se fortsättningen.
 
Även vi var iväg igår, red FEI Inledande för 5-åringar. Är supernöjd med Fille verkligen, han skötte hela dagen grymt bra, Lastade sig direkt både dit och hem, var snäll på tävlingsplatsen för mamma som höll och promenerade, och ridningen gick ju också bra. Han har verkligen tuffat till sig under våren och på alla tre starter vi varit på så har han inte blivit spänd och orolig/introvert utan känts som att han tycker det är kul. Han var jättefin på framridningen och blir taggad på ett bra sätt, inte "nu kommer jag flyga i luften" utan han är vaken och "på".

Inne på banan blev han lite spänd för domarbordet (ganska stort bord med dukar och grejer, två domare + två sekreterare) men jag red runt uppe vid dem fram till startsignal och då nöjde han sig med att blänga lite under programmet :cautious:
Programmet gick bra, sedan var ju varken ryggningen eller enkla bytet särskilt snyggt (:angel:) -men han gjorde det, och vi löste ett såpass svårt program. Resultatmässigt blev det 73,8% och tyvärr var vi på fel sida det berömda håret för Breederskval (kvalgräns 74%) men det skiter jag i :D Vi hade fjärde högsta procent i klassen iallafall ;)

För högre procent hade vi behövt mer tid, typ den tid vi förlorat i vinter med sjukhus för mig och den sega hovbölden för Fille. Jag är bara glad att vi kunde åka och genomföra det, och dessutom med bra resultat. Så -nöjd med helgen!
Här finns lite film, dock kapade ju Instagram klippet så det blev väldigt lite galopp 😑
https://www.instagram.com/p/ChfZ1-RLq_Y/?utm_source=ig_web_copy_link
 
Även vi var iväg igår, red FEI Inledande för 5-åringar. Är supernöjd med Fille verkligen, han skötte hela dagen grymt bra, Lastade sig direkt både dit och hem, var snäll på tävlingsplatsen för mamma som höll och promenerade, och ridningen gick ju också bra. Han har verkligen tuffat till sig under våren och på alla tre starter vi varit på så har han inte blivit spänd och orolig/introvert utan känts som att han tycker det är kul. Han var jättefin på framridningen och blir taggad på ett bra sätt, inte "nu kommer jag flyga i luften" utan han är vaken och "på".

Inne på banan blev han lite spänd för domarbordet (ganska stort bord med dukar och grejer, två domare + två sekreterare) men jag red runt uppe vid dem fram till startsignal och då nöjde han sig med att blänga lite under programmet :cautious:
Programmet gick bra, sedan var ju varken ryggningen eller enkla bytet särskilt snyggt (:angel:) -men han gjorde det, och vi löste ett såpass svårt program. Resultatmässigt blev det 73,8% och tyvärr var vi på fel sida det berömda håret för Breederskval (kvalgräns 74%) men det skiter jag i :D Vi hade fjärde högsta procent i klassen iallafall ;)

För högre procent hade vi behövt mer tid, typ den tid vi förlorat i vinter med sjukhus för mig och den sega hovbölden för Fille. Jag är bara glad att vi kunde åka och genomföra det, och dessutom med bra resultat. Så -nöjd med helgen!
Här finns lite film, dock kapade ju Instagram klippet så det blev väldigt lite galopp 😑
https://www.instagram.com/p/ChfZ1-RLq_Y/?utm_source=ig_web_copy_link
Så fina!😍
 
Kommer ni ihåg min häst som inte ville galoppera med sadel. Vi fick ju till slut tag på en sadel han accepterade men har haft en del otur med skador, bla fraktur på höftbensknölen i vintras. Nu börjar vi dock komma igång ordentligt även om jag känner mig grymt ringrostig efter att enbart tränat för tränare 3 ggr på tre år..🙈
En liten film kan vi dela med oss. Vi har som sagt tränat väldigt sporadiskt och jag behöver verkligen träna upp min core.. Försöker göra plankan varje kväll, men får nog försöka lite mer.🙉🙈:o:o

 
Startat en ridklass idag, väldigt kul att prova på något nytt 😊
Vegas skötte sig utmärkt och vann klassen 😁
Domaren tyckte han var en fantastisk fin ponny och jag fick lova att starta dressyr med honom 😁
Lite film finns här
https://www.instagram.com/p/Cheo_GnMGnu/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Efter diskussionen om form är det kanske bäst med en disclaimer. Jag vet att han gärna blir för kort i formen. Han är fyra år och vi jobbar varje träning med att han ska komma ut med halsen och fram med näsan 😊
Det går framåt sakta men säkert i takt med att styrkan ökar.
Alltså, ni är så himla fina ihop, mitt absoluta favoritekipage på Buke. :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
178 069
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
251
· Visningar
16 713
Senast: Gimlan
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
407
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Gunnar
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp