Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
@super Usch det låter verkligen helt hopplöst :(. Kan det vara en nerv eller så som kommer i kläm och därmed "går igenom" bedövningen? Lider med dig att de aldrig får fungera för dig! Du gör onekligen allt du kan för att hitta felet.
 
Jag har 3 dressyrsadlar och en häst.:banghead:
Borde verkligen ta mig i kragen och sälja 2 av dem. Men jag får svårt att hinna åka och lämna in dem till någon vettig. Och haaaatar att försöka sälja sadel själv iom alla dårar som vill att man ska skicka land och rike runt utan att de har någon aning om en sån typ av sadel kan tänkas passa. Så nu ligger de i förrådet..
Inga barn har jag att sälja heller.. :laugh: Lycka till med ditt köp!

Haha tack.. Det kan behövas för jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas skrapa ihop pengarna på 5 dagar 🤦‍♀️🤣

Sparkontot är liksom rätt nollat nu efter all otur med hästen + inköp.. 🤷‍♀️
 
Han vill inte gå fram utan slänger rumpan till höger, alltid till höger.., hotar resa sig, vänder sig runt, oxå åt höger och försöker bita mig i foten... Svansen går som en propeller. Han är likadan eller värre med andra.

Problemen kommer ofta smygande på hösten och eskalerar på vintern. Förra vårvintern var vi in till min vet och bodde där två dagar då vi bedövade hela hästen stegvis för att hitta felet men utan resultat. Behandlade lite på måfå knäna och satte igång försiktigt, fungerade bra hela sommaren men sedan kom problemen tillbaka i höstas igen.

Provade att behandla med magsårs medicin i november och åkte en vecka in i behandlingen och provade ny sadel. Hästen gick som en dröm! Jag tänkte yes nu har vi äntligen hittat felet.. Ny sadel och magsårs medicin så här vi fixat detta.

Fick hem nya sadeln efter två månader och tillbaka på ruta ett med jätte arg häst.. Tycker sadeln är sned så skickar tillbaka den till tillverkaren, som konstaterar att den är felsydd. Tillverkaren skickar då provsadeln så jag har något att rida i under tiden ny sadel sys upp. Första passet gick jätte bra och jag tänkte att jag får väl köpa provsadeln i värsta fall. Men sedan efterföljande pass har bara gått sämre och sämre.. Så efter ett riktigt skitpass igår så ringde jag idag och rådgjorde med försb och dom är helt med på tåget. Så nu hoppas jag innerligt att vi hittar något, vadsomhelst, bara jag får ett svar för detta är f*n inte normalt!!

Är den röntgad överallt?
Har den full rörlighet i käken? Kan man utan något motstånd om man står framför med en hand på nosrygg och en om underkäke röra underkäken liksidigt ca 4 cm? Ska gå lika lätt som ett curlingklot går över isen.
Hur tight är ganashvinkeln på den?
 
Är den röntgad överallt?
Har den full rörlighet i käken? Kan man utan något motstånd om man står framför med en hand på nosrygg och en om underkäke röra underkäken liksidigt ca 4 cm? Ska gå lika lätt som ett curlingklot går över isen.
Hur tight är ganashvinkeln på den?
Han är röntgad från och med manke och bakåt då vet inte tyckte det var någon idé att röntga halsen. Han är även ultraljudad rektalt för att kunna se si leden underifrån. Han har öppen ganashvinkel.

Jag kan lägga ut film från provridningen i nya sadeln så får ni se hur han beter sig.. Jag sitter som skit i den då den som sagt var felsydd. Samt att jag inte tränat på typ flera år och lagt mig till med massa olater såsom tex långa tyglar och handen i midjan. Så ni får ta det för vad det är, skämskudde!:o:o:o😱 Jag upplevde även att hela sadeln gled åt sidan, förmodligen pga att den faktiskt var sned, så försöker ibland trampa över den rätt sas.
 
Han är röntgad från och med manke och bakåt då vet inte tyckte det var någon idé att röntga halsen. Han är även ultraljudad rektalt för att kunna se si leden underifrån. Han har öppen ganashvinkel.

Jag kan lägga ut film från provridningen i nya sadeln så får ni se hur han beter sig.. Jag sitter som skit i den då den som sagt var felsydd. Samt att jag inte tränat på typ flera år och lagt mig till med massa olater såsom tex långa tyglar och handen i midjan. Så ni får ta det för vad det är, skämskudde!:o:o:o😱 Jag upplevde även att hela sadeln gled åt sidan, förmodligen pga att den faktiskt var sned, så försöker ibland trampa över den rätt sas.

Varför tyckte inte veterinären det var någon idé att röntga halsen?
 
Han är röntgad från och med manke och bakåt då vet inte tyckte det var någon idé att röntga halsen. Han är även ultraljudad rektalt för att kunna se si leden underifrån. Han har öppen ganashvinkel.

Jag kan lägga ut film från provridningen i nya sadeln så får ni se hur han beter sig.. Jag sitter som skit i den då den som sagt var felsydd. Samt att jag inte tränat på typ flera år och lagt mig till med massa olater såsom tex långa tyglar och handen i midjan. Så ni får ta det för vad det är, skämskudde!:o:o:o😱 Jag upplevde även att hela sadeln gled åt sidan, förmodligen pga att den faktiskt var sned, så försöker ibland trampa över den rätt sas.
Jag glömde skriva att jag rider på kandar pga att han kan få för sig att sticka och jag hade inte ridit på två månader så ville ha det som nödbroms ifall att.. Normalt sett så rider jag bara på kandar i skogen och träns i ridhuset.
 
@super Usch det låter verkligen helt hopplöst :(. Kan det vara en nerv eller så som kommer i kläm och därmed "går igenom" bedövningen? Lider med dig att de aldrig får fungera för dig! Du gör onekligen allt du kan för att hitta felet.
Jag vet inte och hur kan man i så fall hitta den nerven?
 
Gräddponnyn har ganska fin man, ligger mot höger och är rätt tjock utan att vara extrem. Men när sommarens avslitna strån växt ut stod de rakt upp.
Nu har en del av manen lagt sig mot vänster och en del står upp och far åt alla håll :eek: Ser galet ut och vet inte hur jag ska hantera det :laugh:
Försöka tvinga/fläta den åt höger, dela upp jämnt åt båda sidor eller bara leva med den estetiska katastrofen (och hoppas på det bästa)?
 
Jag glömde skriva att jag rider på kandar pga att han kan få för sig att sticka och jag hade inte ridit på två månader så ville ha det som nödbroms ifall att.. Normalt sett så rider jag bara på kandar i skogen och träns i ridhuset.
Så han är aldrig röntgad i halskotpelaren?
Den låter och ser ut som en 'halshäst'... Jag hoppas hur som helst att du hittar vad som felas honom. Jag vet ju hur många vänder och så det har varit med honom. 😔
 
Så han är aldrig röntgad i halskotpelaren?
Den låter och ser ut som en 'halshäst'... Jag hoppas hur som helst att du hittar vad som felas honom. Jag vet ju hur många vänder och så det har varit med honom. 😔
Hur menar du "ser ut som en halshäst"?

Vi har ju varit till två olika erfarna veterinärer och ingen var inne på halskotpelaren.

Det är ju oxå märkligt, om det är halskotpelaren, att det mest är hösten och vintern som det är problem.
 
@Corax Jag hoppas jag inte framstod som otrevlig när jag ifrågasatte! Jag är verkligen intresserad av hur en halshäst ser ut! Känns bara surt om två jätte erfarna veterinärer missat det och konstigt iom att det kommer så periodvis. Det har även varit med fysioterapeuter som tittat på hästen men bara kunnat konstatera att han är väldigt spänd i hela rygg och bäckenmuskulaturen. Full rörlighet och inga eller väldigt små neurologiska symptom så veterinärerna har därför avskrivit halskotpelaren. Jag har även i desperation åkt till en Osteopat som alla rek men även där gick vi bet. Hen var dock inne på att hästen har ett metaboliskt problem.
 
@Corax Jag hoppas jag inte framstod som otrevlig när jag ifrågasatte! Jag är verkligen intresserad av hur en halshäst ser ut! Känns bara surt om två jätte erfarna veterinärer missat det och konstigt iom att det kommer så periodvis. Det har även varit med fysioterapeuter som tittat på hästen men bara kunnat konstatera att han är väldigt spänd i hela rygg och bäckenmuskulaturen. Full rörlighet och inga eller väldigt små neurologiska symptom så veterinärerna har därför avskrivit halskotpelaren. Jag har även i desperation åkt till en Osteopat som alla rek men även där gick vi bet. Hen var dock inne på att hästen har ett metaboliskt problem.

Min "halshästs" problem visade sig bl.a genom att den inte gick fram, sparkade bakut, störd i övergångar och varvsbyten, propellersvans, "sned" i kroppen - alltid sned åt samma håll.
 
Senast ändrad:
Min "halshästs" problem visade sig bl.a genom att den inte gick fram, sparkade bakut, störd i övergångar och varvsbyten, propellersvans, "sned" i kroppen - alltid sned åt samma håll.
Hade den full rörlighet i halsen? Hur kom ni på att det var halsen? Gick det i perioder eller blev det "bara" gradvis sämre? Hade den andra typ neurologiska problem? Många frågor... ;)
 
Hade den full rörlighet i halsen? Hur kom ni på att det var halsen? Gick det i perioder eller blev det "bara" gradvis sämre? Hade den andra typ neurologiska problem? Många frågor... ;)

Lite stelare i halsen åt ena hållet men inte jättemycket. När vi åkte till veterinären så var första gissning ”antingen högt bak/bäcken eller halsen” utefter hur hon betedde sig, det var halsen...
Ju mer hon vilade desto bättre gick det, red man mer/flera dagar i rad gick det sämre -argare och mer frustrerad häst. Neurologiska avvikelser i att hon saknade rättningsreflex när bakbenen ställdes i kors.

Hade rätt kraftiga förträngningar på fyra ställen i halsen.
 
Gud vad trött jag blir på min impulskontroll. Snubblade över en auktion imorse på en amerigo


impulsen: Den är ju skitbillig!!
Förnuftet: ja jo..om man har 20.000 kr..

Gissa vem som vann? 🤦‍♀️

Såatteee.. nån som vill köpa ett barn? Det har jag ju två av.. 🤷‍♀️Visa bifogad fil 26942
Gräddponnyn har ganska fin man, ligger mot höger och är rätt tjock utan att vara extrem. Men när sommarens avslitna strån växt ut stod de rakt upp.
Nu har en del av manen lagt sig mot vänster och en del står upp och far åt alla håll :eek: Ser galet ut och vet inte hur jag ska hantera det :laugh:
Försöka tvinga/fläta den åt höger, dela upp jämnt åt båda sidor eller bara leva med den estetiska katastrofen (och hoppas på det bästa)?

I-lands problem ? 😂
 
Och när vi ändå trillade in lite på sadlar... Jag har hittat en intressant DK-import men den är typ helt spolformad. Min erfarenhet är att det är nästintill omöjligt att hitta en sadel åt en 'sån'. Och jag som dessutom har en kass kropp med en sämre höft. Är det ens värt besväret att åka och provrida? 🙄

Blev det inget med den du trodde du hittat ?

Ang sadel på osedd häst hade jag inte direkt lagt vikt vid att den ev ser svår ut att hitta sadel till på bilder utan hade isåfall sett till exteriör utifrån korrekthet att ridas utifrån syfte i första hand .
 
Hade den full rörlighet i halsen? Hur kom ni på att det var halsen? Gick det i perioder eller blev det "bara" gradvis sämre? Hade den andra typ neurologiska problem? Många frågor... ;)

Det känns som röntgen av halsen är relativt lätt och absolut värt att göra. Så vanligt idag hos yngre, högställda hästar. Halsen kan ju funka super lös men ställa till det när hästen går i form.

Höst/vinter står de gärna och spänner sig i regn och kyla, skulle kunna förvärra tänker jag.
 
@super jag tycker den ser ut att ha ont i ryggen på filmen, men kan tippsa om att även kolla upp hovarna riktigt noggrant. Minsta lilla fel i vinklar etc där kan få en känslig häst att spänna sig i hela kroppen och därigenom få ryggproblem m. m.
Hoppast verkligen du får ordning på honom!

@Corax spolformad?? Vad innebär det?

Jag har slutat räkna på hur många sadlar jag har... :angel: Borde nog sälja undan typ 5...
 
Det känns som röntgen av halsen är relativt lätt och absolut värt att göra. Så vanligt idag hos yngre, högställda hästar. Halsen kan ju funka super lös men ställa till det när hästen går i form.

Höst/vinter står de gärna och spänner sig i regn och kyla, skulle kunna förvärra tänker jag.
Han är ultraljudad hos Spångfors i Halmstad när hästen var 4 och då var det inget iaf. Det kan ju visserligen ändras men jag tycker att han borde vara ovillig att gå i form och det är han inte alls, snarare har jag svårt att få fram näsan på honom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
9
· Visningar
379
Senast: em76
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 793
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
784
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
52 53 54
Svar
1 073
· Visningar
70 993
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Möhippa

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp