Bukefalos 28 år!

Dum fråga kanske....

Sv: Dum fråga kanske....

Det var en riktigt, rilktigt bra förklaring. Tack.


Inte desto mindre är förklaringen felaktig. Det är inte så att man måste ge mer protein för att man ger mer energi om proteinbehovet är tillfredställt. Hur skulle det fungera? Inte behöver väl du äta mera biff för att du tar dubbla portioner efterrätt?

En riktlinje för protein behov är 60 gram smrp per 100 kg i underhåll för vuxen icke dräktig häst, sen får man öka för arbete. HH
 
Sv: Dum fråga kanske....

Men hur vet man hur mycket proteiner en häst skall ha då?

Normalt enligt svenska mått så räknar man alltid att proteinbehovet är ca 6ggr energibehovet (därav "en kvot på runt 6"). Så om hästens totala energibehov är 70MJ så tar man det ggr 6 = 420gram.

MEN vår expert HH har ju här ovan, och tidigare, berättat om att man inte behöver följa det där med "kvot 6" när man t ex ger en större mängd ENERGI... ja du kan ju läsa hennes beskrivning.
 
Sv: Dum fråga kanske....

Inte desto mindre är förklaringen felaktig. Det är inte så att man måste ge mer protein för att man ger mer energi om proteinbehovet är tillfredställt. Hur skulle det fungera? Inte behöver väl du äta mera biff för att du tar dubbla portioner efterrätt?

En riktlinje för protein behov är 60 gram smrp per 100 kg i underhåll för vuxen icke dräktig häst, sen får man öka för arbete. HH

Har ju läst dig skriva om det här förr här, och vet att du är utbildad och har RÄTT, men jag bara undrar varför detta inte nämns ALLS i de svenska foderböckerna?? Där står bara, så vitt jag har sett, att proteinbehovet helt enkelt är 6gram per MJ.
Så då får ju vi lära oss att oavsett energibehov hos hästen ska proteinbehovet vara på ca 6gram/MJ. Det kan ju bli väldigt fel i många fall?
Och många som i ONÖDAN ger sin häst alldeles för mycket protein...
 
Sv: Dum fråga kanske....

Tack Milly, började just undra om jag var helt ute och snurrade.
Undrar också varför det inte nämn alls i våra svenska foderböcker, detta med kvoter är ju genomgående vart man än tittar.

I hästens näringsbhov och utfodring står
"Proteinbeovet är detsamma för alla hästraser, 6g smpr/mj för nderhåll och arbetstillägg" vidare .."Det är också oväsentligt vilken vikt hästen har eftersom eftersom proeinbehovet är relaterat till dess energibehov""

Självklart finns avvikelser och det är individuellt vad hästen behöver, men detta måste ju ändå vara ett bra riktmärke?
 
Sv: Dum fråga kanske....

I Sverige är vi generellt sett väldigt dåliga på att ge våra hästar tillräckligt protein. (Enligt undersökningar jag läst.)
 
Sv: Dum fråga kanske....

I Sverige är vi generellt sett väldigt dåliga på att ge våra hästar tillräckligt protein. (Enligt undersökningar jag läst.)

Ja det tror jag säkert - det är väl dom som inte kan det här med beräkning och därmed vet om att det ska vara ca 6g smbrp/MJ.
MEN oss andra som beräknar kan det ju ofta istället bli FÖR MYCKET - i vissa fall skadligt, i andra fall bara ONÖDIGT.
 
Sv: Dum fråga kanske....

Tack Milly, började just undra om jag var helt ute och snurrade.
Undrar också varför det inte nämn alls i våra svenska foderböcker, detta med kvoter är ju genomgående vart man än tittar.

I hästens näringsbhov och utfodring står
"Proteinbeovet är detsamma för alla hästraser, 6g smpr/mj för nderhåll och arbetstillägg" vidare .."Det är också oväsentligt vilken vikt hästen har eftersom eftersom proeinbehovet är relaterat till dess energibehov""

Självklart finns avvikelser och det är individuellt vad hästen behöver, men detta måste ju ändå vara ett bra riktmärke?

Ja man tycker ju det. Men sen har jag läst om vad HH skriver om ANDRA länders sätt att beräkna - de räknar med hästens vikt även vad gäller proteinbehovet.

Jag kan ju tycka att det kan i vissa fall bli en hiskelig mängd protein när hästen är mycket energikrävande och man strävar efter en kvot på minst runt 6. DÅ skulle det kännas logiskt att istället räkna efter vikt+arbete.
 
Sv: Dum fråga kanske....

Jag kan ju tycka att det kan i vissa fall bli en hiskelig mängd protein när hästen är mycket energikrävande och man strävar efter en kvot på minst runt 6. DÅ skulle det kännas logiskt att istället räkna efter vikt+arbete.

Ja det kan jag hålla med om.
Men vi är ju "upplärda" att det ska vara detta med kvoter, därför blev jag så ställd att det skulle vara fel att räkna så;)

Men det finns säkert många sätt att räkna på, och detta är ju ett. Sen kan jag tycka att HH´s låter mer logiskt, och jag har stor respekt för hennes foderkunnande. Skönt att ha en expert här bland oss:)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 552
Senast: karl_h
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·
Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 290
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp