Du är inte svensk

Jag blir lite förvånad att det verkar var så ovanligt med brunt hår och bruna ögon? Jag har det, och mina syskon också. Min pappa och faster var nästan svarthåriga som unga. Det finns inga invandrade förfäder de senaste 100-200 åren åtminstone. Jag minns att jag frågade min pappa om det som barn och var lite besviken att vi inte hade någon mer spännande bakgrund :p Förmodligen hade jag då fått en fråga om var vi härstammade ifrån pga utseendet. Det har väl hänt någon gång att någon frågat senare också men inte så att jag reagerat. Mest reaktioner har jag fått utomlands eftersom många icke-svenskar tror att alla svenskar är blonda.

Min man har för övrigt också brunt hår och bruna ögon, och han är halvbritt. Den brittiska sidan av släkten har mörkbrunt hår. Det känns inte så typiskt brittiskt men så vitt jag vet är de "urbritter" långt tillbaka.
 
Jag är inte "svensk". Jag är inte från svearna, jag är inte från götarna.

Jag är däremot extremt norrbottning, Kalix-Luleå-Piteå-Jokkmokk. Släkterna kända så långt kyrkböckerna går, och etablerade i byar och områden bosatta sen isen smälte.

Mina ögon är grönbruna, mitt hår ljusbrunt, ögonbryn och fransar kolsvarta, huden "solbrun" även på vintern. Pappa (kustby) skulle kunna smälta in väl bland nomadbefolkningarna i Irans bergstrakter. Morfar (samesläkt) ser ut som många av Jokkmokksborna.
 
Jag vet att frågan är provocerande och inte så utförligt beskriven.

Jag själv har bruna ögon med brunt hår och får ofta frågan vart jag kommer ifrån. Senast bara för någon dag sedan. Jag har svenska rötter så långt jag vet förutom min mormor som var finska. Så jag anser mig som svensk.
Men blir ofta ifrågasatt om jag verkligen är svensk för Alla svenskar är blonda med blå ögon iaf blå ögon.🙄
jag har hört det flertalet ggr senast för någon dag sedan, personen ifråga hade aldrig träffat en svensk med bruna ögon. Och då började jag fundera på om det bara är jag som har träffat svenskar som har bruna ögon?!

Vill poängtera att jag inte bryr mig om ögonfärg eller om man är svensk eller utländsk.:heart
Min kompis bror har brunt hår med bruna ögon. Alla jag träffat i den släkten ser väldigt svenska ut. Har aldrig frågat om släkt träd dock. Kompisen är blond och blåögd.

Farmor hade svart hår å bruna ögon, dom ville inte släppa henne tillbaka in i sverige när klassen varit på klassresa till danmark under kriget.

Tråkigt att du får sådana frågor hela tiden. Jag är svensk med brunt hår å gröna ögon, men isåfall skulle jag inte vara svensk.
 
Jag vet att frågan är provocerande och inte så utförligt beskriven.

Jag själv har bruna ögon med brunt hår och får ofta frågan vart jag kommer ifrån. Senast bara för någon dag sedan. Jag har svenska rötter så långt jag vet förutom min mormor som var finska. Så jag anser mig som svensk.
Men blir ofta ifrågasatt om jag verkligen är svensk för Alla svenskar är blonda med blå ögon iaf blå ögon.🙄
jag har hört det flertalet ggr senast för någon dag sedan, personen ifråga hade aldrig träffat en svensk med bruna ögon. Och då började jag fundera på om det bara är jag som har träffat svenskar som har bruna ögon?!

Vill poängtera att jag inte bryr mig om ögonfärg eller om man är svensk eller utländsk.:heart

Det händer mig med, en hel del.

Men så är jag inte "genetisk svensk" heller. Jag är en blandning av norrbottens ursprungsbefolkningar, som i sin tur är en salig blandning invandrare under tusentals år, främst av olika nomadgrupper.

Pappa och hans bröder och farbröder skulle kunna vara Pashtuner. Morfar kan man hitta många gubbar som ser ut som han i norra Ryssland. Mamma och hennes systrar ser ut som att en same och en nordfinne fick barn ihop (och så var det, genetiskt - vi har mtDNA grupp h1f1).

Och jag ser ut som... Ptja, nån sorts annorlunda :). Lite för brun, lite för kindbenig, lite för lång, lite för grönögd, för att kunna identifieras tydligt som något välkänt.

Min kanadensiska sambos mamma tycker att jag ser ut som en ursprungsamerikan 😅.
 
Jag vet att frågan är provocerande och inte så utförligt beskriven.

Jag själv har bruna ögon med brunt hår och får ofta frågan vart jag kommer ifrån. Senast bara för någon dag sedan. Jag har svenska rötter så långt jag vet förutom min mormor som var finska. Så jag anser mig som svensk.
Men blir ofta ifrågasatt om jag verkligen är svensk för Alla svenskar är blonda med blå ögon iaf blå ögon.🙄
jag har hört det flertalet ggr senast för någon dag sedan, personen ifråga hade aldrig träffat en svensk med bruna ögon. Och då började jag fundera på om det bara är jag som har träffat svenskar som har bruna ögon?!

Vill poängtera att jag inte bryr mig om ögonfärg eller om man är svensk eller utländsk.:heart
Jag har en kollega som ser ”utländsk” ut. Det handlar inte bara om hårfärg och ögonfärg, utan hela utseendet. Skulle jag gissa, så skulle jag gissa på centraleuropeisk. Vi pratade om det nån gång, och hon sa att hon ofta fått frågan ”Men vart kommer du ifrån *egentligen*?”

Såvitt jag vet är hon jättesvensk, men jag kan förstå frågan. Jag hade nog utgått från att hon hade judiskt/centraleuropeiskt påbrå om jag hade gissat utifrån utseendet. Jag har en kompis (också svensk) som också har mörkt hår och mörka ögon, hon får aldrig den frågan, hon ser liksom svenskare ut.
 
Även jag har fått den otroligt märkliga frågan "men var kommer du från egentligen" när Sverige då var fel svar. Vill man verkligen veta så är väl frågan fel ställd från början? För det finns väl ingen bra definition på när man kan säga att man kommer från ett visst land?

Ja, en vän fick den ofta när han bodde här. Nu pratade han ju engelska så frågan var han kom ifrån var ju inte särskilt märklig. Men svaret ”London” var inte tillräcklig, trots en väldigt tydlig brittisk dialekt dessutom, så då kom ofta följdfrågan var hans föräldrar kom ifrån men de som var lite mer plumpa undrade var han egentligen kom ifrån (hans föräldrar föddes i Nigeria).
 
Ja, en vän fick den ofta när han bodde här. Nu pratade han ju engelska så frågan var han kom ifrån var ju inte särskilt märklig. Men svaret ”London” var inte tillräcklig, trots en väldigt tydlig brittisk dialekt dessutom, så då kom ofta följdfrågan var hans föräldrar kom ifrån men de som var lite mer plumpa undrade var han egentligen kom ifrån (hans föräldrar föddes i Nigeria).
Jag har så svårt att förstå det där. Skulle skämmas ihjäl om jag av någon outgrundlig anledning började ställa envisa frågor till folk om ursprung.
 
Jag har så svårt att förstå det där. Skulle skämmas ihjäl om jag av någon outgrundlig anledning började ställa envisa frågor till folk om ursprung.

Verkligen. Jag kan visserligen vara intresserad av var folk fötts och bott oavsett etnicitet, men börjar man klia dig i huvudet av svaren man får så får man nog checka sina egna fördomar i stället för att ställa envisa följdfrågor.
 
Jag har så svårt att förstå det där. Skulle skämmas ihjäl om jag av någon outgrundlig anledning började ställa envisa frågor till folk om ursprung.
Jag förstår inte heller - och vad gäller mörkhyade med brittiskt eller amerikanskt ursprung så kan ju det där "andra landet" ligga mååååånga generationer bakåt. Då blir det ju liksom lika fånigt som om jag skulle svara "Belgien" på frågan om var jag egentligen kommer från, bara för att någon eller några i min släkt var valloner för länge, länge sedan.... (men nu får jag ju aldrig den frågan eftersom jag är blond och blåögd, så "Sverige" ses som "rätt" svar).
 
En vän i offentligheten är rejält mörkhårig och har bruna ögon. Med långa anor i den dalabygd hen kommer från.

Hen har dessutom ett rejält gårdsnamn från Dalarna som efternamn. . Ni vet, som Perols, Hanspers Matsjons Hansers etc.

Men med hens hårfärg och ögon brukar media och andra uttala efternamnet på ...spanska. :rofl: :rofl: :rofl:
 
Bor du i Sverige? Upplever att det finns en viss uppfattning om svenskar utomlands 😅
Har bara hört en sån fråga en gång i Sverige. Då var det en tant som frågade en svart tjej "och var kommer du ifrån"? Tjejen bara "Göööötebooooorg" (på bred göteborgska :rofl: )

När jag bodde i Bollnäs så var det några gånger jag misstogs för thailändska (det är en del där som har gift sig med svenska män). Idioterna kan inte ens se skillnad på en koreanska av mongoliskt ursprung och en thailändska men det är ett kapitel för sig. Så när jag började prata, vad jag anser är rikssvenska och andra påstår (förtal!) är stockholmska blev det lite förvånade miner. Dessutom blev jag en mycket stockholmsk stockholmare när jag märkte det :rofl:
 
Det händer mig med, en hel del.

Men så är jag inte "genetisk svensk" heller. Jag är en blandning av norrbottens ursprungsbefolkningar, som i sin tur är en salig blandning invandrare under tusentals år, främst av olika nomadgrupper.

Pappa och hans bröder och farbröder skulle kunna vara Pashtuner. Morfar kan man hitta många gubbar som ser ut som han i norra Ryssland. Mamma och hennes systrar ser ut som att en same och en nordfinne fick barn ihop (och så var det, genetiskt - vi har mtDNA grupp h1f1).

Och jag ser ut som... Ptja, nån sorts annorlunda :). Lite för brun, lite för kindbenig, lite för lång, lite för grönögd, för att kunna identifieras tydligt som något välkänt.

Min kanadensiska sambos mamma tycker att jag ser ut som en ursprungsamerikan 😅.
Klart du är genetisk svensk, lika mycket genetisk svensk som någon annan av oss.
 
Klart du är genetisk svensk, lika mycket genetisk svensk som någon annan av oss.

Det beror helt på vad man definierar svensk som.

Nationen Sverige, statsmakten och gränserna, är bara några hundra år gammal.

Folk i norra Skandinavien har betydligt högre andel EHG ursprung än WHG. Det finns en del intressanta publicerade artiklar om genetiska skillnader mellan norra och södra Sverige.

Här i Norrbotten har det genetiska flödet senaste 10000 åren oftare kommit från öst än syd.
 
Det beror helt på vad man definierar svensk som.

Nationen Sverige, statsmakten och gränserna, är bara några hundra år gammal.

Folk i norra Skandinavien har betydligt högre andel EHG ursprung än WHG. Det finns en del intressanta publicerade artiklar om genetiska skillnader mellan norra och södra Sverige.

Här i Norrbotten har det genetiska flödet senaste 10000 åren oftare kommit från öst än syd.
Med andra ord så är du mer ursvensk än många andra på buke. :up:
Urbefolkning kan aldrig vara annat än ursvenska, med dagens landsgränser.
 
Senast ändrad:
Det beror helt på vad man definierar svensk som.

Nationen Sverige, statsmakten och gränserna, är bara några hundra år gammal.

Folk i norra Skandinavien har betydligt högre andel EHG ursprung än WHG. Det finns en del intressanta publicerade artiklar om genetiska skillnader mellan norra och södra Sverige.

Här i Norrbotten har det genetiska flödet senaste 10000 åren oftare kommit från öst än syd.
Vad är EHG respektive WHG?
 
När jag bodde i Bollnäs så var det några gånger jag misstogs för thailändska (det är en del där som har gift sig med svenska män). Idioterna kan inte ens se skillnad på en koreanska av mongoliskt ursprung och en thailändska men det är ett kapitel för sig. Så när jag började prata, vad jag anser är rikssvenska och andra påstår (förtal!) är stockholmska blev det lite förvånade miner. Dessutom blev jag en mycket stockholmsk stockholmare när jag märkte det :rofl:

En vän till mig, adopterad från Sydkorea och uppvuxen i Småland, hade en profil på en dejtingsida för ett gäng år sedan. Hon fick inte allt för sällan meddelandet "Pratar du svenska?" 🙃
 
En vän till mig, adopterad från Sydkorea och uppvuxen i Småland, hade en profil på en dejtingsida för ett gäng år sedan. Hon fick inte allt för sällan meddelandet "Pratar du svenska?" 🙃

Yep! Jag också. En gång på ett tåg så var det en kvinna som satt bakom mig och pratade en hel del skit om invandrare. Sedan kom konduktören och jag pratade lite med honom. Inte ett pip hördes från kvinnan eller hennes mobil efter det.

Jag har även varit med om att de talar engelska till mig på banker och liknande. Jag svarar alltid på svenska. Förutom när jag lackade ur en gång och frågade om personen pratade svenska. En gång för en hel del år sedan när jag var inskriven på AF så meddelade jag att jag skulle plugga SFI kompetens och fick svaret, men du pratar så bra svenska. Jo men jag kommer plugga SFI kompetens för lärare, även om jag inte är behörig lärare. Tomten hade uppenbarligen inte orkat läsa något i min akt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Spinoff på tråden om att trolla bort komplex. Vad är ni särskilt nöjda med er själva? Utseendemässigt och i övrigt? Jag har långt...
2
Svar
25
· Visningar
1 324
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Hellhound
·
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp