Dressyrsnackis 21

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Piaff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 755
  • Visningar Visningar 51 958

Bukefalos 30 år!

Jag har blivit bokad som domare i Boden 19-20/9
Normalt brukar jag vara slö och bara ta klubbarna i närheten här i Stockholm, åker sällan ens över till södra sidan 😝
Men blir kul att se lite andra ekipage.
Någon bukefalist som bor i Boden och kanske vill äta middag på lördagen?

Jag köpte en begagnad sadel en gång (terrängsadel), fick med både equipe-stigläder (knappt använda), ledade stigbyglar och kort magplatte-gjord. Sålde sedan sadeln för samma som jag köpte den för, skickade med gjorden men behöll stigläder och stigbyglar. Ren förtjänst :D

Red ett pass i ridhuset idag, snart flyttar hindren in för höstens träningar så passade på att träna program idag.
Både jag och Ärtan trivs så bra med sadeln 😍
Sen behöver jag lära mig att hålla i tyglarna hemma och sätta mer tryck men överlag kändes det väldigt trevligt!
Svettig men glad tjej ❤️
20260820_104721.webp

Ser ut att ligga exakt som den ska dessutom👌! Många luras av det låga bakvalvet och tror att sadeln är för smal där framvalvet ser "högt" ut.
Blir inte sittpunkten väldigt långt bak? Med reservation att man inte ser ordentligt eftersom bilden inte är rakt från sidan.😊

Blir inte sittpunkten väldigt långt bak? Med reservation att man inte ser ordentligt eftersom bilden inte är rakt från sidan.😊
Den är byggd på mer likt flatback-bom, precis som min gamla Amerigo CC. De är öppnare bak än många andra dressyrsadlar. Men sittpunkten är inte extremt långt bak. Tycker många funkar fint i de sadlarna och på rätt många hästar, och alltså hamnar i god balans.

Den är byggd på flatback-bom, precis som min gamla Amerigo CC. De är öppnare bak än många andra dressyrsadlar. Men sittpunkten är inte extremt långt bak. Tycker många funkar fint i de sadlarna och på rätt många hästar, och alltså hamnar i god balans.
i en cc är sittpunkten dessutom längre bak än i Alton. Alton är kortare

Den är byggd på mer likt flatback-bom, precis som min gamla Amerigo CC. De är öppnare bak än många andra dressyrsadlar. Men sittpunkten är inte extremt långt bak. Tycker många funkar fint i de sadlarna och på rätt många hästar, och alltså hamnar i god balans.

Jag gillar att den ger mig mer känsla av hoppsadel än dressyrsadel.
Tycker inte jag hamnar långt bak alls. Passar mig väldigt bra 😊

Jag har haft både CC, Alto och DJ inne samtidigt i samma storlekar-Alton var längst av dom. Visserligen bara en cm, men CC och DJ var lika långa och kortare än Alton.
Är det så? Ja det kanske är en synvilla att alto upplevs kortare för att sittpunkten är längre fram och den släpper tidigare bak än CC. Jag har bara en DJ hopp men upplever att den är längre men jag har inte mätt.

Ridit lite olika hästar på sistone och jag blir förälskad i varenda en 🙈😅 Rider ett pass och senare hemma går jag och tänker att den kanske man ska satsa på, så trevlig hon/han var och så gullig också.

Men igår red jag äntligen "min vanliga" igen, missat han sen igångsättningen efter betet. Och alltså....fan vad fin han är 🤩 ska nog inte byta häst ändå😁

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka