Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Draumsyn

Trådstartare
Nu har jag hittat honom, drömhästen!
Jag har länge sökt efter en trevlig islandshäst, gärna 5gångare,
gärna med en del power men h*n skall ändå vara snäll och go.
Sammarbetsvillig och lättlärd, helst inte för gammal och ja go på alla sätt...
Gärna en häst jag kan börja tävla med lite smått...

Har nu hittat en valack på 8 år.
5gångare med bra gångarter.
Han är världens snällaste, jättemysig & lättlärd.
Men en hel del power finns i han, det kan jag lova :love:
Jag har ridit/tränat honom i sen September
(ägaren har 2 andra hästar så tiden räcker inte till.)
Jag rider han ca 5 dagar i veckan så vi känner varandra rätt bra nu
och passar väldigt bra ihop tycker jag.
Jag har även gått på kurs med honom och det var bara :love:,
även där var det många som sa att vi passade ihop vilket självklart känns jättekul :)

Allt är frid och fröjd alltså... Men så till problemet.

Han är till salu och jag vet att ägaren gärna säljer honom till mig,
men just nu så pluggar jag tom 21 december och har alltså ingen större inkomst.
Jag skall först och främst betala honom (och som de flesta
islänningar så kostar han ju en hel del...)
Och sedan har jag räknat ut att han kommer att kosta ca
2500-3000:- månaden (inkl. stallhyra, foder, hovis, ev vet 500:-, försäkring & övrigt)
Det GÅR att leva sj med hyra, mat, bil osv + hästen med hans kostnader + avbet.
om jag får ett jobb med normal lön.
Som tur är har jag billig hyra & ev. stallhyra.

Jag måste alltså ha ett jobb för att få det att gå ihop + ett lån för att betala hästen.

Jag söker jobb som en galning, säger bland annat att jag GÄRNA jobbar både jul och nyår :p,
men än så har jag inte fått så mkt respons.
"Tyvärr" har jag bara haft jobb som stallchef/ridlärare, medhjälpare på turridning
och jobbat på avelsstall med träning av unghäst bland annat, dvs enbart hästjobb.
Detta är tydligen inga meriter som duger om man skall få jobb
på ICA eller COOP :mad:

Dessutom har jag hört mig för bland släktingar om att ev kunna ta ett privat lån men
tyvärr kan hon jag frågat inte just nu, kanske senare pga skilsmässa som inte är färdig.
Med andra ord kommer jag förmodligen ta ett lån på bank vilket kostar en del med ränta och allt.
Nån som vet vilken bank som är bäst?
Nordeas ungdomslån verkar bra tycker jag, skall ev dit och fråga en bankman om detaljer så att jag vet.
Tyvärr är mina föräldrar varesig rika eller hästintresserade så de kan/vill inte hjälpa mig. :(

Ägaren vill få sålt hästen vilket man kan förstå,
men samtidigt så måste jag först och främst få ett jobb+pengar så att jag kan förverkliga min dröm.
Blir lite smått stressad då jag är livrädd att förlora drömhästen nu när jag hittat honom. Vad göra?

Var/hur skall man söka?
Jag loggar in på platsbanken varje dag & söker + lämnar cv-n på alla tänkbara ställen.

Någon som vart i samma sits som har tips och råd eller som bara allmänt har bra råd om hur man skall göra?

Mycket tacksam för svar!
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Jag håller tummarna att det löser sig för dig och att du kan köpa din drömhäst.
Man möter oftast bara sin drömhäst en gång i livet och du har haft turen att möta din,
så det enda "råd" jag kan ge dig är väl att fortsätta försöka och hitta jobb som du gör nu.
Ett tips kan ju vara att söka jobb på äldreboenden osv, de brukar ju alltid söka personal, speciellt under jul och nyår...prova kan du ju alltid.
Lycka till och jag håller tummarna för dig!!
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Jo jag med, som sagt jag söker allt som en galning!

Jag trodde jag hadde hittat drömhästen i våras,
ett sött mysigt sto, men där var det vissa saker som kändes njaa, bland annat hade hon spatt vilket fick mig att avstå.
Nu känns det verkligen :love::love::love:
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

hade du provat på äldrevården?
både hemtjänst och på "hemmen"?
Här nere praktiskt taget skriker de efter vikarier, både natt som dag.
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Får väl göra det även om jag egentligen inte vågar,
har en hel del kompisar som jobbat med det som vart med både
om det ena & andra och ja,
jag har blivit lite avskräckt.
Men jobba måste man så får väl pallra mig dit trots att jag inte vill :crazy:
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Jag hittade drömhästen medan jag pluggade.
Fick banklån där jag fick hjälp av en släkting som borgensman.

Skaffade daghund som drog in ca 1000:-/mån och då gick det bra

Lycka till!
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Daghund?
En hund som du passade varje dag eller?

Jag behöver nog iaf en 10.000 i månaden för att få det att funka,
har skrivit en lååååång lista på ställen där jag skall fråga om jobb idag.

*Hoppas hoppas*
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

jag har jobbat inom vården när det krisat för mig, och jag kan inte säga att jag vart med om nått direkt "obehagligt".
Jag menar det är ett ganska så krävande jobb och det ingår ju lite "äckliga" arbetsuppgifter i jobbet, men det går och man får ju betalt.
Bäst betalt får man om man jobbar helger och nätter :angel:

Hur har det gått för dig idag?
*håller tummarna att det gått bra*
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Mja de mesta säger ju nej och det hugger ju lite i självförtroendet varje gång :(
Har iaf fått lämna CV på ett par ställen och på en djuraffär jag frågade sa de faktiskt inte
att de hade fullt utan ville se mitt cv & höra av sig, man kan ju hoppas... :)

Skall till arbetsförmedlingen imorgon på en rekryteringsträff, får se om det ger något.
Även skickat ett mejl till ett eventföretag ett par mil härifrån,
nämnde hur glad & positiv jag var och andra bra saker :p
*Hoppas hoppas*
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Jag vill bara tipsa om att städbolag brukar ha svårt att få tag på bra folk......
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Finns det några av de stora Hambugerkedjorna där du bor? Inte Sveriges roligaste jobb (men har man bra arbetskamrater lyfter det det hela ordentligt). Är ju ingen superlön, men ett jobb där det inte krävs speciell utbildning/förkunskaper. Och även om du inte kan få in 10 (ingen aning var lönerna ligger på nu, så det kanske går utmärkt, jag vet inte) så 'en bit mot 10' måste ju vara bra iaf?

Som som sagt, vården, städning och liknande jobb. Du ska inte lyssna så mkt på vad du hör om jobb i vården, det är en sak att höra skräckhistorierna framlagda för att väcka reaktion, och en annan att uppleva det själv, det är inte hemskt eller otäckt, även om det kan vara mindre trevligt ibland vissa moment, men du får tänka extra mycket på fina hästen då =)
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Skall träffa min handläggare idag på arbetsförmedlingen, skall höra om städbolag, dagis, hamburgerkedjorna och äldrevården.
Skall även följa upp på de ställen jag frågat på som verkat positiva.
Man kan inte anklaga mig för att inte söka aktivt iaf :p

Bara man vill ngt tillräckligt mkt så går det :p
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Vad kan du tänka dig att jobba med? Jag har varit i din sits (arbetslös, drömhästen har jag redan) och arbetsförmedlingen höjer jag inte direkt skyarna! Dom tar bara upp din dyrbara tid!

Det är svårt att vara ung och klara sin egen ekonomi helt och hållet plus en häst. Men jag har två, för jag har kommit på vart man ska jobba om man är hästägare :)

Jag jobbar på bondgård, just nu med köttdjur, får och hästar. Jag får ut ca 12000 i månaden efter skatt + att jag har båda hästarna där GRATIS. Köper även fint hö där väldigt billigt! Det är det ultimata jobbet om du vill ha häst trots att du egentligen inte har råd ;)

Om du vill ha ett sånt jobb så åk runt till gårdar i närheten (antar att du bor i en stad, men det finns väl bondgårdar på ett par mils radie kanske?) och prata med bönderna. En bonde brukar känna alla andra bönder de närmaste tre-fyra milen, och dom hjälper nästan alltid varandra, så om nån behöver arbetskraft så vet dom snart att du vill jobba!

Lycka till!
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Hmm smart, tack för tipset!
Jag har ju även gått natrubruk & tagit traktorkortet så helt värdelös, borde man ju inte vara på en gård.
Jag har även jobbat på gård innan, hästgårdar.

Skall höra mig för hos bönderna :)
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Vad pluggar du?

Jag rekommenderar att du går klart skolan först.Skaffa sen ett bra betalt jobb och SPARA ihop pengar till en häst,samt en buffert på minst 30.000kr.

Jag kan inte förstå att man kan låna till häst när man inte har inkomst.

Z/som köpt samtliga hästar kontant
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Bemanningsföretag :idea: Alltså inte bara söka jobben på platsbanken utan ringa/skriva in dig på deras hemsidor.
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Jag läser bara upp matten på komvux, plus ett par extra kurser för att få studiebidrag. Jag läser 50%.

Tyvärr lär jag inte ha möjlighet att spara ihop så mkt pengar,
och då lär absolut inte min drömhäst vara kvar...
Jag försöker få ta ett privat lån hos en släkting,
annars blir det nog tyvärr ett ungdomslån på bank.

Jag känner som så att för att komma vidare i utvecklingen så känns det nödvändigt att få ha en egen häst,
ta ansvar själv, bestämma träning/beslut själv.

Jag har redan jobbat ett antal år med häst och även tränat ett antal hästar men så fort man kommer
ngn vart så måste man sluta med den hästen eller så vill ägaren ngt som man själv inte vill.
Så nu är det dags att jag får skaffa mig en egen!

Dessutom planerar jag att utbilda mig till b-instruktör & ev c-tränare för Islandshäst så småningom.
Och även där känner jag att jag bör ha haft egen häst ett par år så jag vet vad jag ger mig in på.


Jag är redan medlem i en del bemanningsföretag, iaf de jag känner till.
Har du tips på några förutom studentpoolen, proffspoolen & manpower som håller till i Skelleftetrakten?
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Vad pluggar du?

Jag rekommenderar att du går klart skolan först.Skaffa sen ett bra betalt jobb och SPARA ihop pengar till en häst,samt en buffert på minst 30.000kr.

Jag kan inte förstå att man kan låna till häst när man inte har inkomst.

Z/som köpt samtliga hästar kontant

Visst är idealet alltid kontant. Utan tvekan.

Men, jag ser inga problem att låna till hästköp. Jag lägger mig heller inte i vad för omständigheter det är runt omkring personen då ekonomiskt, sålänge personen är säker på att kunna betala sina lån och andra räkningar, ha råd att hålla häst samt ge den den vård som krävs. Vilket jag räknar med att TS har, det verkar vara ett övertänkt beslut.

Sen, jag har ett par ggr för egen del tyckt att 'jag borde inte göra så, utan istället spara ihop t ex'. En gång i ett sådant läge, när jag satt och målade upp kolsvarta 'tänk om' bilder. I stil med 'ja men TÄNK om alla hästarna blir jättesjuka samtidigt och jag krockar bilen och blir arbetslös och och..'. Varvid min mamma, som inte är den som brukar vara direkt lättvindlig kring ekonomiska besök stilla tyckte 'ja, tänk om.. Och tänk om du inte gör någonting, utan bara jobbar, äter, sover och sparar pengar. Och sen dör du..'

(Lite som en kompis morfar eller om det var farfar. Som hela livet 'snålade' för att 'kunna leva livet som pensionär': Det var hela tiden att 'när jag är pensionär, då ska jag bla bla bla' (för alla pengarna). Han dog några dagar innan pension.. Frågan är om det inte hade varit bättre att unna sig lite mer 'under tiden' (utan att hejdlöst bränna pengar givetvis), än att satsa allt på ett kort.
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Håller faktiskt helt med!
Denna chansen kanske jag inte får igen...

Har också haft en hel del "tänk om.." tankar men sen så har jag tänk att vad skall jag göra utan häst?
Skall jag fortsätta rida andras hästar halvhjärtat (när det ändå inte leder någon vart), hitta på andra saker?
Hästar är mitt enda intresse och jag prioriterar med glädje bort restaurangbesök, bio, överdrivet med kläder,
utekvällar osv bara jag får ha min lilla häst...

Just nu känns det som det enda alternativet, jag SKALL fixa ngt sätt att klara detta, det MÅSTE gå!

Nu skall jag kila iväg på ett rekryteringsmöte med lite olika företag som AMV fixat, får se om det leder till ngt?

Tack för tipsen, fortsätt gärna komma med bra råd eller bara allmänt pepp!
Det behövs verkligen :)
 
Sv: Drömhästen, hur skall jag fixa det? *långt*

Ok.

Men vad har du tänkt göra med den matte du läst upp på komvux?Är tanken att börja studera på universitet?Jag kan lova att det blir knapert att betala av på ett lån i så fall.

Jag kan förstå att man vill låna pengar till sin drömhäst,även om jag aldrig gjort det.

Har du verklihen tänkt igenom det så ska det väl inte vara några problem.Hör efter med banken vad mycket du kan låna.De gör förnuftiga kalkyler över hur mycket du behöver tjäna
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 333
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 856
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp