Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 844

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror som du (och @Alexandra_W ) att detta var ett känt problem som hon valde att chansa på och köpa ändå. Och ägaren har aldrig haft problem med byten på sina tidigare hästar (Bizet var inte heller enkel men ägaren utbildade den själv och fick bra byten med den) så säkert trodde hon det skulle gå att lösa.
Det är ju en fruktansvärt fin och kapabel häst om den hade haft byten så jag förstår absolut chansningen, som väl så här i efterhand inte gick hem (och även om den byter nu så ser den ju inte ut att bli så avspänd och bra med byten att den kommer klara GP utmaningen)

Eller ens MsvB5

Eller ens MsvB5
Nä inte bra förstås, men tror de till och med kan lyckas få den genom MsvA. Även med 5-6 på bytena gör den ju resten så bra att den skulle konkurrera på regional nivå trots bytena. Men jag tror inte alls att det var planen eller målet med den så chansningen gick nog inte hem.

Nä inte bra förstås, men tror de till och med kan lyckas få den genom MsvA. Även med 5-6 på bytena gör den ju resten så bra att den skulle konkurrera på regional nivå trots bytena. Men jag tror inte alls att det var planen eller målet med den så chansningen gick nog inte hem.

Jag tänker mer att den har stora problem med bara ett byte så seriebyten är nog ganska uteslutet.

blir alltid lika förvånad över att det inte känns så olidligt kallt bara man kommer ut. Och bara solen lyser. Klätt på mig alla kläder jag äger och blev svettig när jag mockade i ligghallen trots -27 🤣 Klart hade väldigt fel med sina -17 i prognosen.
hästarna är oklippta och otäckade men alla var nöjda och avspända i kropparna.
Så nu känns det inte lika drygt att åka o löshoppa imorgon! Måste lasta kl 07.. Så länge allt praktiskt funkar med transporten och inget frusit där såklart 🙈
Vi brukar ha några dagar med runt -20 varje vinter men känns alltid som man glömt hur sjutton allt funkar i kyla 🤣

IMG_3023.webp

Undra hur den skulle funka hos en hoppryttare som kan avdramatisera det här med byten för den.
Känns som att det blivit en så stor grej för hästen.
Jag tror säkert att den kan byta lite ”hipp som happ” om man låter den göra som den vill, mer avspänt. Problemet är väl att bytena ska bli rena också… Min är precis likadan, byter avspänt och fint om han får göra som han vill men då blir det också orena byten. Ska jag försöka korrigera blir han spänd och skjuter i luften till slut, väldigt likt hur hästen som diskuteras gör. För oss gör det inget för jag har inga tävlingsambitioner öht. Jag är inte en så duktig ryttare så jag har bara gett upp :)

Jag red lektion idag vid 10, bara -22 när vi hade ridit fram, -26 när jag hämtade hästen i hagen… han var mest het och sprättig idag men vi jobbade lösgörande inför programridning imorgon, tänkte starta msvb snart igen och testa tipsen jag fått efter att vi analyserade min ritt sist.

För övrigt byter Fumo klockrent även åt det svåra hållet när han gör det på egen hand 😂 tre stycken på en långsida idag när jag skulle rida förvänd öppna och ställa om, så det är väl det jag får göra på banan verkar det som😆

Jag tror för övrigt att NRs häst var en sån som drog i bytena när de började med dem, då har de dragit ihop den på graman och nu panikar han.

NR har när de köpte honom sagt att han låg efter med bytena, antingen visste de att han hade det såhär svårt eller så har de mörkat för henne hur dåligt det var. Men en sån häst hade väl ingen dödlig kunnat köpa om han var i fas som 6-åring. Den är 13 nu.

Jag vet inte om den kan hoppa annars är det ju enkelt att hoppa en liten bana och låta den byta naturligt. Men det är säkert inga problem då. Vet inte om jag inbillar mig att jag hört henne säga att det är just byta rent som den har svårt för. Den bytte orent hela tiden från början.

Jag vet inte om den kan hoppa annars är det ju enkelt att hoppa en liten bana och låta den byta naturligt. Men det är säkert inga problem då. Vet inte om jag inbillar mig att jag hört henne säga att det är just byta rent som den har svårt för. Den bytte orent hela tiden från början.
Sen ville hon väl mena att den var helt galen ute men när hon lade upp video på när han stack på banan var det jättetamt, vilken hppp- eller fälttävlansryttare som helst hade kunnat låta den blåsa ur sig lite ute och tidigare ägaren red ut den som unghäst…

Men kan ändå förstå att hon är lite, ska man säga feg? Hennes tidigare häst var tydligen rätt jobbig att rida ut och låg i diken och stod på bakbenen, jag hade nog också varit harig då.

Jag har lite svårt för sådana här diskussioner (som kanske flera här redan vet) för det är så lätt att stå på sidan av och veta hur man borde göra.
Hört massor med sånt om min egen ridning och hästar med, så kanske därför det känns lite i magen. Och förstår intresset att prata om SoMe personer, de delar ju mycket och måste vara mer okej med sånt här än jag som kanske delar en del också men för en skara på några hundra följare där typ en fjärdedel är släkt med mig ;)

Jag tränade idag, var -21 när jag skrittade dit. Var blå himmel och sol så var magiskt fint ute!

Men fager var spänd deluxe idag, det blir som helt orimligt när vi inte ens kan följa fyrkanten för att han är rädd för skuggor på väggen. Tittig kan man vara, spänd är helt okej, men han blir så otroligt dramatisk och blir istadig och kan inte gå alls… när jag går på honom blir han skitarg 😂

Han avslutade i alla fall väldigt fint. Piruettarbetet börjar bli så mycket bättre och han har hittat så många fler växlar i traven. Skolorna är riktigt fina nu!

Jag har lite svårt för sådana här diskussioner (som kanske flera här redan vet) för det är så lätt att stå på sidan av och veta hur man borde göra.
Hört massor med sånt om min egen ridning och hästar med, så kanske därför det känns lite i magen. Och förstår intresset att prata om SoMe personer, de delar ju mycket och måste vara mer okej med sånt här än jag som kanske delar en del också men för en skara på några hundra följare där typ en fjärdedel är släkt med mig ;)
Håller helt med.
N är absolut bättre än mig på att rida och jag hade absolut inte kunnat rida en så pass het häst. När jag var yngre ja, men inte nu.
Jag är mer genuint nyfiken på vad som får en så i övrigt talangfull häst att ha så svårt med byten.

Håller helt med.
N är absolut bättre än mig på att rida och jag hade absolut inte kunnat rida en så pass het häst. När jag var yngre ja, men inte nu.
Jag är mer genuint nyfiken på vad som får en så i övrigt talangfull häst att ha så svårt med byten.

Jag tycker det är lättare att rida heta hästar. Det är ju bara att sitta still i balans och tänka. Underbart. Alla mina har varit sådana utan mina skimlar. Den första jag hade ramlade jag av på i skritt när jag skulle rätta till hjälmen :laugh: Nu har jag bara en sådan het kvar tyvärr och resten långsamma slöfockar.

Men man måste ju inte heller ha dom själva i en liten hage, alla mina har alltid gått i flock!

Håller helt med.
Jag skulle också gissa på att man försökt börja innan den var redo/man fått ihop allt som måste till som ekipage. När det inte funkat har man säkerligen försökt med graman, stång etc för att få hejd på den. Och fortsatt försöka få till byten när den fysiskt inte får plats i ramen att göra det. Och sen har det blivit ett trauma.
Klart svårt att bryta när det är den typen av häst med så mkt gång, känslighet och hetta.
Det var väl lite mer häst än hon trott/trodde inte hon skulle bli så rädd för den. Det blev ju rätt krampaktigt det lilla jag såg i början.

Har någon tränare haft den för sig själv i en längre period efter hon köpt? Dvs att hon inte ridit själv då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar