Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

varför kan man inte låna till en häst lika gärna som till en bil (nu pratar jag om man har ett fast jobb och en god ekonomi)
ska man spara till en lite dyrare häst (över 150 000) får man gneta bra länge,har man då ekonomi för både lån och ha hästen är det väll jättebra att låna istället för att vänta en hel evighet på att ha sparat ihop flera hundra tusen.
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Jo håller med dig faktiskt.

Har nu läst på på bankens hemsida och man får ta ett sk startlån
och då betalar jag ca 2000:-
i månaden i 2 år så har jag lånat den delen jag behöver
(har lite själv men inte så det räcker...).
Verkar intressant om jag inte kan låna av min faster då, räntefritt :)

Sökt en del fler jobb idag med, bla på Coop en bit utanför stan där de sökte 3 nya... *Hoppas*
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Alltså det är väl Ok att låna pengar om man har just en ordentlig inkomst.

Vi har lånat till gården,men har inte lånat till hästar,bilar eller släp.Jag är väl konservativ av mig (och uppfödd med mamma som är privatrådgivare) så därför har jag blivit itutad att inte låna till sånt dom kan sjunka i värde.

Ser på grannen som köpte ny bil för 7 år sen.......en ny saabis.....nu skulle de vilja byta........(de har nog fått ett måndagsexemplar,bara i år har de kostat på den 48.000 i reparationer).......men har inte råd då lånen är mycket större än vad bilen är värd.

Men det är klart är det drömhästen TS hittat och förstår vad lånet innebär och kan klara sin ekonomi så är det bara att låna.
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Säljjobb finns massor av... telefon eller event etc.. Om du klarar detta så kan du tjäna bra med pengar och det är inte alls svårt att få jobb inom detta men första året brukar man få slita ordenligt.. Dock tjänar man som en vanlig lön i början.. Var bara noga med att du får timlön och inte bara bonus..
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

I och med åldern på hästen så tror jag mer att han kan höja sig i pris än sänka sig iaf de första åren (om han får vara frisk såklart!)
Han kan inte så jättemycket än och är inte så mkt tävlad men det kommer :D
Man nu kommer jag iofs inte vilja sälja honom, men ändå :p

Han har stått ett tag nu eftersom han vart sjuk och idag har jag fått börja skritta igång honom.
Jag förväntade mig att han skulle vara helt hyper & göra nått glädjeskutt men nejdå han var snäll
som ett lamm och gick med spetsade öron och frustade hela tiden!
(utom när vi gick äver en läskig bäck :p)
Visst han skrittade supernsabbt och var pigg som bara den men dundersnäll, han är för underbar! :love:
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Tyvärr har sökt de jobb som finns innom försäljning, event osv men inte fått ngt svar ännu.
Sen finns det inte allt för många här uppe i snön tydligen :confused:

Men har ju inte fått ngt svar alls så de kanske bara tar lite tid o sen rimger upp? *Hoppas*
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Inga mer med bra tips på hur man klarar "det omöjliga"?
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Med risk för att verka negativ så har även jag svårt att greppa hela konceptet "ta ett lån när jag inte har ett jobb".
Jag kan förstå din längtan efter denne, i dina ögon, speciella hästen. Men rent ekonomiskt tänkande tror jag du begår ett misstag; då du inte har en aning om hur framtiden kommer se ut finansiellt.

Mitt enda tips för att stödja dig är att släppa taget om all din sociala trygghet; sök jobb över hela landet. För att få ett jobb någorlunda snabbt får du inte vara rädd för att flytta dit jobben finns. Sedan är detta inte alltid möjligt för alla, av div. privata skäl, men det ökar dina chanser drastiskt.

Lycka till!
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Jag kommer ju inte ta ngt lån innan jag har ett jobb,
detta är ju ohållbart!
Dessutom godkänts det inte av banken...

Men jag söker alla jobb som finns och kan tänka mig att ha 2 extra/deltidsjobb för att få det hela att gå runt...

Jag kan inte flytta dels pga det stallet hästen står på förmodligen har den billigaste hyran
i hela norrland + att jag har pojkvän & lägenhet här,
men jag söker i grannkommuner och är villig att pendla.

Tips på lite "udda" jobb som man kanske inte tänkt på?
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Ja då blir det ju knepigare.
Jag förutsätter att du sökt de uppenbara, såsom alla hästrelaterade företagen. Nästa steg är ju som folk här sagt, lantbrukarna.
Lagerpersonal, butikssäljare, fältsäljare, telecomsäljare, vård-omsorg (dock förutsätter det som oftast utbildning, av förklarliga skäl), hund-/katt-/smådjurspensionat, pizzabud, tidningsbud, prata med Posten... Öh, ja du inget nytt precis, men jag har tillfällig fantasitorka.

Det är definitivt inte lätt att få arbete, och "vill man så går det" är inte sanning i dagens Sverige på jobbfronten, tyvärr. Jag söker ca. 100 jobb i månaden, och har gjort så - i 3 år. In och ut ur arbetsmarknadspolitiska åtgärder (ja sedär, en till som inte syns i statistiken...) tills det bara var att inse att jag kan ingenting som är attraktivt. Det spelar ingen roll att jag som utbildad djurvårdare hade betyg där endast 2 var VG och resten MVG. Surt, sa räven.
Då får man ta sig i kragen, se sanningen i vitögat och hitta på något nytt. Har bara några veckor kvar nu på mina studier sedan är jag CNC-operatör. -Där- finns det jobb.
Jag kan lova att jag aldrig kunde ha drömt om att stå vid en maskin i industrin skulle kunna vara min framtid när jag pluggade på gymnasiet till djurvårdare. Men livet blir inte alltid som man tänkt sig.

Jag önskar dig all lycka till med jobb och häst!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Tack, det värmer :)

På ngt sätt skall det gå, har pratat med ägaren om lite olika lösningar så får vi se...

Sen är det väl bara att fortsätta söka söka söka...
Ngt jobb skall jag ha!

Var på arbetsintervju på en telefonväxel/kundtjänst firma i fredags, man kan ju alltid hoppas att man gjorde ett bra intryck :)
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

prova att söka jobb hoss olika grupp boenden,där brukar det vara lätt att få jobb.och det är inte så läskigt som det verkar;)
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Jag håller tummarna för dig och önskar dig ännu en gång lycka till! :bump:
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Tack :D

Tycker så synd om killen nu, han har vart sjuk ett par veckor så då har jag ridit en annan häst, en äldre PIGG dam som bör hållas igång och han har vart jätteledsen för att jag aldrig tar honom o rider på :confused:

Så idag så skulle jag rida på min kompis valack och då blev min plutt RIKTIGT svartsjuk och tyckte att nu fick det vara nog!
Han försökte smita med in, sen stod han och hängde vid dörren (vi har en dörr från hagen in i stallet) och tom ryckte i dörren :rofl:
Gick ut och kikade efter en stund för att se om han var kvar och jajjemen,
han stod där och hängde!
Jag pratade lite med han och han gnäggade när han hörde mig :love: (Jag pratade via ett hål i dörren typ...)

Sen när vi kommit tillbaka efter ridturen gick jag ut och kramade lite på han och då blev han glad igen och jag blev förlåten :love:
"Hästkompisar är ju inge ballt, jag vill va & gosa med människorna!"
Ingen har påstått att denna pålle är normal... :angel:
Sötast på jorden :love:

Skall bli sååå kul att få sätta igång han nästa vecka när han är färdigmedicinerad :D
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Låter som äkta kärlek det! :love:
Hur går det på jobbsökarfronten då?
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Hoppas det löser sig! Telefonjobb brukar vara lätta att få!
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

för det engagemanget det låter som du har skulle jag lätt anställa dig :eek: :)
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Rannoch: Eller hur, behöver man tillägga att han är sötast på jorden? :angel:

sörflickan lisa: Jo man kan ju hoppas, var på intervju i förra veckan på ett sånt företag, skall få svar i januari.... :smirk:

Krulidut: Man blir engagerad när man kämpar för ngt man verkligen vill ;)

Har faktiskt vart på jobb idag :D:D
Ett städjobb på Willys och kanske fler ställen sen, de har 2 sjuksriva så jag får vika för dom :) Kanske blir förlängt sen, får se...
Visst man tjänar inte så mkt men det är iaf ngt :)
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Har du sökt på Max, Frasses och liknande? Det är lätt att få extrajobb där, speciellt om det är dagjobb du fått som städare så att du kan jobba kvällar och nätter på annat ställe. Det är inte så poppis bland ordinarie personal att alltid ta de passen så dem kan man få som extraanställd istället. Det går dessutom fort att lära sig jobbet, det enklaste med kassan och hur man monterar hamburgarna lär man sig på ett par dar.

Lönen är inte den bästa inom hotell&restaurang men om du får kvällar/nätter så blir det ju lite ob iaf. Och så får du lite kassavana vilket kan vara bra för at sedan kunna söka till ICA, COOP osv.
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Det var ju ett bra tips, frasses är så litet här så jag tror inte de behöver mer personal men max är rätt stort, kan alltid höra.
Det jag har nu är tidiga mornar, kvällar & helger
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 012
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 335
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 861
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp