Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 836

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon är perfekt i hullet men saknar lite överlinje och kunde möjligtvis vara lite mer musklad. Men hon är inte så gammal och just nu i denna årstiden så växer dom mkt när gräset kommit. Jag tycker hon är jättefin.
Ja eller hur, vill absolut ha lite mer muskler och givetvis behöver hon ju mat för det, nu går hon på lösdrift/bete så är övertygad om att det kommer ta sig

Va? Två träns för 1000? Avis!
Eller menar du styck?
Hur som, visa bild, tack. 😁
Min har fortfarande inte fått något eget utan har förra hästens full-träns på absolut sista hålen. 😅
Men hon har liksom en mix av cob och full så blir lite bök att få allt att passa om man bara köper 'vanligt'.

Kan också sälla mig till skaran som säger att Doris inte är 'för smal' men skulle inte vilja ha henne mindre.
Nä båda! 800 för SD-tränset och 200 för OS-tränset med tyglar. Det är lite äldre och i cob så jag chansar om det passar, var egentligen mest ute efter tyglarna… lovar bild när de kommer!

Visa bifogad fil 186375
Lade upp den här bilden i en brittisk grupp is Facebook men blev så jäkla irriterad så jag tog bort inlägget igen. Flera stycken som tyckte hon var ”underweight” och jag kan inte hålla med? Är jag blind? Jag vill absolut ha lite rundare rumpa och mer överlinje men tycker inte hon är för smal? Tycker ofta att många hästar är för feta (och de som tyckte deras tvååringar var mer ”utvecklade” var ju definitivt feta) och tycker Doris är fin.

Vad säger ni?

Jättefint hull, absolut att hon saknar lite muskler och överlinje men det kan du ju inte enbart fodra dig till. Möter flera överviktiga hästar än hästar i normalhull på jobbet.

Jättefint hull, absolut att hon saknar lite muskler och överlinje men det kan du ju inte enbart fodra dig till. Möter flera överviktiga hästar än hästar i normalhull på jobbet.
Nej det behövs ju arbete också, tror det kommer ta lite tid, det är långa långa ben och gängligt!

Vad är det med den här sommaren och regn? Jag ska till vansbro i helgen och prognosen har gått från varmt och liten risk för regn på lördagen till kallt och ösregn hela helgen. Ska dessutom campa i transporten så allt kommer vara blött och skitigt! :crazy:

Vad är det med den här sommaren och regn? Jag ska till vansbro i helgen och prognosen har gått från varmt och liten risk för regn på lördagen till kallt och ösregn hela helgen. Ska dessutom campa i transporten så allt kommer vara blött och skitigt! :crazy:
du kan inte bädda ned bilen och sova där istället?
När det är kallt eller regnigt tycker jag det är mycket bättre sovmiljö än transporten

Tog bilder på Vina igår och nog har det hänt lite på två månader? Största skillnaden är dock sadelläget och det är svårt att fånga på bild.
FunPic_20260609_232913805.webp

Ärtan kör också på flodhäst-style just nu 🦛😅
Jag är så fascinerad över henne, igår var vi och tränade och ridhuset var varmt. Hon går ute på gräs dygnet runt är rund som en boll men energin tar verkligen aldrig slut.
När vi började trava tyckte tränaren att hon såg så himla fin ut och frågade om känslan i handen. Bra, men hon är laddad!
Träningen gick jättebra men trött blir hon inte trots mycket galopp. Hon bara jobbar på och vill mer och mer!
Så himla kul och jag är så tacksam över att få ha en häst som alltid är lika glad och taggad på att göra saker ❤️

Idag red vi upp till slingan, regnade ordentligt igår under eftermiddag och kväll så underlaget var toppen. Första halvan höll vi lugnt tempo och andra fick hon välja själv 🏇💨
Hon blev inte ens lite svettig 😁

Jag hoppas verkligen hon kommer fortsätta vara så här fräsch och fin i flera år till ❤️
Kunna fortsätta träna och få vara på terrängbanan. Det är då stor skillnad på henne från när jag köpte till nu. Hon är så mycket modigare, har mycket bättre galopp och känns mer trygg i sig själv.
Terrängen har verkligen varit bra för henne, bygga självförtroende, hitta en större galopp och tänka framåt utan väggar, staket och massa broms.
På vår nivå är det ju varken tekniskt eller svårt, bara trevliga och inbjudande hinder.
Jag tror verkligen hon uppskattar livet som fälttävlanshäst på hobbynivå, att hela tiden få känna sig duktig ❤️

Min kloka, fina tjej.
Messenger_creation_BAFA85C9-5F4C-4A98-8337-87F886CA4760.webp

Hur gör du när ni campar i transporten? Jag började fundera på det inför tävlingen i helgen när jag hade svårt att hitta boende, nu löste det sig men jag är ändå nyfiken inför framtida tävlingar. :)

Mvh,
Lady_S

Hollan är numera platschef och hennes uppdrag är att se till att alla sköter sig hemma.

I vintras blev hon akut halt. Vi trodde först på en hovböld. Snösulor och en uppackning kändes som en rimlig förklaring. Men ingen böld kom så fick åka in med stackarn på klinik

Efter röntgen och ul konstaterade vi att knäet är boven till hältan. Behöver en mr för att se hur det ser ut men det gör jag bara inte. Så vi kom överens att hon får tid på sig så får vi se vart det bär hän.

Förra veckan var jag på återbesök och hon ser helt ok ut. Ibland kan man se ett knicksande i traven men hon ser bra ut i övrigt så vi diskuterade och kom fram till att ridkarriären är över. Det går förmodligen att sätta igång henne men förmodligen tål hon inte belastningen så känns meningslöst. Knäet är skrot tror vi

Men jag kan inte slå ihjäl en häst som är nöjd med livet. Om man inte ska bry sig om känslor och realistiska tankar så borde vi dömt ut henne i vintras och tagit bort henne och sen sparat ihop till en ny förmåga. Men jag kan inte. Försökte va kall och känslolös men fick sån panik när veterinären sa att vi kan döma ut henne så jag började storgråta.

Så vi gav henne våren att vara i sin hage med sin lilla kompis och det verkar hon klara galant.

Så länge jag kan hyra mitt stall och jag känner att hon är nöjd och glad och det är försvarbart ekonomiskt så får hon hänga med.

Men trist att hon inte går att rida på då hon är en sån trevlig häst att rida på. Men men hon verkar inte sörja det och det är det viktigaste ❤️

Bifogade filer

• IMG_9309.webp
    IMG_9309.webp
    1 MB · Visningar: 843
@Lady_S Det är faktiskt första gången jag gör det, har sovit i bilen innan. Har köpt två enkla tältsängar som jag tänker att vi har i varsin del av transporten. Har också bokat elplats så kan dra in ström så vi kan ladda mobiler etc. Vi hade också kunnat ha en kylväska då men de har bra och billig frukost på tävlingsplatsen som vi köper, när det är kallt och regnar kan det vara skönt att komma in.

Påminner om AirBnB med när man söker boende till tävlingar/träningar.
Ofta billigare än hotell, och väldigt mycket smidigare när man är hästklädd 😅 och man kan välja en standard som passar vad man gör för aktivitet.
Jag har bokat ett skogsskjul (står så på beskrivningen till och med) för helgens träningskurs, torrtoalett och gasspis och enkel standard men tror det blir perfekt för ändamålet (annars muttrar jag här igen på söndag ;) men hittills har alla boenden jag hittat via AirBnB varit bättre än sina beskrivningar och riktigt roliga att bo i)

Påminner om AirBnB med när man söker boende till tävlingar/träningar.
Ofta billigare än hotell, och väldigt mycket smidigare när man är hästklädd 😅 och man kan välja en standard som passar vad man gör för aktivitet.
Jag har bokat ett skogsskjul (står så på beskrivningen till och med) för helgens träningskurs, torrtoalett och gasspis och enkel standard men tror det blir perfekt för ändamålet (annars muttrar jag här igen på söndag ;) men hittills har alla boenden jag hittat via AirBnB varit bättre än sina beskrivningar och riktigt roliga att bo i)
tro mig, jag har letat... Billigaste jag hittade var en stuga i skogen utan toalett för ca 4000 kr. Då kan jag lika gärna bo i transporten :p

tro mig, jag har letat... Billigaste jag hittade var en stuga i skogen utan toalett för ca 4000 kr. Då kan jag lika gärna bo i transporten :p
Jag antar att du kollat Dala-Järna Hotell, Snöå Bruk och Flottaren? Det brukar bli fullt fort, för finns ju inte så mänga boenden i lilla Vansbro😁

Efter den här varma perioden var det UNDERBART att rida i spöregn igår! Häst hade nog prick samma åtsikt för han var så pigg och glad och öronen spetsade trots vädret. Fick till några steg öppna här och var som kändes riktigt bra. Fortsatte dessutom traggla med sitsen. Red för en tränare jag inte rider för regelbundet och hon utbrast nästan direkt att det var stor skillnad på armbågar, händer och axlar. Skönt att nån märker 😁

Efter den här varma perioden var det UNDERBART att rida i spöregn igår! Häst hade nog prick samma åtsikt för han var så pigg och glad och öronen spetsade trots vädret. Fick till några steg öppna här och var som kändes riktigt bra. Fortsatte dessutom traggla med sitsen. Red för en tränare jag inte rider för regelbundet och hon utbrast nästan direkt att det var stor skillnad på armbågar, händer och axlar. Skönt att nån märker 😁
Varma perioden? Var bor du?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka