Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Årets första start gjord! 1,5 år sedan för mig, och det gick bra! 71,9%, lite missar här och där, bland annat två snabba byten i mellangaloppen och en rätt dålig ryggning, men fick mycket beröm också. Vann gjorde vi dessutom!

Film, dock dog kvaliten när jag laddade upp den:

Jättefin ritt. Förstår att du vann! Känns som 90 talet igen när man läser LA5 😅 Jag tyckte aldrig dom borde ändrat så det känns rätt!
 
Jag är lite kluven inför jakten på de ryttare som rider på den här nivån (PK var ju inte den enda med blå tunga) - visst - vi måste reagera på den här typen av ridning men vi måste också förstå att dessa ryttare är en produkt av vad sporten skapat.

Det har lönat sig att rida med det här trycket där man får såhär mycket i handen och vi kan ju säga till förbannelse att de borde veta bättre men deras jobb är att vinna tävlingar och den här typen av ridning har resulterat i det för att domare, publik och andra i sporten har velat ha det så här.

Debatten måste föras och jag gillar vad @Fiorano skrev ovan om bedömningen i Aachen, drar det ner tvingas ryttarna förändra sitt sätt att rida helt enkelt men jag ser inte poängen i att kalla ryttare för djurplågare när de faktiskt bara gör vad som förväntas av dem.
Jag tror heller inte att majoriteten av ryttare på högsta nivå VILL vara dumma mot sina hästar men de behöver få verktyg att göra det bättre och det måste löna sig i resultatlistan.
Jag har svårt för drevet som skapas.
Undrar hur många som ridit sina hästar på kandar utan att ha en aning om hur tungorna ser ut. Man ser ju inte det när man sitter på.
Vet hur stark Hedwig kunde vara på kandar och jag har ingen aning om hon har haft blå tunga någon gång.
Det som jag däremot tycker är anmärkningsvärt är att man som ryttare inte direkt tar åt sig och inser att något är jäkligt fel när tungan blir blå.
Har så svårt att tro att så skickliga ryttare ska behöva rida så begåvade hästar med sådan kraft.🤔
 
Jag har svårt för drevet som skapas.
Undrar hur många som ridit sina hästar på kandar utan att ha en aning om hur tungorna ser ut. Man ser ju inte det när man sitter på.
Vet hur stark Hedwig kunde vara på kandar och jag har ingen aning om hon har haft blå tunga någon gång.
Det som jag däremot tycker är anmärkningsvärt är att man som ryttare inte direkt tar åt sig och inser att något är jäkligt fel när tungan blir blå.
Har så svårt att tro att så skickliga ryttare ska behöva rida så begåvade hästar med sådan kraft.🤔

Jag hade blivit bestört. Inte dragit fram en annan fotograf som bara visar perfekta bilder på min ritt. Inte en enda bild tagen i fel moment och sen EN , EN bild på hästen med öppen mun.
 
Jag har svårt för drevet som skapas.
Undrar hur många som ridit sina hästar på kandar utan att ha en aning om hur tungorna ser ut. Man ser ju inte det när man sitter på.
Vet hur stark Hedwig kunde vara på kandar och jag har ingen aning om hon har haft blå tunga någon gång.
Det som jag däremot tycker är anmärkningsvärt är att man som ryttare inte direkt tar åt sig och inser att något är jäkligt fel när tungan blir blå.
Har så svårt att tro att så skickliga ryttare ska behöva rida så begåvade hästar med sådan kraft.🤔
Jag tror vi alla mer gånger än vi är stolta över tagit för hårt i hästarna. Och gjort enormt mycket andra fel.
Det blir tråkigt när det blir så polariserat. Det blir antingen "jag skulle aldrig ens ha kandar och det är förkastligt" gentemot "ni fattar ju ingenting iom att ni aldrig ridit sådana hästar/klasser/arenor". Och inget mitt emellan och ingen som lyssnar på andra parten iom att man inte ser någon gemensam nämnare.
Visst skulle väl de flesta av oss typ skumpa av efter 4 travsteg och inte alls klara av såna gångartskanoner som tex Jovian. Men vi kan ju ändå känna att man då kanske inte bör rida såna hästar eller i den miljön etc om det blir på hästens bekostnad allting.

Nej, man behöver inte rida så begåvade hästar med sådan kraft öht och absolut inte när man är en ryttare på den nivån. Men man kan välja att göra det ändå av olika skäl. Både för att det går snabbare, att man inte riktigt greppat hur pass illa det är eller för att man bara rent av är ett jävla narcissist-as som behöver mata sitt ego. För ja, det finns en del såna as även där fasaden putsas och hålls uppe.
Ridsportvärlden är en liten ankdamm. Många fler vet vad som sker än de som vågar prata. För pratar man så är man rökt. Och om man pratar om vad andra varit med om på anläggningarna så är de rökta. Både vad gäller förtalshot av advokater och hot om att ödelägga deras karriär.
 
Jag har svårt för drevet som skapas.
Undrar hur många som ridit sina hästar på kandar utan att ha en aning om hur tungorna ser ut. Man ser ju inte det när man sitter på.
Vet hur stark Hedwig kunde vara på kandar och jag har ingen aning om hon har haft blå tunga någon gång.
Det som jag däremot tycker är anmärkningsvärt är att man som ryttare inte direkt tar åt sig och inser att något är jäkligt fel när tungan blir blå.
Har så svårt att tro att så skickliga ryttare ska behöva rida så begåvade hästar med sådan kraft.🤔
Samtidigt så har det kanske blivit ett "wake up call" för många som inte varit medvetna om vad det innebär att rida med kandar?

Jag tycker därför debatten är viktig, att det dras fram i ljuset vad ett kandar är för något och hur det fungerar. Att det blir mer uppenbart (för alla) att man måste förbereda hästen innan så att man inte behöver hålla så hårt hela tiden.

Sen kan man ändå någon gång råka ta i för hårt, men tungor blir inte blåa av såna tillfälligheter, fel gör vi alla hela tiden, det är när vi tar lärdom av felen som vi utvecklas.

Jag kan ju tycka att om någon mindre rutinerad ryttare gör/gjort fel i det här avseendet så är det mer förlåtligt, eftersom det (oftast) beror på okunskap. Bara man är öppen för att förändra. Värre då med "proffsen" som har kunskapen, men som kallt kalkylerar med att utsätta hästen för detta bara för att vinna rosetter. Och att tävlingssystemet tillåter det och tittar bort.

Åtminstone jag vill kunna fortsätta rida med kandar utan att okunnigt folk tittar snett och menar att mina hästar har blåa tungor bara för att jag rider med detta. Det är liksom tyvärr det som blir konsekvensen annars. DET stör mig lika mycket att folk ropar "förbjud kandar" som nån slags lösning på problemet.

Så jag välkomnar debatten. Jag vet att jag själv inte är felfri, jag vet också att jag lär mig hela tiden, det är en process som man aldrig blir fullärd i. Men jag tycker faktiskt att blåa tungor (hos hälften av ryttarna på högsta nivå) är ett bisarrt problem. Ett pinsamt problem för hela tävlingssystemet. Det borde bli ramaskri från alla håll och kanter.
 
Samtidigt så har det kanske blivit ett "wake up call" för många som inte varit medvetna om vad det innebär att rida med kandar?

Jag tycker därför debatten är viktig, att det dras fram i ljuset vad ett kandar är för något och hur det fungerar. Att det blir mer uppenbart (för alla) att man måste förbereda hästen innan så att man inte behöver hålla så hårt hela tiden.

Sen kan man ändå någon gång råka ta i för hårt, men tungor blir inte blåa av såna tillfälligheter, fel gör vi alla hela tiden, det är när vi tar lärdom av felen som vi utvecklas.

Jag kan ju tycka att om någon mindre rutinerad ryttare gör/gjort fel i det här avseendet så är det mer förlåtligt, eftersom det (oftast) beror på okunskap. Bara man är öppen för att förändra. Värre då med "proffsen" som har kunskapen, men som kallt kalkylerar med att utsätta hästen för detta bara för att vinna rosetter. Och att tävlingssystemet tillåter det och tittar bort.

Åtminstone jag vill kunna fortsätta rida med kandar utan att okunnigt folk tittar snett och menar att mina hästar har blåa tungor bara för att jag rider med detta. Det är liksom tyvärr det som blir konsekvensen annars. DET stör mig lika mycket att folk ropar "förbjud kandar" som nån slags lösning på problemet.

Så jag välkomnar debatten. Jag vet att jag själv inte är felfri, jag vet också att jag lär mig hela tiden, det är en process som man aldrig blir fullärd i. Men jag tycker faktiskt att blåa tungor (hos hälften av ryttarna på högsta nivå) är ett bisarrt problem. Ett pinsamt problem för hela tävlingssystemet. Det borde bli ramaskri från alla håll och kanter.
Håller med dig i varje punkt! Det handlar om att eliten ska vara de vi ser uop till i ridteknik, hur de hanterar hästar och utrustning. Inte att vi vanlisar kan och får göra fel ibland.

Är så himla upprörd över den uppfödare som gjort löje av hela debatten med en "rolig" profilbild med blå tunga. Hen har fått MASSOR av likes och kommentarer från tränare, ryttare och domare. Det är helt bisarrt.
 
Ja nu börjar röster höjas både här och där. Men jag funderar, varför måste det vara svart eller vitt?

Det handlar ju inte om verktygen i sig, utan om hur dom används. DET borde fokus läggas på, inte att tävlingsdressyr ska bli någon slags frihetsdressyr i slutändan. Rätt använda så behövs dom ju mestadels inte.

Men en häst är en häst och även en välskolad rutinerad häst tappar fokus ibland, om så bara för någon sekund så kan allt falla isär. Det är då vi behöver verktygen även på hög nivå. Det är då stången kommer in i bilden. Lite pilleri pill med fingret i tygeln för att be hästen komma tillbaks eller för att förbereda den på att nu snart kommer nästa svåra grej.

En stång ska sitta löst i munnen, "hänga" där så hästen själv kan hitta balansen i den vilket gör att tack var dess konstruktion och balans kan hästen hitta den bästa möjliga eftergiften inuti munnen. I den positionen, med ett väl balanserat bett, så kommer huvudet (nacken) höjas och nosen hållas i en mer "perfekt" position helt utan inverkan från ryttaren.

Men det förutsätter ju att bettet faktiskt hänger där löst, inte hopklämd mellan bett/kindkedja/nackrem, som dessutom trycker på tungan. Det är därför man rider med två bett (och lös nosgrimma eller utan nosgrimma) för att det ska finnas plats och man ska i första hand använda bridongen om man behöver inverka och stången bara för att säga "hej är du där, är du redo", med lite pilleri pill med fingret.

Han säger förstås en hel del bra saker i artikeln, men jag hakade upp mig på det här:

– Vårt tävlingsformat är baserat på saker som har funnits i flera år, nu är det dags att göra förändringar. Tänk om 50 000 ryttare plötsligt skulle dyka upp på tävlingar utan nästan någon utrustning alls. Det skulle vara fantastiskt för vår sport, säger han.
https://www.tidningenridsport.se/dansk-veterinar-och-overdomare-om-dressyren-dags-for-forandring/

 
Som en som hört hur det gått till bakom kulisserna hos PK har jag väldigt svårt att tro att en man som själv inte tycker han handlat fel har gjort någon stor förbättring. Att Jovian ser mindre olycklig ut beror på helt att PK är en skickligare ryttare (två saker kan vara sanna samtidigt). Tills den dagen jag ser personen ärligt erkänna att denne har handlat fel och visar bättre ridning så tar jag starkt avstånd. Att allt ser fint ut på ytan och att personer vet rätt ord att säga betyder inte så mycket i sammanhanget.
Samma.
 
Idag var det riktig vårkänsla både i luften och under sadeln, Fille var...pigg 😅 Men gäller att passa på att njuta ute för imorgon skulle det bli snö :mad:

_A7R2615.jpg
 
Idag var det riktig vårkänsla både i luften och under sadeln, Fille var...pigg 😅 Men gäller att passa på att njuta ute för imorgon skulle det bli snö :mad:

Vädret idag var ju helt otroligt och morgondagens prognos känns som ett försenat aprilskämt.

Men man fick njuta av ridning i paddocken idag i alla fall. Har anmält mig till en tävling på hemmaplan till helgen (lär bli inomhus om det ska regna så mycket i veckan) och försökte jobba lite på hur framridning behöver se ut. Gillar inte riktigt att jag behöver vara ganska barsk för att komma över stoppandet, men sen efteråt kändes det riktigt trevligt. Bad mannen filma en snutt (nästa gång blir det med min nya Pivo) och var ganska nöjd med min sits i galoppen. Hon hamnade dock väldigt djupt och bakom lod i traven efter galopparbetet, lite av sitt gamla ihopkrullande.
 
Jag hade min premiärtur på den här svarta skönheten idag. Man ser alltså vad man gör och ska göra på skärmen när den är igång.
Herregud vad vi skrattade jag och sambo som också testade. Jag hade inga stigläder och skrattade så jag höll på att åka av. 😂😂
Vi skrattade både för att vi behövde känna in oss på den och det var sket sig helt ibland.
Men främst för att man både försökte prata med den och liksom väntade på att den ev själv skulle reagera på ngt tex när man red bland saker riktiga hästar kunnat glo på etc. 😅 Så konstig känsla!
Det blir kul att nöta sitsgrejer på den! 👍
IMG_4246.jpeg
 
Om ni som jag gillar brittisk dressyr måste jag få plita en rad om att testa online tävling i Storbritannien (jag har testat Dressage Anywhere, vet att @Fiorano också testat iaf en gång)
Betalas via PayPal så säkert och bra :)
För att hitta programmen får man googla en del, men britterna gillar att ha ropare på sina tävlingar så de flesta kan man hitta på YT med en ropare som läser programmet exakt som det ska ridas. Det finns program från enklaste nivåerna, skritt och trav med lättridning tillåten, till rätt kluriga MsvB program. Min upplevelse är att det är bra domare och intressanta protokoll med, sen kan ”motståndet” i de svårare klasserna vara ganska små om ens några men det förändrar ju inte ens egen prestation.

Med valacken har jag checkat av träningen med hjälp av de programmen tills vi var stabila på LA nivå, och nu är det dags för omtag för att få skolorna och bytena på plats med så planen är att köra det igen nu i maj 💪
Kanske fler härifrån som vill vara med då? 🙌
 
*knapp*

Om veterinären skriver 'ÅB med ul om 8 v när hästen är igångsatt', hur skulle ni tolka det?
Vad är 'igångsatt' egentligen? Tävlingsklar?
På samma nivå som innan, eller bara fullt igångsatt i gångarterna?
 
Jag tävlingsdebuterade igår! Eller, återdebuterade. Tävlade senast runt 1996, så det var ett tag sedan...
Jag red i vårt div 4-lag med min dotters D-ponny. 68,88% fick vi ihop i LC:1.
Ponnyn går ju egentligen fälttävlan, men har inte varit ute så mycket under vintern då min dotter opererade ryggen i höstas. Nu när vi lastade av fick ponnyn syn på terrängbanan, och blev jättetaggad! Knoppar i manen och terränghinder, hon visste precis vad som väntade. :bump: (Eller trodde sig veta, det blev ju bara dressyr...)

Vår nya storhäst var också med och reds av medryttaren. Det gick bra för dem med, 64%, och jag kände mig så stolt över honom. Han är så himla mjuk, fin och lydig! :love:

Maken filmade. Hela ridbanan syns hela tiden, och nedre halvan av bilden tas upp av ridhussargen. Längst bort finns en liten otydlig prick som är jag och hästen...
 
Håller med dig i varje punkt! Det handlar om att eliten ska vara de vi ser uop till i ridteknik, hur de hanterar hästar och utrustning. Inte att vi vanlisar kan och får göra fel ibland.

Är så himla upprörd över den uppfödare som gjort löje av hela debatten med en "rolig" profilbild med blå tunga. Hen har fått MASSOR av likes och kommentarer från tränare, ryttare och domare. Det är helt bisarrt.

Jag jag orkar inte med henne längre..nu börjar hon blanda in överviktiga ryttare och nybörjare i djurplågeriet 🙄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
147
· Visningar
10 104
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
276
· Visningar
18 369
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
657
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 990
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp