Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja lös benbit känns helt rimligt att det skulle kunna vara. Är ganska trygg att låta min vanliga klinik att göra en sån op isf eftersom de har massor av travare och det är en relativ rutinop. Så himla tacksam att min chef gick in och jobbar för mig imorgon så jag inte behövde vänta till nästa vecka att åka in. Bra att ha en chef som själv haft hästar :)!

Är han röntgad tidigare? Lycka till imorgon
 
Så nu har vi varit på kliniken och det verkar som om han slog på sig på ett gammalt överben på skenan höger bak när jag red. Överbenet är tydligt aktivt både på ultraljud och röntgen- Han var redan betydligt bättre om än fortfarande tydligt halt. Så nu blir det metacam och compagel i ett par veckar, sen ska jag kolla honom och ev skritta till åb i slutet av månaden. Han böjdes hela hb och hade reaktioner både högt och lågt, så frågan är hur jag ska ställa mig till det även om han skulle vara ohalt på åb. Han har gallor i alla leder och ser verkligen inte bra ut nånstans. Å andra sidan så fungerar han, blir bättre och utvecklas ridmässigt hela tiden och är helt symmetriskt musklad.

Hade ni andra röntgat för att ta reda på hur det ser ut? Även om jag inte har problem nu kanske jag får problem och belastningen i arbetet blir ju inte mindre allteftersom kraven ökar. Å andra sidan får han hela tiden mer muskler som hjälper hans stora kropp.
 
Hade ni andra röntgat för att ta reda på hur det ser ut? Även om jag inte har problem nu kanske jag får problem och belastningen i arbetet blir ju inte mindre allteftersom kraven ökar. Å andra sidan får han hela tiden mer muskler som hjälper hans stora kropp.

Ja inte minst för att inte behöva fundera på det hela tiden.

Det kan också finnas en lös benbit som upptäckas och kan tas bort innan den ställer till skada.
 
Så nu har vi varit på kliniken och det verkar som om han slog på sig på ett gammalt överben på skenan höger bak när jag red. Överbenet är tydligt aktivt både på ultraljud och röntgen- Han var redan betydligt bättre om än fortfarande tydligt halt. Så nu blir det metacam och compagel i ett par veckar, sen ska jag kolla honom och ev skritta till åb i slutet av månaden. Han böjdes hela hb och hade reaktioner både högt och lågt, så frågan är hur jag ska ställa mig till det även om han skulle vara ohalt på åb. Han har gallor i alla leder och ser verkligen inte bra ut nånstans. Å andra sidan så fungerar han, blir bättre och utvecklas ridmässigt hela tiden och är helt symmetriskt musklad.

Hade ni andra röntgat för att ta reda på hur det ser ut? Även om jag inte har problem nu kanske jag får problem och belastningen i arbetet blir ju inte mindre allteftersom kraven ökar. Å andra sidan får han hela tiden mer muskler som hjälper hans stora kropp.

Hur gammal är han? Var han ua på böjprov då du köpte honom?

Jag skulle nog inte röntga om han fungerar så bra som du beskriver, om leden är galliga så känns det rimligt att det även kommer lite reaktioner (vet inte hur många grader det var?) vid böjprov. Sedan kan hästar ha röntgenförändringar som inte behöver ha betydning för bruken.

Vad skulle du eventuelt göra annorlunda om något hittades på röntgen? If it works, don't try to fix it - gäller även hästar. Skulle nog fortsätta precis som förut, iom att det hittils gett bra resultat.
 
Hur gammal är han? Var han ua på böjprov då du köpte honom?

Jag skulle nog inte röntga om han fungerar så bra som du beskriver, om leden är galliga så känns det rimligt att det även kommer lite reaktioner (vet inte hur många grader det var?) vid böjprov. Sedan kan hästar ha röntgenförändringar som inte behöver ha betydning för bruken.

Vad skulle du eventuelt göra annorlunda om något hittades på röntgen? If it works, don't try to fix it - gäller även hästar. Skulle nog fortsätta precis som förut, iom att det hittils gett bra resultat.
Han är nio år, och stor-177cm. Han har dessutom varit med om nåt större trauma när han var ung, han har fula ärr i kotleden hf, muskel och nervskada högt upp på framsidan hf samt då det har stora överbenet som i princip är runt hela skenan hb. Jag böjde inte vid köp eftersom jag sett honom så mycket under 1.5 år och han har hela tiden varit ohalt och fräsch trots att han kanske inte ridits superbalanserat hela tiden (vill inte säga att han reds dåligt, för det är en svår häst som är känslig och han var otroligt obalanserad när han kom till Sverige). Att han dessutom hela tiden sett ut lite som skräp i benen gjorde att jag tänkte att jag provar rida honom i mitt system och se vad som händer. Och han fungerar uppenbarligen och utvecklas jättefint. Just att han är symmetrisk tycker jag känns som ett gott sundhetstecken också. Så jag lutar åt att inte leta fel, men kan ju inte låta bli att vela haha.
 
Han är nio år, och stor-177cm. Han har dessutom varit med om nåt större trauma när han var ung, han har fula ärr i kotleden hf, muskel och nervskada högt upp på framsidan hf samt då det har stora överbenet som i princip är runt hela skenan hb. Jag böjde inte vid köp eftersom jag sett honom så mycket under 1.5 år och han har hela tiden varit ohalt och fräsch trots att han kanske inte ridits superbalanserat hela tiden (vill inte säga att han reds dåligt, för det är en svår häst som är känslig och han var otroligt obalanserad när han kom till Sverige). Att han dessutom hela tiden sett ut lite som skräp i benen gjorde att jag tänkte att jag provar rida honom i mitt system och se vad som händer. Och han fungerar uppenbarligen och utvecklas jättefint. Just att han är symmetrisk tycker jag känns som ett gott sundhetstecken också. Så jag lutar åt att inte leta fel, men kan ju inte låta bli att vela haha.

Men han röntgades ju nu?
Du menar fler plåtar?
Vad tycker veterinären?
 
Så nu har vi varit på kliniken och det verkar som om han slog på sig på ett gammalt överben på skenan höger bak när jag red. Överbenet är tydligt aktivt både på ultraljud och röntgen- Han var redan betydligt bättre om än fortfarande tydligt halt. Så nu blir det metacam och compagel i ett par veckar, sen ska jag kolla honom och ev skritta till åb i slutet av månaden. Han böjdes hela hb och hade reaktioner både högt och lågt, så frågan är hur jag ska ställa mig till det även om han skulle vara ohalt på åb. Han har gallor i alla leder och ser verkligen inte bra ut nånstans. Å andra sidan så fungerar han, blir bättre och utvecklas ridmässigt hela tiden och är helt symmetriskt musklad.

Hade ni andra röntgat för att ta reda på hur det ser ut? Även om jag inte har problem nu kanske jag får problem och belastningen i arbetet blir ju inte mindre allteftersom kraven ökar. Å andra sidan får han hela tiden mer muskler som hjälper hans stora kropp.

Jag hade börjat med att rådfråga veterinären, men spontant inte röntgat något "letat fel".
Visst att gallor kan vara allvarligt, men så länge han är ohalt skulle jag inte lägga allt för tung vikt vid det. Som sagt, H.H har sett ut som skit i bakbenen i 15.5/17 år, och under den tiden utbildats till MsvC/B dressyr, LB hoppning, H90-100 FT och grundligt inkörd.
Absolut om du sagt att du velat satsa mot SM i hoppning med honom, då hade det absolut varit relevanta tankar, men nu är det dressyr, och du beskriver dessutom att han är helt symmetriskt musklad.
Andas, ta det lugnt, det är inte så illa som du tror! :)
 
Men han röntgades ju nu?
Du menar fler plåtar?
Vad tycker veterinären?
Vi röntgade enbart överbenet nu :). Så ja, fler plåtar och isf hasleder, knäleder och ev kotleder. Veterinären väger för och nackdelar precis som mig, hon är väldigt objektiv och bra! Det finns även en viss försäkringsaspekt. För om det nu finns lösa benbitar men att han inte är besvärad av dessa. Då kommer inte försäkringsbolaget täcka nån form av behandling om de vet att benbitarna finns där. Vis av erfarenhet vet jag dessvärre hur de kan skylla på det ena och det andra på den sortens fynd.
 
Jag hade börjat med att rådfråga veterinären, men spontant inte röntgat något "letat fel".
Vill inte vara sån, men varför tror du att jag inte diskuterat m veterinären? Det finns för och nackdelar med båda alternativen och jag är mest ute efter hur andra resonerat och gjort. Gärna just personliga erfarenheter!
 
Vill inte vara sån, men varför tror du att jag inte diskuterat m veterinären? Det finns för och nackdelar med båda alternativen och jag är mest ute efter hur andra resonerat och gjort. Gärna just personliga erfarenheter!

Jaha, fattade det som att du inte hade diskuterat med vetten ang. röntga vidare? Då hänger jag helt med, my bad!

Vi gjorde inte det med H.H och veterinären tyckte inte heller att det behövde göras. :)
 
Vi röntgade enbart överbenet nu :). Så ja, fler plåtar och isf hasleder, knäleder och ev kotleder. Veterinären väger för och nackdelar precis som mig, hon är väldigt objektiv och bra! Det finns även en viss försäkringsaspekt. För om det nu finns lösa benbitar men att han inte är besvärad av dessa. Då kommer inte försäkringsbolaget täcka nån form av behandling om de vet att benbitarna finns där. Vis av erfarenhet vet jag dessvärre hur de kan skylla på det ena och det andra på den sortens fynd.

Ungefär så resonerade vi också med att inte röntga. :)
 
Vi röntgade enbart överbenet nu :). Så ja, fler plåtar och isf hasleder, knäleder och ev kotleder. Veterinären väger för och nackdelar precis som mig, hon är väldigt objektiv och bra! Det finns även en viss försäkringsaspekt. För om det nu finns lösa benbitar men att han inte är besvärad av dessa. Då kommer inte försäkringsbolaget täcka nån form av behandling om de vet att benbitarna finns där. Vis av erfarenhet vet jag dessvärre hur de kan skylla på det ena och det andra på den sortens fynd.
Men kan du inte röntga utan att försäkringsbolaget får veta det?
 
Så nu har vi varit på kliniken och det verkar som om han slog på sig på ett gammalt överben på skenan höger bak när jag red. Överbenet är tydligt aktivt både på ultraljud och röntgen- Han var redan betydligt bättre om än fortfarande tydligt halt. Så nu blir det metacam och compagel i ett par veckar, sen ska jag kolla honom och ev skritta till åb i slutet av månaden. Han böjdes hela hb och hade reaktioner både högt och lågt, så frågan är hur jag ska ställa mig till det även om han skulle vara ohalt på åb. Han har gallor i alla leder och ser verkligen inte bra ut nånstans. Å andra sidan så fungerar han, blir bättre och utvecklas ridmässigt hela tiden och är helt symmetriskt musklad.

Hade ni andra röntgat för att ta reda på hur det ser ut? Även om jag inte har problem nu kanske jag får problem och belastningen i arbetet blir ju inte mindre allteftersom kraven ökar. Å andra sidan får han hela tiden mer muskler som hjälper hans stora kropp.

Hur pass mjuka/hårda är gallorna? Har det hållits samma?
Hur länge var det sen han slog på sig på överbenet?
 
Jag hade röntgat alla dgr i veckan för att få reda på om ngt behöver plockas bort eller inte.
Du vill väl ändå komma vidare i ridningen och inte bara komma till att han blir halt för att sen vila och börja om? För hanreagerar väl inte på böjprovet pga överbenet väl?

Vad skulle bli bättre av att inte röntga?
 
Jag hade röntgat och plockat bort lösa benbitar. Detta pga min erfarenhet av två olika hästar.

Första blev detsån otrolig skillnad när vi plockade bort den. Blev en helt annan häst! SWB val som var 4 vid operationen. Hade en lösbenbit i en bakkota.

Den andra hade benbitar i haserna samt en framkota. Tävlades MSV B, startklar MSV A. Stor och tung. Upptäckte benbitarna i samband med att han skulle säljas. Hade precis såna gallor din har. Han började helt klart bli besvärad av dem när samlingen ökade. Opererades inte men har inte heller ridits på samma sätt.

Så jag hade röntgat och opererat nu, istället för att vänta tills problem uppstår och en konvalescens riskerar att bli mkt längre.
 
Så nu har vi varit på kliniken och det verkar som om han slog på sig på ett gammalt överben på skenan höger bak när jag red. Överbenet är tydligt aktivt både på ultraljud och röntgen- Han var redan betydligt bättre om än fortfarande tydligt halt. Så nu blir det metacam och compagel i ett par veckar, sen ska jag kolla honom och ev skritta till åb i slutet av månaden. Han böjdes hela hb och hade reaktioner både högt och lågt, så frågan är hur jag ska ställa mig till det även om han skulle vara ohalt på åb. Han har gallor i alla leder och ser verkligen inte bra ut nånstans. Å andra sidan så fungerar han, blir bättre och utvecklas ridmässigt hela tiden och är helt symmetriskt musklad.

Hade ni andra röntgat för att ta reda på hur det ser ut? Även om jag inte har problem nu kanske jag får problem och belastningen i arbetet blir ju inte mindre allteftersom kraven ökar. Å andra sidan får han hela tiden mer muskler som hjälper hans stora kropp.

Jag hade röntgat. Är av det nervösare slaget och hade inte kunnat slappna av med funderingen att det KANSKE eller kanske inte är nåt där som egentligen skulle behöva åtgärdas (typ benbit). Jag måste veta.
 
Jag hade röntagt iom gallor och tidigare historik.
Jag kan inte slappna av om det väl har börjat strula, då vill jag veta.
 
Håller med alla som svarat att ja - att röntga igenom hade varit mitt val. Ffa eftersom hästen inte besiktats med böjprov/genomgång innan köpet .
 
Hade en häst som var helt trasig i en has pga gått för länge med benbit. Fick tas bort. Så jag hade helt klart röntgat.
 
Hur pass mjuka/hårda är gallorna? Har det hållits samma?
Hur länge var det sen han slog på sig på överbenet?
Mjuka gallor i alla leder och jag upplever dom som bättre/mindre nu än vid köp. Kan kanske vara för att jag vant mig också. Överbenet i sig gissar jag att han fick när han var runt ett kanske. Har sett foto på honom när han är två och då har han redan ärren på hf. Han blev halt i onsdags när jag red, hade ridit i ca 30 minuter när höger bak helt plötsligt försvann i en övergång från galopp till trav. Kollade honom på lina och han var ordentligt halt, typ två grader. Idag var han betydligt mindre halt så det är iaf redan bättre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 674
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 010
· Visningar
66 812
Senast: Tajger
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
27 872
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp