Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns en hint om summan i mitt tidigare inlägg.
Om uppgifterna om försäkringen stämmer så är den väl försäkrad i både A1 och A2 (förenligt med ursprungligt försäljningsbelopp).

tidigare krävde fs röntgen vid 100'. Så värt att kolla upp även om du "tar över" försäkringen så anses den nytecknad hos fs.
 
Sålde en häst igår som inte fungerat hos mig då jag blivit rädd att hantera henne.
Köparen la ett lägre bud än vad jag köpte för och jag godtar det då jag vet att hon är dåligt musklad/i dålig kondis och brötig i hanteringen nu så då höll jag med om att hon ska få den billigare.
Jag har bara ägt henne sen i Oktober och det har inte alls funkat för oss av endel anledningar.
Det vill säga att det inte är nått fel på hästen, hon besiktades UA igår och 2 timmar senare hämtade nya ägaren hästen.

Vill du ha hästen, känner att ägarens "story sums up" besiktar och kan få info om eventuella tidigare skador tycker jag inte du ska vara orolig.

Det kan lika gärna gå åt skogen med en dyrare häst som ligger i fas, tyvärr.
Vad tråkigt att det blev så här med din prickiga :(. Hoppas du hittar en ny och lite coolare kompis :).
 
Sålde en häst igår som inte fungerat hos mig då jag blivit rädd att hantera henne.
Köparen la ett lägre bud än vad jag köpte för och jag godtar det då jag vet att hon är dåligt musklad/i dålig kondis och brötig i hanteringen nu så då höll jag med om att hon ska få den billigare.
Jag har bara ägt henne sen i Oktober och det har inte alls funkat för oss av endel anledningar.
Det vill säga att det inte är nått fel på hästen, hon besiktades UA igår och 2 timmar senare hämtade nya ägaren hästen.

Vill du ha hästen, känner att ägarens "story sums up" besiktar och kan få info om eventuella tidigare skador tycker jag inte du ska vara orolig.

Det kan lika gärna gå åt skogen med en dyrare häst som ligger i fas, tyvärr.
Ska du leta ny kompis nu?
Jag hoppas att du i så fall hittar Den hästen. 🙂
 
@Corax känner du besiktande vet och kan prata med denne? Vad jag lärt mig genom mina och kompisars erfarenhet är att alltid välja vet själv samt alltid om möjligt vara närvärande vid besiktningen.

Med tanke på dina tidigare erfarenheter skulle jag inte orka "gambla" på något denna gång faktiskt... Om hästen är såpass "billig" så lägg lite mer pengar på att kolla upp den extra noggrant tycker jag.

Massa lycka till, håller tummarna att du snart får en ny, frisk och trevlig kompis!
 
Håller helt med @sorbifolia lägg mer pengar på att besikta om den och röntga det som inte är röntgat. Se till att få med de gamla plåtarna till din vet.som du nu SKA välja själv. Ta ett blodprov som vet kan frysa ner.

Ja förutom provridning då. Testa att rida ut den oxå eftersom det är ett problem för många.

Googla säljaren och hästens namn. Prata med förra ägaren.
 
Fager kollade tänderna igår och han har lyckats bita på bettet så att en kindtand är ordentligt snedsliten. Fick rekommendation att byta bett vilket jag såklart ska göra.

Ska testa rakt bett men även ett tredelat gummibett, efter samtal med veterinären. Frågan är om det räcker med ett gummiklätt eller om jag ska ta ett som bara är gummi. Några tankar?
 
Fager kollade tänderna igår och han har lyckats bita på bettet så att en kindtand är ordentligt snedsliten. Fick rekommendation att byta bett vilket jag såklart ska göra.

Ska testa rakt bett men även ett tredelat gummibett, efter samtal med veterinären. Frågan är om det räcker med ett gummiklätt eller om jag ska ta ett som bara är gummi. Några tankar?
Min gillar sina raka, mjuka syntetbett. Jag kör mycket med Nova och ett rakt Beris soft. Ex stubben har ett lite smalare, tror det kan heta duo, som är smalare och hårdare, men det uppskattar inte min.
Jag inbillar mig att typ happy mouth-varianten även de kan slita på tänder? Förr pratade man ofta om brännskador av de betten, men det var ett tag sen jag hörde något om det.
Har han bettet högt upp?
 
Fager kollade tänderna igår och han har lyckats bita på bettet så att en kindtand är ordentligt snedsliten. Fick rekommendation att byta bett vilket jag såklart ska göra.

Ska testa rakt bett men även ett tredelat gummibett, efter samtal med veterinären. Frågan är om det räcker med ett gummiklätt eller om jag ska ta ett som bara är gummi. Några tankar?

Det där är ju lite individuellt för i vissa fall biter ju hästar mer i gummibett och då tar tänderna och munnen stryk också.
Jag hade i första hand provat med ett gummiklätt för ett enbart gummi väger väldigt lätt och blir ganska ostadigt, och inbjuder då ibland till ännu mer oro i munnen om hästen inte är så utbildad ännu .
 
Min gillar sina raka, mjuka syntetbett. Jag kör mycket med Nova och ett rakt Beris soft. Ex stubben har ett lite smalare, tror det kan heta duo, som är smalare och hårdare, men det uppskattar inte min.
Jag inbillar mig att typ happy mouth-varianten även de kan slita på tänder? Förr pratade man ofta om brännskador av de betten, men det var ett tag sen jag hörde något om det.
Har han bettet högt upp?

Han har inte bettet högt upp, men har antagligen tryckt upp det på ena sidan och bitit på det. Han var mkt fin i munnen i övrigt så inga konstigheter där.

Happy mouth och liknande kräver att de skummar en del så att det inte blir torrt
 
Det där är ju lite individuellt för i vissa fall biter ju hästar mer i gummibett och då tar tänderna och munnen stryk också.
Jag hade i första hand provat med ett gummiklätt för ett enbart gummi väger väldigt lätt och blir ganska ostadigt, och inbjuder då ibland till ännu mer oro i munnen om hästen inte är så utbildad ännu .

Hm, tyngden har du ju helt rätt i.

Köpte ett rakt med fasta ringar idag så får vi se vad han säger. Provade ett rakt novabett när han skulle ridas in men det hatade han så är lite skeptisk till att han kommer gilla det här.

Kommer bli ruinerad på den här hästen 😱 har köpt hur många slags benskydd som helst i vinter för att allt bara åker ner och nu är det dags att testa bett istället...
 
Hm, tyngden har du ju helt rätt i.

Köpte ett rakt med fasta ringar idag så får vi se vad han säger. Provade ett rakt novabett när han skulle ridas in men det hatade han så är lite skeptisk till att han kommer gilla det här.

Kommer bli ruinerad på den här hästen 😱 har köpt hur många slags benskydd som helst i vinter för att allt bara åker ner och nu är det dags att testa bett istället...

Alla novabett är väl iof raka , men oavsett så är de ju ostadiga och vingliga så hade inte valt det på unghäst som ska ridas in 😄

Ett rakt oledat metallbett så gissar jag du avser ett svängt sådant dvs sk mullenmouth ? De brukar funka bra att få en grön häst att få förtroende för /bjuda fram till 😄
Däremot blir det ju inte optimalt att sedan skola dem vidare på men om syftet just nu är enbart enligt ovan så brukar det kunna funka fint 👍
 
Hm, tyngden har du ju helt rätt i.

Köpte ett rakt med fasta ringar idag så får vi se vad han säger. Provade ett rakt novabett när han skulle ridas in men det hatade han så är lite skeptisk till att han kommer gilla det här.

Kommer bli ruinerad på den här hästen 😱 har köpt hur många slags benskydd som helst i vinter för att allt bara åker ner och nu är det dags att testa bett istället...
Ett tips ang test av bett är att låna av vänner. Vissa onlineaffärer hyr ut bett dessutom. Jag har fått låna och testa av @the_connemara flera gånger, guld värt.
 
Alla novabett är väl iof raka , men oavsett så är de ju ostadiga och vingliga så hade inte valt det på unghäst som ska ridas in 😄

Ett rakt oledat metallbett så gissar jag du avser ett svängt sådant dvs sk mullenmouth ? De brukar funka bra att få en grön häst att få förtroende för /bjuda fram till 😄
Däremot blir det ju inte optimalt att sedan skola dem vidare på men om syftet just nu är enbart enligt ovan så brukar det kunna funka fint 👍

Ett sånt här köpte jag

1BE8120B-9EAE-4EDD-985F-9A1FA25C14B6.png


Vi får väl se, ska testa det ikväll
 
Hm, tyngden har du ju helt rätt i.

Köpte ett rakt med fasta ringar idag så får vi se vad han säger. Provade ett rakt novabett när han skulle ridas in men det hatade han så är lite skeptisk till att han kommer gilla det här.

Kommer bli ruinerad på den här hästen 😱 har köpt hur många slags benskydd som helst i vinter för att allt bara åker ner och nu är det dags att testa bett istället...

Jag har haft positiv erfarenhet av detta, Sprenger Duo. Lite svikt i men hårdare än Nova, och inte lika tjockt utan lite nättare.
26789
 
Ett sånt har jag haft under inridningen på Pärlan eftersom jag inte hunnit fixa tänderna på henne ännu, hon har iaf hållt det väldigt stilla i munnen :)

+ @mackan

Han var ytterst tveksam till bettet. Grejade med tungan och gapade i typ 5 min innan han stängde munnen. Känns väldigt tveksamt.

Provade även ett tredelat gummibett och det accepterade han på en gång. Så känns troligare att han får ha ett sånt och så får jag byta det var efter han tuggar sönder dem...
 
Nu är jag hästlös och ska så vara på obestämd tid.
Jag har 2,5 månad kvar här där jag bor nu och tänker ta det lugnt på hästfronten åtminstone tills jag flyttat färdigt och är installerad på ny bostadsort. Sen ska jag se mig om efter något roligt att rida på, har många stall runt nya boendet och en del kontakter i närområdet så det blir lite andra förutsättningar då. Kommer sakna stallet jag stått i de senaste åren, så sköna människor. Och nu blir det att damma av gymkortet igen för att inte klättra på väggarna - men har lite stalldagar kvar iallafall, tömma boxen och samla ihop mina prylar typ :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
687
Senast: em76
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: Lady_S
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 102
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
830
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp