Drömmen om att få jobba hemma

Bukefalos 30 år!

Alla ni som kan jobba mycket på distans, dvs 3-5 dagar i veckan. Vad jobbar ni med?

Har börjat fundera över vad jag vill bli när jag blir stor, och insett att mer tid hemma är värt mycket. Så hemmatiden/möjlighet till mycket distansarbete spelar roll i vad jag vill jobba med.

Intressant! Jag tror att det är just jobbläget som jag söker, tar jag paus så tappar jag fokus. Är jag hemma tenderar lunchpausen att bli lång. Är jag på jobbet så är lunchen max 20 min, sen kör jag igen. Så jag jobbar ju mer när jag är på jobbet. Är jag hemma blir det lägre tempo, och då hinner jag mindre av det som måste göras.
Jag är tvärtom, om jag inte har något jag ska göra (träna eller ärende) så blir mina luncher mycket kortare hemma än på kontoret. Samma med raster. Känner mig som att jag ”slöar” om jag sätter mig på balkongen mycket mer än om jag sitter i ett fikarum med kollegor. Men jag håller med dig i sak, jag trivs väldigt bra med att gå till ett jobb och sen gå hem därifrån. Som det är nu blir det väldigt lätt att datorn står kvar öppen och så plingar det efter jag egentligen loggat ut, så jobbar jag lite till. Mitt barn sa till mig en gång när hen var tre ”sluta jooobba, du ska vara med barnet!”.
Mina kollegor som inte har distansavtal ska vara på plats (eller på resa) 3 dagar/vecka. Problemet som de upplever är att det många dagar blir väldigt fullt och det blir rörigt med platser och möten. På ett av våra kontor har folk fasta platser även om det inte är egna rum och det verkar fungera bättre (även om det i praktiken blir så att de flesta tar samma plats varje dag även på det andra kontoret). Jag som är där sällan behöver flytta runt en del, vilket stör mig lite i arbetsdagen.

Alla ni som kan jobba mycket på distans, dvs 3-5 dagar i veckan. Vad jobbar ni med?

Har börjat fundera över vad jag vill bli när jag blir stor, och insett att mer tid hemma är värt mycket. Så hemmatiden/möjlighet till mycket distansarbete spelar roll i vad jag vill jobba med.
Jag är universitetslektor. Förutom undervisningen går det att jobba hemma så mycket man vill. En normal dag på jobbet är max 10% på plats, resten jobbar hemma. Det är extremt fritt, man bestämmer själv var och när man jobbar. Så länge man får jobbet gjort spelar det ingen roll hur man kom dit.

Jobbar tre dagar i veckan hemifrån normalt sett (just nu sjukskriven). Handläggare myndighet. Dock inte alla myndigheter som har så generös policy, två dagar hemifrån är nog mer vanligt.

Jag älskar att jobba hemifrån. Där får jag vara ifred och blir inte hela tiden störd. När pandemin kom var min fysiska arbetsplats i en annan lokal, vi har alltså flyttat. I de gamla lokalerna hade jag eget rum, nu har man inget bestämt rum och kan dessutom behöva sitta i landskap vilket jag avskyr. Det ingår en hel del telefonsamtal i mitt jobb, jag skulle inte vilja sitta hela tiden och ta det i landskap där folk sitter och tjattrar.

Men jag är en ensamvarg som alltid velat vara själv. Jag saknar inte det sociala alls, snarare tvärtom. Dessutom har det sociala jobbet blivit bättre sen vi började jobba hemifrån, för nu kanske man är mer intresserad av att träffas och ta en kaffe eller så när man väl är där.

Som flera andra skrivit har jag också långt att åka. Att slippa en och en halv timme i bil varje dag tur och retur (45 minuter in, 45 minuter hem eftersom det är rusning) är en fördel så stor som någon. Plus att det är enklare med livspusslet. Man kan slänga in en tvätt när som helst, ta en paus och vattna krukväxterna, gå ut och lunchfodra hästarna. Jag ser bara fördelar.

Vissa på mitt jobb jobbar lika mycket hemma som jag. Andra är där hela tiden. Det beror ju lite på hur man är som person också, är man mer social förstår jag att man vill vara där.

Intressant läsning. För min del innebär pendlingen vardagsmotion eftersom jag för det mesta cyklar. Så när jag jobbar hemifrån känns det som att jag slöar ihop, inte som jag sparar tid. Sen är jag extremt glad över att ha möjlighet att jobba hemifrån när det krisar (hantverkare på ingång, magsjuka tonåringar, egen småkrasslighet) men jag vill absolut inte tillbaka till pandemitidens heltidsjobb hemifrån

Nu är det ju inte ett självändamål att kunna jobba hemma om man ändå inte vill det, men med utflugna barn har vi båda kvarvarande halvgamlingar varsitt eget rum. Jag har vettig skärm, skrivbord och en tillräckligt bra stol hemma. Det är inte i första hand för att kunna jobba (åt arbetsgivaren) hemifrån, utan för andra små projekt. Men det funkar som arbetsplats.

Jag skulle inte tex köpa en större lägenhet för att kunna jobba hemifrån! Det vore en dålig affär, tycker jag.

Jag har också en bra arbetsplats hemma. Mycket bra kontorsstol som vi köpte begagnad, i mycket gott skick som ger god ergonomi. Rejält skrivbord, extern stor skärm och bra belysning. Det gör det såklart bättre när jag jobbar hemma. Att sitta med en laptop vid matbordet hade inte varit så bra för mig.

Intressant! Jag tror att det är just jobbläget som jag söker, tar jag paus så tappar jag fokus. Är jag hemma tenderar lunchpausen att bli lång. Är jag på jobbet så är lunchen max 20 min, sen kör jag igen. Så jag jobbar ju mer när jag är på jobbet. Är jag hemma blir det lägre tempo, och då hinner jag mindre av det som måste göras.

Jag har inga problem att sätta på och stänga av fokuset. Det är lättare för mig att göra mer jobb hemma då det kostar mig mindre att vara hemma. Framförallt så ger hemmajobb mig mer energi efter jobbet än en dag på kontoret.

Hunden slipper vara själv.
Man slipper det sociala kallpratet som tar enormt med energi, i varje fall för mig.
Man slipper pendling/tiden att ta sig till och från jobb.

Har inga barn och hade utan problem ordnat en liten kontorshörna i min lägenheten ifall jag fått turen att arbeta hemifrån.
Exakt detta.

Jag är så less på att vara hemifrån 10-11 timmar om dagen. Hade hellre suttit hemma med hundarna runt mig istället för kunder. 🙃

Oj, sånt hade jag haft svårt för! Det ska väl de strunta i var man väljer att äta sin lunch.

Det stör andra om man äter i landskapet. Jag hade verkligen inte uppskattat porslinsslammer och matos när jag sitter och försöker fokusera på något viktigt.

I våra kontorslandskap (och de flesta konferensrum) har vi dessutom heltäckningsmattor för att hålla nere ljudnivån lite. Matspill där är rätt besvärligt att få bort helt. Vi får äta "diskret mat", typ en macka, inne på kontoret men "tallriksmat" äter man i någon av matsalarna.

Det stör andra om man äter i landskapet. Jag hade verkligen inte uppskattat porslinsslammer och matos när jag sitter och försöker fokusera på något viktigt.

I våra kontorslandskap (och de flesta konferensrum) har vi dessutom heltäckningsmattor för att hålla nere ljudnivån lite. Matspill där är rätt besvärligt att få bort helt.

Kontorslandskap borde förbjudas i min mening.

Slippa kollegorna mest :p nä men det är inget fel på dem. Alla är jättebra. Men jag har inget behov av att sitta och prata om jobb på fikarast och lunchrast. Eller om båtar. Jag har ingen båt och är helt ointresserad av andras båtar.

Jag har lika bra ergonomisk arbetsplats hemma som på jobbet. Alla våra möten utom ett är på teams även om jag är på jobbet.
Men jag slipper pendla 40 min till jobbet. Istället för att kliva upp 5 kan jag kliva upp 2 min innan jag börjar.
Hundarna får sällskap.
Ska jag göra något efter jobbet med hundarna behöver jag inte åka 40 min hem, hämta dom, åka 40 min tillbaka.

Men hemma på heltid vill jag nog inte jobba. Jag är ändå för social för det, behöver få prata med folk ibland. På mitt nuvarande jobb är vi få, bara 8 st totalt och sällan är alla på plats. Man blir inte lika trött som det var i kacklet och gnället på min tidigare arbetsplats.

Jo, det hade ju varit idealet. Men samtidigt extremt dåligt utnyttjande av platser om man ska ha rum till alla när det ändå sällan är fler än hälften på plats.

Vi har aktivitetsbaserat nu pga hemarbete. Förr hade vi egna platser i landskapet men det stod ofta tomt eftersom vi också har mycket resor. Tror att vi är 30% fler på samma antal skrivbord numera, vilket gör det trångt under dagar när många är på plats. Svårt att optimera det där. :meh:

De som pga sin tjänst måste vara på plats har egen plats har jag för mig, det är rätt få. Men det är en hel del som nästan alltid är på plats för att de helt enkelt jobbar bättre så. För mig hade heltid på plats lett till sjukskrivning efter ganska kort tid, jag klarar inte av att vara hemifrån 11-12 h varje dag på det sättet även om jag lätt kan göra 15 h arbetsdagar när jag är i fält och må bra med det.

Jag tycker jag allt oftare stöter på idén att drömmen är att få jobba hemifrån, helst helt och hållet. Eller kanske möjligen komma till jobbet någon gång per vecka.

Ni som vill det, varför vill ni det?

För egen del får jag jobba hemma hur mycket jag vill nästan, men gör det i princip aldrig. Det är opraktiskt att jobba hemma, där finns ingen bra arbetsplats (köksbordet i all ära, men ergonomiskt är det inte), det kommer hem barn och deras kompisar, så det är svårt att fokusera. Möten måste man ha på teams, vilket jag tycker är mentalt uttröttande - möten på riktigt däremot kan ge energi. Dessutom är det tråkigt, man träffar inga kollegor, och får äta lunch och dricka kaffe i ensamhet.

Vad är det som lockar med att sitta hemma? Varför är det bättre än att vara på kontoret?
(håller med dig, hade jag kortare skulle jag jämt vara på kontoret. Jobbar hemma 2 dgr i veckan, sova extra timma ftw!)

Verkligen. Jag förstår inte varför man fortsätter bygga så när man VET att det inte är bra, att folk blir utbrända. Det gör ju ofta att folk jobbar så mycket hemifrån de bara kan. Även om jag personligen gärna jobbar hemifrån så gör en sån sak att jag jobbar så mycket jag bara får just hemifrån.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka