Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att det som ridskoleryttare är lätt att fastna i dom stora hjälperna istället för att renodla ordentligt i början av passet för att sedan kunna rida med finare och finare hjälper. Jag jobbar som ridlärare på liten ridskola med 10 hästar. ALLA mina ridskolehästar måste kunna gå med obalanserade ryttare. Det tror jag kan vara den stora skillnaden i alla fall efter många år på ridskola av den storleken. Helt plötsligt hamnar man på en häst som inte är van vid att acceptera ryttare som belastar ojämnt, hamnar i fram/bakvikt och då är det klart att det känns som en helt ny sorts ridning. 😊

"Mina" ridskolehästar kan absolut ridas för små fina hjälper, men när man gruppen före gått med ett gäng nybörjare är jag innerligt glad över att hästarna inte över superkänsliga i startläget. 😅
 
Min häst är nu sedan några veckor tillbaka ohalt och nu kommer ju frågan om han varit halt på "riktigt" eller om jag bara är en dålig ryttare :nailbiting::arghh:.
Hade precis ute en sadelutprovare då den förra sadeln inte låg så bra. Hon som är sadelutprovare är även tränare och när jag provade ut sadeln så fick jag en lektion på köpet.
Jag hade berättat hela vår resa innan jag satt upp och jag har alltid tyckt att kontur går med rumpan innanför spåret i vänster varv (Ja jag var tvungen att rida i paddocken vid utprovningen) och hon kollar på oss ett tag och säger sen att han skjuter ut höger bog och lägger hela sin balans ditåt. Hon börjar ge mig tips och övningar som jag gör i skritt för att hjälpa Kontur fånga upp bogen och att gå balanserat.
Då börjar han skritta NORMALT :banana::D. Alltså ni ska bara veta hur den känslan kändes :love:. Han var nu direkt under mig och gick balanserat och sadelutprovaren tror inte han varit halt. Utan hon tror han har väldigt dålig balans och när vi då ridit mycket i ridhus under vintern och inte hjälpt honom med höger bog så har han sett halt ut. För han vill gärna skjuta ut höger bog hela tiden. I vänster varv så vill han luta utåt hela tiden och i höger varv så vill han luta inåt hela tiden.

Ska därför hädanefter bara rida i paddock/ridhus när jag tränar för denna sadelutprovaren. På bara den timmen så fick jag så många "Jaha!" och min sits blev märkvärt bättre :D.
Ska rida för henne redan 26/5 och kommer bli mest i skritt då jag måste bemästra hans bog där först innan vi går vidare :).

Så ja han är inte halt längre, kanske aldrig var halt, halt men nu ska vi kämpa på med massa uteritter och träningar för sadelutprovaren :)
 
Min häst är nu sedan några veckor tillbaka ohalt och nu kommer ju frågan om han varit halt på "riktigt" eller om jag bara är en dålig ryttare :nailbiting::arghh:.
Hade precis ute en sadelutprovare då den förra sadeln inte låg så bra. Hon som är sadelutprovare är även tränare och när jag provade ut sadeln så fick jag en lektion på köpet.
Jag hade berättat hela vår resa innan jag satt upp och jag har alltid tyckt att kontur går med rumpan innanför spåret i vänster varv (Ja jag var tvungen att rida i paddocken vid utprovningen) och hon kollar på oss ett tag och säger sen att han skjuter ut höger bog och lägger hela sin balans ditåt. Hon börjar ge mig tips och övningar som jag gör i skritt för att hjälpa Kontur fånga upp bogen och att gå balanserat.
Då börjar han skritta NORMALT :banana::D. Alltså ni ska bara veta hur den känslan kändes :love:. Han var nu direkt under mig och gick balanserat och sadelutprovaren tror inte han varit halt. Utan hon tror han har väldigt dålig balans och när vi då ridit mycket i ridhus under vintern och inte hjälpt honom med höger bog så har han sett halt ut. För han vill gärna skjuta ut höger bog hela tiden. I vänster varv så vill han luta utåt hela tiden och i höger varv så vill han luta inåt hela tiden.

Ska därför hädanefter bara rida i paddock/ridhus när jag tränar för denna sadelutprovaren. På bara den timmen så fick jag så många "Jaha!" och min sits blev märkvärt bättre :D.
Ska rida för henne redan 26/5 och kommer bli mest i skritt då jag måste bemästra hans bog där först innan vi går vidare :).

Så ja han är inte halt längre, kanske aldrig var halt, halt men nu ska vi kämpa på med massa uteritter och träningar för sadelutprovaren :)
Det låter ju jättebra! Men... 😉 Det finns ju en anledning till varför han går och avlastar (gammal skada/muskelminne t.ex?). Han kanske skulle behöva lite hjälp med det också. Så blir det lättare att 'programmera' om honom... Då kommer det kännas Ännu bättre! 😁
 
Det låter ju jättebra! Men... 😉 Det finns ju en anledning till varför han går och avlastar (gammal skada/muskelminne t.ex?). Han kanske skulle behöva lite hjälp med det också. Så blir det lättare att 'programmera' om honom... Då kommer det kännas Ännu bättre! 😁

Jag har haft ute en equiterapeut i mars som då låste upp hela hans högra sida, vid SI-leden och även hela bålet samt nacken. Detta var dock innan vi började rida och allt hände. Jag ska definitivt boka tid hos honom igen och se om han kan känna något :).
Jag tror han går som han gör då han oftast dragit fram i körekipaget. Blir nog lätt att de då lägger vikt på en bog då det i maraton är full fart framåt och skarpa svängar.
På bilden är min på höger sida och hans bror på vänster. Tänker om de kan förklara varför han gärna vill ha sin balans på höger bog?
 

Bifogade filer

  • 187163501_521425388986908_3396233755677192845_n.jpg
    187163501_521425388986908_3396233755677192845_n.jpg
    107,3 KB · Visningar: 154
Idag blev man jämförd med pikadorerna från Ferdinand på träningen. :rofl: Nu har jag en väldigt tydlig minnesbild att undvika för mitt överliv. Utöver det och vissa koordinationsproblem i skänkelvikningarna känns det dock som vi går framåt varje gång. Blev riktigt sugen på tävlingen vi har på hemmaplan nästa helg, men får ju inte starta om de inte släpper på reglerna 1 juni.
 
Idag blev man jämförd med pikadorerna från Ferdinand på träningen. :rofl: Nu har jag en väldigt tydlig minnesbild att undvika för mitt överliv. Utöver det och vissa koordinationsproblem i skänkelvikningarna känns det dock som vi går framåt varje gång. Blev riktigt sugen på tävlingen vi har på hemmaplan nästa helg, men får ju inte starta om de inte släpper på reglerna 1 juni.
Haha, tydligt beskrivet om inte annat :p
Hoppas att det lättar med restriktionerna. Vet att min stallägare var sugen på den tävlingen :)

Jag har ridit den stora svarta en del det sista och efter en liten formdipp (efter en längre period med superfin känsla varje pass) så är det på väg uppåt igen. I lördags när jag red var han så himla fin hela tiden, lätt, uppe och framme. Sen i förrgår fick jag verkligen inte ordning på känslan i traven och kände mig kass ett tag. Gick då över och jobbade galoppen, massor med förvänd på lite kluriga vägar och även lite byten mellan varven. Sen plötsligt funkade traven och var bra igen (kanske för att jag faktiskt ridit honom ordentligt lösgjord och hade honom framme och på hjälperna :p ).Avslutade med lite diagonalslutor i trav och den sista lever jag fortfarande på känslan av. Jag tyckter att jag lätt hamnar lite "efter" honom i slutan, lite på efterkälken med min vikt på hans yttersida liksom - och nu tänkte jag verkligen på det och nästan överdrev att sitta åt andra hållet, och vips hamnade jag mitt över och slutade bromsa. Då gick det ju plötsligt väldigt mycket bättre i det svåra varvet ;)

Fille Filur håller på och joggar igång sig och varvar lite jobb på töm och lite uppsuttet. Mycket skötsam än så länge 😇 Var dock mindre nöjd med honom idag när han kröp ut ur hagen medan jag mockade. Han rymde ju flera gånger förra sommaren men hela hösten, vintern och våren har han inte ens försökt - men nu var det dags igen. Han HAR ström i hagen (fick en stöt senast i förrgår när jag såg) men nu fick jag plocka fram extra-aggregatet och sätta en tråd till på grinden. Hoppas att han snabbt kommer på andra tankar.
 
Det går verkligen långsamt att få besked om lättnader för tävling... Vi arrangerar tävling nästa helg och jag ska inte starta oavsett men det är lite svårplanerat milt uttryckt.

Jag har tränat i helgen med mina gubbar och särskilt Dio gick som en klocka. Han utvecklas så himla fint nu och har landat i sitt Sverigeliv. Zacke är svår på ett helt annat sätt men några månader till tillsammans så hoppas jag att vi också vuxit samman mer. Målet är att starta hemma första augusti och gå ut I MsvB1 direkt. Ser verkligen fram mot en lugn sommar som bara ska användas till att läka och puttra runt med hästarna 💖.

IMG_20210518_223407_333.jpg
 
Alltså jag älskar vår häst så jag blir gråtfärdig emellanåt. Hur kunde vi få en så perfekt häst?! Han retar gallfeber på oss ibland, men hans personlighet och humor är fanimig underbar ändå, vi har aldrig tråkigt!

Att ena dagen kunna rida ett kick-ass dressyrpass för att nästa dag hoppa bana på 1 meter ”utan problem” och som i går kunna rida ut själva, passera 70-väg med rätt tung trafik och busgaloppera i skogen på en pigg och glad kompis.

Älskade, älskade, älskade B2! :love::heart Att det kan finnas hästar som du!

(Vill man se filmer på våra framtåg finns vi på Barcino_QRE på Instagram).
 

Bifogade filer

  • 0A2F9E84-F027-4EB7-B08E-97EB572B6BA8.jpeg
    0A2F9E84-F027-4EB7-B08E-97EB572B6BA8.jpeg
    171,6 KB · Visningar: 51
Alltså jag älskar vår häst så jag blir gråtfärdig emellanåt. Hur kunde vi få en så perfekt häst?! Han retar gallfeber på oss ibland, men hans personlighet och humor är fanimig underbar ändå, vi har aldrig tråkigt!

Att ena dagen kunna rida ett kick-ass dressyrpass för att nästa dag hoppa bana på 1 meter ”utan problem” och som i går kunna rida ut själva, passera 70-väg med rätt tung trafik och busgaloppera i skogen på en pigg och glad kompis.

Älskade, älskade, älskade B2! :love::heart Att det kan finnas hästar som du!

(Vill man se filmer på våra framtåg finns vi på Barcino_QRE på Instagram).
Det bästa är att det finns fler som honom! Min fröken bl.a. 💕

Idag var vi iväg på en pnr. Första 'jippot' sedan oktober i fjol.
Skickade in hästen på lådan, åkte/stod som ett ljus, lastade av själv. Och även fast hon stundtals var väldigt ofokuserad så lyckas hon vara kvar hos mig under hela tiden.
Vi red en LA:3 med allt mellan 5 och 9(!). 68.14% tycker jag var riktigt bra för att vara första gången ute på länge. Och även fast det 'bara' var en pnr så tycker jag poängen var rättvisa och inga 'glädjepoäng'.
Sen skickade jag in djuret och åkte hem. Så glad i min häst!!! 💖

Längtar ut på riktig tävling nu!
 
Äntligen känns det som om vi är på gång! Sedan i mars har vi väntat på vår nya sadel och nu har den äntligen kommit! Min motivation har definitivt varit i botten sista månaden i väntan på sadeln då Mulle tydligt talat om att den gamla inte faller honom i smaken.

Den nya blev en helt ny Amerigo DJ, den passar både mig och hästen som en smäck! Fruktansvärt mycket pengar men samtidigt så känns det väldigt bra att inte ha kompromissat med något. Har bara joggat tre pass i den men Mulle blir mer och mer bekväm i den för varje pass när han känner friheten i den.

Vi avvaktar ett tag till med tävling då jag helst vill gå ut och snabbt sätta våra kval till st. George. Vi har ridit en msv b1 på PaR på ca 70% för ca en månad sedan så vi fokuserar på att stärka upp galopparbetet så att vi kan få till lite piruetter och tryggare serier.

Film från PaR:

Film från idag med den nya sadeln:
 
@Waco Han ser verkligen ännu rörligare ut nu! Få ryttare har så stark sits som dig i en så öppen sadel på en häst som rör sig så mycket👌🤩!!
 
@Waco Han ser verkligen ännu rörligare ut nu! Få ryttare har så stark sits som dig i en så öppen sadel på en häst som rör sig så mycket👌🤩!!
Tack! :love: så fort jag satt upp i den insåg jag hur mycket jag saknat det öppna sätet, jag är ju praktiskt taget uppvuxen i det med den gamla childeric DI jag hade till Ådi.
 
Kunde inte hålla mig utan anmälde till tävlingen på hemmaplan. En LC:1 ska vi väl ta oss igenom. Kikade på de andra klasserna också men de går på lång bana och det har jag aldrig ridit på så finns inte en chans att jag skulle komma ihåg programmet.

Nu måste jag bara bestämma vad jag ska göra med fröken Barkas man. En del skavdes av när hon hade halstäcke och har inte växt ut särskilt lång ännu. Hälften knoppad och hälften kort? ;P
 
Vi har galopperat för första gången på några månader idag :bump:

Bara några varv på fyrkantsspåret men hon kändes fin. Lite lång och sen krullade hon ihop sig lite men jag kunde lösa det. Jag börjar hitta tillbaka till storhästridning nu också, har ju bara ridit islandshäst nu ett tag.

Finns ju mycket att arbeta tillbaka till nu, men det går åt rätt håll :)
Screenshot_20210606-205401_Gallery.jpg
 
Jag hade ut en jätte duktig ryttare för några veckor sedan som skulle se hur mycket Kontur egentligen kan, då jag verkligen inte är i den formen eller konditionen till att checka av det.
Berättade lite om hans balans problematik och hur jag har känt när jag ridit honom.
Hon red honom jättebra och höll med mig och sadelutprovaren/tränaren i att han gärna skjuter ut höger bog och gärna vill lägga sin balans där. Hon tyckte även att han gärna skjuter över henne på höger sida när hon började jobba honom. Hon red inte så länge och till största del på fyrkantspåret och det såg väldigt fint ut och som jag misstänkte så kan han mycket mer än vad jag kunnat få fram ;).
Han är väldigt bekväm och gör du rätt så gör han rätt. Vilket ändå är ganska bra för mig då jag verkligen inte alls är i form.

Tänkte också jag skulle våga lägga upp en liten film från min träning i onsdags. Tänk nu på att jag inte ridit på många år och gått upp ca 20 kg på grund av en kroniskt tarmsjukdom. Jag kämpar på både på hästryggen och ensam i att förbättra min kondition och vikt :idea::heart.



Här är en bild från den duktiga ryttarens pass :love:
 

Bifogade filer

  • Kotten.jpg
    Kotten.jpg
    15 KB · Visningar: 81
Firade nationaldagen med dressyrtävling på hemmaplan. Jag hade mina funderingar innan om jag skulle rida med sporrar eller ej och vi kan ju säga att jag valde fel som valde bort dem. Jag har ju inte ridit alls med dem sen jag började rida regelbundet för min tränare och på det stora hela funnit att Barka trivs mycket bättre utan dem. Hon har ju dessutom varit oförskämt pigg på sista tiden, så mycket så att hon varit het mot slutet av passen när hon kommit igång ordentligt.

Det enda heta igår var dock solen. På framridningen var hon fin i traven men saknade tryck i galoppen. Dessutom var insläppet livsfarligt, suck. För att inte tala om högtalaren vid domarbåset... Inne på banan, när jag lagt ifrån mig spöet, så dog hon. "Önskar mer energi" stod det på flera ställen på bedömingen. Jo tack, det gjorde jag också!

IMG_7345.JPG


Men hon såg snygg ut i alla fall.
😉
 
Firade nationaldagen med dressyrtävling på hemmaplan. Jag hade mina funderingar innan om jag skulle rida med sporrar eller ej och vi kan ju säga att jag valde fel som valde bort dem. Jag har ju inte ridit alls med dem sen jag började rida regelbundet för min tränare och på det stora hela funnit att Barka trivs mycket bättre utan dem. Hon har ju dessutom varit oförskämt pigg på sista tiden, så mycket så att hon varit het mot slutet av passen när hon kommit igång ordentligt.

Det enda heta igår var dock solen. På framridningen var hon fin i traven men saknade tryck i galoppen. Dessutom var insläppet livsfarligt, suck. För att inte tala om högtalaren vid domarbåset... Inne på banan, när jag lagt ifrån mig spöet, så dog hon. "Önskar mer energi" stod det på flera ställen på bedömingen. Jo tack, det gjorde jag också!

Visa bifogad fil 71084

Men hon såg snygg ut i alla fall.
😉
Kul med tävling! Är ju vanligt att de tappar bjudning inne på banan, ofta är det på grund av spänning. Man får öva mer :)
 
Fumo tävlade med min tränare igår men det gick fullständigt troll i alla byten (AAALLA) så resultatet var inget att hurra för, däremot gjorde han precis allt annat lika utmärkt som vanligt men bytesmissar kostar. Vissa byten tog han helt enkelt inte skänkeln så lite nonchalant känsla, något att jobba med!
 
Har haft en fin helg i sommarvärmen med massa häst! Dömde första tävlingen irl sen i oktober vilket var riktigt kul. Börjar samla på mig MsvC nu så att jag någon gång i livet kan söka till MsvB-domare.. Mina gubbar har gått lite lugnt i veckan men kom ut i skogen igår med Dio som blivit en perfekt tanthäst och är supertrygg. Zacke svettades så det rann av honom på ett 25-minuterspass😅. Jag var lika svettig och skyller på att vi båda är medelålders med extrakilon 😁. Vi börjar iaf ha ganska roligt tillsammans även om saker inte riktigt sitter milt uttryckt.
20210606_191558.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 655
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 001
· Visningar
66 203
Senast: Lyan
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 645
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp