Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men kan du inte röntga utan att försäkringsbolaget får veta det?
I somras var jag inne med min andra häst för att hon hade ett svullet senfäste. Gjordes ul och det var ingen skada på senan och häst vilade en vecka och var sen i full gång. Inget som kom upp i självrisk, dvs jag betalade allt själv och fb inte inblandat. Men ändå står det med i deras journal på hästen vilket jag fick reda på i höstas i samband med en ändring i försäkringen. Så uppenbarligen får de reda på saker som görs med hästarna ändå..
 
Mjuka gallor i alla leder och jag upplever dom som bättre/mindre nu än vid köp. Kan kanske vara för att jag vant mig också. Överbenet i sig gissar jag att han fick när han var runt ett kanske. Har sett foto på honom när han är två och då har han redan ärren på hf. Han blev halt i onsdags när jag red, hade ridit i ca 30 minuter när höger bak helt plötsligt försvann i en övergång från galopp till trav. Kollade honom på lina och han var ordentligt halt, typ två grader. Idag var han betydligt mindre halt så det är iaf redan bättre.

Jag tänkte ang överbenet på när han blev halt den här gången. Det känns ju ganska orimligt att han skulle få böjprovsreaktioner högt och lågt av det på så kort tid. Det brukar ju inte bli så illa av att avlasta så snabbt. Och om man nu tror det är iom det så känns det ju som att det måste föreligga annan problematik.

Just iom att hästen inte ens böjts vid köp och har så mkt gallor hade jag utrett vidare.
För mig är det viktigare med en fräsch häst än att hålla på och tjorva med försäkringen.
Det gjorde jag på min när han blev 0,5 grad halt efter att ha avlastat andra bak pga pinne i fot och efterföljande hovböld. Vet sa att det var upp till mig om jag ville prova behandla knäleden, som var problemet, eller röntga först. Jag valde röntga för att jag ville veta. Han hade avplanade kondyler. Vilket ju gör honom överrörlig där och känsligare. Skönt att veta för att kunna hjälpa honom hålla, kunna rikta träningen. Även om det absolut skulle kunna påverka försäkringen.
 
@Fiorano Jag hade röntgat med den historiken du beskriver. Jag vill gärna veta när det kommer till sånt och inte famla i blindo. Åkte själv ner med min 2-åring och röntgade för 1,5 vecka sen, vilket var en jädra tur eftersom han hade en stor benbit i ett bakknä. Han är redan opererad och prognosen är god även om jag är skeptisk. Hade jag struntat i det hade han varit utdömd innan hans karriär ens börjat i princip. Det hade känts hemskt att börja belasta honom för att sedan upptäcka detta när problemen hade uppstått, för i hans fall hade det blivit problem.
 
Tack för allas tankar om röntgen :). Tror jag gör som så att han kommer få böjas igenom helt vid åb och så tar vi det därifrån. Jag är en rätt pipig hästägare och jag har skickat många till kliniken med deras hästar efter att jag ridit och känt att något inte stämt. i 9 fall av 10 stämmer min känsla och utan den känslan hade det troligen gått helt åt skogen med Barb. Grejen med Koop är att jag inte har den känslan att något är fel när jag rider, jag har inget motstånd och den snedhet han har blir hela tiden så himla mycket bättre. Sen är han förstås en känslig häst och om jag tar galoppfattningarna som exempel gjorde det all världens skillnad med en annan sadel och att jag hittade rätt läge att rida i. Men jag kan absolut ha tokfel och han är kanske bara väldigt väldigt snäll och kämpar på trots smärta, är isf inte den första hästen som skulle göra så.
 
@Fiorano jag håller fast vid att inte leta fel på en häst som känns fräsch och glad, är jämt musklad och utvecklas positivt i ridningen. Det att du riskerar reservationer på försäkringen är en viktig sak att ha i åtanke tycker jag.

Har f. ö. haft häst med galliga bakben som var helt ren både på röntgen och böjprov, och hästar med helt rena ben som haft stora böjprovsutslag och röntgenförändringar. Samt häst med röntgenfynd men ua på böjprov. Så det behöver inte alls hänga ihop, och hur hästen fungerar i sitt jobb är en viktig indikation på eventuella problem.

Men skulle så klart kolla t. ex. en gång i halvåret så inte böjprovsreaktionerna blir värre.
 
@Fiorano jag håller fast vid att inte leta fel på en häst som känns fräsch och glad, är jämt musklad och utvecklas positivt i ridningen. Det att du riskerar reservationer på försäkringen är en viktig sak att ha i åtanke tycker jag.

Har f. ö. haft häst med galliga bakben som var helt ren både på röntgen och böjprov, och hästar med helt rena ben som haft stora böjprovsutslag och röntgenförändringar. Samt häst med röntgenfynd men ua på böjprov. Så det behöver inte alls hänga ihop, och hur hästen fungerar i sitt jobb är en viktig indikation på eventuella problem.

Men skulle så klart kolla t. ex. en gång i halvåret så inte böjprovsreaktionerna blir värre.
Ja tänker förstås i samma banor. Därför jag vill böja honom vid åb och om det inte är rejäla reaktioner isf fortsätta som jag gjort. Och sen böja igen när han varit igång säg 4-5 månader för att se om det är bättre/sämre och få en baslinje. Att operera en häst som fungerar bär mig lite emot för operation är inte heller helt riskfritt. Uppvak är dessutom en enorm risk och ännu värre med en så stor och tung häst.
 
Ja tänker förstås i samma banor. Därför jag vill böja honom vid åb och om det inte är rejäla reaktioner isf fortsätta som jag gjort. Och sen böja igen när han varit igång säg 4-5 månader för att se om det är bättre/sämre och få en baslinje. Att operera en häst som fungerar bär mig lite emot för operation är inte heller helt riskfritt. Uppvak är dessutom en enorm risk och ännu värre med en så stor och tung häst.
Jag är en sån som vill veta saker (eller, det är vad jag intalar mig i alla fall).
Så jag hade definitivt bett om röntgen om reaktionerna kvarstod vid åb.
Var det bara benet med överben som böjdes nu?
 
Jag är en sån som vill veta saker (eller, det är vad jag intalar mig i alla fall).
Så jag hade definitivt bett om röntgen om reaktionerna kvarstod vid åb.
Var det bara benet med överben som böjdes nu?
Jag har kommit ifrån det där att jag vill veta haha :D. Det var bara höger bak som böjdes nu.

Till ditt hästköp så säger jag köp äldre häst. Jag har så många vänner som fyndat kanonfina hästar senaste året och även om det tar lite letande så finns guldkornen där ute. Tex så köpte en vän en 14 år gammal häst som gått Int II för 180' en annan köpte en kanonfin 11-åring som gått MsvB för 50' för att den tagit över och är svårlastad, en köpte en jättefin 6-åring som har lite tendens till sadeltvång för 80' och jag har fortfarande koll på den jag tipsade dig om innan f-07 för ca 40'. Så för under 200' kan du garanterat hitta någon häst som du direkt kan börja rida på. Jag tror att en ska våga kolla på de där annonserna som har lite kassa bilder och gärna hopphästar som kan vara riktigt trevliga! Kul att du känner suget efter häst igen!
 
I somras var jag inne med min andra häst för att hon hade ett svullet senfäste. Gjordes ul och det var ingen skada på senan och häst vilade en vecka och var sen i full gång. Inget som kom upp i självrisk, dvs jag betalade allt själv och fb inte inblandat. Men ändå står det med i deras journal på hästen vilket jag fick reda på i höstas i samband med en ändring i försäkringen. Så uppenbarligen får de reda på saker som görs med hästarna ändå..

Och enligt villkoren är man skyldig att uppge all info man har.
 
@SaraMara vad hände med din unghäst? Eller ska du ha en till?
Dels är hon ensam kvar numer, dels har vi nyligen upptäckt trista förändringar i halsen på henne så jag funderar lite halvt på något nytt som dels sällskap, dels terapi för mig. Men för att legitimera det så ska det ju vara ngt som är kul att se fram emot att rida också, på samma sätt som den numer åttaåriga ”unghästen” är.
 
Vår otur fortsätter bara 😔 köpte honom i mitten av dec och sen blev han sparkad i hagen o fick sys i början av januari.. i början av feb fick han ett rejält broddtramp (trots boots runt om🙄) och nu för 2veckor sen trampa han fel på tröskeln ut ur stallet och gick ner på knä halvvägs ut.. två dagar senare var han ordentligt halt på vänster fram..

veterinär igår och vi jagade hältor i nästan 6 timmar 😞 så fort vi släckte en hälta dök en ny upp på ett annat ben.. veterinären kliar sig fortfarande i huvudet och valde att behandla med kortison i båda framknäna (bla karpal-lederna) och nu är det skritt och sjukhage i 3 veckor fram till åb. om han inte är mirakulöst bättre i alla ben fortsätter jakten då.. 🙈

Inte riktigt detta jag tänkte mig när jag bestämde mig för o skaffa häst igen 🤦‍♀️😣

söt är han iaf och han är verkligen speciell 😍
26289
 
Här borta har vi tragglat på i ösregnet. Vårt stall stängdes i fredag pga möjlig smitta. En häst var och tränade på en annan anläggning på torsdagen, på fredagen går den anläggningen ut med att de har en häst med feber och näsflöde. Beslut togs att vi stänger vårt stall tills dess att man vet vad den hästen hade.

Det visade sig att den hästen hade falsk kvarka, så nu är vårt stall stängt tills på fredag (8 dagar är max inkubationstid) och om ingen häst har visat symptom vid det läget så öppnar vi igen.

4 av oss skulle ha tränat i lördags (bland dem jag) och ytterligare 4 skulle tävlat. Men hellre det säkra före det osäkra, så att inte vi sprider något vidare, även om risken är liten.
 
Gud vad jag längtar tills det blir stadigt vårväder! Är så trött på detta skitväder dom växlar varenda dag. Ena dagen ösregn, andra storm och 15 plus, tredje snö och plusgrader och fjärde iskallt, hårt och knöligt. :wtf:
Kämpar på att försöka hålla igång hästen men motivationen tryter rejält när man tvingas till att skritta på en bomb som måste jobba ordentligt för att sköta sig och inte bli istadig och övertaggad.
Hon är en sån typ som behöver jobba ur sig ordentligt ett par dagar i veckan men iom underlaget på banan hemma och att ridhusen runt omkring är stängda får vi aldrig riktigt till det!
Förhoppningsvis låter det som om vissa ridhus (30-60min) bort ska öppna i veckan, håller tummarna att vi kan åka dit och då ordentligt underlag under hovarna snart.
 
Gud vad jag längtar tills det blir stadigt vårväder! Är så trött på detta skitväder dom växlar varenda dag. Ena dagen ösregn, andra storm och 15 plus, tredje snö och plusgrader och fjärde iskallt, hårt och knöligt. :wtf:
Kämpar på att försöka hålla igång hästen men motivationen tryter rejält när man tvingas till att skritta på en bomb som måste jobba ordentligt för att sköta sig och inte bli istadig och övertaggad.
Hon är en sån typ som behöver jobba ur sig ordentligt ett par dagar i veckan men iom underlaget på banan hemma och att ridhusen runt omkring är stängda får vi aldrig riktigt till det!
Förhoppningsvis låter det som om vissa ridhus (30-60min) bort ska öppna i veckan, håller tummarna att vi kan åka dit och då ordentligt underlag under hovarna snart.
Jag känner exakt likadant. Emellanåt tänker jag bara att jag ställer av unghästen helt tills det blir normalt underlag ute och anläggningarna öppnar igen.
 
Jag känner exakt likadant. Emellanåt tänker jag bara att jag ställer av unghästen helt tills det blir normalt underlag ute och anläggningarna öppnar igen.
Så less på det! Jag är rid och tävlingssugen men tror jag får stryka den planerade första starten. Måste ju kunna rida ordentligt i trav och galopp innan jag ens kan ta mig igenom ett program!:p
 
Lider verkligen med er som råkar ut för stängda anläggningar och inte kan rida vettigt. Jag hade troligen vilat mina hästar då för att motivationen försvunnit. ni är kämpar som fortsätter! Vädret här har också lite svårt att bestämma sig. Det har varit vår ett par veckor med isgata överallt men denna veckan blev det vinter igen. Jättemycket vinter. Igårkväll joggade jag ut en tur i -19 :D. Orkade inte rida i ridhuset för jag var så trött och ponny var tvungen att gå, är glad att det går att rida barbacka-det värmer iaf lite bättre haha.
 
Vi har samma problem, efter några jättefina veckor med plusgrader, uppehåll och nästan ingen vind, så har vi fått regn och storm denna vecka, nästa vecka ska det bli minusgrader... :(

Alla anlägningar stängda och vi får inte heller åka iväg nånstans från vårat stall, iom misstanke om EHV virus på min hemmaklubb 20 min från stallet (en häst darifrån dog i söndags). :cry:

Bådar inte särskilt bra för tävlingssäsongen...!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
10
· Visningar
399
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 835
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
794
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
53 54 55
Svar
1 088
· Visningar
71 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp