Dressyrsnackis 19

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 018
  • Visningar Visningar 160 041

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för tipset ❤️ men jag har lite svårt att se hur det skulle hjälpa min ljumske (alltså inte höft).
Jag har inga problem att rida lätt utan det är nedsittning i trav och galopp som ställer till.
Jag fick en häst över mig när jag var yngre och senan i ljumsken fick en stor partiell ruptur. Antar att det är sviter efter det som ställer till.
Men vad vet jag, det kanske skulle vara revolutionerande och jag ska absolut ha det i tanken.

Hmm, kanske inte, men om det är pga av att benet hamnar i en viss vinkel som din ljumske inte klarar, så är ju tanken med stigbygeln att den låter dig ändra den vanliga vinkeln. Men ja, det är ju en annan problematik du har, helt klart.

Kanske? Men är lite anti att ha 'ojämna' saker under sadeln. 😆
Och den ligger ju hur bra som helst tills jag har ridit ett redigt dressyrpass. Då har den lagt sig lite för hårt i fronten.
Så ev skulle det kunna funka om jag la en tjockare padd under? Kanske nån memoryfoam?
I dagsläget ligger en tunnare fårskinnspadd under...
Därför jag hellre använder en dubbelvikt benpad, då kan du lägga den så det blir mjukare övergång sas. Om sadeln just gräver ner sig i fronten upplever inte jag att foampadar funkar för de fyller inte ut där dom behövs.

Ridit både Dio och Zacke i ridhuset under dagen, rider oftast kvällstid men med den istid vi har nu var det skönt att det bara var -19😅. Dio gick nara några varv, var tvungen att känna på galoppen ett halvt varv åt båda håll och han var så fin🤩!

Zacke är så vansinnigt pigg! Han var "rädd" för en frostfläck i ett hörn och i galoppen passade han på att busa till det och dra iväg😂! Men i övrigt känns han underbar❤️. Nu är vi liksom samkörda på riktigt och nu i februari firar vi fem år tillsammans. Gjorde två byten och numera är dom mer rena än orena.

Zacke är så häftig också för jag har aldrig suttit på en häst där det blir så tydligt i min egen kropp när det är rätt. När han lyfter fronten och kommer fram med nosen i galoppen är det världens bästa ridkänsla! En kan bara sitta och glida runt😍.

Vi kämpar på i kylan. Red i ridhuset idag och när hon slappnar av är hon fin, resten är 💣💥
Det är ju frustrerande iom att hon kändes så himla fin där innan vilan, samtidigt så vet jag att det kommer bli bättre när hon får galoppera långt och länge. Det går liksom inte att ersätta att galoppera på framåt ute med att galoppera runt fyrkanten i ett ridhus. Hon blir bara värre av det, stressar upp sig, triggerstaplar som satan tills huvudet håller på att explodera på henne 😅

Men det kommer bli bra igen, tids nog.
Är glad för hennes långa dagar ute med hennes kompisar ❤️
20260203_100219.webp

Vi gjorde vetcheck förra veckan, jag kollar även hennes bakknän en gång per halvår med UL. Helt ua i övrigt men såg små minimala inflammationstecken så vi behandlade med IRAP-doserna jag har i frysen på kliniken. Skrittat en vecka och red sen för första gången i måndags, och hon kändes FIN! Joggade bara lite men hade en bra känsla av liksom mjuka och elastiska bakben och uppförskänsla i galoppen🤗
Jag får ju stå för dessa kostnader helt själv, försäkringsbolaget ser det som förebyggande vård, men så får det vara. Hon blir uppenbart påverkad av dessa minimala inflammationer och svarar toppenbra på behandling!
Ser fram emot att sätta igång helt igen🥰

IMG_2912.webp

Planen var att rida ut en sväng idag, blåste lite men tyckte inte det var så farligt hemma.
Gick en promenad till stallet och när jag kom ut på slätten höll jag på att blåsa ner i diket 😅
Kallt som fan så fick bli ridhuset idag också, ingen blir glad av att skritta på betongvägar i någon jävla ryssvind från ishelvetet 😆

Gick så mycket bättre idag! Mycket lugnare och mer harmonisk med livet.
Galopperade runt fyrkanten fem varv åt varje håll i en rund och avslappnad galopp. Galopperade lite på en volt på slutet och hon var som en rund, mjuk boll 🥰
Fina, bästa Ärta-pärta!
20260204_113028.webp

Jag har skaffat en medryttarhäst. Lagom till att Mirre blev friskförklarad idag så valsade Alex in i mitt liv i förra veckan. Hans ägare hade en jättebra medryttare men just nu ville hon inte betala, men det kunde jag tänka mig så jag fick börja rida i stället. Alex är en riktigt gosig läromästare som älskar att vara duktig. Jag kämpar med att han gärna blir lite kort och tom i formen för mig men när jag skärper till mig så är han fin. Han är tävlad upp till George men är 19 i år tror jag, så han ska få börja trappa ner har jag för mig att ägaren sa.

För mig är det en perfekt lösning, eftersom jag vill rida mer men har insett att jag inte orkar rida och ta hand om två hästar på heltid.

Just nu ligger det en liten story på instagram från gårdagens ridpass. Allt svårt känns ganska självklart för honom. Nu ska jag bara lära mig sånt som han säger till mig att jag ska vara tydligare med. Om jag jämför med ridfilmerna som ägaren tog på mig i somras så har vi kommit en bra bit redan nu. Men vi ska få träna i alla fall och det ser jag mycket fram emot!

Jag har skaffat en medryttarhäst. Lagom till att Mirre blev friskförklarad idag så valsade Alex in i mitt liv i förra veckan. Hans ägare hade en jättebra medryttare men just nu ville hon inte betala, men det kunde jag tänka mig så jag fick börja rida i stället. Alex är en riktigt gosig läromästare som älskar att vara duktig. Jag kämpar med att han gärna blir lite kort och tom i formen för mig men när jag skärper till mig så är han fin. Han är tävlad upp till George men är 19 i år tror jag, så han ska få börja trappa ner har jag för mig att ägaren sa.

För mig är det en perfekt lösning, eftersom jag vill rida mer men har insett att jag inte orkar rida och ta hand om två hästar på heltid.

Just nu ligger det en liten story på instagram från gårdagens ridpass. Allt svårt känns ganska självklart för honom. Nu ska jag bara lära mig sånt som han säger till mig att jag ska vara tydligare med. Om jag jämför med ridfilmerna som ägaren tog på mig i somras så har vi kommit en bra bit redan nu. Men vi ska få träna i alla fall och det ser jag mycket fram emot!
Jag såg filmen på ägarens Instagram och tyckte det såg jättebra ut! Kul med en så bra matchning! :)
Du tränade förresten min systers häst med medryttare här om helgen :D

Här står det typ helt still.

T är bättre i foten och har fått på sko, men det stormar ju typ varje dag, så vi har inte riktigt kommit till 'sitta på' fasen efter 4v oplanerad vila.

Stallet är i karantän, så vi kan inte ta oss någonstans, och även om stallägarna lagt ner ett jättejobb på att salta och harva paddocken så är den ok för lugnare övningar, men inte det urblås som T hade behövt. Ute är det fruset, betonghårt och inte heller lämpligt blåsa-ur underlag.

Och enligt väderprognosen skall detta väder fortsätta framöver och jag är bara så trött på det!!!

Här försöker vi få dagarna att gå. Ska till Ultuna på måndag för att byta gips på den stora.
Nova vilar några veckor till.
Funderar på att ta med Mini på löshoppning nästa helg… så tänker jag att jag har för bråttom. Så tänker jag att det inte kan skada heller. Hon får lasta åka och springa i korridor. Behöver inte ens lägga fram bommarna om hon inte känns redo.. Så det kanske kvittar. Skulle vilja åka 2-3 gånger nu under våren, uppehåll i sommar sen är det ju snart dags för treårstest 🫣 skulle vilja visa våren -27.
Hon står inne på nätterna med kompisen på boxvila, verkar trivas med det också. Hon är lättast att mocka åt😅, verkar supernöjd också så det passar bra. De andra två vevar runt, skrapar, äter på inredningen. Hon är klok Mini.

Här står det typ helt still.

T är bättre i foten och har fått på sko, men det stormar ju typ varje dag, så vi har inte riktigt kommit till 'sitta på' fasen efter 4v oplanerad vila.

Stallet är i karantän, så vi kan inte ta oss någonstans, och även om stallägarna lagt ner ett jättejobb på att salta och harva paddocken så är den ok för lugnare övningar, men inte det urblås som T hade behövt. Ute är det fruset, betonghårt och inte heller lämpligt blåsa-ur underlag.

Och enligt väderprognosen skall detta väder fortsätta framöver och jag är bara så trött på det!!!

Jag förstår dig helt, det är så jävla segt 😒
Här blåser det jämt och det gör mig inget resten av året men när det är -4 känns som -15 pga blåst då är det 💩

Nu ser det iaf ut som det ska snöa någon dm imorgon. Jag är ingen vän av snö men om det ska envisas med att vara svinkallt kan det få vara snö så underlaget grusvägarna blir bra!

Börjar med att ställa frågan här istället för att starta en egen tråd. Jag har en dressyrsadel av ett märke som kanske inte är superpoppis/etablerat bland gemene man, tyvärr kanske lite svårsåld. Har ni något tips på hur man får den såld enklast, förutom annons på hästnet? Jag har funderat på förmedling av något slag men samtidigt känns det som att risken är att jag blir av med min sadel länge och att den ändå inte blir såld. Jag har inte råd just nu att köpa en ny innan den har sålts, men den ligger inte toppen på hästen längre :down: Kanske bara får ha den kvar och spara pengar till en ny så småningom...

Börjar med att ställa frågan här istället för att starta en egen tråd. Jag har en dressyrsadel av ett märke som kanske inte är superpoppis/etablerat bland gemene man, tyvärr kanske lite svårsåld. Har ni något tips på hur man får den såld enklast, förutom annons på hästnet? Jag har funderat på förmedling av något slag men samtidigt känns det som att risken är att jag blir av med min sadel länge och att den ändå inte blir såld. Jag har inte råd just nu att köpa en ny innan den har sålts, men den ligger inte toppen på hästen längre :down: Kanske bara får ha den kvar och spara pengar till en ny så småningom...
Kolla med Sadelmagasinet. Dom verkar sälja väldigt mycket sadlar och jag har för mig att man kan hyra sadel av dem också, tills man kan köpa.

Jag har lämnat in två olika sadlar hos en hästbutik. Första en Lippo såldes för mer än vad jag själv försökte sälja den för, hade då försökt sälja den i flera månader utan ett enda svar. Köpte sedan en sadel från nämnda butik, nu när jag skulle sälja den så lämnade jag in den och den blev inte såld på tre månader så tog hem den igen. Det är en albinon för 4 tkr. Så har du går det fort, annars kan det nog ta tid :down:

Jag förstår dig helt, det är så jävla segt 😒
Här blåser det jämt och det gör mig inget resten av året men när det är -4 känns som -15 pga blåst då är det 💩

Nu ser det iaf ut som det ska snöa någon dm imorgon. Jag är ingen vän av snö men om det ska envisas med att vara svinkallt kan det få vara snö så underlaget grusvägarna blir bra!

Jag är benägen att hålla med, även om jag helst bara vill gå i ide nu och fram tills det är fem plusgrader och solsken och krokusen blommar och gräset spirar.

Men kombinationen av mörker + blåst uppåt 15-20 m/s + minusgrader är minst en dålig sak för mycket. En av dem funkar, två får gå om det är tvunget. Alla tre samtidigt? Nej tack!!!

Så som nödlösning så hellre några dagar med 3-4 minus, snö som ligger stilla och så TA VÄCK den där jävla blåsten.

Men surprise surprise: just i kväll är min "varannan vecka"-träning inbokad i ridhuset, och vilken em/kväll väljer det då att börja ramla ner en massa snö och blåsa samtidigt...? O_o:banghead:

*sista*

En typ spinoff på ridhus/bajs-diskussionen:

Om du rider i ridhuset och det kommer in en person med häst i lina som får rulla sig. Vad gör/säger/tänker ni?
Är det ok för er?

*sista*

En typ spinoff på ridhus/bajs-diskussionen:

Om du rider i ridhuset och det kommer in en person med häst i lina som får rulla sig. Vad gör/säger/tänker ni?
Är det ok för er?
För mig blir det lite samma som mockningen. Själva grejen stör mig inte. Men är man i vägen för andra kan det bli ett problem.

Jag gör ju läggningar med min häst, och förra. Men det gör jag bara om vi är mkt få i ridhuset och andra är ok med det. Dvs jag frågar alltid först.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka