Dressyrsnackis 21

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Piaff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 755
  • Visningar Visningar 51 958

Bukefalos 30 år!

Katt och jag har svettats i septembersolen. Är återigen så glad att hon fick vara kvar hos mig för hon är allt jag saknar hos gubbarna. Absolut otrolig gåvilja och kraft! Jobbade mycket övergångar idag, börjar sätta galoppfattningarna från skritt och galopp-skritt. Det svåraste och det som kommer vara ett föralltidjobb med henne är att lugna takten och rytmen. Det blir väldigt snabba ben🔥.

Har anmält till en LA1 i slutet av september och hon gör allt med stort plus för skänkelvikningarna! Numera är det godkänt att tävla dressyr på stolpnosgrimma också, så yey!
20260902_154858.webp

Ärtan skoddes igår och började med att ge mig ont i magen 😅
Hon har två helt olika framhovar. Den vänstra, vita är liten och det är ett konstant jobb att få den större. När hon kom hade hon olika storlekar på skor, nu har hon samma och efter förra sommarens bakslag med först ett trauma på utsidan och sen en tappsko som gjorde att hoven fick verkas hårt börjar den se bra ut igen.
Den högra svarta är motsatsen, en typisk fullblodshov med flatare sula och som gärna flyter ut. Det är som hon fått en hov från varje ras 😆

När hovis bräckte loss högerskon som satt väldigt hårt blev Ärtan tydligt obekväm och när skon väl var av ville hon först inte sätta ner hoven.
Var inga problem att slå på ny sko och så fort den var på var hon bekväm igen och resten var odramatiskt.
Sprang upp henne på grusvägen efter och ingen hälta.
Hovslagaren gissade på att det växlande vädret och sliten trakt hade ökat rycket på strålen och skapat en obalans i hoven.
Obs! Min sammanfattning med mina ord och inte en exakt återgivning av vad hon sa, innan någon sågar hovis.
Hon verkade strålen mer än vanligt för att minska trycket.

Idag var det dressyrträning. Sprang med henne på vägen igen, jättefin. Kall i ben och hovar så jag åkte.
Hon kändes som en miljon! Superfin och vi gjorde ett av våra bästa pass 😍
Öppnan sitter bra, både takt, böjning och bjudning och nu börjar vi hitta rätt även i slutan.
Jag som tidigare bara ridit som en typisk hoppryttare med framdelen eller baken in tycker det är så kul att känna att jag faktiskt börjar kunna göra saker på riktigt.

Stor lättnad att hon var lätt och rörlig med samma energi och arbetsvilja som vanligt. Ska vara lite extra uppmärksam på hur hon beter sig ute på hårdare underlag.
Brukar hon kollas av massör/fysioterapeut? Olika stora hovar har oftast med biomekanik och kroppsfunktion att göra. Men skönt att det har gått så fint åt rätt håll.

Kan tillägga för dem som har känsliga hästar, har hovslagaren en avlastande matta för motsatt hov att stå på så brukar man kunna göra skoningen väldigt mycket bekvämare för hästen.

Brukar hon kollas av massör/fysioterapeut? Olika stora hovar har oftast med biomekanik och kroppsfunktion att göra. Men skönt att det har gått så fint åt rätt håll.

Kan tillägga för dem som har känsliga hästar, har hovslagaren en avlastande matta för motsatt hov att stå på så brukar man kunna göra skoningen väldigt mycket bekvämare för hästen.

Nej, faktiskt inte.
Har tagit ut till tidigare hästar men aldrig hittat någon jag känt något större förtroende för.
Masserar och stretchar lite själv bara.

Men jag tror absolut att det kan ha ett samband, hon har också helt olika kvalité på den vita jämfört med svarta vilket jag också tror bidrar.

Hon gick mycket på dubbla spår när hon kom hit och det har försvunnit i takt med att hon har blivit rakare och starkare. Nu händer det bara när hon blir spänd.
Så det i kombination med bra hovslagare har säkert bidragit till att det blivit väldigt stor skillnad till det bättre 😊
Men säkert något hon gått med i många, många år, hon är ju ingen ungdom min lilla tantalant ❤️

Nej, faktiskt inte.
Har tagit ut till tidigare hästar men aldrig hittat någon jag känt något större förtroende för.
Masserar och stretchar lite själv bara.

Men jag tror absolut att det kan ha ett samband, hon har också helt olika kvalité på den vita jämfört med svarta vilket jag också tror bidrar.

Hon gick mycket på dubbla spår när hon kom hit och det har försvunnit i takt med att hon har blivit rakare och starkare. Nu händer det bara när hon blir spänd.
Så det i kombination med bra hovslagare har säkert bidragit till att det blivit väldigt stor skillnad till det bättre 😊
Men säkert något hon gått med i många, många år, hon är ju ingen ungdom min lilla tantalant ❤️
Det är rätt vanligt att det är biomekaniskt. Men i din hästs fall kan det säkert vara en kombo, som du säger.

Det går ju att jobba med i träningen om man inte har någon bra behandlare/man vill kunna träna dem sundare.
Alla hästar har ett stödben de helst vill lägga mer vikt på. Jag brukar lära dem att inte göra det i träningen. Det kan ändra hovarna en hel del. Och det verkar ju som att ni är på god väg med att få henne sundare kroppen. Att flytta bogarna för att se om hon har svårare för det åt något håll(ev ihop med att flytta bakdel också) och sedan jobba med det brukar vara en bra basic övning för sånt.

Jag förlorade min vackra Platina för två veckor sedan då hon fått benet avsparkat i hagen. En enorm sorg som jag kommer få leva med.
I tisdags hämtade jag denna vackra häst hos Hedwigs uppfödare. Ett 4-årigt sto e. Sibelius.
Hon är snäll och bildskön. Jag är otroligt tacksam att jag fått förtroendet att förvaltad henne.❤️
Det går ju inte att ersätta men hon kan få en ny plats i mitt hjärta.

Bifogade filer

• A34876E6-AAD3-477C-8CC4-7A4759CB90BD.webp
    A34876E6-AAD3-477C-8CC4-7A4759CB90BD.webp
    90,8 KB · Visningar: 533
Jag förlorade min vackra Platina för två veckor sedan då hon fått benet avsparkat i hagen. En enorm sorg som jag kommer få leva med.
I tisdags hämtade jag denna vackra häst hos Hedwigs uppfödare. Ett 4-årigt sto e. Sibelius.
Hon är snäll och bildskön. Jag är otroligt tacksam att jag fått förtroendet att förvaltad henne.❤️
Fruktansvärt, kan inte ens föreställa mig…

Precis som du säger, den nya ersätter inte -den får en annan, alldeles egen plats ❤️

Så sorgligt verkligen men himla fint att få en ny pärla att älska❤️

Vad sorgligt, beklagar! Hon var en av mina favoriter här iom lik min egen filur.
Låter ändå fint med en kompis nu i det jobbiga!

Nej så sorgligt, beklagar verkligen!

Tror det blir en dressyrtävling för Katt imorgon! Måste ändå köra dit i ett annat ärende så kan likagärna ta med en häst tänkte jag😅. Nästan 20 starter i LB2, en av årets största klasser.

Dio däremot har ont i sina framfötter. Senaste skoperioden provade vi Duploskor eftersom han envisas att dra av sig skorna. Har fungerat riktigt bra. Skoddes i tisdags igen med samma skor och nu verkar det blivit för mycket tryck och han tycker aj. Så nu ska vi prova vanliga skor igen och ingen sula. Och typ be en liten bön att de sitter kvar🙄.

Vi tränade dressyr idag! Övergångar och åter övergångar! Första gången jag satt ner i traven (mellan skritt-trav-skritt-trav övergångar) och hon kändes helt tillfreds! Även galoppfattningar, hon var jätteduktig men matte måste trimmas lite mer igen. Men vi är på gång!
Anmälde till dressyrtävling i grannkommunen på söndag, LC:1 på lång bana. Hon kändes jättefin idag så hoppas jag kan få lite av samma känsla på söndag 😃

IMG_5184.webp

Jag har lite otur med mina sammarbeta hästar minst sagt. På väg till tävling skadade M sig och vi åkte till klinik istället. Han som varit så lugn att åka med har gått bryskt utför sen han tog sönder höseglet påväg till en träning 🙃 bara att börja om helt enkelt. Men jätte tråkigt. Inga tävlingar mer i år utan vi ska försöka fokusera på träning och åka transport utan krav istället 🙌

Den andra M som jag pausat lite med är igång igen och vi smyger in lite träningar och han tränar också på att åka transport som är jobbigt. Men sköter sig och utvecklas i sin takt👌inte nära tävling, men de gör inget!

Numer har jag smugit in en tredje som behöver hjälp pga skadad ryttare. Gillar hästen skarpt, men de saknas en del grundridning. Så det kör vi igång med nu 🤗

Samt har jag börjat smyga igång min egna 😍 hennes fölning var totalt okomplicerad och hon blir så otroligt uttråkad i bara gå i hagen. Så nu rider jag väldigt lugnt och korta pass pga fölis. Som förövrigt inte alls tycker de är häftigt längre och står hellre med min sambo och kollar på 😂😂😂 E är iaf dunder nöjd och bjuder gärna på seriebyten fast jag inte bett om det, så hon är sig själv ♥️♥️♥️ om jag inte ska betäcka henne nästa år, kanske jag skjuter upp de 1år till och tävlar henne istället. Finns ingen som henne och iom att hon gick nästan els dräktigheten känns de inte som hon tappat speciellt mkt, hon är mjuk och fin, väldigt villig. Som vanligt 🫣😅 men jag har svårt för å bestämma mig

Fick ett släng av total hybris och anmälde Zacke till en *** StG i början av oktober🙈😅😂. Han ska ju få vara pensionär nu men han måste gå och jag behöver nån form av mål att jobba mot. Det blir verkligen helt kravlöst och för kul skull. Köpte ju en frack för några år sen och en gång kan jag väl få använda den😁.

Tror det blir en dressyrtävling för Katt imorgon! Måste ändå köra dit i ett annat ärende så kan likagärna ta med en häst tänkte jag😅. Nästan 20 starter i LB2, en av årets största klasser.

Dio däremot har ont i sina framfötter. Senaste skoperioden provade vi Duploskor eftersom han envisas att dra av sig skorna. Har fungerat riktigt bra. Skoddes i tisdags igen med samma skor och nu verkar det blivit för mycket tryck och han tycker aj. Så nu ska vi prova vanliga skor igen och ingen sula. Och typ be en liten bön att de sitter kvar🙄.
Jag ska dit, försöker hitta alla ursäkter för att kunna backa ur.... 🙈 Jag vet att hästen kommer vara tokspänd och vi är inte alls redo för LB men vi måste träna på att komma i väg, och jag åker ju uppenbarligen inte om jag inte har något inbokat. Så bara att åka och träna på att bara vara på tävling.

Jag har påbörjat Rider in Balance-utbildningen och känner att det är mycket vettigt. Samtidigt som jag känner att det är så mkt tekniskt i ridningen jag inte kan. Hoppas att den här utbildningen kan ge mig det, men vi får se. Jag har ingen aning om många rörelser som är i högre klasser. Ibland funderar jag på om det är så för andra också, om de också jobbar med "Fake it until you make it..."?

Mirre är mer vild än tam, jag tror faktiskt det är överskottsenergi. Tyvärr så blir det till att sitta på när vi jobbar ett tag framöver för vi har lagt om ridhusbotten så vi får inte longera eller tömköra till den sätter sig ordentligt. Ute håller han sig i skinnet till jag tänker att jag vill trava, eller att vi typ möter ngt djur, då är det mkt som händer överallt. Det är överrrörligheten persionifierad. Jag längtar till jag får rida honom trött igen. Det är vi nog 5-6 månader ifrån.

Idag försökte jag rida inne samtidigt som några andra och det var inte utan att jag saknade min säkerhetsväst. Han är häftig att rida och jag vet ju att han inte vill kasta av mig men det är ibland risk för Whiplash för han drar lite åt alla håll när andra hästar kommer bakom eller bara galopperar på underlag där det låter mkt.

Jag ska dit, försöker hitta alla ursäkter för att kunna backa ur.... 🙈 Jag vet att hästen kommer vara tokspänd och vi är inte alls redo för LB men vi måste träna på att komma i väg, och jag åker ju uppenbarligen inte om jag inte har något inbokat. Så bara att åka och träna på att bara vara på tävling.
Ja, Katt behöver också gå för miljöträningens skull. Hon hoppade runt en del hemma när det gick hästar i backen. I veckan har hon fått träna på det och skött sig super, men vi behöver lite mer tävlingar i kroppen. Är så himla roligt nu när hon är så ridbar❤️

Katt var jätteduktig! Chill och kunde haft mer energi i programmet men det handlar mest om att jag ska hitta rätt rutin för henne inför tävling. Vi ökar % stadigt i klassen och idag blev det 65.6% och första utanför placering. Otroligt nöjd med henne❤️!
file_00000000f0648246914d0ef377356c59.webp

Jag hann precis anmäla mig till dressyrtävling 20 september. Sen drog jag sönder hamstringen på höger ben. Nu hoppar jag runt på kryckor och ägnar mig åt sjukgymnastik - och fick förstås avanmäla. Jag hoppas hinna göra några starter i höst ändå, borde kunna vara uppe på hästryggen i slutet av september igen tänker jag. Men de här veckornas vila var verkligen inte enligt plan, väldigt irriterande.

Tävling idag 😍 Nova var så duktig! Avspänd och fin på framridningen men bromsade lite i vänstergaloppen. Så inne på banan blev det mycket tveksam vänstergalopp 🤣 så 2st 4or och en 3a var snälla poäng för mina få galoppsprång. Bromsade i höger galopp först också men så släppte det och hon rullade på som vanligt. Resten av programmet var bättre med mycket 6,5 och 7or och hon gjorde allt bra❤️ drygt 61%, men så var det idag. 😃

Invigde min Pikeurkavaj och tog av västen. Den är så fin! 🤩 sydda knoppar och nybadad, finast på plats🥰 en fotograf jag köpt fina bilder av förut fotade! Hoppas någon bild blir bra!

IMG_5196.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar