Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
De ser liksom ut som såna där strålkastare de har på teater, fast i miniformat. O_o
Som en sån här?
1579630014331.png
 
Du kan ju inte hämta ut hur mycket som helst, men det är inget läkaren styr över (annat än att skriva hur mycket som får hämtas ut på det receptet).
Ja men om du inte låter dem se ditt register kan du ju gå till femton läkare och få nya recept och ta ut hur mycket som helst.

Och jag fattar inte VARFÖR man inte vill att ens läkare ska se ens medicinsnvändning. Det är ju jätteviktigt för dem!
 
I ett "inlämningsfack" - alltså digitalt till en högskola - i vilken ordning hamnar de inlämnade dokumenten då :confused: ?? Jag lämnade ju in mitt flera dagar innan deadline. Betyder det då att mitt hamnar bland de översta, och att senare inlämningar fyller på underifrån, eller är det tvärtom? Hamnar mitt på botten i stället, som det blir i en mejlinkorg? Det ska tydligen ta ca 3 veckor innan alla är lästa och bedömda, och jag undrar om jag kan räkna med att mitt blir läst bland de första eller bland de sista?
 
I ett "inlämningsfack" - alltså digitalt till en högskola - i vilken ordning hamnar de inlämnade dokumenten då :confused: ?? Jag lämnade ju in mitt flera dagar innan deadline. Betyder det då att mitt hamnar bland de översta, och att senare inlämningar fyller på underifrån, eller är det tvärtom? Hamnar mitt på botten i stället, som det blir i en mejlinkorg? Det ska tydligen ta ca 3 veckor innan alla är lästa och bedömda, och jag undrar om jag kan räkna med att mitt blir läst bland de första eller bland de sista?
De borde sorteras efter datum, dvs i stigande ordning. Hur snart ditt blir läst beror nog på din handläggare, om du redan skickat in det så kan denne börja läsa det redan före sista inlämningsdatum, alternativt att denne väntar till slutdatum.
 
Ja men om du inte låter dem se ditt register kan du ju gå till femton läkare och få nya recept och ta ut hur mycket som helst.

Och jag fattar inte VARFÖR man inte vill att ens läkare ska se ens medicinsnvändning. Det är ju jätteviktigt för dem!
Du svarar ju själv på frågan, för att kunna få recept hos olika läkare och hämta ut mer. Många har ju utvecklat ett beroende av smärtstillande t ex.

Det är ganska tidspressat på vårdcentralerna och alla läkare orkar inte heller bry sig om att begära tillgång till receptregistret. Det är ju därför det har skett dödsfall och överdoseringar av potenta mediciner.

Men om en läkare misstänker beroende/missbruk så är det vanligen så att hen vägrar skriva ut mer läkemedel om inte patienten medger tillgång till receptregistret. Just för att undvika överanvändning.
 
Kan man vara immun mot vinterkräksjuka? Har aldrig haft trots att jag varit i kontakt med magsjukingar nästan en gång per år.
 
Du svarar ju själv på frågan, för att kunna få recept hos olika läkare och hämta ut mer. Många har ju utvecklat ett beroende av smärtstillande t ex.

Det är ganska tidspressat på vårdcentralerna och alla läkare orkar inte heller bry sig om att begära tillgång till receptregistret. Det är ju därför det har skett dödsfall och överdoseringar av potenta mediciner.

Men om en läkare misstänker beroende/missbruk så är det vanligen så att hen vägrar skriva ut mer läkemedel om inte patienten medger tillgång till receptregistret. Just för att undvika överanvändning.
Jo jag fattar ju det. Men varför är det ens ett alternativ att göra så? Hur kan systemet vara så dåligt?
 
Ja men om du inte låter dem se ditt register kan du ju gå till femton läkare och få nya recept och ta ut hur mycket som helst.

Och jag fattar inte VARFÖR man inte vill att ens läkare ska se ens medicinsnvändning. Det är ju jätteviktigt för dem!
Om man har 15 olika recept från lika många läkare på narkotikaklassad medicin så är jag rätt säker på att apotekspersonalen reagerar och kontaktar någon av läkarna.

I sammanhållen journalföring, som nog är infört i hela landet nu, finns ju medicinlistan som vårdpersonalen kan titta i.

Det är även på gång att införas ett nationellt register där alla läkare ska kunna se en patients samtliga utskrivna läkemedel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
936
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 284
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp