Dumma däckfrågor

Rolfan

Trådstartare
Ok, snälla dumförklara mig inte, men det här med bilar, däck och fälgar är verkligen inte min grej...:angel:
Kan alla storlekar av däck träs på alla storlekar fälgar?
Tex. Om man har ett par passade däck till bilen men vill bara byta fälgar till större. Går det?
 
Bredd eller diameter? Antar det är det sistnämnda och då killgissar jag att nej, det går inte.
 
Ok, snälla dumförklara mig inte, men det här med bilar, däck och fälgar är verkligen inte min grej...:angel:
Kan alla storlekar av däck träs på alla storlekar fälgar?
Tex. Om man har ett par passade däck till bilen men vill bara byta fälgar till större. Går det?

Nej, Tum måttet på däck och fälg måste stämma överens. Samt att bredare däck ofta behöver en bredare fälg.

Dock med förbehåll att man kan gå upp två storlekar i bredd på däck på de flesta fälgar, utan att det utgör någon större skillnad i stommens styvhet i svängarna. Kom dock ihåg att vid bredare däck måste ofta ofta profilen minskas.

Tex original däck är 205/70*16 om man då sätter på ett 235 däck behöver det vara 235/55*16 för att passa i hjulhusen samt matcha kalibrerad hastighet på mätaren.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin För drygt ett år sedan köpte jag fodrade leggings i en lokal butik. Nu är jag tillbaka dit och exakt inget passar. Allt är för långt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
4 422
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 332
Senast: Squie
·
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 277
Senast: Rie
·
Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 611
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp