Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tyckte också att det kändes dyrt för en sadel som jag inte tänkte att jag kunde få tillbaka pengarna för. Men fördelen med Santa Cruz-byggda sadlarna är att du kan byta koppjärnsvidd själv. Plus att de redan har ganska stor produktion vilket gör att risken för måndagsexemplar är mindre (föreställer jag mig).

Min häst älskar sin Kemnevall och jag gillar den också. Den är bred i mankbasen och kortare. Tycker bättre om den än Prestige också för att de inte utgår för att man alltid ska rida med den där padden fram. Däremot rider jag med fårskinn för att han ska kunna växa i den. Och det gör han. Medium i september och vid nu…
Hur stor skillnad har du känt efter bytet?
 
Hur stor skillnad har du känt efter bytet?
Enorm skillnad. Det går inte att beskriva. Förr skämdes jag ofta över att han saknade muskler i överlinjen och att jag inte kunde plocka fram ens det lilla av vad han visat på töm och fri. Nu har han fyllt ut kring trapetsius (heter det väl) och rör sig med mycket mer bogfrihet än tidigare. Kanske är den största skillnaden att han faktiskt kan både skritta och galoppera. Det är ju fortfarande mycket jobb som krävs och det är upp till mig att vara balanserad och så har jag en ganska extrem häst när det kommer till rörelser, men jag tycker att sadlarna är värda att testa i alla fall.

Och som någon skrev ovan, det handlar också om hur ens bäcken ser ut, och att hitta balansen för det. Både på längden och bredden. Vissa har ett rakt bäcken och andra har ett runt. Och vissa har brett mellan sittbenen, och andra har smalt. Det ger olika förutsättningar för att det ska funka.
 
Ägaren till fjordingen var och red honom igår. Hon har ju ridit in och utbildat honom till LA själv. Då känns det bra för mamman att hon är nöjd med hur han känns och att hon tycker att dottern rider honom bra! Iofs hade hon ju inte frågat om vi ville låna honom annars, men ändå :D
Imorgon, på dotterns 13-årsdag, åker vi på ponnymätning. Håll tummarna för att hon får en d-ponny i present! 😅
 
Det går rätt långsamt framåt för mig, skadad axel som faktiskt blir bättre men det går sååååå långsamt och jag får begränsa vad jag gör mycket mer än jag vill.

Förra veckan fick jag till fyra små ridpass, denna veckan hoppas jag på något liknande, men med två hästar är det verkligen bara lite underhåll och inte så mycket utveckling. Men med det sagt känns valacken riktigt bra 😯
Starkare, med bättre balans och har så enkelt för sig. Intressant om det kan hålla i sig även när jag rider fem pass i veckan ;)

Fnissade lite apropå valacken när jag satt och läste om ”läppstift” på hästar.
Han får så himla mycket godis för allt möjligt fånigt under ridning så det enda läppstift man alltid ser på honom är en brun sörja av tuggade hallongodisar 😂 Men han är nöjd med att få godis som belöning, det underlättar för mig eftersom han är så godis motiverad och jag gillar att mata mina djur så vi fortsätter äta ofantliga mängder godis 🍬 helt enkelt 😎
IMG_2357.jpeg
 
Det går rätt långsamt framåt för mig, skadad axel som faktiskt blir bättre men det går sååååå långsamt och jag får begränsa vad jag gör mycket mer än jag vill.

Förra veckan fick jag till fyra små ridpass, denna veckan hoppas jag på något liknande, men med två hästar är det verkligen bara lite underhåll och inte så mycket utveckling. Men med det sagt känns valacken riktigt bra 😯
Starkare, med bättre balans och har så enkelt för sig. Intressant om det kan hålla i sig även när jag rider fem pass i veckan ;)

Fnissade lite apropå valacken när jag satt och läste om ”läppstift” på hästar.
Han får så himla mycket godis för allt möjligt fånigt under ridning så det enda läppstift man alltid ser på honom är en brun sörja av tuggade hallongodisar 😂 Men han är nöjd med att få godis som belöning, det underlättar för mig eftersom han är så godis motiverad och jag gillar att mata mina djur så vi fortsätter äta ofantliga mängder godis 🍬 helt enkelt 😎
Visa bifogad fil 141947
(Han hälsar att hans matte också både gillar och äter alldeles för mycket godis så han brås på mig 😎)
 
Det går rätt långsamt framåt för mig, skadad axel som faktiskt blir bättre men det går sååååå långsamt och jag får begränsa vad jag gör mycket mer än jag vill.

Förra veckan fick jag till fyra små ridpass, denna veckan hoppas jag på något liknande, men med två hästar är det verkligen bara lite underhåll och inte så mycket utveckling. Men med det sagt känns valacken riktigt bra 😯
Starkare, med bättre balans och har så enkelt för sig. Intressant om det kan hålla i sig även när jag rider fem pass i veckan ;)

Fnissade lite apropå valacken när jag satt och läste om ”läppstift” på hästar.
Han får så himla mycket godis för allt möjligt fånigt under ridning så det enda läppstift man alltid ser på honom är en brun sörja av tuggade hallongodisar 😂 Men han är nöjd med att få godis som belöning, det underlättar för mig eftersom han är så godis motiverad och jag gillar att mata mina djur så vi fortsätter äta ofantliga mängder godis 🍬 helt enkelt 😎
Visa bifogad fil 141947
Vi har en här som blåser bubblor. 😅 Hon suger på bettet ibland så att man hör lite sånt ljud som blir när det blir en jääkligt tight öppning som luft pressas genom, ett sugljud. Och så blir det som ändå rätt stora bubblor som hänger längst fram på läpparna innan de bubblar ivag ner mot marken. Aldrig varit med om förr! Jag vet med säkerhet att hon inte fodras med såpa liksom.. 😅
Lite extra sött när hon har lite litet huvud, med stora ganasher, stora ögon och liten minimun. Som en sjöhäst.. som bubblar.. 🙄:love:🫧
 
Vi har en här som blåser bubblor. 😅 Hon suger på bettet ibland så att man hör lite sånt ljud som blir när det blir en jääkligt tight öppning som luft pressas genom, ett sugljud. Och så blir det som ändå rätt stora bubblor som hänger längst fram på läpparna innan de bubblar ivag ner mot marken. Aldrig varit med om förr! Jag vet med säkerhet att hon inte fodras med såpa liksom.. 😅
Lite extra sött när hon har lite litet huvud, med stora ganasher, stora ögon och liten minimun. Som en sjöhäst.. som bubblar.. 🙄:love:🫧

Mitt gamla sto gjorde också det när hon var igång och reds 😅
 
Skulle tävla på lördag men fick reda på idag att de ställer in pga häst med feber på anläggningen. Såklart helt rätt men ja blev sjukt besviken då han gått så himla bra.

Red igår i ridhuset och kände att på lördag är det då det smäller in en rosett i intermediare 1 för oss 😂 Dock är det la osannolikt men känslan va bra 😅

Jag Swishade tillbaks halva startavgiften, är ju föreningsmänniska och lider med att de får ställa in så nära inpå och hoppas på att det inte är något allvarligt med hästen 💕
 
Tittar lite på dressyren från Aachen. Patrik fick till en väldigt fin ritt på Jovian, trodde faktiskt poängen skulle upp högre än de 74.5 det blev. Malin verkar tyvärr ha lite problem att hitta rätt balans på Valbonne. Idag ballade han inte ur men det var hett, lite spänt och passagen var knappt passage utan mer trav. Blev 68 nånting, så långt under vad de egentligen är kapabla till.
 
Nu har tom jag köpt en dressyrhäst. Idag var det varmt oxå så han fick gå utan täcke. Den mindre fuxen är min ft fux. Nu går dom i min kökshage, jag brukar alltid sätta alla nya hästar där i några dgr så man har lite koll.

Det är en 10 årig valack efter Zuidenwind
20240327_154225.jpg
 
Nu har tom jag köpt en dressyrhäst. Idag var det varmt oxå så han fick gå utan täcke. Den mindre fuxen är min ft fux. Nu går dom i min kökshage, jag brukar alltid sätta alla nya hästar där i några dgr så man har lite koll.

Det är en 10 årig valack efter Zuidenwind
Visa bifogad fil 141997
Dina ser ut att sköta sig bättre än va min gjorde när ja tog av täcket idag
 

Bifogade filer

  • IMG_0739.jpeg
    IMG_0739.jpeg
    337,6 KB · Visningar: 99
Enda fördelen med snön just nu - hästen blir inte lerig 😎 :rofl:. Får nog vänta en månad innan det är dags för lerinpackningar.
 
Förstår att folk är upprörda över PK iom senaste skandalen. Men idag gjorde han verkligen en väldigt fin ritt med Jovian. Hästen är absolut magisk och enligt mig är han världens bästa gångartshäst. PK har dessutom redan förbättrat hädten gsnska mycket. Sen är det definitivt en bitter smak i munnen med allt runt och PKs fullständiga brist på omvärldsanalys och att leva i sin tid.
 
Förstår att folk är upprörda över PK iom senaste skandalen. Men idag gjorde han verkligen en väldigt fin ritt med Jovian. Hästen är absolut magisk och enligt mig är han världens bästa gångartshäst. PK har dessutom redan förbättrat hädten gsnska mycket. Sen är det definitivt en bitter smak i munnen med allt runt och PKs fullständiga brist på omvärldsanalys och att leva i sin tid.
Tänker att man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Jag kan tycka han gör en bra ritt samtidigt som jag tycker precis som du att han behöver plocka upp huvudet ur sanden.
 
Förstår att folk är upprörda över PK iom senaste skandalen. Men idag gjorde han verkligen en väldigt fin ritt med Jovian. Hästen är absolut magisk och enligt mig är han världens bästa gångartshäst. PK har dessutom redan förbättrat hädten gsnska mycket. Sen är det definitivt en bitter smak i munnen med allt runt och PKs fullständiga brist på omvärldsanalys och att leva i sin tid.
Jag har bara sett reaktionerna på Tidningen Ridsports reportage om segern, och jag tror att reaktionen är framförallt på deras text ”Är detta ett blivande OS ekipage?”.
Dvs man reagerar på texten, och den är formulerad som en fråga, och man inte tycker att PK är en bra representant, och ännu mindre om han representerar Sverige på en Helgstrand häst. Själva ritten har jag inte sett kritik mot?
 
Är riktigt nöjd med mej som hållit igång ordentligt och tom har skuttat lite (hoppa är det inte värt att kalla det). Men nu har jag jätteont i rygg och höft efter ridning och även under ridning 😞 har bokat tid med fysioterapeut i alla fall. Har dragits med det länge nu så det är väl dags att ta tag i skiten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 073
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
605
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 813
Senast: corzette
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
56 57 58
Svar
1 148
· Visningar
42 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp