Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att det låter som ett märkligt krav, och har svårt att se att sponsorn skulle kunna vinna så mycket på det om det inte är så att de bara vill känna sig delaktiga. Är det ett nytt avtal och pengarna behövs så är det kanske ok så länge de inte har ensam beslutsrätt. Är det ett redan existerande avtal så hade jag sagt tack så mycket för input och sedan tagit de beslut som är vettiga för klubben om jag inte velat bjuda in sponsorn i beslutet. Nu är jag visserligen inte arrangör men är van att arbeta med krångliga företag som vill ta sig mer friheter än de kan.

Inte varit med om att sponsor har sådana krav. Däremot kan tävlingssektionen/arrangören ha åsikter om att tex vilja ha renommerade välkända domare på tävlingarna.
 
Det vart ett litet gångartsdiplom för lill-skrutten :heart
30658
 
Jag hade aldrig nånsin åkt iväg och tävlat. Men nu är det på hemmaplan och det är ett superkort childrenprogram och ev LB2. Han kommer inte gå hårdare eller mer pressat fysiskt än vad han ska i denna fasen av igångsättningen.
Ok, jag har svårt att se att man kan rida max 15 min inkl framridning om man ska tävla två klasser samma dag. Men jag kanske missförstod det med att du tänkte rida två klasser :)
 
Jag är så himla otålig. Får hem en häst på torsdag och det känns som om dagarna går sååå långsamt :arghh:

Shoppar oroande mycket under tiden. Från att ha tänkt ”jag kan köpa lite saker i taget när behov uppstår och under tiden får jag låna av stallkompisarna” till att plötsligt känna att allt behövs NU :laugh::D
Nåt ska man ju roa sig med ;)
 
Någon här som arrangerar tävling som varit med om att en sponsor har åsikter om vilka domare som bokas? Och är det ett rimligt krav?
Är det en specifik domare de inte vill ska bokas? Jag vet att en person som fixar många sponsorer till tävling här nere och hamnade i dispyt med en domare förra året nu kräver att arrangerande klubbar inte anlitar just den domaren.
Kan tänka mig att eventuella sponsorer har fått namn på domaren och uppmanas att bojkotta de tävlingar som anlitar denna.
 
Är det en specifik domare de inte vill ska bokas? Jag vet att en person som fixar många sponsorer till tävling här nere och hamnade i dispyt med en domare förra året nu kräver att arrangerande klubbar inte anlitar just den domaren.
Kan tänka mig att eventuella sponsorer har fått namn på domaren och uppmanas att bojkotta de tävlingar som anlitar denna.

Var det den domaren som uttalade sig som en idiot? Som blev fälld i disciplinnämden ? Då är det helt rätt att bojkotta denna anser jag!
 
Så himla nöjd efter helgens tävling.
Igår red vi en MSV B:3 Och idag debut i MSV B:5. Han höll sig i skinnet trots halv storm och vi inkasserade två segrar. :)
Mest nöjd med att han var så avspänd och ridbar. I dag fick vi 67% Och domaren kom fram och sa att jag hade en bussig häst, en go kille som man bara måste tycka om. :D
Att få höra sånt från en internationell domare känns verkligen roligt. (Ingen generös norrlandsdomare den här gången ;))
 
Så himla nöjd efter helgens tävling.
Igår red vi en MSV B:3 Och idag debut i MSV B:5. Han höll sig i skinnet trots halv storm och vi inkasserade två segrar. :)
Mest nöjd med att han var så avspänd och ridbar. I dag fick vi 67% Och domaren kom fram och sa att jag hade en bussig häst, en go kille som man bara måste tycka om. :D
Att få höra sånt från en internationell domare känns verkligen roligt. (Ingen generös norrlandsdomare den här gången ;))

Härligt, grattis!! :D
 
Ok, jag har svårt att se att man kan rida max 15 min inkl framridning om man ska tävla två klasser samma dag. Men jag kanske missförstod det med att du tänkte rida två klasser :)
Jo han gick två klasser (med 10 minuter mellan programmen). 15 minuter är sas "effektiv ridning" i annat än skritt. Tycker det är en rätt rimlig nivå sjätte igångsättningsveckan. Mao ca 6 minuter i annat än skritt på framridningen. 4 minuter childrenprogram och 6 minuter LB2. Pigg och sprakig till tusen första rundan men andra programmet joggades runt i yogaridning. Det var knappast att jag satte någonsomhelst press på honom och fick bara avdramatisera att gå innanför staket.
 
Är det en specifik domare de inte vill ska bokas? Jag vet att en person som fixar många sponsorer till tävling här nere och hamnade i dispyt med en domare förra året nu kräver att arrangerande klubbar inte anlitar just den domaren.
Kan tänka mig att eventuella sponsorer har fått namn på domaren och uppmanas att bojkotta de tävlingar som anlitar denna.
Nej handlar inte om en specifik domare sponsorn inte vill boka. Snarare att det finns en viss domare som sponsorn vill boka, men det är billigare för oss att välja en annan.
 
Jo han gick två klasser (med 10 minuter mellan programmen). 15 minuter är sas "effektiv ridning" i annat än skritt. Tycker det är en rätt rimlig nivå sjätte igångsättningsveckan. Mao ca 6 minuter i annat än skritt på framridningen. 4 minuter childrenprogram och 6 minuter LB2. Pigg och sprakig till tusen första rundan men andra programmet joggades runt i yogaridning. Det var knappast att jag satte någonsomhelst press på honom och fick bara avdramatisera att gå innanför staket.
Ok, för du skrev att du ridit på honom ca 5-6 gånger innan starterna, så jag uppfattade det inte som att han ridits under sex veckors tid. I de rehabplaner som jag sett för hästar som varit/är ledhalta på ett eller flera ben så brukar man öka skrittiden till mer än 15 min innan man ens får trava och galoppera. Oftast behöver ju hästen ha gjort en ny hältutredning som visar en klar förbättring innan man ska trava och så småningom galoppera. Har aldrig hört att man fått en rehabplan som innebär 15 min ridning i alla gångarter efter bara några ridtillfällen utan någon veterinärcheck emellan när de varit/är ledhalta. Det finns uppenbarligen olika filosofier hos olika veterinärer :)

Men, alla gör som de vill, jag hade inte startat oavsett om veterinären gett en sådan rehabplan, men så är jag nog extra mesig med igångsättningar :p
Gick det bra på tävlingarna? :)
 
Jag förstår helt känslan du har utifrån utfallet och att din egna vet såg annat utifrån att plåtarna tydligen var tagna från en annan vinkel än optimalt från din vets åsikt osv!

Samtidigt tycker jag ändå att man bör vara väldigt försiktig ang uttalanden som att ”tydligen är detta vanligt” från x veterinär osv.

Jag tror faktiskt inte att det är norm att veterinärer är jäviga/slarviga/okunniga.

Ang veterinärer allmänt tycker jag det annars nästan blir fånigt ibland hur det blir trend med just en specifik veterinär .

Vet typ inte hur många hobby/skpgsmulleryttare som senaste åren tex åker enbart tvärs över landet för minsta problem med hästen och hellre väntar i 4 veckor att få tid hos ”inne”vetten.

Oavsett detta så tycker jag det är SÅ tråkigt oavsett, att du åkt på två hästar nu på raken som inte är ok på röntgen utifrån vad du vill ha /önskar för häst ! 😞
Jag går bara på det min vet säger och hon menar på att berörda klinik ofta är i blåsväder. Det har varit ett par juridiska fall osv. Sen har jag ingen aning om utfallen på dessa eller mer specifikt vad de handlat om.

Och jag kan hålla med dig ang trender. Det finns Så många duktiga veterinärer som av en eller annan anledning inte vill hamna för mycket i 'rampljuset'. Eller så är de inte tillräckligt karismatiska eller 'med överallt'. Men de är fortfarande otroligt kompetenta. Men det är inte de som blir överhopade med kunder.
Det är samma inom alla kategorier av hästyrken.
 
Nu kanske ni inte gillar när man säger att domaren är snål eftersom alla domare följer en viss bedömning, men... så dålig runda var det helt ärligt inte. Min kompis som tävlat FEI på hennes ponny fick 58% idag trots att ritten var riktigt fin och jag trodde hon skulle vinna i sin kategori. Det ekipaget har gått FEI lagprogram på 66% innan.
Fick en 5a på min öppna som bara var "lite för rak". Annars var den stadig utan att tappa linjen och gick i fint flyt, men "lite för rak".. Domaren såg något jag inte såg eller kände helt enkelt. 🤷‍♀️ 5or på slutorna och enkla bytena men det förstår jag.
Väldigt spänd och tittig ponny och ryttaren själv var ganska dålig idag :cautious:
Hon skyggade för en fjäril. FJÄRIL. Och den var på andra sidan dressyrstaketet.. 😂😂

De andra jag tävlade mot har fått både 66 och 67 procent i LA:P1, idag fick de 55, 58 och 60 och var helt förvirrade över resultaten :o Ganska låg bedömning i alla klasserna av domaren, i LA:1 vann de på 63% och andra LA:P1an på 60%...
Jag kände att min runda inte var super men trodde jag skulle legat på runt 64%, inte 61.9 :confused: Och att jag lyckades vinna på knappt 62%... :wtf::mad: Vi ryttare red bara inte så bra rundor som vi trodde idag :rofl:
Aja. Då får det väl stå 61.9 i tdb då. Förhoppningsvis går nästa runda bättre :D
 
Nu kanske ni inte gillar när man säger att domaren är snål eftersom alla domare följer en viss bedömning, men... så dålig runda var det helt ärligt inte. Min kompis som tävlat FEI på hennes ponny fick 58% idag trots att ritten var riktigt fin och jag trodde hon skulle vinna i sin kategori. Det ekipaget har gått FEI lagprogram på 66% innan.
Fick en 5a på min öppna som bara var "lite för rak". Annars var den stadig utan att tappa linjen och gick i fint flyt, men "lite för rak".. Domaren såg något jag inte såg eller kände helt enkelt. 🤷‍♀️ 5or på slutorna och enkla bytena men det förstår jag.
Väldigt spänd och tittig ponny och ryttaren själv var ganska dålig idag :cautious:
Hon skyggade för en fjäril. FJÄRIL. Och den var på andra sidan dressyrstaketet.. 😂😂

De andra jag tävlade mot har fått både 66 och 67 procent i LA:P1, idag fick de 55, 58 och 60 och var helt förvirrade över resultaten :o Ganska låg bedömning i alla klasserna av domaren, i LA:1 vann de på 63% och andra LA:P1an på 60%...
Jag kände att min runda inte var super men trodde jag skulle legat på runt 64%, inte 61.9 :confused: Och att jag lyckades vinna på knappt 62%... :wtf::mad: Vi ryttare red bara inte så bra rundor som vi trodde idag :rofl:
Aja. Då får det väl stå 61.9 i tdb då. Förhoppningsvis går nästa runda bättre :D
Fjäril! 😂

Jag tänker alltid att visst är det tjusigtmed fina procent men i slutändan är det platsen i resultatlistan som egentligen är mest intressant.
Vart i listan man hamnar och mot vilket motstånd. (Om man är tävlingsmänniska då 😁)
Vinner man så vinner man liksom, och då var man bäst den klassen.
Alla rider ju för samma domare och får samma chans sas. Det är lika för alla.

Sen är det ju trist när domarna skiljer för mycket, man vill ju inte ’bli lurad’ åt varken ena eller anda hållet.

Procent är ju egentligen mest viktigt om man är ute efter kval tex.

Så gräv inte ner dej över procenten!
Grattis till vinsten!
 
Ok, för du skrev att du ridit på honom ca 5-6 gånger innan starterna, så jag uppfattade det inte som att han ridits under sex veckors tid. I de rehabplaner som jag sett för hästar som varit/är ledhalta på ett eller flera ben så brukar man öka skrittiden till mer än 15 min innan man ens får trava och galoppera. Oftast behöver ju hästen ha gjort en ny hältutredning som visar en klar förbättring innan man ska trava och så småningom galoppera. Har aldrig hört att man fått en rehabplan som innebär 15 min ridning i alla gångarter efter bara några ridtillfällen utan någon veterinärcheck emellan när de varit/är ledhalta. Det finns uppenbarligen olika filosofier hos olika veterinärer :)

Men, alla gör som de vill, jag hade inte startat oavsett om veterinären gett en sådan rehabplan, men så är jag nog extra mesig med igångsättningar :p
Gick det bra på tävlingarna? :)

Okej, ska försöka förklara hur jag tänker. Koop sparkade sig själv under ridning 26/2 och blev akut halt på ca 2 grader. Var på klinik 1/3 där överbenet konstaterades aktivt genom ul och röntgen. Vid åb 27/3 var han helt fräsch initialt och överbenet hade lugnat sig. Jag valde då att göra en check så han böjdes samt gjorde en friröntgen. Då hade han reaktioner bf och hb. Röntgen visade små artroser i princip i alla leder i kotan och neråt båda fram samt en lös benbit hasen höger bak. Bedövning lades bf framkotor och det gjorde noll och ingen skillnad i hans rörelsemönster men släckte förstås bp-reaktionerna. Samtidigt som bedövningen lades sprutades kortison mest för sakens skull och att de ändå var inne i leden.

Efter detta har jag satt igång, först ett försök men då blev överbenet aktivt igen så först i slutet av april började jag åter med honom. Han har först handpromenerats från 30-60 minuter. Sen började jag tömköra, sen började jag rida. Han gick enbart varannan dag första veckorna så att överbenet skulle hinna lugna sig mellan belastningen. Sista veckorna handpromeneras han dag 1, rids/tömkörs dag 2, vila dag 3 och sen tillbaka till handpromenaden. Detta enligt veterinärens hemgångsråd. Och nu är han som sagt uppe i 15 minuter som är mer än skritt, men skrittas gör han betydligt längre och har gjort under en rätt lång tid

Jag förstår att du tycker att det verkar konstigt att jag inte valt att åka på åb, det hade jag också kunnat reagera på. Men dels tycker jag inte att hans reaktioner fram är något att hänga upp sig på-han har ju sina pålagringar och han hade vilat en månad när han böjdes. Tro sjutton att han är stel och reagerar. Vad gäller den lösa benbiten kommer jag absolut att utreda högerhasen OM (när) jag får problem igen för då vill jag göra ridprov med den bedövad. Men jag kan inte göra det förrän han är igång och nu finns inte problemet med vänsterfattningarna kvar. Till sist så lär jag hela tiden lära känna hans kropp mer och mer, och han är som alla andra artroshästar och mår bäst av rörelse. Han är som bäst i benen dagarna efter arbete och jag är övertygad om att hans kropp mår absolut bäst när den får röra sig.

Det är klart att jag kan ha helt fel och att det hade varit rimligare att utreda ännu mer och låta honom tappa alla muskler han fick under höst och vinter. Men min magkänsla säger nåt annat. Så vi får väl se.
 
Okej, ska försöka förklara hur jag tänker. Koop sparkade sig själv under ridning 26/2 och blev akut halt på ca 2 grader. Var på klinik 1/3 där överbenet konstaterades aktivt genom ul och röntgen. Vid åb 27/3 var han helt fräsch initialt och överbenet hade lugnat sig. Jag valde då att göra en check så han böjdes samt gjorde en friröntgen. Då hade han reaktioner bf och hb. Röntgen visade små artroser i princip i alla leder i kotan och neråt båda fram samt en lös benbit hasen höger bak. Bedövning lades bf framkotor och det gjorde noll och ingen skillnad i hans rörelsemönster men släckte förstås bp-reaktionerna. Samtidigt som bedövningen lades sprutades kortison mest för sakens skull och att de ändå var inne i leden.

Efter detta har jag satt igång, först ett försök men då blev överbenet aktivt igen så först i slutet av april började jag åter med honom. Han har först handpromenerats från 30-60 minuter. Sen började jag tömköra, sen började jag rida. Han gick enbart varannan dag första veckorna så att överbenet skulle hinna lugna sig mellan belastningen. Sista veckorna handpromeneras han dag 1, rids/tömkörs dag 2, vila dag 3 och sen tillbaka till handpromenaden. Detta enligt veterinärens hemgångsråd. Och nu är han som sagt uppe i 15 minuter som är mer än skritt, men skrittas gör han betydligt längre och har gjort under en rätt lång tid

Jag förstår att du tycker att det verkar konstigt att jag inte valt att åka på åb, det hade jag också kunnat reagera på. Men dels tycker jag inte att hans reaktioner fram är något att hänga upp sig på-han har ju sina pålagringar och han hade vilat en månad när han böjdes. Tro sjutton att han är stel och reagerar. Vad gäller den lösa benbiten kommer jag absolut att utreda högerhasen OM (när) jag får problem igen för då vill jag göra ridprov med den bedövad. Men jag kan inte göra det förrän han är igång och nu finns inte problemet med vänsterfattningarna kvar. Till sist så lär jag hela tiden lära känna hans kropp mer och mer, och han är som alla andra artroshästar och mår bäst av rörelse. Han är som bäst i benen dagarna efter arbete och jag är övertygad om att hans kropp mår absolut bäst när den får röra sig.

Det är klart att jag kan ha helt fel och att det hade varit rimligare att utreda ännu mer och låta honom tappa alla muskler han fick under höst och vinter. Men min magkänsla säger nåt annat. Så vi får väl se.
Det var mest en reflektion över att man tänker olika. Men jag kopplar inte, varför skulle han ha tappat mer muskler om du hade åkt på återbesök? Att ställa av en häst helt och hållet är sällan det bästa, men att kolla upp mer/följa upp är väl inte samma sak som att ställa av.

Är väl annars mest av princip som det känns fel för mig att starta, och dessutom två klasser, när hästen inte varit på återbesök efter att ha visat sig vara halt på flera ben. Behöver ju kanske inte vara mer ansträngande än ett vanligt ridpass med 15 min aktiv ridning, även om det känns så för mig. Är kanske bara ett hjärnspöke hos mig att aldrig starta en häst som inte är ordentligt igångsatt och friskförklarad av veterinär efter en skada :) Som sagt, mest en reflektion över att man tänker olika :D
 
Jag har startat en häst som var friskförklarad och under igångsättning. Han fick ridas 15 min i alla gångarter så jag red fram i 7 min och red en LB som tar ungefär lika lång tid. Var också på hemmaplan och inte jobbigare för hästen än ett vanligt pass. 😊
 
Jag har startat en häst som var friskförklarad och under igångsättning. Han fick ridas 15 min i alla gångarter så jag red fram i 7 min och red en LB som tar ungefär lika lång tid. Var också på hemmaplan och inte jobbigare för hästen än ett vanligt pass. 😊
Ja, en klass kan man väl klara inom 15 min, men två klasser inom den tiden verkar svårt tycker jag. Och just det där med friskförklarad innan är ju skillnad mot att ha reagerat på böjprov på tre ben och sedan inget återbesök. Men som sagt, man tänker olika.

Detta är ett intressant ämne faktiskt. Vet en del som sprutar i led och sedan tävlar efter två veckor, dvs precis efter att karensen gått ut. Jag har svårt att förstå hur man kan göra det. Samma med de som behöver behandla flera gånger per år, eller en gång varje år flera år på raken. Jag skulle bli helt knäckt, speciellt om det var på flera ben, om det skulle hända mig med mina hästar. Jag skulle ha rannsakat halft ihjäl mig om vad jag gjort för fel. Men andra verkar inte bli så nedslagna av sådant. Jag skulle heller aldrig starta en häst utan att först ha fått den friskförklarad av en veterinär. Jag har väl klent psyke helt enkelt 😂
 
@Eukaryot jag tror att folk har rätt olik uppfatning ang det där med att tävla. För mig som ridit fälttävlan så räknar jag knappt ens dressyrtävling som en "riktig" tävling... :rofl: Altså, om vi säger att jag tävlade hoppning/fälltävlan varannan helg så kunde jag klämma inn en dressyrtävling på den "lediga" helgen och bara se det som ett bra träningspass typ. Givetvis med en lugn häst som inte stressade upp sig av att vara på tävling.

Och det där med hur man tänker kring hältor osv. skiljer sig nog lika mycket som det finns hästar och hästmänniskor. Jag är lite avtrubbat känns det som efter att ha stått för några år sedan i ett stall med 20-25 dressyrtanter, där säkert hälften av hästarna såg ofräscha ut men aldrig kollades upp... Flera reds på träningar 1-2 ggr/vecka men tävlades inte, och deras tränare brukade säga att hästarna var stela/tygelhalta.

@Fiorano verkar dock extremt noggrann och mån om sina hästar, så jag är säker på att de inte far illa på något sätt av att tävlas när hon bedömer det vara ok. :)
 
@Eukaryot jag tror att folk har rätt olik uppfatning ang det där med att tävla. För mig som ridit fälttävlan så räknar jag knappt ens dressyrtävling som en "riktig" tävling... :rofl: Altså, om vi säger att jag tävlade hoppning/fälltävlan varannan helg så kunde jag klämma inn en dressyrtävling på den "lediga" helgen och bara se det som ett bra träningspass typ. Givetvis med en lugn häst som inte stressade upp sig av att vara på tävling.

Och det där med hur man tänker kring hältor osv. skiljer sig nog lika mycket som det finns hästar och hästmänniskor. Jag är lite avtrubbat känns det som efter att ha stått för några år sedan i ett stall med 20-25 dressyrtanter, där säkert hälften av hästarna såg ofräscha ut men aldrig kollades upp... Flera reds på träningar 1-2 ggr/vecka men tävlades inte, och deras tränare brukade säga att hästarna var stela/tygelhalta.

@Fiorano verkar dock extremt noggrann och mån om sina hästar, så jag är säker på att de inte far illa på något sätt av att tävlas när hon bedömer det vara ok. :)
Självklart är det lika illa att aldrig kolla upp som att kolla upp - konstatera hälta och sedan inte åka på återbesök innan tävling. Jag skulle inte vilja göra något av alternativen. Själv gör jag regelbundna veterinärkontroller, dock inte lika ofta som "proffsen", men minst en gång per år (om allt flyter på och känns bra). Skulle hästen ha reaktioner på böjprov som veterinären vill göra något åt så skulle jag rannsaka mig själv, fundera över hästhållning, ridning osv. Jag skulle definitivt åka på återbesök för att få "kvitto" på att hästen är ok igen.

Att en dressyrtävling inte skulle vara ansträngande för en häst under pågående rehab är en lustig inställning tycker jag. Iaf om man rider en eller två klasser som är på samma nivå som är hästens normala nivå som frisk.

Jag har också ridit lite fälttävlan, men ändå ser jag dressyrtävlingar som "riktiga" tävlingar. Ok om man har en häst som normalt går höga klasser i ft, och under rehabtiden gör några starter i lätta dressyrklasser, då kan det ju vara ett lätt arbete jämfört med hästens friska normalnivå. Men en häst som i normala fall är en lättklasshäst inom dressyr och under rehabtiden går samma klasser som den gjort som "frisk", det blir inte samma sak tycker jag.

Jag kan inte bedöma om @Fiorano är "extremt noggrann med sina hästar" utan jag läser bara det hen skriver här, och då får jag inte det intrycket. Men det är möjligt att det är på ett annat sätt i verkligheten än bilden som förmedlas här :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: em76
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 775
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
770
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
70 073
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp