Drömmen om att få jobba hemma

Bukefalos 30 år!

Blir någon av er störda på er fritid av att ha jobbet hemma?

För mig är det en stor nackdel med hemma jobb, jag kan lätt tänka på jobb och lösa problem när jag INTE JOBBAR = min fritid störs…
I teorin låter det bra för mig med möjligheten att gå en promenad eller mocka på lunchen, men i verkligheten är risken större att jag hela tiden är tillgänglig på telefon/Teams/i tanken och jobbar även när jag har rast/paus/slutat arbetsdagen.

Nej inte alls. Jag har alltid haft lätt för att koppla bort jobbet oavsett om jag jobbat hemifrån eller på kontor. När arbetsdagen är slu stänger jag av dator och telefon och lägger i en väska. Har jag lunch när jag jobbar hemma lämnar jag skrivbordet och äter vid matbordet och tar sedan en promenad. Har aldrig med telefonen på lunchen utan den får ligga på skrivbordet. Ringer någon på lunchen svarar jag inte utan ringer upp när jag börjat igen efter lunch.

Jag har alltid varit bra på att koppla bort jobb eller plugg helt på fritiden. Jag har också full disciplin när jag arbetar eller pluggar och ägnar mig enbart åt det.

För mig är det en stor nackdel med hemma jobb, jag kan lätt tänka på jobb och lösa problem när jag INTE JOBBAR = min fritid störs…
I teorin låter det bra för mig med möjligheten att gå en promenad eller mocka på lunchen, men i verkligheten är risken större att jag hela tiden är tillgänglig på telefon/Teams/i tanken och jobbar även när jag har rast/paus/slutat arbetsdagen.
För mig, som har jobbet hemma och alltid jobbat hemifrån, är det ett litet "problem". Jag KAN jobba dygnets alla timmar, hela helgerna, aldrig ta semester. Och ibland blir det så, och jag har studsat in i den där väggen några gånger, rejält. Inte minst då mitt jobb samtidigt är min passion och jag verkligen älskar det. Jag kan inte lämna ett kontor och därmed jobbet bakom mig, någonsin. Jobbet ligger alltid där, synligt, och det är lätt att få dåligt samvete om jag går iväg och slappar när jag egentligen "borde jobba", även om det är kväll eller helg.

Men för mig är det värt det, jag KAN ta ledigt precis när jag vill, bara jag håller mina deadlines. Vill jag resa iväg så behöver jag inte invänta semesterdagarna. Plus att jag absolut inte skulle klara av att arbeta med andra intill.

Men just detta är viktigt att hantera som egenföretagare/en som jobbar hemifrån. Jag har börjat lära mig det först nu, väl sent.....

Ja hela tiden. Det var värre på mitt förra jobb där jag var själv med den kunskap jag hade plus att jag brann för det jobbet. Nu är det mer ett jobbjobb och jag försöker stänga av när jag loggar ut. Men det har kanske inte så mycket med kontor eller inte att göra, på mitt gamla jobb var jag på kontoret 90% av tiden och nu är det tvärtom. Men att kunna ta med jobbet hem är egentligen inte bra för mig känner jag. Mår egentligen bättre av att jobba på ett sätt där jobbet är klart för dagen när det är klart för dagen, men det kommer med en mindre flexibel tillvaro som jag inte är beredd att vara utan just nu.

Att både skriva att du jobbar "på riktigt" och undra över tjusningen med att sitta av tiden på kontor känns ganska respektlöst mot folk som gör en annan typ av arbetsuppgifter än du gör.
Jag kan också uttrycka mig så, att de som ”jobbar på riktigt” eller ”ni som jobbar på riktigt”. I min bransch är det många som väljer att sluta ”jobba på riktigt” och ”leka kontor” istället. Det måste man väl kunna skoja om?

Jag kan också uttrycka mig så, att de som ”jobbar på riktigt” eller ”ni som jobbar på riktigt”. I min bransch är det många som väljer att sluta ”jobba på riktigt” och ”leka kontor” istället. Det måste man väl kunna skoja om?
Om man har mött riktigt akademikerförakt (eller inställningen att det räcker med att någon viftar på ett lillfinger för att komplex administration ska fungera med noll insats av resurser eller kompetens) så är det där i stil med att säga att man borde tolerera höhö-skämt för de är ju bara på skoj.

Visst kan man i viss mån ha förenklade uttryckssätt inom en krets där man har koll på att alla förstår vad som menas och vilka bakomliggande värderingar som finns/inte finns. Men att skriva till en odefinierad mängd folk att deras arbetsuppgifter är lek/inte på riktigt/tid som sitts av etc. Det är en nivå bortanför att bara vara lite osnyggt.

Om man har mött riktigt akademikerförakt (eller inställningen att det räcker med att någon viftar på ett lillfinger för att komplex administration ska fungera med noll insats av resurser eller kompetens) så är det där i stil med att säga att man borde tolerera höhö-skämt för de är ju bara på skoj.

Visst kan man i viss mån ha förenklade uttryckssätt inom en krets där man har koll på att alla förstår vad som menas och vilka bakomliggande värderingar som finns/inte finns. Men att skriva till en odefinierad mängd folk att deras arbetsuppgifter är lek/inte på riktigt/tid som sitts av etc. Det är en nivå bortanför att bara vara lite osnyggt.
Jag är inte riktigt men nästan så mycket akademiker man kan komma. Jag kan (som jobbar med komplex administration) att det finns ett uns av sanning i det @Spelberoende skämtade om. Och jag vet också hur det är att som högt utbildad akademiker jobba ”på riktigt” och ha såna som jag som styr skutan alldeles för långsamt. Jag brukar absolut svara att jag sitter i möten, läser och vänder papper och leker kontor men att jag i botten är något annat till grundproffession om någon frågar.

Jag är inte riktigt men nästan så mycket akademiker man kan komma. Jag kan (som jobbar med komplex administration) att det finns ett uns av sanning i det @Spelberoende skämtade om. Och jag vet också hur det är att som högt utbildad akademiker jobba ”på riktigt” och ha såna som jag som styr skutan alldeles för långsamt. Jag brukar absolut svara att jag sitter i möten, läser och vänder papper och leker kontor men att jag i botten är något annat till grundproffession om någon frågar.
Klart det måste finnas ett förakt, hur skulle det se ut om vi på golvet skulle gilla alla akademiker och ni akademiker skulle gilla alla oss i "fotfolket" på golvet? Nänä, så kan vi ju inte ha det, dessutom har jag sett på film att kontoristerna bara sitter och hamrar på sina skrivmaskiner och visserligen var filmen i svart-vitt men är det inte så?:angel: 🙈 :D

Klart det måste finnas ett förakt, hur skulle det se ut om vi på golvet skulle gilla alla akademiker och ni akademiker skulle gilla alla oss i "fotfolket" på golvet? Nänä, så kan vi ju inte ha det, dessutom har jag sett på film att kontoristerna bara sitter och hamrar på sina skrivmaskiner och visserligen var filmen i svart-vitt men är det inte så?:angel: 🙈 :D
Fasen också, jag som gillar båda delar. Blir det skamvrån för mig nu? :bag:

På mitt senaste jobb arbetade jag i ett aktivitetsbaserat kontorslandskap (vi fick inte ha eget skrivbord, tangentbord och mus), vi arbetade med sekretess och hade krav på att prestera en viss mängd ärenden per dag. Jag avskydde att sitta på det sättet, hade svårt att koncentrera mig och prestera. På jobbet innan satt vi i kontorslandskap men vi fick ha eget skrivbord och jag satt bredvid samma personer (vande mig vid deras röster), det innebar dessutom mindre läsande och mer möten med människor, det fungerade bättre. Då trivdes jag på kontoret, på det senaste jobbet ville jag bara jobba hemma då jag fick mer gjort och inte blev störd.

Beror väl lite på hur man skojar. Hur du och dina bekanta skojar, vet jag ju inte. Men jag tyckte inte att @Spelberoende skämtade överhuvudtaget, eller ett helt misslyckat skämt.

Jag är i princip alltid tillgänglig på mail och telefon, och det går sällan en timme någonsin som jag inte tänker på jobbet. Å andra sidan så kan jag sitta och dagdrömma en stund om annat när jag är på jobbet också. Så, tja, jobb och fritid flyter ändå ihop. Jag trivs med det.

Alla ni som kan jobba mycket på distans, dvs 3-5 dagar i veckan. Vad jobbar ni med?

Har börjat fundera över vad jag vill bli när jag blir stor, och insett att mer tid hemma är värt mycket. Så hemmatiden/möjlighet till mycket distansarbete spelar roll i vad jag vill jobba med.
Inte jag men folk jag vet jobbar hemifrån jobbar med ekonomin men även frisör.

• Gilla
Reactions: Sel

För mig är det rätt naturligt på nåt vis att jobb och fritid flyter ihop en del. Jag är ju samma person hela tiden, jag vet inte riktigt varför det är viktigt att hålla isär arbete och fritid.

Jag kopplar aldrig bort mitt jobb

• Ledsen
Reactions: Sel
Jag tycker jag allt oftare stöter på idén att drömmen är att få jobba hemifrån, helst helt och hållet. Eller kanske möjligen komma till jobbet någon gång per vecka.

Ni som vill det, varför vill ni det?

För egen del får jag jobba hemma hur mycket jag vill nästan, men gör det i princip aldrig. Det är opraktiskt att jobba hemma, där finns ingen bra arbetsplats (köksbordet i all ära, men ergonomiskt är det inte), det kommer hem barn och deras kompisar, så det är svårt att fokusera. Möten måste man ha på teams, vilket jag tycker är mentalt uttröttande - möten på riktigt däremot kan ge energi. Dessutom är det tråkigt, man träffar inga kollegor, och får äta lunch och dricka kaffe i ensamhet.

Vad är det som lockar med att sitta hemma? Varför är det bättre än att vara på kontoret?
Dels har jag ett jobb där det inte är möjligt att helt jobba hemifrån, dels gillar jag att träffa kollegor och komma hemifrån.
Jobbar hemifrån var tredje helg och de kollegorna träffar jag bara fysiskt 1-2 gånger om året. Senast så sa en kollega då att anledningen att vi har så trevligt dessa träffar är kanske just att vi inte träffas ofta.

Utan jobbet hemifrån skulle jag inte orka jobba i den omfattning jag gör, men om jag bara jobbade hemifrån skulle jag sakna att träffa kollegor (och patienter) och faktiskt jobba med det jag gör.

För mig är det rätt naturligt på nåt vis att jobb och fritid flyter ihop en del. Jag är ju samma person hela tiden, jag vet inte riktigt varför det är viktigt att hålla isär arbete och fritid.
För mig är det jätteviktigt. Jag går till jobbet, jobbar, kommer hem och lever. Kan skita i vad som händer medan jag inte är där, det är så himla skönt. Not my problem liksom.
Till och med att jobba i stallet var för mycket "hemarbete" eftersom jag hade svårt att släppa och aldrig kunde säga nej till någonting extra.

För mig är det jätteviktigt. Jag går till jobbet, jobbar, kommer hem och lever. Kan skita i vad som händer medan jag inte är där, det är så himla skönt. Not my problem liksom.
Till och med att jobba i stallet var för mycket "hemarbete" eftersom jag hade svårt att släppa och aldrig kunde säga nej till någonting extra.
Jag tänkte just på det där. Det av jobbet som mest finns med mig stor del av tiden har med de roliga och kreativa grejerna att göra, de delar som mest är för att det måste göras eller att reda ut för att något har skitit sig undviker jag att tänka särskilt mycket på utöver när jag måste göra det för att komma vidare.

Och jag kan också mycket väl tänka ut vad jag ska laga till middag eller fixa något mindre privatärende på arbetstid också.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar