Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag åkte vi med klubbens lilla ponny å dräktighetskollade, visade sig att hon är dräktig 😍 ja å min kompis nästan grät av lycka 😂 kanske inte det man borde göra när ridskolan köpte ny ponny i slutet av november men den här ponnyn är verkligen så speciell! Nu får hon hem till mig å föla. Urbanponys från Irland överraskar hela tiden 😂😂
 
Smyger in här och presenterar mina båda: 13 årigt fuxsto efter Figaro R och en nytillkommen tre-åring efter Oban H. Jag har läst diskussionen om hästval och känner att jag tänkt gga rätt. Dock, i den bästa av världar skulle jag ha en rutinerad ringräv men vill köra på med min Loppa ( 13-åringen ) och jag vet inte om jag liksom kommit till insikt att jag är rätt nöjd med att träna på min lilla nivå ( msv:c-b) samt tävla lätt A-lätt B. Unghästen har jag valt för att vara sådär lagom och räcka till det lilla jag vill vilket iof många hästar hade gjort, men jag gillar halvblodet även om jag funderat och sneglat på andra raser..

Har också sett dom där som köper häst för att äntligen komma uppåt lite i klasserna och så går den varken lasta eller rida ut på.. Det skulle vara en fasa för mig och hur jag vill ha mina.
Jag rider kanske ut lite för mycket och borde fokusera mer på bana.

Nå..jag tänkte faktiskt rådfråga om man och svansvård😁.
Himla ytligt:o. Men vad gör ni för att svansen ska vara lätt att reda ut om man nu vill använda annat än pälsglans ( för det sliter väl)? Mina går ute länge/mycket och väder och vind trasslar till dem väldans.

Sen manens längd? Jag har ju två troll nu och skulle så gärna vilja lära mig göra sådana där bulliga flätor.
Finns det någon film? Eller någon som har pedagogiska tips?
Ska man rycka ur om den är väldigt tjock?
 
Smyger in här och presenterar mina båda: 13 årigt fuxsto efter Figaro R och en nytillkommen tre-åring efter Oban H. Jag har läst diskussionen om hästval och känner att jag tänkt gga rätt. Dock, i den bästa av världar skulle jag ha en rutinerad ringräv men vill köra på med min Loppa ( 13-åringen ) och jag vet inte om jag liksom kommit till insikt att jag är rätt nöjd med att träna på min lilla nivå ( msv:c-b) samt tävla lätt A-lätt B. Unghästen har jag valt för att vara sådär lagom och räcka till det lilla jag vill vilket iof många hästar hade gjort, men jag gillar halvblodet även om jag funderat och sneglat på andra raser..

Har också sett dom där som köper häst för att äntligen komma uppåt lite i klasserna och så går den varken lasta eller rida ut på.. Det skulle vara en fasa för mig och hur jag vill ha mina.
Jag rider kanske ut lite för mycket och borde fokusera mer på bana.

Nå..jag tänkte faktiskt rådfråga om man och svansvård😁.
Himla ytligt:o. Men vad gör ni för att svansen ska vara lätt att reda ut om man nu vill använda annat än pälsglans ( för det sliter väl)? Mina går ute länge/mycket och väder och vind trasslar till dem väldans.

Sen manens längd? Jag har ju två troll nu och skulle så gärna vilja lära mig göra sådana där bulliga flätor.
Finns det någon film? Eller någon som har pedagogiska tips?
Ska man rycka ur om den är väldigt tjock?
Jag använder Foxfire till trassliga svansar. Har aldrig märkt att det sliter. :)

Finns massor med knoppningsfilmer på youtube. Tror bl a Emilie Nyreröd lade ut en sån film för längesen.
 
Smyger in här och presenterar mina båda: 13 årigt fuxsto efter Figaro R och en nytillkommen tre-åring efter Oban H. Jag har läst diskussionen om hästval och känner att jag tänkt gga rätt. Dock, i den bästa av världar skulle jag ha en rutinerad ringräv men vill köra på med min Loppa ( 13-åringen ) och jag vet inte om jag liksom kommit till insikt att jag är rätt nöjd med att träna på min lilla nivå ( msv:c-b) samt tävla lätt A-lätt B. Unghästen har jag valt för att vara sådär lagom och räcka till det lilla jag vill vilket iof många hästar hade gjort, men jag gillar halvblodet även om jag funderat och sneglat på andra raser..

Har också sett dom där som köper häst för att äntligen komma uppåt lite i klasserna och så går den varken lasta eller rida ut på.. Det skulle vara en fasa för mig och hur jag vill ha mina.
Jag rider kanske ut lite för mycket och borde fokusera mer på bana.

Nå..jag tänkte faktiskt rådfråga om man och svansvård😁.
Himla ytligt:o. Men vad gör ni för att svansen ska vara lätt att reda ut om man nu vill använda annat än pälsglans ( för det sliter väl)? Mina går ute länge/mycket och väder och vind trasslar till dem väldans.

Sen manens längd? Jag har ju två troll nu och skulle så gärna vilja lära mig göra sådana där bulliga flätor.
Finns det någon film? Eller någon som har pedagogiska tips?
Ska man rycka ur om den är väldigt tjock?

Pälsglans har jag aldrig hört slita? Är som balsam. Jag undviker att borsta ofta och när jag gör det är det en ren, torr svans med pälsglans i. Dock tycker jag märke på pälsglansen avgör beroende på tageltyp.
 
Smyger in här och presenterar mina båda: 13 årigt fuxsto efter Figaro R och en nytillkommen tre-åring efter Oban H. Jag har läst diskussionen om hästval och känner att jag tänkt gga rätt. Dock, i den bästa av världar skulle jag ha en rutinerad ringräv men vill köra på med min Loppa ( 13-åringen ) och jag vet inte om jag liksom kommit till insikt att jag är rätt nöjd med att träna på min lilla nivå ( msv:c-b) samt tävla lätt A-lätt B. Unghästen har jag valt för att vara sådär lagom och räcka till det lilla jag vill vilket iof många hästar hade gjort, men jag gillar halvblodet även om jag funderat och sneglat på andra raser..

Har också sett dom där som köper häst för att äntligen komma uppåt lite i klasserna och så går den varken lasta eller rida ut på.. Det skulle vara en fasa för mig och hur jag vill ha mina.
Jag rider kanske ut lite för mycket och borde fokusera mer på bana.

Nå..jag tänkte faktiskt rådfråga om man och svansvård😁.
Himla ytligt:o. Men vad gör ni för att svansen ska vara lätt att reda ut om man nu vill använda annat än pälsglans ( för det sliter väl)? Mina går ute länge/mycket och väder och vind trasslar till dem väldans.

Sen manens längd? Jag har ju två troll nu och skulle så gärna vilja lära mig göra sådana där bulliga flätor.
Finns det någon film? Eller någon som har pedagogiska tips?
Ska man rycka ur om den är väldigt tjock?
Sliter pälsglans? 🙈
Tycker snarare att det sliter om man INtE har pälsglans?
Dvs den blir glidig och enkel att reda ut utan att trassla sej öht.

Använder själv foxfire vilket funkar bäst på mina svansar. (Endel funkar inte alls så man får nog prova sej fram)
En av svansarna hemma kvalar in på nästan 1,5 kilo😎 så det går åt endel. Men den håller sej fin och är lätthanterlig bara man proppar i pälsglans.
 
Igår red jag för första gången igen sedan knäskadan i början på december, och innan dess hade det inte blivit så mycket på ett tag då det var stenhårt och knöligt ute. Vilken härlig känsla han bjöd på!
Knät har varit okej ett tag nu men efterom att hästen inte gjort något mer än gått i hagen under den här tiden så har jag satt igång honom försiktigt på töm och med promenader under några veckor innan jag satt upp. Han har betett sig som en oinriden 3-åring på töm ibland så det var lite spännande att sitta upp. Gramanen fick åka på som nödbroms men som den gentleman han är så tog han väl hand om sin ryttare. Han råkade bara glömma bort sig en gång när vi skulle galoppera, men kom som tur var snabbt ihåg att han faktiskt är 20 bast nu och inte 3😅
Joggade runt på ridbanan en stund och avslutade med en sväng efter skogsvägen. Så mjuk och fin trotts att han inte gjort så mycket på länge. Men styrkan saknas hos oss båda. Tror vi har lika mycket träningsvärk idag både jag och hästen...

8A7670A7-F77D-4B61-9506-B45F36919450.jpeg
 
Suck, är så ridsugen men får inte klättra upp i sadeln på en stund till. Ett gammalt ömskinnat fullblod lyckades knäa mig i ansiktet (ryktning är farligt!) med en kindbensfraktur och en whiplash-skada som resultat. Får nöja mig med att hästen är glad att se mig, att vädret har varit icke-ridvänligt anyway och att jag faktiskt kunde ha blivit riktigt allvarligt skadad. :( Sex veckors sjukgymnastik kan jag ju överleva.
Krama era hästar och låt oss vara tacksamma att vår sport faktiskt inte har fler människoskador.
 
Rehabilitering är pisstråkigt enligt C 🙄 piffar till promenaderna med lite rullningar.. han verkligen kastar sig ner helt utan förvarning "from the middle of nowhere" 😂

Helt galen i att rulla sig! 🙈 tar det som ett gott tecken, då kan han iaf inte ha jätteont i framknäna 😉

I övrigt är promenaderna en kamp endå.. ska bli skönt o få skritta uppsuttet from imorgon 🙈
 

Bifogade filer

  • 2019-03-12-16-43-12.jpg
    2019-03-12-16-43-12.jpg
    714,7 KB · Visningar: 84
Jag råkade hamna under en av unghästarna i söndag, så det blir inte så mycket ridning på mig denna veckan tyvärr. Var absolut inte hästens fel, den tappade balansen och trillade omkull. Kunde gått så mycket värre, men nu räknar jag med att vara i sadeln igen om några dar. Är bara riktigt mörbultat och har ont lite överalt.... 🤕 Så jag får nöja mig med att rykta och göra kraftfoder medan mina snälla stallkompisar mockar och rastar hästarna. 💕
 
*sista*

Nu vet jag inte om jag borde peta in det här under den utbrutna tråden men jag tycker ämnet är av annan karaktär.

Om man hittar en häst som kostar inom budget i annons men inte är utbildad förenligt med summan. Man säger 'nej-tack' och förklarar varför och säljaren säger 'ge bud'. Man ger ett bud som accepteras (typ halva priset)men med premiss att affären ska gå snabbt...

Hur stor är risken/chansen/sannolikheten att det går åt skogen/det är en hund begravd?
Jag blir otroligt stressad av det...
Personen Känns ärlig men vad vet jag??

Vad kan jag göra för att 'göra allt så rätt och bra som möjligt'?
Fullmakt med insyn i försäkring såklart men utöver det?
Hästen har inte varit i ägarens ägo mer än ett halvår.
 
*sista*

Nu vet jag inte om jag borde peta in det här under den utbrutna tråden men jag tycker ämnet är av annan karaktär.

Om man hittar en häst som kostar inom budget i annons men inte är utbildad förenligt med summan. Man säger 'nej-tack' och förklarar varför och säljaren säger 'ge bud'. Man ger ett bud som accepteras (typ halva priset)men med premiss att affären ska gå snabbt...

Hur stor är risken/chansen/sannolikheten att det går åt skogen/det är en hund begravd?
Jag blir otroligt stressad av det...
Personen Känns ärlig men vad vet jag??

Vad kan jag göra för att 'göra allt så rätt och bra som möjligt'?
Fullmakt med insyn i försäkring såklart men utöver det?
Hästen har inte varit i ägarens ägo mer än ett halvår.

Sålde en häst igår som inte fungerat hos mig då jag blivit rädd att hantera henne.
Köparen la ett lägre bud än vad jag köpte för och jag godtar det då jag vet att hon är dåligt musklad/i dålig kondis och brötig i hanteringen nu så då höll jag med om att hon ska få den billigare.
Jag har bara ägt henne sen i Oktober och det har inte alls funkat för oss av endel anledningar.
Det vill säga att det inte är nått fel på hästen, hon besiktades UA igår och 2 timmar senare hämtade nya ägaren hästen.

Vill du ha hästen, känner att ägarens "story sums up" besiktar och kan få info om eventuella tidigare skador tycker jag inte du ska vara orolig.

Det kan lika gärna gå åt skogen med en dyrare häst som ligger i fas, tyvärr.
 
*sista*

Nu vet jag inte om jag borde peta in det här under den utbrutna tråden men jag tycker ämnet är av annan karaktär.

Om man hittar en häst som kostar inom budget i annons men inte är utbildad förenligt med summan. Man säger 'nej-tack' och förklarar varför och säljaren säger 'ge bud'. Man ger ett bud som accepteras (typ halva priset)men med premiss att affären ska gå snabbt...

Hur stor är risken/chansen/sannolikheten att det går åt skogen/det är en hund begravd?
Jag blir otroligt stressad av det...
Personen Känns ärlig men vad vet jag??

Vad kan jag göra för att 'göra allt så rätt och bra som möjligt'?
Fullmakt med insyn i försäkring såklart men utöver det?
Hästen har inte varit i ägarens ägo mer än ett halvår.
Provridning, insyn i försäkringen och en ordentlig veterinärbesiktning så då har du gjort det du kan. Kan lika gärna gå åt skogen med en dyrare häst. Det gjorde det för mig, trotts att jag var och träffade hästen flera gånger, var med på besiktningen och hade röntgenbilder. Fick ta bort den exakt ett år efter att jag köpt den.
Så känns det rätt och du tycker om hästen så ser jag inget hinder bara för stt säljaren går med på att sänka priset. Jag sålde min häst billigare än begärt pris då jag hade bråttom med att få honom såld av olika anledningar. Var inget fel på honom för det.
Lucka till! 😊👍🏻
 
Provridning, insyn i försäkringen och en ordentlig veterinärbesiktning så då har du gjort det du kan. Kan lika gärna gå åt skogen med en dyrare häst. Det gjorde det för mig, trotts att jag var och träffade hästen flera gånger, var med på besiktningen och hade röntgenbilder. Fick ta bort den exakt ett år efter att jag köpt den.
Så känns det rätt och du tycker om hästen så ser jag inget hinder bara för stt säljaren går med på att sänka priset. Jag sålde min häst billigare än begärt pris då jag hade bråttom med att få honom såld av olika anledningar. Var inget fel på honom för det.
Lucka till! 😊👍🏻
Då är ju nästa fundering...
Den besiktades Igår ua. Exp röntgad ua för fyra månader sedan. Ej hals/rygg.
Vill jag göra en ny bes med min vet så får jag stå för det.
Vad gör man då? Besiktande vet är känd för att vara nitisk och noggrann.
 
Då är ju nästa fundering...
Den besiktades Igår ua. Exp röntgad ua för fyra månader sedan. Ej hals/rygg.
Vill jag göra en ny bes med min vet så får jag stå för det.
Vad gör man då? Besiktande vet är känd för att vara nitisk och noggrann.

Beror på summan du betalar vid köp tycker jag och vad försäkringen säger men det kan absolut vara värt att få veta hur det ser ut för att känna sig trygg.
 
Då är ju nästa fundering...
Den besiktades Igår ua. Exp röntgad ua för fyra månader sedan. Ej hals/rygg.
Vill jag göra en ny bes med min vet så får jag stå för det.
Vad gör man då? Besiktande vet är känd för att vara nitisk och noggrann.
Pris på hästen och även ålder tycker jag spelar in. Sedan skulle jag låta min veterinär titta på röntgenplåtarna för att få en till åsikt om dem då det var just röntgenplåtarna som var orsaken till varför de allvarliga skadorna hos min häst missades.
Men generellt skulle jag tycka att hästen är väl undersökt iom veterinärundersökningen och röntgen.
 
Beror på summan du betalar vid köp tycker jag och vad försäkringen säger men det kan absolut vara värt att få veta hur det ser ut för att känna sig trygg.
Det finns en hint om summan i mitt tidigare inlägg.
Om uppgifterna om försäkringen stämmer så är den väl försäkrad i både A1 och A2 (förenligt med ursprungligt försäljningsbelopp).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
568
Senast: Enya
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 935
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
54 55 56
Svar
1 112
· Visningar
73 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp