Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det handlar väl inte om att fria någon? Personligen hade jag lagt ner hela den grenen men det lär ju inte ske än iallafall.

Är väl inte någon som ska representera Sverige om vi ska vara helt krassa.

Det enda jag hittat är ett litet klipp på Patriks insta så för den som inte är blockad där, vilket är lätt att bli kan man se lite.
Ser man inte skillnaden på hästen här jämfört med när AH red så finns det nog inte så mkt mer att diskutera.

https://www.instagram.com/reel/C5B3gIDMULv/?igsh=aWgxNmxrY3B4bmhn

Lite galopp från prisutdelningen

https://www.instagram.com/reel/C5EQEcVsiUj/?igsh=MTU2d2hneGE1ZDIzMQ==
Jo, det blir ju en direkt följd av att man börjar "berömma" istället för att vara kritisk och kräva förändring, vilket i förlängningen leder till att han kommer återuppta sitt tidigare beteende så fort stormen lagt sig. Det gäller att hålla ihop här och inte släppa tillbaks honom i "värmen" förrän han bett om ursäkt och verkligen visar ånger och förstår vad han hållit på med och att han inser att vi ser och förstår vad som försiggår bakom maxsträckta tyglar, nosen bakom lod, stångskänkeln i botten och bakåtlutad sits. INGEN ryttare ska hyllas för den sortens ridning som han uppvisar.

På länken du lade in ser jag ingen större skillnad på hans ridning sen tidigare heller har dock inte jämfört med på hur AH rider, bara för att han rider bättre än den som rider skitdåligt betyder det ju inte att han rider bra. Inget att berömma bara för det alltså. Dåligt är dåligt och plågsamt för hästen är plågsamt oavsett graderna i helvetet.

Sen håller jag med, dom borde lägga ner grenen eller starta en ny som får ett nytt namn, Gångartstävling för varmblodiga hästar eller nåt, istället. Låta tävlingsdressyr faktiskt handlar om dressyr, dvs konsten att rida/utbilda en häst som är villig, lydig, harmonisk och i VERKLIG balans och harmoni med ryttaren.
 
Det drog ner. De slutorna är kvalitetsmässiga 10or, men han fick bara 8or. Filmen är från GPn och där fick han "bara" 74.5%, i GPS var kontakten mycket bättre och poängen 76.1%. Såg både GPn och Specialen och domarna dömde ovanligt bra. De tog ordentligt på tråkig form och mun. Ett ekipage hade verkligen förskräcklig form och de fick 59%. MAR med Thiago hade också redigt tråkig form särskilt i Specialen, 65%. HPM med Invictus låg också lågt pga formen.

Upplevde att domarna i Aachen faktiskt skärpt till bedömningarna. Det blir också jättesvårt att föra en debatt om bedömning när folk inte sett ritterna och inte heller hur poängen satts.
Positivt att höra. Kanske skall sätta mig och kolla på det :)
 
Jag är lite kluven inför jakten på de ryttare som rider på den här nivån (PK var ju inte den enda med blå tunga) - visst - vi måste reagera på den här typen av ridning men vi måste också förstå att dessa ryttare är en produkt av vad sporten skapat.

Det har lönat sig att rida med det här trycket där man får såhär mycket i handen och vi kan ju säga till förbannelse att de borde veta bättre men deras jobb är att vinna tävlingar och den här typen av ridning har resulterat i det för att domare, publik och andra i sporten har velat ha det så här.

Debatten måste föras och jag gillar vad @Fiorano skrev ovan om bedömningen i Aachen, drar det ner tvingas ryttarna förändra sitt sätt att rida helt enkelt men jag ser inte poängen i att kalla ryttare för djurplågare när de faktiskt bara gör vad som förväntas av dem.
Jag tror heller inte att majoriteten av ryttare på högsta nivå VILL vara dumma mot sina hästar men de behöver få verktyg att göra det bättre och det måste löna sig i resultatlistan.
 
Jag är lite kluven inför jakten på de ryttare som rider på den här nivån (PK var ju inte den enda med blå tunga) - visst - vi måste reagera på den här typen av ridning men vi måste också förstå att dessa ryttare är en produkt av vad sporten skapat.

Det har lönat sig att rida med det här trycket där man får såhär mycket i handen och vi kan ju säga till förbannelse att de borde veta bättre men deras jobb är att vinna tävlingar och den här typen av ridning har resulterat i det för att domare, publik och andra i sporten har velat ha det så här.

Debatten måste föras och jag gillar vad @Fiorano skrev ovan om bedömningen i Aachen, drar det ner tvingas ryttarna förändra sitt sätt att rida helt enkelt men jag ser inte poängen i att kalla ryttare för djurplågare när de faktiskt bara gör vad som förväntas av dem.
Jag tror heller inte att majoriteten av ryttare på högsta nivå VILL vara dumma mot sina hästar men de behöver få verktyg att göra det bättre och det måste löna sig i resultatlistan.

Håller med, plus att (som jag skrev i en annan tråd) så brukar Patrik få bättre bedömning av publiken när det finns ”public judging”. Vi bekräftar och berömmer ju den ridning han visar upp.
OCH mycket av det han gör är ju bra med. Problemet (för mig) är att hans dåliga grejer inte görs av okunskap utan helt medvetna för att ”de fungerar”. Han gör det heller inte för att vara elak med sina hästar (tror jag) utan för att han lärt sig att det fungerar.

Problemet för dressyren är hur sjutton vi ändrar förutsättningar och bedömningar. Dels rent praktiskt, måste man utbilda hela nya domare och ändra bedömningssätten på flera sätt?
Men också sportsligt, det är inte riktigt schysst att ändra en tävlingsform från en dag till en annan (även om det behövs) så det måste finnas ett schysst sätt att informera om ändringen och låta deltagarna få veta vad som nu gäller.

T ex ett mått för nosgrimman vore enkelt, en tydlig och praktisk grej där alla kan ta måttet själv hemma och lösa utrustningen utifrån en ny regel.
Lätt också för den som ska bedöma måttet.
Andra saker är svårare att ändra fort och tydligt
 
Så är det naturligtvis. Men han är självskriven i laget. Om PK själv inte lyckas ta medalj i år kommer han aldrig göra det. Jovian är makalös.
Absolut, men jag tycker Tidningen Ridsport var ganska taskiga som körde den frågan i inlägget och sen surt stänger kommentarsfältet för att kommentarerna handlade om varför man inte ville att de skulle få representera Sverige. Trist journalistik både mot ryttaren/ekipaget och mot läsarna. Men ger kanske mer klick och läsningar så är väl ändå begripligt.
 
Vad ÄR tävlingsdressyr? Är det en tävling om talangfulla hästar eller är det en tävling om skickliga ryttare som kan visa upp GOD ridutbildning av hästar?

Är det hästen som tävlar eller ryttaren?

Är en GOD ryttare den som på en talangfull häst bara lyckas förstöra dens balans till viss del? Eller är det en ryttare på en mindre talangfull häst som lyckas förbättra dens förmåga till balans till viss del?

Talangfulla hästar i all ära, men det var inte vad tävlingsdressyren från början var tänkt att handla om, inte är TR skriven med det syftet heller. TR handlar om HUR VÄL UTBILDAD hästen är utifrån sin utbildningsnivå (=tävlingsklass).

En 8:a på lätt nivå har inte samma krav som en 8:a på högsta nivån. En 8:a på högsta nivå ska man inte kunna få om man inte kan uppvisa ens dom mest grundläggande kriterierna på tex form och kontakt och samspel.

Vad ser ni egentligen för skillnad på halsen/huvudet tex vad gäller ökad trav och passage på dessa tävlande? Ingen. Men vad säger kriterierna? Varför efterlevs dom inte?

DÄRFÖR har domarna ett stort ansvar här, att INTE förstöra tävlingsdressyren till att bli en talangtävling för gångarter istället för en tävling om god ridning och på väl utbildade hästar enligt utbildningsskalan och TR.

Ryttarna kommer göra det som krävs för att vinna, på den nivån rider ingen bara för nöjes skull. Om domarna bedömer ner rena felaktigheter kommer ryttarna rätta till sig. Det är bara faktum och därför fullständigt galet det inte sker idag.

Läs den här artikeln och begrunda.

Therefore, a change of priorities is necessary: “Training scale before movement quality“ has to be - undeniably - the motto when judging dressage tests at all levels. If the judges reflect this motto strictly in their marks, riders who do not yet respect this motto will follow.

-- by Angelika Fromming and Hannes Müller (translation provided by Silke Rottermann)


https://www.eurodressage.com/2024/0...iorities-training-scale-over-quality-movement
 
Vad ÄR tävlingsdressyr? Är det en tävling om talangfulla hästar eller är det en tävling om skickliga ryttare som kan visa upp GOD ridutbildning av hästar?

Är det hästen som tävlar eller ryttaren?

Är en GOD ryttare den som på en talangfull häst bara lyckas förstöra dens balans till viss del? Eller är det en ryttare på en mindre talangfull häst som lyckas förbättra dens förmåga till balans till viss del?

Talangfulla hästar i all ära, men det var inte vad tävlingsdressyren från början var tänkt att handla om, inte är TR skriven med det syftet heller. TR handlar om HUR VÄL UTBILDAD hästen är utifrån sin utbildningsnivå (=tävlingsklass).

En 8:a på lätt nivå har inte samma krav som en 8:a på högsta nivån. En 8:a på högsta nivå ska man inte kunna få om man inte kan uppvisa ens dom mest grundläggande kriterierna på tex form och kontakt och samspel.

Vad ser ni egentligen för skillnad på halsen/huvudet tex vad gäller ökad trav och passage på dessa tävlande? Ingen. Men vad säger kriterierna? Varför efterlevs dom inte?

DÄRFÖR har domarna ett stort ansvar här, att INTE förstöra tävlingsdressyren till att bli en talangtävling för gångarter istället för en tävling om god ridning och på väl utbildade hästar enligt utbildningsskalan och TR.

Ryttarna kommer göra det som krävs för att vinna, på den nivån rider ingen bara för nöjes skull. Om domarna bedömer ner rena felaktigheter kommer ryttarna rätta till sig. Det är bara faktum och därför fullständigt galet det inte sker idag.

Läs den här artikeln och begrunda.

Therefore, a change of priorities is necessary: “Training scale before movement quality“ has to be - undeniably - the motto when judging dressage tests at all levels. If the judges reflect this motto strictly in their marks, riders who do not yet respect this motto will follow.

-- by Angelika Fromming and Hannes Müller (translation provided by Silke Rottermann)


https://www.eurodressage.com/2024/0...iorities-training-scale-over-quality-movement

Att tävla dressyr är att tävla i PROGRAMRIDNING.
Hur du genomför programmet på tävlingsbanan den dagen du tävlar är vad som bedöms. Inte hur du tränat, hur bra du kan bli, eller hur bra du var igår. Bedömningen ska bara vara på hur du utför programpunkten, och heller inte utgå från hästens eller ryttarens fysiska förutsättningar (som däremot kommer påverka hur du kan utföra momenten).

Om vi ska tävla i att träna bra eller hästvälfärd eller något annat krävs nog en ny gren. Eller att helt lyckas ändra den befintliga?
 
Att tävla dressyr är att tävla i PROGRAMRIDNING.
Hur du genomför programmet på tävlingsbanan den dagen du tävlar är vad som bedöms. Inte hur du tränat, hur bra du kan bli, eller hur bra du var igår. Bedömningen ska bara vara på hur du utför programpunkten, och heller inte utgå från hästens eller ryttarens fysiska förutsättningar (som däremot kommer påverka hur du kan utföra momenten).

Om vi ska tävla i att träna bra eller hästvälfärd eller något annat krävs nog en ny gren. Eller att helt lyckas ändra den befintliga?
Nej ingen ny gren krävs, bara att den befintliga efterlevs.

Enligt DEN så tävlar du om hur väl du utbildat hästen. Inte att du kan rida ett program. Men ett väl ridet program enligt kriterierna och utbildningsskalan visar att du utbildat hästen väl.

Så här står det i TR:

1. Dressyrens mål är att utveckla hästen till en atletisk individ genom harmonisk utbildning. Resultatet blir en lugn, mjuk, lös gjord och smidig häst. Hästen blir också förtroendefull, uppmärk sam och villig så att perfekt samförstånd med ryttaren kan uppnås.

Sen följer en massa instruktioner/förklaringar om hur detta ska gå till och uppvisas mer i detalj. Om målet inte kan uppvisas ens på högsta nivå så är det inte längre tävlingsdressyr som det tävlas om. Utan något annat. DET borde i sånt fall brytas ur och göras till en "egen" gren så att tävlingsdressyren kan fortsätta handla om uppvisning av det UTBILDNINGSRESULTAT du presenterar.
 
Nej ingen ny gren krävs, bara att den befintliga efterlevs.

Enligt DEN så tävlar du om hur väl du utbildat hästen. Inte att du kan rida ett program. Men ett väl ridet program enligt kriterierna och utbildningsskalan visar att du utbildat hästen väl.

Så här står det i TR:

1. Dressyrens mål är att utveckla hästen till en atletisk individ genom harmonisk utbildning. Resultatet blir en lugn, mjuk, lös gjord och smidig häst. Hästen blir också förtroendefull, uppmärk sam och villig så att perfekt samförstånd med ryttaren kan uppnås.

Sen följer en massa instruktioner/förklaringar om hur detta ska gå till och uppvisas mer i detalj. Om målet inte kan uppvisas ens på högsta nivå så är det inte längre tävlingsdressyr som det tävlas om. Utan något annat. DET borde i sånt fall brytas ur och göras till en "egen" gren så att tävlingsdressyren kan fortsätta handla om uppvisning av det UTBILDNINGSRESULTAT du presenterar.

Tävlingsdressyren idag på toppnivå har noll och inget med klassisk dressyr att göra vilket då TR är baserad på.

Det har vi diskuterat tidigare. Det försvann helt där runt slutet av 90-talet från att det var några få som sysslade med överböjning för att få hästarna att se mer spektakulära ut till att folk såg att det lönade sig poängmässigt så började alla. Aveln förändrades ju där omkring oxå och resultatet ser vi nu.

Jag vet att jag läste någonstans att Briar fick mkt kritik för hans höga knälyft i början enligt Jan. Om det var på bruksprovet eller 3 års testet minns jag inte.
 
Talangfulla hästar i all ära, men det var inte vad tävlingsdressyren från början var tänkt att handla om, inte är TR skriven med det syftet heller. TR handlar om HUR VÄL UTBILDAD hästen är utifrån sin utbildningsnivå (=tävlingsklass).

Men en talangfull häst kan visa det arbete/genomsläpplighet som eftersträvas på ett bättre sätt- om den utbildas korrekt såklart
 
Jo, det blir ju en direkt följd av att man börjar "berömma" istället för att vara kritisk och kräva förändring, vilket i förlängningen leder till att han kommer återuppta sitt tidigare beteende så fort stormen lagt sig. Det gäller att hålla ihop här och inte släppa tillbaks honom i "värmen" förrän han bett om ursäkt och verkligen visar ånger och förstår vad han hållit på med och att han inser att vi ser och förstår vad som försiggår bakom maxsträckta tyglar, nosen bakom lod, stångskänkeln i botten och bakåtlutad sits. INGEN ryttare ska hyllas för den sortens ridning som han uppvisar.

På länken du lade in ser jag ingen större skillnad på hans ridning sen tidigare heller har dock inte jämfört med på hur AH rider, bara för att han rider bättre än den som rider skitdåligt betyder det ju inte att han rider bra. Inget att berömma bara för det alltså. Dåligt är dåligt och plågsamt för hästen är plågsamt oavsett graderna i helvetet.

Sen håller jag med, dom borde lägga ner grenen eller starta en ny som får ett nytt namn, Gångartstävling för varmblodiga hästar eller nåt, istället. Låta tävlingsdressyr faktiskt handlar om dressyr, dvs konsten att rida/utbilda en häst som är villig, lydig, harmonisk och i VERKLIG balans och harmoni med ryttaren.

Ja du har rätt i sak. Men nu diskuterar vi ju Jovians förbättring under PK på väldigt kort tid jämfört med AH.

Annars kan vi skrota dressyrforumet och gå tillbaka till ridning eller vad forumet heter nu.

Kandar och graman var ju en välkänd syn på ett välkänt stall redan för 20.år sedan där våra mest svenska klassiska ryttare kommer ifrån.
Så egentligen ska ingen representera Sverige.
 
Tävlingsdressyren idag på toppnivå har noll och inget med klassisk dressyr att göra vilket då TR är baserad på.

Det har vi diskuterat tidigare. Det försvann helt där runt slutet av 90-talet från att det var några få som sysslade med överböjning för att få hästarna att se mer spektakulära ut till att folk såg att det lönade sig poängmässigt så började alla. Aveln förändrades ju där omkring oxå och resultatet ser vi nu.

Jag vet att jag läste någonstans att Briar fick mkt kritik för hans höga knälyft i början enligt Jan. Om det var på bruksprovet eller 3 års testet minns jag inte.

Ja tyvärr. Men det är ändå väldigt märkligt att sååå många gräsrotsryttare fortfarande tror att dom håller på med klassisk dressyr. Eller om dom nu gör det, att dom ska ha någon som helst framgång inom tävlingsdressyren sen.

Det är därför jag menar att vi (gräsrotsryttare) inte ska hålla på och "hylla" dessa toppryttare. För dom är troligen fullt medvetna om detta men gör vad som krävs för att vinna. Vilket leder till att vi, gräsrotsryttare, aldrig kommer få någon chans.

Det har liksom blivit lite att kejsarens ny kläder i det här. Vi förstår inte ens vad som är vårt eget och hästarnas bästa.
 
Årets mest frustrerande period är nu här, ljust och från imorgon sommartid 🤩 men tjälen har inte gått, underlaget är så löst så man trampar sönder var man än försöker rida, det är is och vatten ovanpå klafset (eftersom tjälen gör att det inte kan absorberas eller dräneras) och så ramlar det ned en decimeter kladdig snö på eländet med i natt 🤮

Det är sällan jag ger upp alldeles men jag har efter 12 år på gården lärt mig att nu är det 1-2 veckor då jag antagligen inte kommer kunna rida. Och det är en så trist period som det sker för precis nu kommer ju tävlingssäsongen igång och ”alla andra” som står vid ridhus eller har andra markförhållanden kan trimma och tävla 🤯 men jag veeeeet ju att det kommer sju månader sedan där jag inte alls behöver fundera på väder eller underlag så bara att stå ut.

Kan bjuda på ett filmklipp från förra månaden, vi nöter på med att försöka få ordning på lite galoppslutor (en bit efter långsidan, och sedan en liten bit diagonalsluta) och så gör vi enstaka byten med (ännu inte befästa men han börjar förstå tekniken).
Såklart med en massa konfliktbeteenden (gapar, slår med svansen framförallt i bytet och blir bromsig och spänd när han förstår att han ska behöva trassla med sina långa och många ben för att byta ;) ) och så springer han ju bakom lod med och ryttaren rider med spö och är både långsam och klantig i sina hjälper och responser på vad hästen gör.
MEN det är en glad ryttare och hästen vet inte allt vi gör fel utan han är också nöjd med oss. Kanske framförallt nöjd med godiset han fick efter, och att matte pratar med bebisröst med honom så fort vi träffas.

Man får vara dålig, hästarna är inte lika hårda som läktarryttarna och folk på sociala medier. Var snälla med hästarna, nöjda med vad ni gör och göm er inte. Och ha kul med era hästar ❤️ Det har jag ❤️

 
Ja tyvärr. Men det är ändå väldigt märkligt att sååå många gräsrotsryttare fortfarande tror att dom håller på med klassisk dressyr. Eller om dom nu gör det, att dom ska ha någon som helst framgång inom tävlingsdressyren sen.

Det är därför jag menar att vi (gräsrotsryttare) inte ska hålla på och "hylla" dessa toppryttare. För dom är troligen fullt medvetna om detta men gör vad som krävs för att vinna. Vilket leder till att vi, gräsrotsryttare, aldrig kommer få någon chans.

Det har liksom blivit lite att kejsarens ny kläder i det här. Vi förstår inte ens vad som är vårt eget och hästarnas bästa.
Som sagt så har du rätt i sak men det blir ju svårt att diskutera dressyr om ingen får lov att göra något bra.

Fast detta är 2 helt olika världar ändå. Jag har ju en målbild med min dressyr som kanske inte direkt liknar toppsporten 😅 Jag har alltid försökt följa mina klassiska principer men fattar ju ändå att på tävling så vill domarna se en annan sak.

Tex som jag lärt mig att ett Kandar ska användas så går det inte att använda på det viset i en stor framåt tävlingstrav eller galopp. Kandaret är gjort för att användas på en bärig häst som absolut inte ligger på framåt.

Använder du stången på den typen av häst så verkar den inåt bakåt istället för framåt eftersom hästens nacke och nos redan passerat positionen där stången är till för att användas dvs att runda och länga överlinjen i den höga formen.

Formen i sig med hästen framför lod genom ögat är pissenkel att skapa men så fort du lägger till lite hastighet på det/ stora gångarter är det inte lika lätt längre
 
Som sagt så har du rätt i sak men det blir ju svårt att diskutera dressyr om ingen får lov att göra något bra.

Fast detta är 2 helt olika världar ändå. Jag har ju en målbild med min dressyr som kanske inte direkt liknar toppsporten 😅 Jag har alltid försökt följa mina klassiska principer men fattar ju ändå att på tävling så vill domarna se en annan sak.

Tex som jag lärt mig att ett Kandar ska användas så går det inte att använda på det viset i en stor framåt tävlingstrav eller galopp. Kandaret är gjort för att användas på en bärig häst som absolut inte ligger på framåt.

Använder du stången på den typen av häst så verkar den inåt bakåt istället för framåt eftersom hästens nacke och nos redan passerat positionen där stången är till för att användas dvs att runda och länga överlinjen i den höga formen.

Formen i sig med hästen framför lod genom ögat är pissenkel att skapa men så fort du lägger till lite hastighet på det/ stora gångarter är det inte lika lätt längre
Jag tycker ju fortfarande inte att något är bra som bara är bättre än skitdåligt. Men jag förstå hur du tänker. Men bra är väl då att trycka på att det fortfarande inte är "bra". Bara lite bättre. Vilket väl kan vara positivt om det håller i sig och blir ändå bättre sen. Men tyvärr hyser jag inget större hopp med det.

Nej, min målbild liknar inte heller toppdressyren så som den ser ut på tävlingsarenan.

Så som jag ser det handlar det inte om modellen på hästen, eller hur stora gångarter den har, utan HUR tyglarna används. Stångtygeln är inte en bromstygel, inte inom den klassiska dressyren i alla fall.

Stor gång kanske är svår att sitta i och bemästra, men att bromsa hästen med stångtygeln och använda det som ursäkt för hårda tag är ju inte rätt väg att gå heller. Då kommer problemet aldrig att lösa sig och tävlingsgrenen kommer till slut ta död på sig själv.

Jag tycker det är synd, för häromkring finns många dressyrtävlingar att "öva sig" på, men jag har som det ser ut nu, ingen lust att stödja/delta i en tävlingssystem där jag inte kan lita på att den bedömning jag får verkligen grundar sig på kriterierna och regelverket.
 
Nej, min målbild liknar inte heller toppdressyren så som den ser ut på tävlingsarenan.
Jag tycker att flertal av ryttarna i toppen internationellt kan visa riktigt bra ridning,de är skitduktiga och bemöter svårigheter som dåtidens hyllade ( vilket jag tycker är galet när det blir i jämförelse med dagens ryttarelit så de inte hade placerat sig i msv b(gissar), så dåligt genomridna var de.

Och tycker Jovian är helt fantastisk särskilt som nu den verkar visas så bra av Kittel.
 
Jag tycker det är synd, för häromkring finns många dressyrtävlingar att "öva sig" på, men jag har som det ser ut nu, ingen lust att stödja/delta i en tävlingssystem där jag inte kan lita på att den bedömning jag får verkligen grundar sig på kriterierna och regelverket.

Men ärligt talat så snedtolkar du fortfarande regelverket till viss del, ibland g mycket, du har ju själv beskrivit din häst ( ja den du hade då) som väldigt kort i bak o hade svårt att länga, då blir poängen begränsade på rätt många bedömningspunkter.

Man kan liksom som ryttare inte ta vilken häst som helst och tro att poäng ska komma bara för att man själv anser sig följa regelverket när man i själva verket -ihop med hästens begränsningar då- inte är i närheten av det som önskas för att man ska nå till regelverket.

Bara en sådan sak som många sitter på hästen, det spelar säkert ingen roll för hästen, medans domare vill se hästen framför hjälperna. Mao, det är mkt lättare att sitta på än att hålla hästen framför, särskilt om hästen är het.
 
Men ärligt talat så snedtolkar du fortfarande regelverket till viss del, ibland g mycket, du har ju själv beskrivit din häst ( ja den du hade då) som väldigt kort i bak o hade svårt att länga, då blir poängen begränsade på rätt många bedömningspunkter.

Man kan liksom som ryttare inte ta vilken häst som helst och tro att poäng ska komma bara för att man själv anser sig följa regelverket när man i själva verket -ihop med hästens begränsningar då- inte är i närheten av det som önskas för att man ska nå till regelverket.

Bara en sådan sak som många sitter på hästen, det spelar säkert ingen roll för hästen, medans domare vill se hästen framför hjälperna. Mao, det är mkt lättare att sitta på än att hålla hästen framför, särskilt om hästen är het.
Nu får du ge dig. Han var inte alls "kort bak". Han hade en mycket god exteriör och hade kunnat bli en mästare på vilken gren som helst med rätt ryttare. Utom möjligen tävlingsdressyr då, eftersom han inte hade den där spektakulära gången.

Så vad ÄR en häst som inte är framme för hjälperna egentligen? Är det en häst som tar stora kliv med flaxiga ben? Eller är det en häst som är reglerbar utan motstånd men som inte har den där stora traven?

Jag tror faktiskt ärligt att det beror på att många domare inte (vill) ser skillnaden.
 
Som en som hört hur det gått till bakom kulisserna hos PK har jag väldigt svårt att tro att en man som själv inte tycker han handlat fel har gjort någon stor förbättring. Att Jovian ser mindre olycklig ut beror på helt att PK är en skickligare ryttare (två saker kan vara sanna samtidigt). Tills den dagen jag ser personen ärligt erkänna att denne har handlat fel och visar bättre ridning så tar jag starkt avstånd. Att allt ser fint ut på ytan och att personer vet rätt ord att säga betyder inte så mycket i sammanhanget.
 
Årets första start gjord! 1,5 år sedan för mig, och det gick bra! 71,9%, lite missar här och där, bland annat två snabba byten i mellangaloppen och en rätt dålig ryggning, men fick mycket beröm också. Vann gjorde vi dessutom!

Film, dock dog kvaliten när jag laddade upp den:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 160
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
611
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 840
Senast: corzette
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 175
· Visningar
43 600
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp