Bukefalos 28 år!

Dumt val - bilköp

Piek

Trådstartare
Min bil går sönder hela tiden och jag är så less på det...
Det senaste året har vi fått laga startmotorn, drivremmen, tändningsspolarna och nu senast bränslepumpen... Reparationer för över 10000 kr.
Bilen är en Saab 900 från 97 som rullat en bra bit över 20000 mil... så det är ju en gammal bil och jag känner att reparationerna börjar överstiga bilens värde.

Min syster ringde igår och frågade om jag ville ha hennes bil för en symbolisk summa.
Det är en Saab aero -03 med nån slags värsting motor på 250 hk. Grejen med den är att den är obesiktigad och hade sju st tvåor på senaste besiktningen. Så det blir ju en kostnad att laga den också.

Min tanke är då att jag kan sälja min bil nu medan den iallafall går och jag kan få några kronor för den istället för att behöva köra den till skroten. Och så laga syrrans bil och ha en bil som det iallafall finns lite värde i även om den också behöver lagas. Efter en snabb koll på blocket ligger liknande bilar utan den här motorn på 30-40000 kr.

Tänker jag helt galet? Min ekonomi ligger inte på topp just nu kan tilläggas och det är även lite därför jag känner att jag inte har råd/lust att lägga mer pengar på den gamla bilen. Med en nyare bil så kan jag ju faktiskt sälja den om det skulle bli så att ekonomin kör ihop sig totalt. Eller?
 
Juste. Min pappa är väldigt duktig med bilar och han har erbjudit sig att göra vad han kan för att få bilen körklar. Så reparationskostnaden blir iallafall inte verkstads priser.

Mina bilkunskaper sträcker sig till att fylla på olja...
 
@Piek: Det beror ju helt och hållet på vad 2orna kommer att kosta så jag skulle nog börjat där.

Hur hög är skatten? Med en sådan motor låter det som om den kan vara ganska hög (plus att är motorn chippad?).

Annars gillar jag ju Saab och 93 Aero speciellt :up:
 
Min bil går sönder hela tiden och jag är så less på det...
Det senaste året har vi fått laga startmotorn, drivremmen, tändningsspolarna och nu senast bränslepumpen... Reparationer för över 10000 kr.
Bilen är en Saab 900 från 97 som rullat en bra bit över 20000 mil... så det är ju en gammal bil och jag känner att reparationerna börjar överstiga bilens värde.

Min syster ringde igår och frågade om jag ville ha hennes bil för en symbolisk summa.
Det är en Saab aero -03 med nån slags värsting motor på 250 hk. Grejen med den är att den är obesiktigad och hade sju st tvåor på senaste besiktningen. Så det blir ju en kostnad att laga den också.

Min tanke är då att jag kan sälja min bil nu medan den iallafall går och jag kan få några kronor för den istället för att behöva köra den till skroten. Och så laga syrrans bil och ha en bil som det iallafall finns lite värde i även om den också behöver lagas. Efter en snabb koll på blocket ligger liknande bilar utan den här motorn på 30-40000 kr.

Tänker jag helt galet? Min ekonomi ligger inte på topp just nu kan tilläggas och det är även lite därför jag känner att jag inte har råd/lust att lägga mer pengar på den gamla bilen. Med en nyare bil så kan jag ju faktiskt sälja den om det skulle bli så att ekonomin kör ihop sig totalt. Eller?

Klart du ska ha en Aero, du chippar lätt upp den till 270 :)

Sen beror det lite på vilka 2:or du har.

... och en sån Saab mår bäst av att få sträcka ut emellanåt, bara småkörningar mår den inte riktigt bra av. Den är inte heller så bra på grusväg.
 
Spontant känner jag att om man har en problembil ska man inte köpa en till.....

Köp något annat - gärna på firma. Det finns billiga bilar även där. Framförallt borde du väl (med knal ekonomi) ha en bil som är billig i drift och skatt, inte ett fartvidunder?

En bil med massor av tvåor, är en bil med massor av tvåor.
Köp en med noll poäng :)
 
Förresten så... Jag hade en älskad bil som var lite törstig och lite dyr. Fast jag tyckte nog att jag gott och väl hade råd med det.

Så brakade denoch jag panikköpte samma dag en mindre diesel.

Jag brukade tanka bensin för runt 3000 i månaden. Nu tankar jag diesel för tusenlappen på sin höjd. Den mellanskillnaden täcker lånet på den. Väldigt mycket nyare bil till samma kostnad.
 
Tack för era svar!

@Piek: Det beror ju helt och hållet på vad 2orna kommer att kosta så jag skulle nog börjat där.

Hur hög är skatten? Med en sådan motor låter det som om den kan vara ganska hög (plus att är motorn chippad?).

Annars gillar jag ju Saab och 93 Aero speciellt :up:

Vi har bara hunnit prata lite snabbt och hon hade inte sten koll på det just då. Det hon visste var handbromsen resten skulle hon kolla på. Sen om det blir så så får pappa hjälpa att kolla upp vad saker och ting kostar och sen framförallt vad min gamla kan tänkas vara värd såg 900:or på blocket på allt från 4-13000 så det är ju lite marginal där emellan...

Spontant känner jag att om man har en problembil ska man inte köpa en till.....

Köp något annat - gärna på firma. Det finns billiga bilar även där. Framförallt borde du väl (med knal ekonomi) ha en bil som är billig i drift och skatt, inte ett fartvidunder?

En bil med massor av tvåor, är en bil med massor av tvåor.
Köp en med noll poäng :)

Att köpa en till gammal billig bil är inte ett alternativ. I.o.m. att mycket utav det som slits på gamla bilar redan är bytt på min nuvarande nu så känns risken stor att det blir att få börja om. Då får hellre den här gå till den stupar.
Ekonomin är inte så tight att jag inte har råd med månadskostnaden för att ha bil, sen ska jag ju självklart inte ha den dyraste bilen på marknaden! Det är mer när det kommer verkstadskostnader på x tusen ett par månader i rad det blir tufft. Jag känner som så att om jag har en bil som är värd en del, om den här nu är värt ca 30-40000 och den går sönder då kan jag faktiskt laga och sälja om det är så att det blir tight.
Är det då dessutom att jag kan få den här bilen för vad jag kan tänkas få för min gamla bil + ett par tusenlappar så känns det ju på nått sätt värt, i.o.m att den går att sälja för mer i värsta fall...

Allra helst hade jag haft 50000 kr på kontot och gått in på en firma och köpa en vettig bil den vägen, men de pengarna finns inte i det här läget.

Bilköp är som sagt inte min starka sida och tänker jag helt vansinnigt får ni gärna ta ner mig på jorden :p (bilen är ju dessutom fin att titta på och rolig att köra... haha...)
 
Jag tänkte inte heller i de banorna. Jag hade tänkt köra min fina bil tills den tog slut. Men så brakade motorn och det skulle kosta mer att laga bilen än den var värd så jag beslöt att den fick gå vidare. Där stod jag alltså med en fin kaross. (sålde den på tradera till en ung kille i södra andelen av landet, som skulle fixa den)

När jag började räkna blev det lönsamt att låna 70 papp. Bilen kostade 100.
Jag betalar 1500 på lånet varje månad. Drivmedlet går på strax under tusenlappen.
Jag betalar mindre per månad för bilen än vad den gamla kostade mig. och jag har nu en bil från -10.

Innan du slår något ut hågen - räkna på det. Det är mitt råd.
 
Min bil går sönder hela tiden och jag är så less på det...
Det senaste året har vi fått laga startmotorn, drivremmen, tändningsspolarna och nu senast bränslepumpen... Reparationer för över 10000 kr.
Bilen är en Saab 900 från 97 som rullat en bra bit över 20000 mil... så det är ju en gammal bil och jag känner att reparationerna börjar överstiga bilens värde.

Min syster ringde igår och frågade om jag ville ha hennes bil för en symbolisk summa.
Det är en Saab aero -03 med nån slags värsting motor på 250 hk. Grejen med den är att den är obesiktigad och hade sju st tvåor på senaste besiktningen. Så det blir ju en kostnad att laga den också.

Min tanke är då att jag kan sälja min bil nu medan den iallafall går och jag kan få några kronor för den istället för att behöva köra den till skroten. Och så laga syrrans bil och ha en bil som det iallafall finns lite värde i även om den också behöver lagas. Efter en snabb koll på blocket ligger liknande bilar utan den här motorn på 30-40000 kr.

Tänker jag helt galet? Min ekonomi ligger inte på topp just nu kan tilläggas och det är även lite därför jag känner att jag inte har råd/lust att lägga mer pengar på den gamla bilen. Med en nyare bil så kan jag ju faktiskt sälja den om det skulle bli så att ekonomin kör ihop sig totalt. Eller?

Jag har en Saab aero och de är dyra att laga och dyra att driva. Inte en grej går att hitta på biltema utan allt är special. Försäkring och skatt kostar multum och bensinsnål är den inte heller. Lägg till att den är känslig som sjutton och du förstår att det inte är en bil man vill äga om ekonomin är skral. Jag lagar den nog för x antal tusenlappar per år.

Men jag älskar den och den är skitkul att köra och väldigt skön att åka i.
 
Hej!

Min far har en aero, den är rolig att köra och iaf "vår" får dra massor på b-kort. Sen äter den rätt mycket bensin. Jag tror inte den varit trasig så mycket, men den är inte ute och far så mycket heller(mest IKEA och hovslagaren).

/Lavinia
 
Börja att jämföra skatt och försäkring mot nuvarande. Det kan bli en rejäl kalldusch.

Sedan kan du nog räkna med att Aeron är rätt dyr i drift, den är törstig och absolut inte billig att äga. Och slutligen kommer frågan hur mycket du är villig att betala för att köra lite roligare.

Jag tror nog att Aeron kan bli lika dyr att äga som en nyare bil, skillnaden är bara om du lägger pengarna i inköp (annan bil) eller dyra reparationer efterhand (Aeron).
 
Tack för alla svar!
Vad förvånad jag blev när ni säger att de är dyra att köra. Enligt syrran drar den ungefär som min nuvarande ca 0,7 liter milen långkörning.
 
Tack för alla svar!
Vad förvånad jag blev när ni säger att de är dyra att köra. Enligt syrran drar den ungefär som min nuvarande ca 0,7 liter milen långkörning.
Fast 0,7 kan ju vara 0,78... :) Plus att det väl sällan är bara långkörning man ägnar sig åt? På blandad vardagskörning ligger den väl sannolikt uppåt litern? Och ja, 0,7 - 0,8 är dyrt idag.

Min mellanklass diesel går på halvlitern på blandad körning.
Vännens stora pansarkryssardiesel Citroën C5 drar runt 0,3 på långköring. Och den är stooooor. Samma halvliter på blandad körning.

Kolla också skatt och försäkring. Och vad reparationer och slitdelar kostar. En bil med så många tvåor är osannolik att gå felfritt när du tar över den.

Som sagt - min förvåning var stor när jag insåg att jag kunde leva billigare med nyare bil. Inkl lånet.
 
Haha och jag som tidigare var van vid pappas Volvo som drog strax över litern på långkörning tycker att 0,7 är toksnålt :D
 
Det är STOR skillnad mellan blandad körning och långkörning. Jag kan pressa ner till 0,65 liter/mil långkörning, på en bil som vid blandad körning tar 1,2 liter. Nu kör jag enbart blandad körning, så jag är inte ett dugg hjälpt av att den går att pressa ner. Och bränsleåtgängen skiljer nästan 100 %.

Sedan är ju inte bilen du tänker på den billigaste varken i skatt eller försäkring, vilket ytterligare fördyrar bilägandet. Det kan ju vara möjligt att du för samma peng/månad kan betala av en nyare, mindre bil som drar mindre i bränsle, och kostar mindre i skatt och försäkring.
 
Jag hade en Passat tidigare, en kombi med 4hjulsdrift , årsmodel 03. Den drog runt en liter milen och eftersom den var gammal blev det fel då och då. Skatten var även svindyr, 2900kr om året.

Jag och sambon räknade fram och tillbaka, det slutade med att vi tog ett lån och köpte en ny bil, nu har vi en Ford (även den kombi), diesel, årsmodel -10. Den drar ca 0.45l milen och är skattebefriad ett år till, sen ligger skatten på 800kr året.

Trots att vi har lån på den så är månadskostnaden nästan halverad jämfört med den gamla bilen. Så ofta kan det löna sig att ta ett lån och köpa en ny bil. :)
 
Tack för alla svar!
Vad förvånad jag blev när ni säger att de är dyra att köra. Enligt syrran drar den ungefär som min nuvarande ca 0,7 liter milen långkörning.

Det är lätt att köra dyrt, trycker man lite på gasen drar det iväg. Men om du puttrar på så drar den inte mycket.

Funkar dessutom bra med lite etanol i tanken.
 
Jag har privatleasing på min bil, plockade förra året ut en ny volvo v40. Betalar 2900 :- i månaden exklusive bensin, drar ca 0.65 blandad körning. 1500 mil om året, service och försäkring ingår, skatten kostade runt 800 tror jag. Dyrt var det inte.
Är mycket nöjd med det!
Men om man ska ha större bil så blir det givetvis dyrare! Men samtidigt, ska man ha en helt ny bil och låna pengar, och betala försäkring och service och räkna med värdeminskning så är det nog inte en större skillnad.
 
Kom bara ihåg att du aldrig kommer att kunna köpa en bil som inte går sönder eller som behövs underhållas. Jag tycker inte sakerna som du räknar upp är några konstigheter alls.

Jag hade alltså, som @Lovisaleonora skrev, försökt jämföra årskostnad för vanligt underhåll, skatt, bränsle mellan de två bilarna.
 

Liknande trådar

Äldre Nu har jag ledsnat på mitt måndagsexemplar till bil. 2005:a Opel Astra som gått 27.000 mil. Har lagt en hel del pengar på bromsar mm mm...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Senast: Lime
·
Äldre Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den...
2
Svar
32
· Visningar
2 430
Senast: skerper
·
Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 387
Senast: EmmaW
·
Hästmänniskan Vilse i bildjungeln! Har just nu en liten skruttig Saab 9000 som passar mig fint. Trogen och startar alltid och funkar fint att dra...
Svar
19
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp