Du som har getter - dina bästa råd

Bukefalos 30 år!

Hunden extremt pepp, men så himla duktig på att hålla sig i skinnet. Getterna supernyfikna om än fortfarande lite skeptiska.

De lär sig så himla fort gå i koppel! Måste köpa fasta halsband dock, skulle kännas bättre.

Finns några på instagram som har med sina på promenader/vandringar och sen nån som kör vagn med dom som man gör med shettisar. Dom verkar bättre på sånt än dom är på att hålla sig i hagarna iaf 😂

Finns några på instagram som har med sina på promenader/vandringar och sen nån som kör vagn med dom som man gör med shettisar. Dom verkar bättre på sånt än dom är på att hålla sig i hagarna iaf 😂
Jag har faktiskt funderat på att pröva köra in. Jag har tillgång till ett par hundslädar med jättefina selar till, som kanske skulle passa när de vuxit lite mer.

Jag har faktiskt funderat på att pröva köra in. Jag har tillgång till ett par hundslädar med jättefina selar till, som kanske skulle passa när de vuxit lite mer.
Getter kallades för fattigmanskon förr och inte bara för det kött och mjölk den ger utan även för att både getter och oxar var dragdjur.

Igår var en sån underbar dag och jag pallade inte jobba, så jag körde teambuilding i trädgården istället. Min hund är verkligen bäst i hela världen. Hon är så exalterad att hon knappt vet vad hon ska ta sig till, men närmar sig helt på getternas villkor och backar om de behöver det ❤️

Bifogade filer

• IMG_2416.webp
    IMG_2416.webp
    460 KB · Visningar: 400
Fick upp följande inlägg i flödet på FB, med en bild på två gulliga getter:

"FREE TO A GOOD HOME. Or a mediocre home. Or just a home. I’m past caring.
Salt & Pepper. Two goats. Free.

Before anyone says “awww but they’re so cute”… NO. That is exactly how I ended up in this situation. I too was once fooled by the cute little faces and the idea of having adorable goats pottering around eating all the weeds.
What I actually purchased were two tiny white terrorists with horns.

They can escape anything. And I mean ANYTHING. Fencing? Irrelevant. Electric fencing? A minor inconvenience. Gates? Merely a puzzle. If Alcatraz had housed goats there would have been no prisoners left by lunchtime.
They are quite literally the bane of my life. I bought them because I thought they’d be useful. “They’ll eat all the weeds!” I said…They don’t.

The horses eat more weeds than they do. What they DO eat, however, is apparently anything expensive or important to me."
Slutsatsen, för att anknyta till trådstarten, är alltså ”ditt bästa råd till den som vill skaffa getter är att inte skaffa getter” 😁

Det bara väller in getter som söker nytt hem på facebook i mitt flöde helt plötsligt...:ooch här sitter jag och googlar staket.... :angel: Jag funderar dock pga grannsämjan att skaffa får i stället. Mest för att jag kan se framför mig hur getterna hoppar upp på grannens nya biltak och hur hela grannsämjan går upp i rök:angel:.

Vill se fler getbilder 🥰
Alltså jag är inte nödbedd. Jag chillade med bilderna lite för att jag tänkte att jag kanske varit too much.

Det här är från idag när jag gav dem sly. Jag blir nästan lite besatt av att knipsa sly till dem, de blir så himla glada och kanterna på mina hästhagar blir fina. Och det är gratis mat!!

Bifogade filer

• IMG_2469.webp
    IMG_2469.webp
    98,7 KB · Visningar: 501
Alltså jag är inte nödbedd. Jag chillade med bilderna lite för att jag tänkte att jag kanske varit too much.

Det här är från idag när jag gav dem sly. Jag blir nästan lite besatt av att knipsa sly till dem, de blir så himla glada och kanterna på mina hästhagar blir fina. Och det är gratis mat!!
Har de mycket åsikter om olika sorters sly, att vissa trädarter är godare än andra? Eller är allt gott? Är det någon typ av träd som man ska undvika att ge? Äter de löven och barken, eller allt?

Tack nu fick jag ännu mer på min kvarn om att skaffa getter 🙈😂

Så himla söta!:heart

Har de mycket åsikter om olika sorters sly, att vissa trädarter är godare än andra? Eller är allt gott? Är det någon typ av träd som man ska undvika att ge? Äter de löven och barken, eller allt?
De är faktiskt kräsnare än jag trodde. (Sen tror jag att de nog äter de mesta om de går i typ en skogshage - mina går ju än så länge ut i koppel/får sly serverat i boxen).

Men: de ÄLSKAR rönn och hallonris. Älskar!! Det äter de allt av. Det andra, typ sälg och björk, äter de bladen av, skalar barken och lämnar resten. Tack, vad ska jag göra med tusen pinnar?

När du har slut på sly finns det massor här, helt gratis! 🤭

De är faktiskt kräsnare än jag trodde. (Sen tror jag att de nog äter de mesta om de går i typ en skogshage - mina går ju än så länge ut i koppel/får sly serverat i boxen).

Men: de ÄLSKAR rönn och hallonris. Älskar!! Det äter de allt av. Det andra, typ sälg och björk, äter de bladen av, skalar barken och lämnar resten. Tack, vad ska jag göra med tusen pinnar?
Kompostkvarn, och sedan ha det som marktäckare i rabatter eller gångar ;)

(jag har en hög avbarkade sälgpinnar som jag behöver kvarna, mina shettisar har fått äta löven och barken när jag rensat de grenar som hängt ut över vägen mest)

Är det något trädslag som de inte vill äta alls av än så länge?

Kompostkvarn, och sedan ha det som marktäckare i rabatter eller gångar ;)

(jag har en hög avbarkade sälgpinnar som jag behöver kvarna, mina shettisar har fått äta löven och barken när jag rensat de grenar som hängt ut över vägen mest)

Är det något trädslag som de inte vill äta alls av än så länge?
Jag tänker att min fjording kanske kan tugga i sig dem. Han är som en get plus.

Nä, hittills äter de allt det finns minsta löv på!

Liknande trådar

• Då hundlivet inte blev som man tänkt
  • Ofrivillig ensamhet
  • Sjuk hund, akut pankreatit(?)
  • Vilken handväskhund ska min man ha?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026