Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 854

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I lördags var det markarbete/hoppträning. Hästen var orimligt pigg men jag var modig och hängde med så gott det gick. Det blev bäst när jag ställde mig i lättsits och lät henne sköta jobbet. Annars gillar jag inte det där med att släppa kontroll men kände mig orimligt modig (och var HELT slut efteråt)...

Lånade också stallägarens mätsticka och kunde konstatera att hästen är typ på pricken 160.
Men nu har jag vant mig så hon känns inte så liten längre. Samt att hon ju byggt på sig massa muskler så nu stannar vattnet kvar mellan ryggfilérna när man spolar av henne. 🤩

Nån mer än jag som får sån pms att det knappt funkar att rida? Jag känner att jag blir arg och för det mesta kan jag lämna det därhän men den här jla pmsen är från helvetet. Kul att bli äldre. Verkligen jättekul🙄.
Fick lite liknande häromdagen. Vet inte om det var pms eller bara stress/ångest/etc. Men uppjagad negativt var jag. Min häst är sån som speglar ens känslor extremt och har mkt lätt att varva upp. Vi hann väl ta oss 100 meter innan han var uppvarvad och jag fick inse att "nu lugnar du dig och släpper skiten". Sen blev han som vanligt igen. Tur att han säger till så tydigt ändå. :up:
Tror dock jag är värre mot sambon. 😅

Fick lite liknande häromdagen. Vet inte om det var pms eller bara stress/ångest/etc. Men uppjagad negativt var jag. Min häst är sån som speglar ens känslor extremt och har mkt lätt att varva upp. Vi hann väl ta oss 100 meter innan han var uppvarvad och jag fick inse att "nu lugnar du dig och släpper skiten". Sen blev han som vanligt igen. Tur att han säger till så tydigt ändå. :up:
Tror dock jag är värre mot sambon. 😅
Just känslan att tappa kontrollen över sig själv och ens reaktion är liksom inte toppen när en jobbar med hästar🙄. Sen hade jag väl heller ingen toppenhelg med onödig stress med hästägare som skulle hämta häst. Hörde inte av sig innan utan kom mitt i kosläppet och när jag hade annan hästägare på plats som skulle träna. Blev inte toppen det heller.

(...och ja, min stackars make får stå ut med en del. Som den gången ketchupen var slut hemma och jag tappade det. Såååå rimligt🙈😂)

Just känslan att tappa kontrollen över sig själv och ens reaktion är liksom inte toppen när en jobbar med hästar🙄. Sen hade jag väl heller ingen toppenhelg med onödig stress med hästägare som skulle hämta häst. Hörde inte av sig innan utan kom mitt i kosläppet och när jag hade annan hästägare på plats som skulle träna. Blev inte toppen det heller.

(...och ja, min stackars make får stå ut med en del. Som den gången ketchupen var slut hemma och jag tappade det. Såååå rimligt🙈😂)
Alltså, det där med (för)klimakteriet är heller inte toppen...
Nu blev ju jag försatt i det medicinskt men snacka om att man inte känner igen sig själv.
Läste nånstans att det är som en andra pubertet och att hjärnan helt måste programmera om sig pga sjunkande hormonnivåer. Jag kan intyga att det är exakt så det känns... 😬

Nej, jag brukar vara bra på att zooma in med hästarna och vara där och då ”kallt”. Har ju haft två extrema som direkt känner minsta lilla och blivit väldigt farliga annars. Så det har format mig enormt.
Men den dagen var ngt alldeles extra och jag är sämre på att vara noga med det med egna gubben än kundhästar. Så jag var inne i min stressbubbla och det känner han.

Tror inte jag känner någon yrkesverksam som inte gjort bort sig ibland.
Men absolut om man tappar det så får man ju jobba med det.

Låter som när jag provade nya P-piller och grät för att ketchupen var slut. Tydligen oerhört viktigt med ketchup för hormonella kvinnor. 🙄🙈😂

En kompis till mig var och tävlade i helgen. Red en lb på sin unghäst. På framridningen står en medhjälpare till ett annat ekipage och filmar min kompis flertalet gånger när hon rider förbi. Är det verkligen ok att andras medhjälpare gör så här? Jag var inte på plats utan fick bara höra efteråt.

Om det är något problem man ser på framridningen får man väl gå att hämta öd? Dock har jag svårt att se att min kompis skulle gjort något som inte va ok på framridningen.

Va tycker ni? Skulle ni känna er bekväma med att andra filmar er på en framridning? Jag hade nog frågat vad personen höll på med och varför

Den enda fälttävlan som jag varit anmäld till (det får anses preskriberat nu) så gick jag banan så länge att jag inte hann tillbaka i tid till min dressyrstart. Lide pinsamt. :o :laugh: Jag tog detta som ett tydligt tecken på att fälttävlan inte är något för mig.
Jag dööööör :rofl::rofl:

En kompis till mig var och tävlade i helgen. Red en lb på sin unghäst. På framridningen står en medhjälpare till ett annat ekipage och filmar min kompis flertalet gånger när hon rider förbi. Är det verkligen ok att andras medhjälpare gör så här? Jag var inte på plats utan fick bara höra efteråt.

Om det är något problem man ser på framridningen får man väl gå att hämta öd? Dock har jag svårt att se att min kompis skulle gjort något som inte va ok på framridningen.

Va tycker ni? Skulle ni känna er bekväma med att andra filmar er på en framridning? Jag hade nog frågat vad personen höll på med och varför
Nej verkligen inte ok om hon är vanlig amatör. Ett proffs får nog stå ut med det dock.

Men filmade hon din kompis eller råkade din kompis komma med på filmen som hen filmade på något annat?

Jag är ganska obrydd för fotografering på framridning och tävling, antar att folk fotar eller filmar för att vara snälla eller nyfikna men så har vi generellt gott klimat på tävlingarna tycker jag och har aldrig varit med om att foton eller filmer delats med annat än väldigt snälla avsikter.

Jag har däremot ibland råkat ut för att folk filmat träningar. Det tycker jag är lite jobbigare, känner mig mer utsatt och på träning gör jag saker jag inte kan eller misslyckas med. Så jag förstår känslan men tänker ändå att det kan ha varit snällt menat.

Men filmade hon din kompis eller råkade din kompis komma med på filmen som hen filmade på något annat?

Jag är ganska obrydd för fotografering på framridning och tävling, antar att folk fotar eller filmar för att vara snälla eller nyfikna men så har vi generellt gott klimat på tävlingarna tycker jag och har aldrig varit med om att foton eller filmer delats med annat än väldigt snälla avsikter.

Jag har däremot ibland råkat ut för att folk filmat träningar. Det tycker jag är lite jobbigare, känner mig mer utsatt och på träning gör jag saker jag inte kan eller misslyckas med. Så jag förstår känslan men tänker ändå att det kan ha varit snällt menat.

Jag förstod det som att det var tydligt att hon blev filmad. En för henne okänd person.

Ja hästen är jätteflott så det kan såklart va av den avsikten att man tyckte den var fin.

Jag brukar ju tex filma mina vänner när de tränar även om de inte bett mig, men jag vet ju att de uppskattar det och jag skickar ju alltid filmen. Men skulle aldrig filma en okänd person utan att fråga på en träning tex

Inte ok. Jag hade nog frågat vad den höll på med och sagt att jag tyckte det var jobbigt eftersom det var oklart vad personen gjorde.
Om det var den ryttare jag tror, så är ju hästen superfin -och personen kanske ville filma för det, men det är inte ok ändå.

Men om man ska tänka rent lagligt, visst får man fota och filma på tävlingar utan att fråga?
Sen anses det väl vara lite märkligt på låg nivå förstås… men med en fin häst kanske inte så konstigt om nån vill visa den vackra X som är efter samma pappa som Y eller nåt?

Jag är kanske för blåögd men jag hade inte tyckt det varit fel. Kan nog tänka mig att jag snott en filmsnutt just på hästar som liknat min egen eller ekipage som har betydelse för nån bekant osv med. Brukar då vara noggrann med att få med bra sekvenser ;) Börjar det jäklas med nåt är det ju inte så kul att inte själv ha makten över en film eller foto

Men om man ska tänka rent lagligt, visst får man fota och filma på tävlingar utan att fråga?
Sen anses det väl vara lite märkligt på låg nivå förstås… men med en fin häst kanske inte så konstigt om nån vill visa den vackra X som är efter samma pappa som Y eller nåt?

Jag är kanske för blåögd men jag hade inte tyckt det varit fel. Kan nog tänka mig att jag snott en filmsnutt just på hästar som liknat min egen eller ekipage som har betydelse för nån bekant osv med. Brukar då vara noggrann med att få med bra sekvenser ;) Börjar det jäklas med nåt är det ju inte så kul att inte själv ha makten över en film eller foto
Det beror på vad du ska ha filmen till. Rent privat så ja - lägga ut den någonstans om man kan identifiera ryttaren är en annan femma och det kan ge problem.

I går sprang Stella igenom besiktningen utan problem så nu är jag hästlös. Hon blir kvar i stallet så får nog låna henne ibland.
Har inte kommit fram till om jag ska ha en ny häst eller vara utan i alla fall ett tag. Ekonomiskt borde jag låta bli, men kan förstås inte låta bli att titta på annonser. :o

I går sprang Stella igenom besiktningen utan problem så nu är jag hästlös. Hon blir kvar i stallet så får nog låna henne ibland.
Har inte kommit fram till om jag ska ha en ny häst eller vara utan i alla fall ett tag. Ekonomiskt borde jag låta bli, men kan förstås inte låta bli att titta på annonser. :o
Grattis!

Jag skulle nog bevaka annonserna, tycker (antagligen pga just ekonomin) att en del väldigt fina hästar har bra prislappar just nu… och vem vet om du ens överlever utan att ha häst? ;) /totalt fast i beroendet

Jag tror inte min kompis hade brytt sig om det varit någon enstaka gång men det upprepades att personen aktivt filmade henne när hon red nära om jag förstod det hela rätt.

Att det finns fotografer som fotar runt lite är man ju van vid men jag tycker det kändes lite märkligt av medhjälparen

Jag har ju tex varit med om att utländska personer filmat mig när jag ridit hemma på klubben, när jag frågat varför de filmar så har de sagt att de vill visa de hemma hästarna i Sverige.

Men som sagt, hennes häst är sjukt fin och det finns en historia som är fantastisk kring den så kan mycket väl vara att man bara ville filma för att visa någon 😊

Grattis!

Jag skulle nog bevaka annonserna, tycker (antagligen pga just ekonomin) att en del väldigt fina hästar har bra prislappar just nu… och vem vet om du ens överlever utan att ha häst? ;) /totalt fast i beroendet
Vet inte om jag tycker att priserna gått ner. Ska man få nåt till en vettig peng så får man pruta på något, t.ex. röntgenförändringar.

Jag hade blivit superstressad och eftersom jag är helt kass mentalt på tävling tappat fokus helt och hållet och börjat fundera på om hästen blöder i munnen, om den är halt och jag inte känner det, om formen är helt koko och jag kommer bli anmäld och uthängd osv... (skönt att jag inte längre har någon som helst önskan att tävla alltså - för alla inblandade :D )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka