Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag rider unghästen med halsring nu, smal variant från galoppen. I vänster varv håller jag med höger hand, inga problem men märkligt nog är det mycket kortare i höger varv med vänster hand. hästen måste vara sne :P
 
Spännande! Hur håller man tyglarna bäst då?
Och ska man ha kvar handens 'orginal-position' eller ha den rätt över manken? Och är i så fall risken att man roterar torso större?

@Hedwig
Blir det inte tjockt i handen? Har ju sett att du fick använda ett rosa(?) fluff...
Hade du ett grimskaft med spänne kvar eller ett mer anpassat 'snöre'? :)
Det finns inte risk att hästen tycker det är obehagligt då?
Jag köpte ett med fluff så det skulle vara mjukt.:) Det blir inte så tjockt. Fäste det med spännet. Fördelen är att man kan variera medan man rider. Släpper det lite då o då. Du får prova. :D
 
Spännande! Hur håller man tyglarna bäst då?
Och ska man ha kvar handens 'orginal-position' eller ha den rätt över manken? Och är i så fall risken att man roterar torso större?

@Hedwig
Blir det inte tjockt i handen? Har ju sett att du fick använda ett rosa(?) fluff...
Hade du ett grimskaft med spänne kvar eller ett mer anpassat 'snöre'? :)
Det finns inte risk att hästen tycker det är obehagligt då?

Jag tycker det är mycket bättre när man ska bli medveten om sin kropp att inte låsa fast sig med olika remmar. Man tappar feeling och inverkansridning tycker jag.

Hur man har handen kan man göra lite olika. Hur mkt man riskerar rotera torson beror också på var du har den fria handen.
I tävlingsdressyr när man rider på en hand vill man ju gärna visa det tydligt och en hel del hamnar då med fria handen längre bak än man kanske gör naturligt och vad som är bäst för att inte rotera torson så.
Däremot kan det vara värt att skita i en tillfällig rotation av måttlig grad den tid man måste ta för att hitta feelingen.
Hur du håller tyglarna är lite en smaksak med.
Rider jag enhändigt på träns har jag om jag håller i vänster hand vänster tygel normalt och lägger höger tygel ett snäpp upp.
En del vill ha ena längst ner och anda längst upp sas för att kunna påverka genom att tippa fram den övre/nedre delen för tydligare inverkan.
Med kandar flyttar jag ner det ett snäpp och adderar sen stången över på samma vis och ser till att alla 4 ändar ligger så jag lätt kan korta rätt tygel genom att dra i ändarna med fria handen.

Jag tycker det är ett skitbra test för att se hur rent hästen är på hjälperna etc och kan gärna värma så ofta.

En vän värmde alla sina 3 så på YR-finalen SM. Drog lite blickar. ;)
Men hon gillar också renheten det blir när det blir så avskalat ihop med att man kan inverkansrida helt vid behov.
 
En liten uppdatering från dagens vetbesök.. Det blev en extremt lång dag, gick upp 4.30 och kom nyss hem.. Känner mig lätt lobotomerad..

Hur som så blev vi inte så mycket klokare. Vi har röntgat ryggen och ultraljudat si-leden rektalt utan att hitta något konstigt.
Vi har bedövat hästen i stort sett överallt men inte lyckats få bort att hästen inte bjuder i höger galopp om han inte får gå med rumpan rejält innanför spåret, om man rätar ut honom slår han i handbromsen och tjurar ihop. Vi har även provat med annan ryttare för att utesluta ryttarfel men icke, samma och tom nästan värre.

Nu ska vi prova att jag ska lösgaloppera honom i friskt tempo i fyra veckor och sedan åb för att se om det här blivit någon bättring. Vi hoppas då att han ska få igång rörligheten i bäckenet på detta vis. Något i bäckenet gör att det tar emot men vi kan inte hitta vad.

Veterinären vill scinta men jag har tyvärr inte råd med det då försäkringen enbart täcker en bråkdel och vi sitter med dubbla hus just så pengarna finns inte riktigt för det just nu. Sedan är jag lite skeptisk för vi scintade Super och hittade inget trots att det senare visade sig att han hade grova förändringar i ryggen..
Lite jobbigt att inte få något svar men skönt att vi kunde utesluta en hel del orosmoment iaf!!
 
En liten uppdatering från dagens vetbesök.. Det blev en extremt lång dag, gick upp 4.30 och kom nyss hem.. Känner mig lätt lobotomerad..

Hur som så blev vi inte så mycket klokare. Vi har röntgat ryggen och ultraljudat si-leden rektalt utan att hitta något konstigt.
Vi har bedövat hästen i stort sett överallt men inte lyckats få bort att hästen inte bjuder i höger galopp om han inte får gå med rumpan rejält innanför spåret, om man rätar ut honom slår han i handbromsen och tjurar ihop. Vi har även provat med annan ryttare för att utesluta ryttarfel men icke, samma och tom nästan värre.

Nu ska vi prova att jag ska lösgaloppera honom i friskt tempo i fyra veckor och sedan åb för att se om det här blivit någon bättring. Vi hoppas då att han ska få igång rörligheten i bäckenet på detta vis. Något i bäckenet gör att det tar emot men vi kan inte hitta vad.

Veterinären vill scinta men jag har tyvärr inte råd med det då försäkringen enbart täcker en bråkdel och vi sitter med dubbla hus just så pengarna finns inte riktigt för det just nu. Sedan är jag lite skeptisk för vi scintade Super och hittade inget trots att det senare visade sig att han hade grova förändringar i ryggen..
Lite jobbigt att inte få något svar men skönt att vi kunde utesluta en hel del orosmoment iaf!!

Åh vad segt att inte få besked, men ändå skönt att kunna "bocka av" ett par saker. Hoppas det släpper.
Var han röntgad i nacken?
 
Åh vad segt att inte få besked, men ändå skönt att kunna "bocka av" ett par saker. Hoppas det släpper.
Var han röntgad i nacken?

Ja jätte skönt att han inte hade några stora grejer! Eller inte vad vi kunde hitta iaf..
Nej han är inte röntgad i nacken. Han är väldigt rörlig och mjuk i nacken och vet tycker att han har sämre rörlighet i just bäckenet iom ovilligheten att vinkla bäckenet i galopp så vi fokuserade framförallt på rygg, si-leden, baknän och faktiskt gaffelband bak.

Har du hört om hästar med liknande symptom som har haft nackproblem?
 
Ja jätte skönt att han inte hade några stora grejer! Eller inte vad vi kunde hitta iaf..
Nej han är inte röntgad i nacken. Han är väldigt rörlig och mjuk i nacken och vet tycker att han har sämre rörlighet i just bäckenet iom ovilligheten att vinkla bäckenet i galopp så vi fokuserade framförallt på rygg, si-leden, baknän och faktiskt gaffelband bak.

Har du hört om hästar med liknande symptom som har haft nackproblem?

Tänker på min egen :angel:
 
den förra jo. Eftersom jag lever under nån jävla hästförbannelse så har jag ju en häst nu med förändringar på 4 ställen i nacken.

Jaha jag trodde även denna hade i si-leden? Men är hon då värre i något varv? Hur yttrar sig hennes besvär mer exakt?
Beklagar verkligen att du ska behöva gå igenom detta skit igen, speciellt med tanke på att du har haft sådan otur med dina tidigare hästar!!
 
Jaha jag trodde även denna hade i si-leden? Men är hon då värre i något varv? Hur yttrar sig hennes besvär mer exakt?
Nej hon har inget i SI-leden. "bara" nacken. Hon är besvärsfri och lätthanterlig så länge ingen sitter på ryggen. Med ryttare på ryggen blir hon besvärad, piskar med svansen, slår (allt från känslan av "lätt i rumpan" till ilskna sparkar), stannar, snurrar, svårt med övergångar uppåt -blir mycket spänd och springer med huvudet rakt upp, släpper ryggen och "tassar" fram och kan tvärnita/slå. Efter upprepningar så slappnar hon av och travar iväg. Kan gå avslappnat åt ett håll men sen tvärnita av varvsbyte. I höger varv skjuter hon ut bogen till höger, när hon "bråkar" så slänger hon alltid rumpan till höger och går på tvären - aldrig åt vänster. Galoppfattning går antingen bra, eller så exploderar hon. Kan galoppera lugnt och sen från ingenstans smäller det till och hon slår rakt ut. När hon landar blir hon supersned igen och kan inte trava rakt fram.
Och när hon mår bra så är öronen spikade framåt, hon har ett jäkla arbetshuvud och tycker det är jättekul.
 
En liten uppdatering från dagens vetbesök.. Det blev en extremt lång dag, gick upp 4.30 och kom nyss hem.. Känner mig lätt lobotomerad..

Hur som så blev vi inte så mycket klokare. Vi har röntgat ryggen och ultraljudat si-leden rektalt utan att hitta något konstigt.
Vi har bedövat hästen i stort sett överallt men inte lyckats få bort att hästen inte bjuder i höger galopp om han inte får gå med rumpan rejält innanför spåret, om man rätar ut honom slår han i handbromsen och tjurar ihop. Vi har även provat med annan ryttare för att utesluta ryttarfel men icke, samma och tom nästan värre.

Nu ska vi prova att jag ska lösgaloppera honom i friskt tempo i fyra veckor och sedan åb för att se om det här blivit någon bättring. Vi hoppas då att han ska få igång rörligheten i bäckenet på detta vis. Något i bäckenet gör att det tar emot men vi kan inte hitta vad.

Veterinären vill scinta men jag har tyvärr inte råd med det då försäkringen enbart täcker en bråkdel och vi sitter med dubbla hus just så pengarna finns inte riktigt för det just nu. Sedan är jag lite skeptisk för vi scintade Super och hittade inget trots att det senare visade sig att han hade grova förändringar i ryggen..
Lite jobbigt att inte få något svar men skönt att vi kunde utesluta en hel del orosmoment iaf!!

Vad 'både och' att ni inte hittade något...
Jag vet att du haft kiro på honom och det inte gick så bra sist men har du haft ute någon bra massör/fysioterapeut?
Hur är han i reflexerna (rumpa/länd)?
Och jag antar det är samma sak med rumpa in om han tömkörs?
 
Vad 'både och' att ni inte hittade något...
Jag vet att du haft kiro på honom och det inte gick så bra sist men har du haft ute någon bra massör/fysioterapeut?
Hur är han i reflexerna (rumpa/länd)?
Och jag antar det är samma sak med rumpa in om han tömkörs?

Förlåt men jag förstår inte vad du menar med "Vad 'både och' att ni inte hittade något..."?
Kiropraktorn jag hade ute var även utbildad massör. Har även haft ut massörer för Rut och hon har inte hittat något konstigt. Har dock inte haft ut henne sedan han blev värre.
 
Nej hon har inget i SI-leden. "bara" nacken. Hon är besvärsfri och lätthanterlig så länge ingen sitter på ryggen. Med ryttare på ryggen blir hon besvärad, piskar med svansen, slår (allt från känslan av "lätt i rumpan" till ilskna sparkar), stannar, snurrar, svårt med övergångar uppåt -blir mycket spänd och springer med huvudet rakt upp, släpper ryggen och "tassar" fram och kan tvärnita/slå. Efter upprepningar så slappnar hon av och travar iväg. Kan gå avslappnat åt ett håll men sen tvärnita av varvsbyte. I höger varv skjuter hon ut bogen till höger, när hon "bråkar" så slänger hon alltid rumpan till höger och går på tvären - aldrig åt vänster. Galoppfattning går antingen bra, eller så exploderar hon. Kan galoppera lugnt och sen från ingenstans smäller det till och hon slår rakt ut. När hon landar blir hon supersned igen och kan inte trava rakt fram.
Och när hon mår bra så är öronen spikade framåt, hon har ett jäkla arbetshuvud och tycker det är jättekul.

Min har väldigt länge haft lite svårt med bjudningen i framförallt galoppen. Det har dock blivit väldigt mycket värre sedan manipuleringen då slutade han även bjuda i traven som inte har varit ett problem förut. Nu är han bättre i traven igen, efter behandling med muskelavslappnande och kortison i ryggen, även om han fortfarande inte är bra. Blir lite sur när man tar tyglarna och provar så att försöka resa sig, när jag snurrar runt honom så ger han dock ganska fort upp och travar glatt framåt efter det. I vänster galopp så står han emot något men släpper ganska fort och springer sedan glatt framåt och jobbar bra men i höger vill han gärna gå som en banan hela tiden och då ställd till höger, kontraställer jag och rätar in frambenen på bakbenen så blir han sur och går väldigt långsamt. Han galopperar dock och bryter inte av men är sur och piskar med svansen och går inte att växla upp utan segar runt i långsam galopp. Blir dock bättre efter ett tag och framförallt om jag för några övergångar mellan halt och trav där jag poängterar att han ska lyssna på skänkeln. Detta är nuläget, efter manipulationen så blev han sur så fort man tog tyglarna och ville inte göra något, varken trava eller galoppera. Så han har ju blivit bättre med behandlingen. Dock så provade vi ju att bedöva honom i både rygg och si-led igår och det blev ingen som helst skillnad.. Vet skulle helst vilja att han gick på Metacam men det tål inte hans mage. Frågade då om djävulsklo som han faktiskt tål men vet tyckte det var att kasta pengarna i sjön. Jag har dock ändå beställt Boswellia så får se om han tål det och om det blir någon skillnad. Åb är om fyra veckor..
 
Förlåt men jag förstår inte vad du menar med "Vad 'både och' att ni inte hittade något..."?
Kiropraktorn jag hade ute var även utbildad massör. Har även haft ut massörer för Rut och hon har inte hittat något konstigt. Har dock inte haft ut henne sedan han blev värre.
Det ska inte stå för Rut... Autokorrektion... Det ska stå förut..
 
Förlåt men jag förstår inte vad du menar med "Vad 'både och' att ni inte hittade något..."?
Kiropraktorn jag hade ute var även utbildad massör. Har även haft ut massörer för Rut och hon har inte hittat något konstigt. Har dock inte haft ut henne sedan han blev värre.
Jag som var otydlig (har uppenbarligen svårt att skriva vettigt idag). :)
Jag menade, vad skönt att ni inte hittade nått allvarligt men jobbigt att fortfarande inte veta.

Det kanske kan vara en idé att ta en ny genomgång av muskler och se om något släpper. Oavsett vart det som hindrar honom än sitter så kan man lyfta fram det bättre genom att skala av spänningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 348
Senast: Badger
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 289
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 944
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp