Dressyrsnackis 19

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 018
  • Visningar Visningar 160 042

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jag försöker, men vet inte om det riktigt klickat 😂

Jag har väl känt att det känns så dumt att ”behöva bli jagad” men å andra sidan funkar det ju bra med drivning från marken så kan jag göra både skänkel och röst samtidigt. Där är det nog mer jag som känner mig dålig som måste få hjälp, inte tänkt på att det nog är vettigt…
Jag och Nova behövde också hjälp med drivning från backen. Kan ju klämma hur mycket som helst men förstår hon inte vad jag menar så händer inget ändå 🤷🏼‍♀️ tänker att man ju driver från backen vid longering och tömkörning så de känner ju igen det!

Nu travar hon framåt när jag lägger på skänkeln och jag kan hålla i tygeln. Men det känns lite som tomgång, lite som att jag trampat ner kopplingen och så rullar vi 🤣
Hon blev lite skrämd av något sista gången jag red och blev väldigt i gasen och for iväg lite framåt. Då tog hon plötsligt stöd i handen, hittade en helt annan form(annars bara öppen form hon väljer) och jag fick lite samma känsla som när jag tömkör henne. Hon är jättefin då och kan variera formen lite. Och liksom lite dragläge framåt! Så jag tror det kommer 😃

Jag och Nova behövde också hjälp med drivning från backen. Kan ju klämma hur mycket som helst men förstår hon inte vad jag menar så händer inget ändå 🤷🏼‍♀️ tänker att man ju driver från backen vid longering och tömkörning så de känner ju igen det!

Nu travar hon framåt när jag lägger på skänkeln och jag kan hålla i tygeln. Men det känns lite som tomgång, lite som att jag trampat ner kopplingen och så rullar vi 🤣
Hon blev lite skrämd av något sista gången jag red och blev väldigt i gasen och for iväg lite framåt. Då tog hon plötsligt stöd i handen, hittade en helt annan form(annars bara öppen form hon väljer) och jag fick lite samma känsla som när jag tömkör henne. Hon är jättefin då och kan variera formen lite. Och liksom lite dragläge framåt! Så jag tror det kommer 😃
Jag tror det jag med, för ute hittar vi det där suget ibland, i synnerhet en gång när vi var ute och klev över lite småstockar och sambon galopperade iväg och hoppade med Fumo, då kände jag verkligen ett genuint sug framåt när hon ville hänga på! Det är därför jag inte tror att något egentligen felas henne, hon förstår mig bara inte riktigt.

@Piaff Har hon vilat nån längre period nu? Har ju sett den där galoppen live och den är verkligen enorm plus att hon är en liten räka. Jag hade nog tagit det piano med galoppen på banan uppsuttet. Istället för att tömköra hade jag lösgalopperat i intervaller alt gjort det på lina (stora spår över hela banan) också med intervaller. Sen tagit upp galoppen uppsuttet på bana när hon enkelt går fyra intervaller x tre minuter. Och så massor av mat! Tror den fröken kommer behöva extra tid för att komma ikapp de där stora stora gångarterna, så bara chilla och ge henne tid❤️.

Jag håller ju på med igångssättningar av Katt och Dio. Dio lät jag galoppera som handhäst i veckan och han var så himla glad! Sen vila tre dagar för ja, livet (🙄) , iofs bra med återhämtning men på töm idag blev jag bekymrad för han trängde i vänstervarvet när han fick galoppera lite. Så får backa bandet och ta det lugnare med honom i veckan..

Katt ser däremot bara bättre ut för varje pass. Alltså vilken häst hon är🤩!! På tisdag ska hon fixas av et och på lördag ska L rida henne. Har en plan över våren hur hon ska bli tantsäkrad😅. Får väl se om det fungerar😁.

Köpte några fina bilder på Mini från fölvisningen 2024 som Sofie Sköld fotat 😍 hon var (och är) så vacker 💕

1BDBF529-C82C-45BD-92DC-1EA34203A49A.webp

@Piaff Har hon vilat nån längre period nu? Har ju sett den där galoppen live och den är verkligen enorm plus att hon är en liten räka. Jag hade nog tagit det piano med galoppen på banan uppsuttet. Istället för att tömköra hade jag lösgalopperat i intervaller alt gjort det på lina (stora spår över hela banan) också med intervaller. Sen tagit upp galoppen uppsuttet på bana när hon enkelt går fyra intervaller x tre minuter. Och så massor av mat! Tror den fröken kommer behöva extra tid för att komma ikapp de där stora stora gångarterna, så bara chilla och ge henne tid❤️.
Hon vilade en månad ca över jul!

Ska definitivt köra mer avsuttet, löst vågar jag inte för tror hon klipper staketet då men lina blir bra!

Jag håller ju på med igångssättningar av Katt och Dio. Dio lät jag galoppera som handhäst i veckan och han var så himla glad! Sen vila tre dagar för ja, livet (🙄) , iofs bra med återhämtning men på töm idag blev jag bekymrad för han trängde i vänstervarvet när han fick galoppera lite. Så får backa bandet och ta det lugnare med honom i veckan..

Katt ser däremot bara bättre ut för varje pass. Alltså vilken häst hon är🤩!! På tisdag ska hon fixas av et och på lördag ska L rida henne. Har en plan över våren hur hon ska bli tantsäkrad😅. Får väl se om det fungerar😁.
Men åh, jag kan ju ta med Doris som handhäst ju!

Varit ute och skrittat med Zacke och Dio. Lite väl bitigt med -25.. Zacke är så pigg att det finns inte🙈. Han blev rädd för en människa och tvärvände så för första gången tappade jag Dio. Dio blev mest förvirrad och var tack och lov lättfångad❤️. Tur en har hästar så vardagen inte blir för tråkig😅.

Jag känner mig uppgiven...

Förra hästen hade ju en ny Childeric DAC som var den enda sadeln jag nånsin suttit i utan nån som helst smärta.
Den passade nya i början men blev för smal rätt snabbt. Vi provade ut en ny där hon sa ja tack till en Erreplus men min ljumske sa nope. Så vi kompromissade och landade i en Childeric DSG som jag tog hem på prov/hyra.
Men nä-ä. Ljumsken funkar ok i den men efter ett ordentligt pass så lägger den sig tungt i fronten (fast hästen verkar rätt nöjd ändå, hon är nog inte så kräsen).
Jag vet inte om den blir för vid trots fårskinn men optimalt är det inte.

Det är så frustrerande att vara så begränsad. Jag vill bara hitta en sadel som jag inte får ont i och som passar hästen...
Det verkar inte direkt finnas ett stort utbud av bommar som passar mig.

Tur att jag har en hoppsadel som vi båda trivs i åtminstone (förutom faktumet att det är just en hoppsadel 😅).

Bifogade filer

• Screenshot_20260201-174024_Editor Lite.webp
    Screenshot_20260201-174024_Editor Lite.webp
    15,2 KB · Visningar: 1 801

Förra hästen hade ju en ny Childeric DAC som var den enda sadeln jag nånsin suttit i utan nån som helst smärta.
Den passade nya i början men blev för smal rätt snabbt. Vi provade ut en ny där hon sa ja tack till en Erreplus men min ljumske sa nope. Så vi kompromissade och landade i en Childeric DSG som jag tog hem på prov/hyra.
Men nä-ä. Ljumsken funkar ok i den men efter ett ordentligt pass så lägger den sig tungt i fronten (fast hästen verkar rätt nöjd ändå, hon är nog inte så kräsen).

Det är så frustrerande att vara så begränsad. Jag vill bara hitta en sadel som jag inte får ont i och som passar hästen...

Tur att jag har en hoppsadel som vi båda trivs i åtminstone (förutom faktumet att det är just en hoppsadel 😅).

Vet så väl hur det där är. Jag fick ju beställa en sadel till slut och det var också lite av en kompromiss för min del. Men sen köpte jag Ryde Adjustable och DET gjorde stor skillnad. Du har inte funderat på om det kan hjälpa?

Funkar det månne om du skippar fårskinnet och bara lägger en dubbelvikt benpad i fronten? Jag paddar min Childeric friskt för att kunna rida i den på olika hästar😅.

Vet så väl hur det där är. Jag fick ju beställa en sadel till slut och det var också lite av en kompromiss för min del. Men sen köpte jag Ryde Adjustable och DET gjorde stor skillnad. Du har inte funderat på om det kan hjälpa?
Tack för tipset ❤️ men jag har lite svårt att se hur det skulle hjälpa min ljumske (alltså inte höft).
Jag har inga problem att rida lätt utan det är nedsittning i trav och galopp som ställer till.
Jag fick en häst över mig när jag var yngre och senan i ljumsken fick en stor partiell ruptur. Antar att det är sviter efter det som ställer till.
Men vad vet jag, det kanske skulle vara revolutionerande och jag ska absolut ha det i tanken.

Funkar det månne om du skippar fårskinnet och bara lägger en dubbelvikt benpad i fronten? Jag paddar min Childeric friskt för att kunna rida i den på olika hästar😅.
Kanske? Men är lite anti att ha 'ojämna' saker under sadeln. 😆
Och den ligger ju hur bra som helst tills jag har ridit ett redigt dressyrpass. Då har den lagt sig lite för hårt i fronten.
Så ev skulle det kunna funka om jag la en tjockare padd under? Kanske nån memoryfoam?
I dagsläget ligger en tunnare fårskinnspadd under...

Senast ändrad:
Nu har jag löst årskort i ridhuset och invigde med att åka iväg med Dominus igår. Tänkte att lördag framåt kvällen är där ingen rusning och precis när vi kom var de enda besökarna klara. Så ett helt ridhus för oss själva + lyckan att ha tillgång till ett rimligt underlag och slippa isvindarna ute. :love: Det kändes SÅ lyxigt, var så otroligt nöjd så det var nästan värt hela ridhusavgiften direkt. Ibland får jag påminna mig själv om att denna fantastiska häst kom hit som ett litet föl för fem år sedan. Och nu kan jag lasta själv och åka till ridhus och göra allt möjligt roligt som jag fantiserade om de där första åren, när han bara var lång och skranglig och jag tvekade en del på min egen förmåga att greja en unghäst i hans kaliber igen.

Igår testade jag ett tips från Albert Voorn som jag fångat upp på instagram under dagen, att rida längre stunder med båda tyglarna i ytterhanden och fick en direkt respons att Dominus gillade det och kom jättefint till avslappning med mjukare övergångar. Så hur mycket jag än tänker på mjuk och lätt tygelkontakt så lär det finnas förbättringspotential där generellt. På torsdag är det träning igen. Det känns ynkligt att ev bara ha presterat ett ordentligt eget ridpass mellan träningarna, men nu är åtminstone den vidriga långa januari äntligen slut! Åtminstone kommande tvåveckorsperiod tycker jag man har rätt att kräva plusgrader - åtminstone i Skåne.

Visa bifogad fil 180703
Fantastiskt!

Jag som stampat i unghäst- livet under ett antal år nu, unnar dig all glädje!

Nu kan jag inte vänta och längta mer, tror jag... undrar hur kommer kommer att kännas med mina när de når dina pojkars ålder!

Man hisnar, och det känns overkligt!

Kanske? Men är lite anti att ha 'ojämna' saker under sadeln. 😆
Och den ligger ju hur bra som helst tills jag har ridit ett redigt dressyrpass. Då har den lagt sig lite för hårt i fronten.
Så ev skulle det kunna funka om jag la en tjockare padd under? Kanske nån memoryfoam?
I dagsläget ligger en tunnare fårskinnspadd under...

Grejen med en fårskinnspadd som är jämn storlek (alltså utan ilägg) är att den de facto lyfter sadeln något och faktiskt gör den på så sätt vidare. Testa padda upp bara fram.

Fantastiskt!

Jag som stampat i unghäst- livet under ett antal år nu, unnar dig all glädje!

Nu kan jag inte vänta och längta mer, tror jag... undrar hur kommer kommer att kännas med mina när de når dina pojkars ålder!

Man hisnar, och det känns overkligt!

Ja nu får du se till att behålla unghästarna för att också få njuta av denna upplevelse - det är ju så jäkla värt väntan och längtan!!! Samtidigt som det förstås är en stor portion tur att ens nå hit med friska hästar, när man påminns om årssyskonen som fått andra öden.

Men bara att veta och få ha hela historiken vad hästarna har upplevt och vad de tycker är svårt och läskigt och roligt från start känns så otroligt lyxigt nu. Och att Dominus - som ändå är en någorlunda känslig och reaktiv individ - bara är 100 % förtroende- och förväntansfull och helt trygg att sitta upp på direkt efter tio dagars vila. Mitt i polarvintern och helt ensam i ett ridhus där vi varit tre gånger tidigare och det knakar i tak och väggar av blåsten utanför. Älskar den hästen mer än vad som kan beskrivas i ord.

Ja nu får du se till att behålla unghästarna för att också få njuta av denna upplevelse - det är ju så jäkla värt väntan och längtan!!! Samtidigt som det förstås är en stor portion tur att ens nå hit med friska hästar, när man påminns om årssyskonen som fått andra öden.

Men bara att veta och få ha hela historiken vad hästarna har upplevt och vad de tycker är svårt och läskigt och roligt från start känns så otroligt lyxigt nu. Och att Dominus - som ändå är en någorlunda känslig och reaktiv individ - bara är 100 % förtroende- och förväntansfull och helt trygg att sitta upp på direkt efter tio dagars vila. Mitt i polarvintern och helt ensam i ett ridhus där vi varit tre gånger tidigare och det knakar i tak och väggar av blåsten utanför. Älskar den hästen mer än vad som kan beskrivas i ord.
Ja!!! Det är ju därför man envisas med unghäst. Det är ju precis det man önskar.

...och jag måste få säga "hatten av!" till dig! Vilket förtroende du visar din häst och dig själv. Ut i vinternatten själv!!! Han verkar lita helt på dig! :love: 🤠

Jag kommer att hålla hårt i dem jag har nu, och deras temperament passar mig.

Det är förvisso en skada på lillkillen (från 8 jan 2025!), som eventuellt äventyrar en karriär som ridhäst, men nu har han inga men av skadan kvar, och det har gått 13 månader. Han ska växa mer och prognosen är god eftersom unghästar som inte vuxit klart, har en mycket god förmåga att reparera sig. Och vilar, det gör han ju hela tiden.

Den andra, som nu är under inridning, verkar vara okomplicerad i precis all hantering, trots att hon bara varit med sin mamma i två år.

Så jag hoppas och håller tummarna. Det får väl bli min tur en dag!

Grejen med en fårskinnspadd som är jämn storlek (alltså utan ilägg) är att den de facto lyfter sadeln något och faktiskt gör den på så sätt vidare. Testa padda upp bara fram.
Fast sadeln är ju utprovad med padd och kommer då att lägga sig i bakvikt vid uppaddning bara fram?
Men visst kan jag fråga min sadelutprovare vad hon tycker om det.

Fast sadeln är ju utprovad med padd och kommer då att lägga sig i bakvikt vid uppaddning bara fram?
Men visst kan jag fråga min sadelutprovare vad hon tycker om det.
Vi fick rådet från sadelutprovare att ha ett styvare schabrak (Equlines med bomull), och en prestige trapetsium-pad.
Sadeln hade samma förmåga att knåda sig framåt på vår ponny och fastna med gjorden i armhålan.

Med det tipset blev det betydligt bättre, och när vi sedan hade en hoppgjord på det, så var problemet helt löst!

Nu vill du ju ha en dressyrsadel, men jag vet att det finns gjordar som påminner om hopp-plattor även för dem.

Kanske värt att prova? Du vill ju inte byta sadel om den ändå passar ganska bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat