Dubbelgula hästar

Jag är intresserad av färger och tycker det är roligt att lära mig mer och mer. Just de "rosa" hästarna tycker jag lite synd om, oavsett vad jag tycker om färgerna generellt.

Det verkar som om de är mer besvärade av solen och har känsligare hud, med blåsor etc som svider och kliar. :(

DET i sig gör att jag inte skulle förespråka att medvetet avla fram dessa färger. Även om jag tycker att färgerna också kan vara vackra/spännande.

Min fåfänga, att ha en ovanlig eller läcker färg, är inte viktigare än hästens välbefinnande.

Så, oavsett vad jag tycker om färgen, så tycker jag inte att det hör hemma i vårt ansvar att avla på sunda och friska hästar.

Hundaveln är ett exempel på hur illa det kan gå, när man inte tänker sig för.
 
Isabell är så vackert men när det blir dubbelgul med rosa hud och så börjar det anta nån slags människo-häst-hybrid skepnad som jag inte är helt hundra på hur jag känner mig inför. Vissa är nog söta!
 
Jag älskar dubbelgula. Men jag skulle inte vilja ha en själv. Av samma skäl som jag väljer bort skimmel och skäck. Vita hästar är fina så länge det är andra som har dom. Dom blir så kopiöst skitiga. Orka tvätta inför varje tävling. Och vi har dessutom inget varmvatten i stallet.
Blå ögon är jättevackert. Har dock lite svårt för den grisrosa huden. Samma med prickiga hästar. Älskar färgen men den rosa och prickiga huden är inte fin.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag är intresserad av färger och tycker det är roligt att lära mig mer och mer. Just de "rosa" hästarna tycker jag lite synd om, oavsett vad jag tycker om färgerna generellt.

Det verkar som om de är mer besvärade av solen och har känsligare hud, med blåsor etc som svider och kliar. :(

DET i sig gör att jag inte skulle förespråka att medvetet avla fram dessa färger. Även om jag tycker att färgerna också kan vara vackra/spännande.

Min fåfänga, att ha en ovanlig eller läcker färg, är inte viktigare än hästens välbefinnande.

Så, oavsett vad jag tycker om färgen, så tycker jag inte att det hör hemma i vårt ansvar att avla på sunda och friska hästar.

Hundaveln är ett exempel på hur illa det kan gå, när man inte tänker sig för.
Såklart ska ju inte färgen gå ut över hälsan. Har de andra hudproblem också utöver den ganska självklara solkänsligheten?

Mitt intresse är också mycket just att lära sig om hur olika färger blir till. Jag tycker att det är häftigt att ta reda på hur olika gener påverkar och skapar olika kombinationer.
 
Eftersom det de facto ofta är svårt att veta vilken grundfärgen är, enbart genom att titta på den, så är det lämpligt att använda samlingsbenämningen. Möjligen med tillägg för grundfärgen i de fall då man känner till den.
Vad du säger till vardags är din ensak :) men som ID-kontrollant vore det direkt felaktigt att göra på annat sätt än det jag nämnt.
Så svårt är det ju sällan att lista ut, om man har koll på föräldrarna.
 
Jag har inga problem med utseendet som sådant, dock upplever jag det som en väldigt opraktiskt färg. Solkänsligheten framför allt, men även det ljusa som gör att jag sätter dem i samma kategori opraktiskt som skimmel och skäck med mycket vitt.
 
Så svårt är det ju sällan att lista ut, om man har koll på föräldrarna.
Nja, har man koll på föräldrarnas genetik kanske, men vet man bara deras färg är det ju bara om det är två isabellföräldrar du kan vara säker? Två gulsvarta kan ge både gulvit och sotvit, övriga kombinationer kan ge potentiellt ge samtliga färger.
 
Jag tycker att det är jättefint men verkar jobbigt med en häst som är känslig för solen!
Min rosa häst verkar inte jättekänslig för sol. Min förra skimmel, med rosa mule men i övrigt "normal", blev mycket lättare bränd på nosen på sommaren. Så jag tror det är individuellt också.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag har en cremello, och tycker faktiskt färgen är ganska praktisk/funktionell. Damm och lättare smuts syns faktiskt extremt mycket mindre än på en riktig vit päls. Den rosa huden är förstås solkänsligare än mörk hud, men mycket tåligare än den totalt opigmenterade hud som finns vid vita tecken, i alla fall min ponny klarar sig förvånansvärt bra från solbränna. Min kisar ofta när det är väldigt ljust ute, så tror han är ljuskänsligare än "normalt", vet dock inte om det bara är individuellt för just honom eller färgen spelar in. Har knappt träffat andra dubbelgula än min egen. Fördel också att han syns rätt bra i mörker samt de flesta insekter verkar välja mörkare hästkompisar i första hand.
Händer däremot ett par gånger varje sommar att flygmyror svärmar över honom :cautious::rofl:

På nära håll är jag så van vid de blå ögonen att jag aldrig tänker på det. Blir fortfarande överraskad ibland när jag ser honom på lite avstånd utomhus!
Hade bara sett dubbelgula enstaka gånger innan jag köpte egen häst, vid fotografering på tävlingar. Har alltid tyckt de är både häftiga, vackra och lite obehagliga samtidigt. Som fotograf var det en favoritfärg faktiskt, men kommer ihåg att jag tänkt att jag inte skulle vilja ha en häst med blå ögon själv. Främst för att jag trodde det skulle kännas störande på nära håll :angel:

En period stod vi uppstallade på ridskolan, han gick med på nybörjarlektioner ett par dagar i veckan för att få lite extramotion som bonus. Alla barn var fascinerade: drygt hälften tyckte han var världens vackraste och/eller coolaste, resterande klassade honom i princip som spökhäst och tyckte han såg jätteläskig ut 🤣 Inget däremellan.

Stor fördel när man rider ut är att vi får massor av utrymme av både människor och fordon om han är tittig (och ofta annars med), troligen ser han ofta överdramatisk/oberäknelig/panikslagen/hysterisk/allmänt mystisk ut för ovana.

Vad man vet hittills så ger inte gult i dubbel upplaga problem för hästen.

Edit: Dubbelgula kan ha vita tecken precis som alla vanliga färger, och då blir förstås huden där mer känslig i vanlig ordning med.
 
Nja, har man koll på föräldrarnas genetik kanske, men vet man bara deras färg är det ju bara om det är två isabellföräldrar du kan vara säker? Två gulsvarta kan ge både gulvit och sotvit, övriga kombinationer kan ge potentiellt ge samtliga färger.

För vissa av oss är genetiken intressant och precis som jag tycker det är toppen när man skriver vilken födelsefärg skimmeln har, är det ju inte dumt att veta även i detta fall.
 
För vissa av oss är genetiken intressant och precis som jag tycker det är toppen när man skriver vilken födelsefärg skimmeln har, är det ju inte dumt att veta även i detta fall.
Det är det för mig också, men till skillnad från en skimmel ser du ju inte nödvändigtvis skillnad på dessa utan att gentesta. Eller vad tänker du att man ska skriva på ett dubbelgult föl med en gulbrun och en isabellförälder, där ingen är gentestad?
 
Det är det för mig också, men till skillnad från en skimmel ser du ju inte nödvändigtvis skillnad på dessa utan att gentesta. Eller vad tänker du att man ska skriva på ett dubbelgult föl med en gulbrun och en isabellförälder, där ingen är gentestad?

Är den gentestad eller på annat vis säker, borde det kunna framgå. Du ser inte på en vuxen skimmel vilken färg den föddes med heller.
 
Är den gentestad eller på annat vis säker, borde det kunna framgå. Du ser inte på en vuxen skimmel vilken färg den föddes med heller.
Fast det är ju rätt stor skillnad på att inte kunna se färgen på en vuxen och att få gissa totalt när det gäller föl. Om du importerar en vuxen skimmel som inte är reggad med grundfärg så lär det enbart så skimmel och inget annat. På de som är reggade som föl står det ju skimmel född "brun".
Är man intresserad av grundfärgen är det ju bara att gentesta men att ägna sig åt gissningar för att det ska stå en grundfärg känns idiotiskt.
 
Fast det är ju rätt stor skillnad på att inte kunna se färgen på en vuxen och att få gissa totalt när det gäller föl. Om du importerar en vuxen skimmel som inte är reggad med grundfärg så lär det enbart så skimmel och inget annat. På de som är reggade som föl står det ju skimmel född "brun".
Är man intresserad av grundfärgen är det ju bara att gentesta men att ägna sig åt gissningar för att det ska stå en grundfärg känns idiotiskt.

Läs första meningen i det du citerar igen.
 
Är den gentestad eller på annat vis säker, borde det kunna framgå. Du ser inte på en vuxen skimmel vilken färg den föddes med heller.
Ja, det är väl ingen som sagt nåt annat? Det handlade ju om ID-kontroll, något som i regel görs på föl. På en skimmel vet du därför grundfärgen när den genomförs, något som är långt ifrån en garanti för en dubbelgul. Men vill du som ägare gentesta är det ju ingen som hindrar dig och då lär ingen hindra grundfärgen från att stå med i registreringen heller?
 
Fast enligt ovan går det ju inte. Den heter en sak, punkt slut.
Ja och det är väl bra eller? Man måste ju precis som på skimmel kunna skriva "blåögd gräddvit, grundfärg brun" om man nu testat det. Det måste ju vara tusen gånger bättre än att man gissar grundfärg och så har man noll koll i slutändan när man trodde man hade koll
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 116
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 382
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 002
Senast: Mabuse
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 051
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp