Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Nej då, jag tror det finns många som är duktiga på det. Men det är körning, utan vagn.

Och ja, jag tycker nog att många rider med konfliktrelaterade hjälper. Eller rent ologiska sådana.

Men jag tycker också många rider trevligt. Och ridningen hänger så mycket på systemet och utövaren.

Tömmen ÄR låst när den går genom ringen på gjorden. Du kan inte få samma effekt som om du går vid hand.
Det är inte bara jag som är av den åsikten.

Jag vill inte då jag rider heller ta handen bakåt. Absolut klantar jag mig och gör det ändå. Men bakåt låser dem, om det än är så lite.

Har man som du fullblod är man förmodligen lite känslig och lätt och ev kanske man inte ens KAN ha gramaninspänning på hästen för att den då backar av.
Men oavsett anser jag att man inte kan bli lika nyanserad i töm som vid hand eller uppsuttet.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

En tygel i varje hand. Man får ta tygeln över manken/bakre delen av halsen.
Jag är vänd framåt.

En del vänder sig i slutan tex. Jag gör det inte.

Jag har alltså ett annat signalsystem. Jag leder inte i tygeln(annat än under inridning eller i panikläge tex resning/man måste vända fooort av ngt skäl typ krockrisk).
Innertygel för mig betyder böj dig i ett läge, ställ dig i ett annat, flytta vikten i manken utåt etc. Jag vänder inåt genom att forma hästen a la sväng och yttertygeln säger åt ytter fram att kliva inåt.
För mig är det ett av skälen till att jag inte tycker tömkörning är grejen för att skola.
Man kan inte inverka så i töm.

Det blir det som jag ser som inridningshjälper fast med mer timeing.

Jag vill ha kontakt i tygeln. Men inget häng, stäckt tygel räcker.
Just för att jag anser att är det mer tryck så är det en spänning som blockerar rörelsen genom kroppen.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Varför jag vill att de inte följer tygeln a la ledande.. svänga in är för att jag vill att de vänder med yttre kroppshalvan. Jag vill inte att de faller på inner bog och vänder med inre kroppshalvan.
Så man då måste hålla emot med innerskänkeln eller andra hjälper för att balansera upp returen man får på vändande innertygeln sas.

När de vänder genom att följa innertygeln upplever jag att de lättar med ytter bak. Just för att man kan flytta baken ut genom ledande innertygel. Då lättar bakbenet och blir påskjutande ist.

Böjer man dem för inner och ber dem flytta balansen i manken utåt får man dem upp till yttertygeln utan att man behövt greja på med mothållande/reglerande hjälper.

Tills jag rider hästen rak, ska den fråga en sak "får jag göra volten större?". Dvs gå ut till yttertygeln.

Det underlättar piruettarbetet. Man får inte galoppiruetter som välter.
Och man behöver inte byta signaler då man kommit dit. ;)

Kollar man på Gal tex så balanserar han upp hästen så. Det är inte ovanligt utomlands.

Rider man i galopp och har en häst som skjuter ut bogen går det rätt enkelt att plutta den på plats om yttertygeln betyder "hit men inte längre" och agerar ram sidledes. Då behöver man inte rida hästen böjd åt höger i vänster galopp tex för att få in bogen. Och skänkeln är fri att ligga kvar i rätt placering för galoppen man rider i.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Nej då, jag tror det finns många som är duktiga på det. Men det är körning, utan vagn.

Och ja, jag tycker nog att många rider med konfliktrelaterade hjälper. Eller rent ologiska sådana.

Men jag tycker också många rider trevligt. Och ridningen hänger så mycket på systemet och utövaren.

Tömmen ÄR låst när den går genom ringen på gjorden. Du kan inte få samma effekt som om du går vid hand.
Det är inte bara jag som är av den åsikten.

Jag vill inte då jag rider heller ta handen bakåt. Absolut klantar jag mig och gör det ändå. Men bakåt låser dem, om det än är så lite.

Har man som du fullblod är man förmodligen lite känslig och lätt och ev kanske man inte ens KAN ha gramaninspänning på hästen för att den då backar av.
Men oavsett anser jag att man inte kan bli lika nyanserad i töm som vid hand eller uppsuttet.


Fast hur jag rider eller faktumet att jag har fullblod har ju inte med saken att göra i sig . Fast jag förstår att du utifrån den reflektionen debatterar utifrån ngn sorts teoretisk optimum i fråga om hur hjälper sker , vare sig uppsuttet eller från backen .

Någonstans som både lekman, tränare och proffs , så måste man nog komma bort ifrån optimum principiella resonemang teoretiskt sett , om
Man ska kunna agera bra rent praktiskt . Då får man se till sakerna i sig och bland annat då ang utbildning i dressyr för hästen för hand att den fördelaktigt mkt väl under bra förutsättningar kan utbildas på töm under rätt händer och förande , likväl som uppsuttet .

För mig blir det konstigt att uttala sig i ngn slags utopi ang att ridning i sig skulle vara bättre än för hand på töm vissa delar av utbildningen för vissa hästar i vissa moment och rätt skötta av föraren . Köra vagn ? Näe knappast ... Men du lär argumentera till död dagar att det inte är så det inser jag ju .
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Ja, jag menade inte hur du rider utan jag bara sa det så att jag fattar att alla inte hänger hästen i truten om de tömkör.

Ja, vi tycker olika.

Jag är dock helt öppen för att ändra mig om jag ser någon göra det.

Man får göra det som funkar. Jag tror inte man kan anse mig som låst direkt iom att jag plockat så mycket olika och inte gör "som man bör för att man alltid gjort så".
Jag testar och ser vad som funkar.
Och hästar svarar rätt lika ändå. Det är inte så ofta man blir överrumplad. Men givetvis måste allt individanpassas.
Och just därför vill jag välja ett träningssätt då jag kan inverka så fritt som möjligt.

Om du tycker tömkörning är grejen så är det väl fint och bra. Du är nöjd med din grej.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Har inga problem att förstå vad du menar vara den negativa aspekten med tömkörning.
Men har väl aldrig sett något bättre alternativ.

Sen är det ju självklart att det beror på utövarens skicklighet. Vare sig det gäller ridning, tömkörning eller arbete vid hand.
Det jag inte gillar med tömkörning är just att tömmen sitter i ett statiskt läge vilket känns bra på unghästar som behöver den stadgan. Men risken är att man låser hästen.
Sen beror ju tömmens inverkan på var hästen har huvudet. Är hals huvud högt inverkar ju tömmen i ett lägre läge än om den håller huvudet lågt. Men det blir svårt att reglera det snabbt.

Sen tror jag det arbete du beskriver kräver mer för att få ut något vettigt. Jag kommer ingen vart alls med sånt:banghead:
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

fast det finns sjuttiooelva olika möjligheter att sätta tömmarna, bland annat helt fri innertöm. Om vi pratar gramansättning på bägge tömarna så visst, det säger sig ju självt att det blir låst och statiskt då, även om man får en tjusig krök på nacken :D
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Jovisst.
Men man måste stanna och ändra om man vill ha det på ett annat sätt.

Finns en hel del tekannor som tuffar runt på töm med gramankoppling:p
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

+ kl också
Jag hade förmånen att få tömkörningslektioner av Göran Lindstrand på Flyinge. Det första han gjorde när jag kom med hästen var att ställa sig framför hästen, ta tag i sidostyckena på tränset och så titta lite på båda sidor i typ 30 sek. Sen konstaterade han att hästen var svag i vänstersidan när denna var ytter och att jag skulle börja köra i höger varv med ledande innertöm och gramankoppling lågt på ytter. Vilket fungerade klockrent där och då! Göran var en fantastisk hästmänniska och jag känner mig lyckligt lottad som har fått ha honom som lärare :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Japp. Såg riktigt odramatiskt och trevligt ut :)

Har du ridabstinens kan du alltid rida ngn av mina tills hon kmr hem. Fastnat i det där dilemmat med fler hästar än vad jag hinner rida...
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Haha, det är du inte ensam om. Jag försöker hinna hålla igång 3 på heltid och just nu tillfälligt den 4e lite sporadiskt. Plus heltidsjobb, plus mörker och elände. Lyckad kombo..? Nope.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Varför svarar du inte på Gabbys frågor? Jag skulle också vilja att du går in i detalj hur du håller tyglarna, hur du får hästen att jobba framåt, sätta under sig osv osv. Allra bästa hade ju varit att du visat en film istället för dina långa inlägg. Finns inget bättre sätt att övertyga eller motbevisa.;)

Har svårt att se hur tygel skulle kunna vara så enormt mycket bättre än tömkörning, jobbar du mest i skritt då?

Är det nåt sånt här du syftar på?

http://www.youtube.com/watch?v=mvjw6zcMVGk
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Haha, det är du inte ensam om. Jag försöker hinna hålla igång 3 på heltid och just nu tillfälligt den 4e lite sporadiskt. Plus heltidsjobb, plus mörker och elände. Lyckad kombo..? Nope.

Jag förstår inte hur du lyckas :bow:.
Jag jobbar inte heltid fn, o lyckas ändå inte rida fyra storhästar tillräckligt mycket. Nu har ponnyn åkt på boot camp ett tag, så där slipper jag iaf ha dåligt samvete.
Har hjälp ett par dagar i veckan på en av hästarna, samt lite hjälp på helgerna att rida de andra.
Vädret är väl största motivationsboven. Det regnar - en ursäkt att inte rida. O sen är det ju så trevligt att fika när man är i stallet :angel:...
Ska väl ta tag i att fixa iordning i ridhuset, så det går att rida där och så att jag inte kan skylla på regnet längre :p
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Ösregn här också, jag som sett fram emot att rida idag eftersom Wille var ruskigt fin igår - men då var jag omotiverad :D Men, ridhuset ska förhoppningsvis vara användbart nästa vecka :)
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Jag har svarat på gabbis frågor. Så där förstår jag inte vad du pratar om. Står i ngt inlägg ovan adresserat till henne.
Det står också att man kan göra alla övningar. Och jag har pratat om galopp så.
Då kan man nog anta att jag också travar.

Någon film har jag inte.
Den du lägger ut är på longreining. Det är en annan sak.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Ok läste dina svar men jag är väl lite trög för jag tycker inte du utvecklar så man kan förstå hur du menar. Därför hade det ju varit bra med en film som visar. Har läst många ggr att du gör detta arbete o förespråkar metoden men aldrig sett det o tydligen är jag inte ensam om att undra.
När man skriver på tfn kan det ibland bli lite otydligt o jag menade inte att vara otrevlig utan jag har länge tänkt ställa de frågor som gabbi gjorde.
 
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Tog fel knapp, skulle vart till Tuaphua:


Skulle också gärna vilja ha lite mer utförlig beskrivning/ film är uppriktigt intresserad :)

Förstår vad du menar med nackdelarna med tömkörning, men jag tänker att det borde finnas lika många nackdelar med "din" metod? Tänker då främst på att det borde bli väldigt mkt "back" iom att det är svårt att variera tempo. Kan se att det kan vara effektivt vid tex tramp eller annat samlande arbete, men svårare med en yngre oskolad häst? Framförallt om man ängnar sig åt tävlingsdressyr och inte typ AR... Tänker också att du borde bli ganska låst på yttersidan i.o.m att tygeln fixeras/ trängs mot halsen. Man borde förlora lika mkt där som man vinner på möjligheten att vara mer flexibel på inner?

Har själv ringa erfarenhet av metoden, har testat att trampa vid hand, men tycker att det är ganska knolmigt och svårt att få det riktiga framåt tänket i.o.m att man är placerad vid framdelen, det gör det ju mindre naturligt för hästen att tänka framåt. Föredrar helt klart att göra det på töm. Men tycker diskussionen är intressant, då det finns många vägar till Rom.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Hur har ni andra det med motivationen nu?.

Har ingen alls. Hästen blev behandlad idag och om han är ok så blir det sätta igång om 2 veckor och då kommer han vara mer i luften än på marken gissar jag på.
Och stallet finns kanske inte kvar så länge till och då vet jag inte vart jag gör av hästen men det ska beslutas i januari så vi får se..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 445
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 409
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 796
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 960
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp