Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
@super jag tycker den ser ut att ha ont i ryggen på filmen, men kan tippsa om att även kolla upp hovarna riktigt noggrant. Minsta lilla fel i vinklar etc där kan få en känslig häst att spänna sig i hela kroppen och därigenom få ryggproblem m. m.
Hoppast verkligen du får ordning på honom!

@Corax spolformad?? Vad innebär det?

Jag har slutat räkna på hur många sadlar jag har... :angel: Borde nog sälja undan typ 5...
Ryggen är röntgad och ultraljudad flera gånger om..
 
Jag vet du skrev det, men är den palpationsöm? Kan ju vara muskulärt som inte syns på röntg/ul.
Evt just på denna film kan det så klart tänkas att den spänner till i ryggen pga sned sadel...
Nej han är inte palpationsöm, dock lite spänd men framförallt i ländryggen. Om man kollar på denna filmen så här min reaktion på typ samtliga punkter utom möjligen längs ryggraden.

Han gör så här oavsett vilken sadel jag har.
 
Blev det inget med den du trodde du hittat ?

Ang sadel på osedd häst hade jag inte direkt lagt vikt vid att den ev ser svår ut att hitta sadel till på bilder utan hade isåfall sett till exteriör utifrån korrekthet att ridas utifrån syfte i första hand .
Nej, ägaren stressade mig och magkänslan var inge bra så jag backade.

Hästen har korrekt exteriör men är som sagt helt rund över manke. Jag har ju provat Många sadlar och har hittills bara kunnat rida utan smärta i Antares. Att hitta en sadel till den kombinationen känns jättesvår.
 
Nej, ägaren stressade mig och magkänslan var inge bra så jag backade.

Hästen har korrekt exteriör men är som sagt helt rund över manke. Jag har ju provat Många sadlar och har hittills bara kunnat rida utan smärta i Antares. Att hitta en sadel till den kombinationen känns jättesvår.
Du kan kanske köpa den sadeln som hästen har idag, om den passar hästen och känns bra för dig?
 
@super vad tråkigt att ni inte har hittat problemet. Din häst är så otroligt vacker, en sådan utstrålning, fastän man ser att han är tydligt störd av något. Han ser mjuk ut i kroppen.

Hoppas ni kan hitta vad som felas.

Jag har haft en halshäst som avlivades vid 2 års ålder, han var väldigt stel. Men det säger ju inte att din häst ändå inte har just det problemet.
 
@Corax Jag hoppas jag inte framstod som otrevlig när jag ifrågasatte! Jag är verkligen intresserad av hur en halshäst ser ut! Känns bara surt om två jätte erfarna veterinärer missat det och konstigt iom att det kommer så periodvis. Det har även varit med fysioterapeuter som tittat på hästen men bara kunnat konstatera att han är väldigt spänd i hela rygg och bäckenmuskulaturen. Full rörlighet och inga eller väldigt små neurologiska symptom så veterinärerna har därför avskrivit halskotpelaren. Jag har även i desperation åkt till en Osteopat som alla rek men även där gick vi bet. Hen var dock inne på att hästen har ett metaboliskt problem.
Nej då, ingen fara. Jag förstår din frustration!
Jag har en kund vars häst har en lindrig förträngning i halsbasen. Den beter sig lite likadant som din fast den sticker aldrig (det gjorde dock min egen halshäst som togs bort pga detta) Kan gå som en krabba, slå med ena benet, alltid samma håll/samma ben. Den blir värre dag två. Har väldigt lätt att gå i form.
Min förrförra hade även hon en lindrig förträngning mellan C6-C7 och det som märktes på henne var att hon gick som bäst under sommarmånaderna. Höst/vinter och vår var inte roliga... Full rörlighet i halsen men blev styvare med åren. Så hon fungerade ju relativt bra ändå (och togs bort av annan anledning).
 
Spolformad = säl, tunnrund, ingen manke. 🤭

Min var spolformad då han kom. Han kommer alltid ha en rundare eller tom platt ryggtyp - skönaste soffan ever! Men efter ett tag hade jag ridit upp manken på honom.
Sadlarna åkte inte fram/bak när han var säl. Men på den tiden var det ibland full rodeo. Och det var svårt att hitta sadlar som inte gled i sidled då. Men vi hittade iaf 2 st som funkade. Idag med manke är det lättare.
Så det kan funka om det inte är något väldans extremfall. Det går ju ofta att rida upp manken på dem. Om det är möjligt kan du kika lite på framställ och muskulatur. Kika på om den är sas nerriden i bogarna.
De hänger ju i en muskelvagga över frambenen. Är den hängig brukar man kunna rida upp dem och med det manken.
 
@super

Min maghäst reagerar som din om jag rider med sporrar, han blir vansinnig. Då enbart sen höst till sen vår. På sommaren när han äter gräs är allt mer frid och fröjd. Förmodar att du redan provat utan sporrar, bara en reflektion
 
Senast ändrad:
Han är röntgad från och med manke och bakåt då vet inte tyckte det var någon idé att röntga halsen. Han är även ultraljudad rektalt för att kunna se si leden underifrån. Han har öppen ganashvinkel.

Jag kan lägga ut film från provridningen i nya sadeln så får ni se hur han beter sig.. Jag sitter som skit i den då den som sagt var felsydd. Samt att jag inte tränat på typ flera år och lagt mig till med massa olater såsom tex långa tyglar och handen i midjan. Så ni får ta det för vad det är, skämskudde!:o:o:o😱 Jag upplevde även att hela sadeln gled åt sidan, förmodligen pga att den faktiskt var sned, så försöker ibland trampa över den rätt sas.
Nu har du redan skrivit att sadeln var sned, men är den utprovad efter dig? Jag tycker att den ser för liten ut för dig och det ser ut som att du hamnar i bakvikt i den, vilket ger ett högt tryck mot hästens rygg. Sadeln ser inte ut att hjälpa dig att hamna i balans. Det ser ut som att det är när du hamnar extra mycket i bakvikt som hästen stoppar upp? Tex när du försöker fatta galopp så lutar du dig mer bakåt och då reagerar hästen negativt.

Om hästen inte ömmar vid palpation så skulle jag be en ryttare med bra balans att rida framåt i lätt sits under ett par veckor och se hur hästen beter sig då. Hur beter sig hästen om någon duktig tömkör honom?
 
Nu har du redan skrivit att sadeln var sned, men är den utprovad efter dig? Jag tycker att den ser för liten ut för dig och det ser ut som att du hamnar i bakvikt i den, vilket ger ett högt tryck mot hästens rygg. Sadeln ser inte ut att hjälpa dig att hamna i balans. Det ser ut som att det är när du hamnar extra mycket i bakvikt som hästen stoppar upp? Tex när du försöker fatta galopp så lutar du dig mer bakåt och då reagerar hästen negativt.

Om hästen inte ömmar vid palpation så skulle jag be en ryttare med bra balans att rida framåt i lätt sits under ett par veckor och se hur hästen beter sig då. Hur beter sig hästen om någon duktig tömkör honom?
Sadeln är även utprovad för mig men den blev felgjord så jag hamnar mycket riktigt ur balans. Jag har ju dock en jätte stor väst på mig så nog svårt för dig att se om sadeln är för liten, jag får in en handflata bakom rumpan.. Tanken för dagen var inte att outa mig på forum så vi var inte uppklädda för fem öre..

Dock så gör han ju så här med sin gamla sadel oxå.
Jag provade även sist jag red att sitta framåtlutad, i provsadeln som han älskade första gången jag red i den.., men det blev samma resultat. Han kan fungera en hel sommar och sedan kommer detta smygande på hösten så tror faktiskt inte det beror på mig eller sadel! Att hitta någon som vill rida honom är inte det enklaste heller då han är svår och inte så samarbetsvillig.. Jag tömkör själv och då fungerar han hyfsat bra även om han gärna lägger rumpan lite till höger där med men han tvärnitar inte som han gör på filmen. Det är ingen skillnad på när någon annan tömkör även om dom kan vara duktigare än jag på att räta ut honom. Han är alltid lätt explosiv och kan balla ur för småsaker som att någon drar i en kardborre...

Nu ska vi åka och få gastroskopin gjord så får vi gå vidare därifrån!
 
Sadeln är även utprovad för mig men den blev felgjord så jag hamnar mycket riktigt ur balans. Jag har ju dock en jätte stor väst på mig så nog svårt för dig att se om sadeln är för liten, jag får in en handflata bakom rumpan.. Tanken för dagen var inte att outa mig på forum så vi var inte uppklädda för fem öre..

Dock så gör han ju så här med sin gamla sadel oxå.
Jag provade även sist jag red att sitta framåtlutad, i provsadeln som han älskade första gången jag red i den.., men det blev samma resultat. Han kan fungera en hel sommar och sedan kommer detta smygande på hösten så tror faktiskt inte det beror på mig eller sadel! Att hitta någon som vill rida honom är inte det enklaste heller då han är svår och inte så samarbetsvillig.. Jag tömkör själv och då fungerar han hyfsat bra även om han gärna lägger rumpan lite till höger där med men han tvärnitar inte som han gör på filmen. Det är ingen skillnad på när någon annan tömkör även om dom kan vara duktigare än jag på att räta ut honom. Han är alltid lätt explosiv och kan balla ur för småsaker som att någon drar i en kardborre...

Nu ska vi åka och få gastroskopin gjord så får vi gå vidare därifrån!
Med lätt sits menade jag fältsits, dvs inte samma sak som att sitta framåtlutad. På filmen ser det ut som att det är mycket tryck på ländryggen, det tror jag kan spela roll för hur hästen beter sig. Lutar man sig framåt men har kvar rumpan på samma ställe i sadeln så blir trycket stort under bakre delen av sadeln iallafall. Eftersom det funkar bättre vid tömkörning så är det ju inte helt omöjligt att trycket på ryggen spelar roll.
Bra att du kollar upp magen, speciellt eftersom han blev bättre när du gav magsårsmedicin 👍
 
Med lätt sits menade jag fältsits, dvs inte samma sak som att sitta framåtlutad. På filmen ser det ut som att det är mycket tryck på ländryggen, det tror jag kan spela roll för hur hästen beter sig. Lutar man sig framåt men har kvar rumpan på samma ställe i sadeln så blir trycket stort under bakre delen av sadeln iallafall. Eftersom det funkar bättre vid tömkörning så är det ju inte helt omöjligt att trycket på ryggen spelar roll.
Bra att du kollar upp magen, speciellt eftersom han blev bättre när du gav magsårsmedicin 👍
Jag förstod att du menade fältsits. När jag skrev framåtlutad så menade jag oxå att jag inte hade så mycket vikt i rumpan utan vikten mer i stigbyglarna. Helt i fältsits är jag dock inte så sugen på då han ibland får för sig att det är läskiga saker på marken och tvärnitar.. Dessutom är det jätte svårt att helt stå i fältsits på en häst som står emot något enormt! Har du provat?

Sadeln låg i balans i stallgången men iom att han släpper ryggen så enormt så hamnar den ju i bakvikt.

Och med tanke på att folk i stallet vet hur han beter sig så är det ingen som är sugen på att rida honom kan jag säga! Och betala någon, det gör jag inte då jag inte köper att det är problemet!

Naturligtvis är det något som stör honom när man sitter på! Problemet är ju bara att vi inte hittat något som förklarar varför! Han gör ju så här med test ryttare på klinikerna med och en väninna som skulle prova så gick han inte fram i överhuvudtaget. Det släpper efter en stund men det är ju inte rimligt att hålla på att bråka i typ 30-40 Min för att sedan göra något vettigt..
 
Jag förstod att du menade fältsits. När jag skrev framåtlutad så menade jag oxå att jag inte hade så mycket vikt i rumpan utan vikten mer i stigbyglarna. Helt i fältsits är jag dock inte så sugen på då han ibland får för sig att det är läskiga saker på marken och tvärnitar.. Dessutom är det jätte svårt att helt stå i fältsits på en häst som står emot något enormt! Har du provat?

Sadeln låg i balans i stallgången men iom att han släpper ryggen så enormt så hamnar den ju i bakvikt.

Och med tanke på att folk i stallet vet hur han beter sig så är det ingen som är sugen på att rida honom kan jag säga! Och betala någon, det gör jag inte då jag inte köper att det är problemet!

Naturligtvis är det något som stör honom när man sitter på! Problemet är ju bara att vi inte hittat något som förklarar varför! Han gör ju så här med test ryttare på klinikerna med och en väninna som skulle prova så gick han inte fram i överhuvudtaget. Det släpper efter en stund men det är ju inte rimligt att hålla på att bråka i typ 30-40 Min för att sedan göra något vettigt..
Jag har tagit emot inridningshästar och hästar "i problem", dvs folk betalar mig för att hoppa upp på deras hästar som de själva inte vågar rida. Så ja, jag är stått i fältsits på hästar som inte går fram. Att ordinarie ryttare har för dålig balans är ett av de vanligaste problemen som känsliga hästar har. Smärta är så klart också förekommande (inte helt sällan framkallad av att ha blivit riden av obalanserad ryttare under en längre period). Ibland får man ju råda hästägare att kolla upp hästen innan man går vidare med ridningen.
 
B2 lyckades slå sig på skottkärran i stallet och drog upp ett sår högt upp på insidan höger fram härom veckan. Blev lite halt (nippriga vi kollade hos veterinär såklart, ultraljud, röntgen och hela köret :p) men inget farligare än en smäll på benhinnorna och lite svullnad. Mindre hage utan kompis 2 veckor och skrittvila så ska vi vara på banan igen.

Han är ju dock av den sorten som hittar på mer dumheter när han blir uttråkad än när det händer "för mycket" omkring honom... :angel: Lekte spanska ridskolan med mamma när de promenerade för hand på travbanan häromdagen, dottern á la moi blev beordrad att skritta uppsuttet dagen efter. "Han måste bli distraherad av omgivningen" sa jag och gav mig ut på en skrittur i halv-skymning - med graman och surrade ihop honom. :p Jäklar vad jag gillar graman när det gäller sådana lägen, och han agerar väldigt bra på den, blir mer koncentrerad och ihop direkt och hittar inte på dumheter. Skötte sig alldeles utmärkt, och när vi skrittade ut i går igen kunde jag redan då ha betydligt lösare tyglar och graman.

Tur att han är söt!
 
Jag har tagit emot inridningshästar och hästar "i problem", dvs folk betalar mig för att hoppa upp på deras hästar som de själva inte vågar rida. Så ja, jag är stått i fältsits på hästar som inte går fram. Att ordinarie ryttare har för dålig balans är ett av de vanligaste problemen som känsliga hästar har. Smärta är så klart också förekommande (inte helt sällan framkallad av att ha blivit riden av obalanserad ryttare under en längre period). Ibland får man ju råda hästägare att kolla upp hästen innan man går vidare med ridningen.
Fast jag får ju inte sämre balans varje höst.. Jag har dessutom aldrig förut fått kritik för dålig balans, har heller aldrig upplevt att jag har dålig balans! Tvärtom har jag fått beröm för att jag har bra balans.. Jag tycker inte att jag sitter bra i sadeln men att därifrån gå till att jag har dålig balans är väl lite att ta i?
 
Senast ändrad:
Fast jag får ju inte sämre balans varje höst.. Jag har dessutom aldrig förut fått kritik för dålig balans, har heller aldrig upplevt att jag har dålig balans! Tvärtom har jag fått beröm för att jag har bra balans.. Jag tycker inte att jag sitter bra i sadeln men att därifrån gå till att jag har dålig balans är väl lite att ta i?
Nä, men då så, då är det säkert ett magsår som är orsaken 👍 Är ju bra isåfall för det brukar ju gå att åtgärda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 659
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 002
· Visningar
66 386
Senast: pepp
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
27 752
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp