Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 844

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 185350

Vi hade vår debut idag och jag är fruktansvärt nöjd. Han var med mig för de mesta och vi gjorde någon liten miss. Ett byte på medellinjen in i sista halten och travsteg i mellanskritten, samt en dålig överstrykning av mig 😅

Men så roligt att få tävla lite igen! 😍

Slutade på 63,5% och jag är super nöjd! Känslan var fantastisk faktiskt. Körde mkt safe och längde inte så mkt och red väldigt försiktigt. Men vi träningstävlar bara så allt de där trycket dommaren vill ha, kommer sen! 😁
Vad kul att du får rida A’s häst! Hon har bra smak på hästar. Jag tävlade för din klubb förut. :angel:

Vad kul att du får rida A’s häst! Hon har bra smak på hästar. Jag tävlade för din klubb förut. :angel:

Haha ja men det har hon! Han är väldigt fin!

Jag tävlar igen nu på onsdag men sen tar jag en liten paus och så ska hon försöka tävla lite innan sommaren också.

Kul! Jag är ju egentligen ganska ny här iom att jag flyttade först ut dit när jag träffade min sambo för 4år sen. Flyttade där ifrån förra året men är kvar i klubben 🤗

Varför bytte du klubb? 😄

Jag som nästan inte tränat alls med nuvarande häst pga att jag inte löst transporteringen så bra är nu anmäld till träningar 23/5, 13-14/6 och 11-12/7 :o
Försöker hålla mina förväntningar nere ;) men hoppas så på att vi kan lyckas bena ut en eller ett par saker som vi kan jobba fokuserat med dessa sju veckor för jag tror ju min häst är redo för att utvecklas men det är sjutton svårt när man hängt ihop i åtta år och fortfarande är glad över att han går att sitta upp på och att man inte ramlar av längre 😂

Tänker också att med detta upplägg kanske jag kan få in online träning med? Tränaren på helgkurserna tränar själv digitalt och har digitala träningar så jag har varit sugen testa förut med men det känns som om det borde funka bättre om vi träffats och kommit fram till vad vi fokuserar på och sen kan köra lite digitalt och en uppföljning IRL?

Någon av er som tränat digitalt?
Hur funkar det? Nöjda?

@JohannaB jag tränar digitalt till och från och är väldigt nöjd, lite svårt med hörlurar och räckvidd bara så brukar vara bäst om man kan ha två telefoner. En som filmar och en där tränaren ringer upp.

(Eller någon som har tips?)

Jag som nästan inte tränat alls med nuvarande häst pga att jag inte löst transporteringen så bra är nu anmäld till träningar 23/5, 13-14/6 och 11-12/7 :o
Försöker hålla mina förväntningar nere ;) men hoppas så på att vi kan lyckas bena ut en eller ett par saker som vi kan jobba fokuserat med dessa sju veckor för jag tror ju min häst är redo för att utvecklas men det är sjutton svårt när man hängt ihop i åtta år och fortfarande är glad över att han går att sitta upp på och att man inte ramlar av längre 😂

Tänker också att med detta upplägg kanske jag kan få in online träning med? Tränaren på helgkurserna tränar själv digitalt och har digitala träningar så jag har varit sugen testa förut med men det känns som om det borde funka bättre om vi träffats och kommit fram till vad vi fokuserar på och sen kan köra lite digitalt och en uppföljning IRL?

Någon av er som tränat digitalt?
Hur funkar det? Nöjda?

Jag har tränat digitalt för S som vi ju red för bägge två förut. Där var dock önskemålet att man tränat irl innan. Jag tyckte att det funkade jättebra förutom lite teknikstrul. Problemet för mig var att jag inte har nån som vill filma när jag rider, så det blev för jobbigt att rodda ihop en tid som passar tre personer + att personen som filmar som sagt var en utmaning att hitta.

Jag red dessutom på ridbana, så en av gångerna började det regna… Men nu kanske tekniken gått fram så mycket så medhjälpare inte är nödvändigt?

Lilla hästen fick vila lite efter tävlingen. Jag har bara promenerat ute i naturen 1 h/dag.
På nått sätt hade jag liksom förträngt att hon är just hon när jag skulle tömköra idag och i stället för ett lugnt joggpass blev det urblås i galopp... 😅 Jaja, hon såg väldigt nöjd och glad ut iaf.

Jag har tränat digitalt för S som vi ju red för bägge två förut. Där var dock önskemålet att man tränat irl innan. Jag tyckte att det funkade jättebra förutom lite teknikstrul. Problemet för mig var att jag inte har nån som vill filma när jag rider, så det blev för jobbigt att rodda ihop en tid som passar tre personer + att personen som filmar som sagt var en utmaning att hitta.

Jag red dessutom på ridbana, så en av gångerna började det regna… Men nu kanske tekniken gått fram så mycket så medhjälpare inte är nödvändigt?
Jag förlitar mig på att mamma ställer upp ;)
Det ska också funka använda Pivon, inte testat själv men skulle de fungera skulle det på min lilla ridbana kunna gå riktigt bra med tekniken hoppas jag?

@Blyger jag har fördelen med en ridbana som bara är 20x40 och med mobilen placerad på X är jag maximalt 18 meter ifrån den 😅
Dåligt tips ;) för en större ridbana vore bra vid många andra tillfälle

Fille har haft en mystisk hovspricka i en bakhov, både jag och hovslagaren har kliat oss i huvudet och inte hittat någon klar orsak -varken i hoven eller typ ”gammalt broddslag” i kronranden utan den har varit hel.
Men titta vad jag hittade igår 😲 har det legat en böld härunder och spruckit uppåt? 🤔:confused:

IMG_3798.webp

Fille har haft en mystisk hovspricka i en bakhov, både jag och hovslagaren har kliat oss i huvudet och inte hittat någon klar orsak -varken i hoven eller typ ”gammalt broddslag” i kronranden utan den har varit hel.
Men titta vad jag hittade igår 😲 har det legat en böld härunder och spruckit uppåt? 🤔:confused:

Visa bifogad fil 185531

Ärtan har likadant men äldre och snart nere vid sömmarna.
Både jag och hovslagaren tycker att rn böld på något sätt borde ha märkts och tror mer på att hon slagit i något.

Ärtan har likadant men äldre och snart nere vid sömmarna.
Både jag och hovslagaren tycker att rn böld på något sätt borde ha märkts och tror mer på att hon slagit i något.
Ja jag tycker väl det med, men det har inte synts någon yttre skada innan heller -förutom då en tunn spricka som inte velat ge sig (men inte heller blivit större/förändrats), och nu kom hålet i överkant O_o

Ja jag tycker väl det med, men det har inte synts någon yttre skada innan heller -förutom då en tunn spricka som inte velat ge sig (men inte heller blivit större/förändrats), och nu kom hålet i överkant O_o

Esmalia trampade in en fet sten mellan hov och sko i höstas/oktober innan vintern kom. Hon blev rejält halt när jag fick ut den. I typ 1dag eller 2 max. Alltså inte när jag sprang med henne men när jag satt på. Så jag lät henne vila en vecka och sen var det bra. Jag misstänker att de blev en liten böld där inne, för sen i Januari kom en sån där flik som du har på bild!

Esmalia trampade in en fet sten mellan hov och sko i höstas/oktober innan vintern kom. Hon blev rejält halt när jag fick ut den. I typ 1dag eller 2 max. Alltså inte när jag sprang med henne men när jag satt på. Så jag lät henne vila en vecka och sen var det bra. Jag misstänker att de blev en liten böld där inne, för sen i Januari kom en sån där flik som du har på bild!
Jag hoppas det varit en böld och att det också var orsaken till sprickan, så att det nu kan få växa ner.
Skickade bild till hovslagaren som var rätt säker på böld (så säker man kan vara utifrån en bild), undrade om han varit halt? Men nej, inte en dag. Däremot så var han jättepigg och superfin att rida i förrgår när jag hittade detta -så det kanske var nåt som hade lättat.

Jag hoppas det varit en böld och att det också var orsaken till sprickan, så att det nu kan få växa ner.
Skickade bild till hovslagaren som var rätt säker på böld (så säker man kan vara utifrån en bild), undrade om han varit halt? Men nej, inte en dag. Däremot så var han jättepigg och superfin att rida i förrgår när jag hittade detta -så det kanske var nåt som hade lättat.

Ja men de tror jag nog 🙌 det är ju inte alltid de blir halta av hovbölder. Hade en unghäst som hade ett rejält svart hål vid en verkning en gång. Hovis ifrågasatte när jag sa att han aldrig varit halt. 😅 Men jag lovade och svor på att jag definitivt hade märkt om han var halt.

Så ibland läser de sig utan vår hjälp 🙌

Hur ljuvligt är det inte med vår/sommar när man har häst 😍

Hästarna går i gräshagar, rör sig massor per dag och får chansen gnaga och söka gräs ❤️ och livet som hästägare är SÅ HIMLA ENKELT ❤️
Jag fyller vatten typ men all annan skötsel runtomkring går på nolltid och tiden att pyssla med hästarna och rida och greja är oändlig. Och det 4-5 månader kvar av detta!

Hästarna går i gräshagar, rör sig massor per dag och får chansen gnaga och söka gräs ❤️ och livet som hästägare är SÅ HIMLA ENKELT ❤️
Jag fyller vatten typ men all annan skötsel runtomkring går på nolltid och tiden att pyssla med hästarna och rida och greja är oändlig. Och det 4-5 månader kvar av detta!

Jag lägger den största delen av min hästtid på att beta in dem nu. :crazy:

Längtar till de går på bete i juli och är sådär härligt gräsmätta. Så man kan få lite bättre träningsförutsättningar. ;)

Men jag har iaf ridit en gång till på snälla hästen och ska eventuellt få en superfin häst att rida en gång/vecka hela sommaren, så jag är glad ändå! :banana:

Härligt!

För mig är ju sommaren ingen större förändring fodringsmässigt då ponnyn inte ska gå på gräs/bete - men det är skönt att de kan få leta förlupna grässtrån och ha mer berikning än på vintern ändå.

Däremot är det svintråkigt att behöva täcka hela hästen från topp till tå i Eksemtäcke - som dessutom sitter sisådär och jag skulle aldrig någonsin acceptera passformen och trycker från ett vintertäcke. Men har nu inget val 🥺

Barka har äntligen fått gå ut på gräs och som vanligt blir hon omedelbart mycket trevligare och gladare. :) Det blir en vecka med några timmar per dag, sen blir det gräshagen från utsläpp på kvällen till intag på förmiddagen. Ska bli så skönt och då släpper förhoppningsvis det sista av magproblemen också.

Jag tävlade lite idag igen och de började bra med att han blev skrämd av ngt i transporten innan vi ens han lasta ur 😅

Sedan var de trångt på framridningen och han är lite mötesskygg så de skapade spänning, sen följde resten av tåget. Han blev rädd för musiken vid sidan av banan, osv osv. Men jag kämpade på.

Vi inledde starkt med att stegra i halten. Kasta med huvudet i ryggningen, för stora bågar, kasta med huvudet när vi kortade tyglarna från ökade skritten. Ett orent byte och ett där vi sparkade mot skänkeln innan bytet som var rent. Ett byte på meddellinjen och Hm ja de var nog allt. 😂🫣 De ända vi inte gjorde var att skugga från dommarbordet! Yay 😂

Men vi kom inte sist och han klarade av att åka hem utan stresshuva. Så nu är han ju nästan en normal häst 😂

Skämt å sido. Jag visste vi skulle få bakslag, de kommer man få med en sån här häst som aldrig varit iväg tidigare och som ballat ur varje gång vi försökte åka förra året. Såååå vi är glada han åker transport mycket lugnt nu, samt jag trillade ju inte av. Så de kan helt enkelt bara bli bättre 😁🙌☀️ vi fick en himla trevlig kväll iaf!

Här blir också hästlivet lite lättare, inte så stor skillnad på stalljobb iofs. Har grönt i hagarna, tagit bort en fodring på dagen och nu när insektstrycket är lågt är de ute länge. Ffa är det mycket enklare med ridningen när en inte behöver anpassa utifrån ridskolan. Finns alltid någon bana ledig så lever lyxliv nu😁.

Tyvärr har jag haft ett riktigt psykras i veckan vilken gjort livet lite tyngre, hästarna är en räddning och de känns så fina. Katten börjar komma till riktig ridning, Dio ballar inte ur med hinder, Zacke känns stark och jag har spekulanter på Vina. Så detta ska nog ordna sig också❤️.

Våra går ute dygnet runt nu och är så nöjda 😍
Ärtan är en glad boll 🤣 Är inte då bekymrad över det, det blir hon varje sommar, blir inte fet, bara rund om magen och det lägger sig när gräset inte är lika hysteriskt och fullt av vatten.

Ärtan har känts jättefin hela veckan, både ute på tur och när vi trimmat på banan 🌟
Stark och positiv.

Inte helt oväntat blev tävlingen nästa helg inställd. Är dressyrmeeting utanför Norrköping den här helgen men köra 5,5 mil enkel för en dressyrtävling är alldeles för långt för mig 😅
Däremot kör jag 4,5 mil imorgon för att träna terräng, det är något annat 😁

Från tidigare i veckan när vi var på terrängbanan och klättrade 💪
20260518_162457.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026