Bukefalos 28 år!

DU kan säkert ge mig tips??

stinisen

Trådstartare
Hej! Hoppas du kan hjälpa mig med mina funderingar :) Det blir lite långt men vore tacksam om du orkar dig igenom!

Jag är en 20 årig tjej med STORT hästintresse!
Har dock inte hållit på med hästar på ca 5 år sedan jag slutade rida på ridskola var jag red 6 år. Slutade för att det typ bara var samma nötande tiden och ville ha mer än en timmes outveckande ritt i veckan med oengagerad ridlärare... då fick det lika gärna vara!

Nu vill jag iallafall ta upp ridning och hästkontakten igen, vill i framtiden ha egen häst men behöver mer kunskap och trånar efter att lära mig om allt! Hur kan jag få denna kunskap?? Att sitta hemma och läsa hästböcker kommer jag inte nog långt på även om det kan ge en del, men vill ju lära mig saker i praktiken!

Kan jag söka jobb som stall/hästskötare i sverige/utomlands? Eller måste man vara ett proffs för det? Det skulle jag iallafall tycka vore skitroligt.

Var ska man annars lära sig ifrån? Jag vill som sagt ha en häst senare, men varifrån ska jag få nog kött på benen för att kunna skaffa en?

På ridskolor handlar det ju bara om att få sadla och sitta upp en timme på hästen, dela den stunden med 10 andra och inte komma någonstans, åtminstone så handlar det ju främst om ridning och inte om ALLT annat som man behöver kunna kring hästar.
Och vet då ingen annanstans man kan vända sig. Har dessutom inga hästintresserade/kunniga vänner att dela detta med eller så.. Känner mig så utanför hästvärlden :(

Hjälp/tips?? Tack på förhand =)
 
Sv: DU kan säkert ge mig tips??

Du verkar inte ha träffat på en bra ridskola. Gör en search i ditt närområde vad som finns, eller tala om här på buke vart du bor så kanske du kan få tips via PM :)

Mitt råd är ändå att börja rida på ridskola, en bra sådan där man satsar på välutbildade hästar och personal. Där kan du lära dig grunderna och knyta kontakter för att sedan kanske hitta en häst att vara medryttare på eller liknande. Det ger mer inblick i själva vardagen som hästägare. Att gå direkt från att vara ridskoleryttare till att äga häst på heltid blir nog en väldigt stor chock annars. Det är så mkt mer än bara sadla och rida en handledd lektikon på vana ridskolehästar som man ska vara insatt i.
 
Sv: DU kan säkert ge mig tips??

Var bor du någonstans?

Det du förmodligen skulle lära dig mest på är att få hänga med i ett stall och lära dig hur allt fungerar och få lite lektioner i ridning också såklart. Få en mentor helt enkelt.

Jag tror inte att ett jobb som hästskötare vore så bra just nu för på de allra flesta platserna så är hästskötare ett självständigt jobb. Det krävs att man kan tillräckligt både för den dagliga skötseln som mockning, visitering och rykt men också kunna räkna foderstater. Kunna klara ut när det dyker upp problem, både i hantering och i ridningen eller bara en sådan sak som att kunna avgöra när det är dags att ringa veterinär, hovslagare, equterapeut, massör osv.

Kanske skulle du kunna bli medryttare hos någon som har flera hästar där ni rider tillsammans vara en bra start? I ett sådant stall kanske det finns någon som skulle vilja lära dig och bli din mentor.

Jag hade i ditt läge annonserat efter att få bli medryttare på en läromästare och då också skriva att du vill lära dig allt och att du gärna vill att någon har tiden att bli din mentor.
Jag hade absolut nappat på en sådan annons om jag hade varit friskare. Jag tycker att det är jättekul att få lära ut det jag kan (jag jobbade på ridskola när jag var frisk) och hade gärna tagit emot någon som verkligen ville lära sig.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: DU kan säkert ge mig tips??

Har du kollat om du kan få boka privatlektioner istället? Det är bästa sättet att lära sig tycker jag. :)
 
Sv: DU kan säkert ge mig tips??

När jag var i din ålder hade jag också haft en häst-paus pga studier, flyttar etc
Jag hittade en kvinna som gav privatlektioner i dressyr på sina egna, utbildade hästar och det gav massor. Jag fick vara med o göra iordning, privathästar är ju ofta lite mer "häst" än ridskole-hästar tycker jag, och jag lärde mig en hel del där. Efter ett tag så hittade jag en annons där ett ställe som arrangerade western-turer behövde hjälp med att motionsrida samt rida hästarna "engelskt", sökte medryttare, och där fick jag rida så mkt jag ville.
Så jag knåpade ihop rätt mycket erfarenhet på kort tid, olik typer av hästar och mycket ridtid. Köpte min första häst rätt så snart efter det:)
 
Sv: DU kan säkert ge mig tips??

Det var ju verkligen en jättebra möjlighet! Kanske inte är så lätt att hitta någon som erbjuder sådant dock :/ Men något sådant hade varit perfekt :)
 
Sv: DU kan säkert ge mig tips??

Det beror väl lite på var du bor?
Beroende på var du bor kanske jag kan hjälpa dig. Jag känner folk i branchen i lite olika städer.
Annars kanske någon annan läser din stad och vet någon..
 
Sv: DU kan säkert ge mig tips??

Ja vart bor du? Om du behöver hjälp med att lära dig om ''stall-livet'' och vad man gör när si och så händer, kanske lära dig fodra rätt och lära dig om hur man sköter allt på rätt sätt, så kan jag nog hjälpa om du bor nära :)
 
Sv: DU kan säkert ge mig tips??

*kl*

Jag skulle ta en titt på travet. Det finns mkt kunskap att hämta från travfolket.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 442
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 870
Senast: Solstig
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 055
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 648
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp