Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Självklart är det lika illa att aldrig kolla upp som att kolla upp - konstatera hälta och sedan inte åka på återbesök innan tävling. Jag skulle inte vilja göra något av alternativen. Själv gör jag regelbundna veterinärkontroller, dock inte lika ofta som "proffsen", men minst en gång per år (om allt flyter på och känns bra). Skulle hästen ha reaktioner på böjprov som veterinären vill göra något åt så skulle jag rannsaka mig själv, fundera över hästhållning, ridning osv. Jag skulle definitivt åka på återbesök för att få "kvitto" på att hästen är ok igen.

Att en dressyrtävling inte skulle vara ansträngande för en häst under pågående rehab är en lustig inställning tycker jag. Iaf om man rider en eller två klasser som är på samma nivå som är hästens normala nivå som frisk.

Jag har också ridit lite fälttävlan, men ändå ser jag dressyrtävlingar som "riktiga" tävlingar. Ok om man har en häst som normalt går höga klasser i ft, och under rehabtiden gör några starter i lätta dressyrklasser, då kan det ju vara ett lätt arbete jämfört med hästens friska normalnivå. Men en häst som i normala fall är en lättklasshäst inom dressyr och under rehabtiden går samma klasser som den gjort som "frisk", det blir inte samma sak tycker jag.

Jag kan inte bedöma om @Fiorano är "extremt noggrann med sina hästar" utan jag läser bara det hen skriver här, och då får jag inte det intrycket. Men det är möjligt att det är på ett annat sätt i verkligheten än bilden som förmedlas här :)
Men i det har fallet var det ju LB? Det är ju inte så ansträngande för hästen. Det hänger väl på framridningen tänker jag och krasst så innehåller ju inte LB så mkt som hästen behöver vara rejält uppvärmd inför.
Man skulle ju teoretiskt kunna rida en LB utan mer uppvärmning än lite skritt.
 
Jag är så himla otålig. Får hem en häst på torsdag och det känns som om dagarna går sååå långsamt :arghh:

Shoppar oroande mycket under tiden. Från att ha tänkt ”jag kan köpa lite saker i taget när behov uppstår och under tiden får jag låna av stallkompisarna” till att plötsligt känna att allt behövs NU :laugh::D
Nåt ska man ju roa sig med ;)

Men vi vill veta mer!!! :D:D
 
Men vi vill veta mer!!! :D:D
Haha! Det är en treåring e Canterbury. Jag har bara klappat henne i hagen men hon verkar snäll :D
1C856301-C214-4310-9446-24D256BCEAB6.jpeg


Ska sätta igång henne åt uppfödaren och om jag gillar henne så kommer jag köpa under sommaren. Perfekt att få testa en unghäst över lite tid👍
Har stora förhoppningar om att hon ska bli en prima dressyrstjärna🤩

Den här helgen har varit helt olidlig. Typ inget inbokat utan bara legat hemma i soffan och väntat på att det ska bli torsdag. Hunnit shoppa en del. Hööksbeställning, sjukvårdsgrejer och så en del begagnatfynd! Man kan ju fynda när man inte gör något annat än att hålla koll på försäljningssidorna 🤣
 
Haha! Det är en treåring e Canterbury. Jag har bara klappat henne i hagen men hon verkar snäll :D
Visa bifogad fil 30771

Ska sätta igång henne åt uppfödaren och om jag gillar henne så kommer jag köpa under sommaren. Perfekt att få testa en unghäst över lite tid👍
Har stora förhoppningar om att hon ska bli en prima dressyrstjärna🤩

Den här helgen har varit helt olidlig. Typ inget inbokat utan bara legat hemma i soffan och väntat på att det ska bli torsdag. Hunnit shoppa en del. Hööksbeställning, sjukvårdsgrejer och så en del begagnatfynd! Man kan ju fynda när man inte gör något annat än att hålla koll på försäljningssidorna 🤣
Åh jag har en dröm om en brun Canterbury. Vet inte varför men så är det. :p
 
Haha! Det är en treåring e Canterbury. Jag har bara klappat henne i hagen men hon verkar snäll :D
Visa bifogad fil 30771

Ska sätta igång henne åt uppfödaren och om jag gillar henne så kommer jag köpa under sommaren. Perfekt att få testa en unghäst över lite tid👍
Har stora förhoppningar om att hon ska bli en prima dressyrstjärna🤩

Den här helgen har varit helt olidlig. Typ inget inbokat utan bara legat hemma i soffan och väntat på att det ska bli torsdag. Hunnit shoppa en del. Hööksbeställning, sjukvårdsgrejer och så en del begagnatfynd! Man kan ju fynda när man inte gör något annat än att hålla koll på försäljningssidorna 🤣

Va roligt! Låter perfekt :) kunna känna efter först
 
Ja det blev en väldigt bra lösning. Jag hade annars tänkt köpa henne utan att provrida :)
Jag har också fått ett erbjudande om en treåring. Men hoppstammad. Och liten. Strax under 160 i dagsläget men med det bredaste framstället jag någonsin sett. Snacka om ben i fyra hörn.
Det är min veterinärs uppfödning och hon erbjuder mig att ta hem den och prova på för ev senare köp.
Hästen är snäll och gullig och rids ut på själv men jag vet inte.
Det är inte vad jag egentligen föreställt mig (större, dressyrstammad)men jag vet också att det är dumt att vara fördomsfull. ;)
 
Jag har också fått ett erbjudande om en treåring. Men hoppstammad. Och liten. Strax under 160 i dagsläget men med det bredaste framstället jag någonsin sett. Snacka om ben i fyra hörn.
Det är min veterinärs uppfödning och hon erbjuder mig att ta hem den och prova på för ev senare köp.
Hästen är snäll och gullig och rids ut på själv men jag vet inte.
Det är inte vad jag egentligen föreställt mig (större, dressyrstammad)men jag vet också att det är dumt att vara fördomsfull. ;)
Finns ju många hopphingstar som lämnar rätt trevliga dressyrhästar ändå! Är den fin? Bra gång? Kanske blir en toppenhäst!

Jag tycker ju 160 är perfekt! Denna är typ 167 nu och det ser jag egentligen inte riktigt poängen med för egen del, jag är en liten ryttare ;)
 
Men i det har fallet var det ju LB? Det är ju inte så ansträngande för hästen. Det hänger väl på framridningen tänker jag och krasst så innehåller ju inte LB så mkt som hästen behöver vara rejält uppvärmd inför.
Man skulle ju teoretiskt kunna rida en LB utan mer uppvärmning än lite skritt.
Det var väl inte ens LB om jag fattat rätt. Men LC eller LB för en häst som i normala fall går LC eller LB som högst är väl inte lämpligt att tävla när man håller på att sätta igång. Och att hålla sig under 15 min totalt på två klasser lär ju inte funka. Sen är det (enligt mig) ganska kaxigt att anse sig veta bättre än veterinären, sist hästen blev kollad av veterinären så var den halt på tre ben enligt tidigare inlägg. Jaja, som jag redan har skrivit flera gånger; alla tänker och tycker olika. Men desto intressantare att diskutera hur olika vi gör.

Kan dock inte låta bli att tänka att om det varit någon annan, mindre buke-poppisperson, som skrivit att hen hade ridit två klasser på hästens maxnivå (dvs den nivå som den tidigare tävlat som max när den var påtaglig gång), på en ej friskförklarad häst under igångsättning, så hade du nog reagerat annorlunda 😁
 
Finns ju många hopphingstar som lämnar rätt trevliga dressyrhästar ändå! Är den fin? Bra gång? Kanske blir en toppenhäst!

Jag tycker ju 160 är perfekt! Denna är typ 167 nu och det ser jag egentligen inte riktigt poängen med för egen del, jag är en liten ryttare ;)
Ja jag vet ju det. 🙂
Och storleken är egentligen inte ngt större bekymmer men jag är ändå 170...

Alltså jag vet inte riktigt hur den ser ut egentligen. 🙈 Den är rätt (mycket)fläskig just nu så svårt att bedöma vettigt. Men den ser ut att ha bra exteriör där under, ngt högre bak just nu men har vuxit jämnt hela tiden innan.
Har haft en enorm skritt tidigare men rör sig just nu kortare.
 
Ja jag vet ju det. 🙂
Och storleken är egentligen inte ngt större bekymmer men jag är ändå 170...

Alltså jag vet inte riktigt hur den ser ut egentligen. 🙈 Den är rätt (mycket)fläskig just nu så svårt att bedöma vettigt. Men den ser ut att ha bra exteriör där under, ngt högre bak just nu men har vuxit jämnt hela tiden innan.
Har haft en enorm skritt tidigare men rör sig just nu kortare.

Den kommer nog bli större. Min grå har växt 10 cm sedan han var 4 och breddat sig fem storlekar 😂
 
Jag har också fått ett erbjudande om en treåring. Men hoppstammad. Och liten. Strax under 160 i dagsläget men med det bredaste framstället jag någonsin sett. Snacka om ben i fyra hörn.
Det är min veterinärs uppfödning och hon erbjuder mig att ta hem den och prova på för ev senare köp.
Hästen är snäll och gullig och rids ut på själv men jag vet inte.
Det är inte vad jag egentligen föreställt mig (större, dressyrstammad)men jag vet också att det är dumt att vara fördomsfull. ;)

Är den rejäl som 3åring hade jag dragit öronen åt mig om jag inte specifikt sökte en grov häst. De breddar sig väldigt mycket senare.
 
Ja jag vet ju det. 🙂
Och storleken är egentligen inte ngt större bekymmer men jag är ändå 170...

Alltså jag vet inte riktigt hur den ser ut egentligen. 🙈 Den är rätt (mycket)fläskig just nu så svårt att bedöma vettigt. Men den ser ut att ha bra exteriör där under, ngt högre bak just nu men har vuxit jämnt hela tiden innan.
Har haft en enorm skritt tidigare men rör sig just nu kortare.
Ah jag är typ 160 så är ju skillnad 😊

Men ta hem den och testa? Då hinner du ju bilda dig en bild av förutsättningarna👍
 
Är den rejäl som 3åring hade jag dragit öronen åt mig om jag inte specifikt sökte en grov häst. De breddar sig väldigt mycket senare.
Jo jag vet. Och det är lite därför jag tvekar... Om den kommer att bli för grov. Å andra sidan ser den liksom fördigbreddad ut nu. Och jag har sett lika breda (hoppstammade)som ändå inte varit direkt grova.

Finns det någon nackdel för en dressyrhäst att vara riktigt bred i fronten?
 
Jo jag vet. Och det är lite därför jag tvekar... Om den kommer att bli för grov. Å andra sidan ser den liksom fördigbreddad ut nu. Och jag har sett lika breda (hoppstammade)som ändå inte varit direkt grova.

Finns det någon nackdel för en dressyrhäst att vara riktigt bred i fronten?

jag tänker PRE, de börjar ofta biljardera. Annars är det väl mer en smaksak, jag gillar inte den stompiga typen.
 
jag tänker PRE, de börjar ofta biljardera. Annars är det väl mer en smaksak, jag gillar inte den stompiga typen.

Fast det går ju oftast att rida bort stor del av biljarderingen på de som gör det, om inte allt. Det brukar vara bristande lösgjordhet.
Och jag upplever inte att den beror på att de skulle vara bredare. Finns ju skrangel-PREs man knappt får in en hand mellan frambenen som biljarderar och de som är breda som en ladugårdsvägg och inte gör det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
216
Senast: em76
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 756
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
767
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
51 52 53
Svar
1 050
· Visningar
69 239
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp