Bukefalos 28 år!

Dumt val - bilköp

Tack för alla svar!
Vad förvånad jag blev när ni säger att de är dyra att köra. Enligt syrran drar den ungefär som min nuvarande ca 0,7 liter milen långkörning.


Ja, vid långkörning ja. I stadstrafik eller kortare sträckor ligger min på litern. Och jag vill inte ens tänka på vad den drar när jag trycker öite på gaspedalen.
 
Mitt förslag är att leta efter en lågmilad Huyndai i30 (07-08) med drag. 1.6 diesel crdi räcker bra. Finns både kombi och halvkombi.
Har en sådan som andrabil (till en V50 T5 AWD) och föredrar den 9 gånger av 10 framför Volvon. Bara vid långkörning som den andra känns bättre. Framförallt av plånboksskäl.
Huyndaien drar under halvlitern 0,4-0,45 blandad k och med trailer och häst 0,7. Får dessutom dra 1400 kg på vanligt B och det känns knappt.

Håller med svaren ovan att du borde räkna på det. Du kanske får lägga max 50 papp emellan, troligen mindre, på en som gått 10000 mil. Då kan du räkna med att amortera av den på 5 år så att den precis kommit till 20000 mil (2000 mil per år).

Medlemslån idag har en ränta på ca 4,5% så du borde får en månadskostnad på ca en dryg tusenlapp som sedan sjunker så sakteliga. Om vi räknar vidare på att den går 2000 mil per år och du sparar, låt säga, 2-3 dl per mil så blir bara det 5200-7800 på ett år. Dessutom är skatten låg. En dryg tusing.
Din totalkostnad borde således bli max 400 spänn i månaden för en flera år nyare bil.
 
@Sponsorn det låter ju helt klart bra! Men jag behöver en bil som funkar bra och stadigt på långkörning på isiga vintervägar. Bor 50 mil ifrån familjen och är mest på de resorna som jag använder bilen. Tankar i nuläget kanske en tank varje-varannan månad...
Ännu en anledning till att inte ha en bil med dyr skatt och försäkring haha.
 
Vill börja med att säga att jag inte kan ett smack om bilar (inte ens byta olja) men stod nyss inför situationen att jag var tvungen att köpa bil (har tidigare inte behövt någon bil, men förutsättningarna ändrades så att jag inte skulle klara mig utan). Mina krav var typ att den inte ska rasa i bitar stup i kvarten utan helst bara rulla utan att jag behöver fatta hur den fungerar, billig att köpa (max 30.000) och att äga, kombi (jag har hund). En allmänt enkel och billig bil som jag inte behöver bry mig om helt enkelt.

Jag pratade då med alla jag känner som kan något om bilar, och de pratade med sina kontakter och alla var rörande överens - Renault Megane nyare än -03 (innan dess var de tydligen betydligt sämre, sa de). De menade att de är bra bilar med ett lågt andrahandsvärde vilket innebär att man kan köpa en hyfsat ny bil som inte gått så långt inom min budget, vilket skulle vara ett bättre val än att köpa en bil av dyrare märke som var äldre, gått längre, är dyrare att äga och krånglar mer.

Jag köpte en Renault Megane från -07 som gått 10.000 mil för 29.000 på firma, visserligen skulle den besiktigas inom kort och därför hade de dragit ner priset, men den är fräsch och fin både in- och utvändigt och har hittills gått som en klocka. Väldigt bekväm att köra, rymlig och bensinsnål (kör enbart kortare sträckor i stan och då drar den i snitt 0,7), billig i skatt och försäkring. Numera är den dessutom besiktigad och gick igenom utan några anmärkningar :)

Kanske till viss del OT eftersom du egentligen inte undrade om tips på bilar, men kände ändå att det kunde vara relevant. Mamma har dessutom en Saab Aero från 05 med samma motor som din systers (tror jag, någon special är det i alla fall) som jag hatar eftersom den bara krånglar och går sönder hela tiden och man måste tänka så himla mycket på hur man kör den för att den ska hålla ihop, så jag är lite partisk från det hållet också ;)
 
@Sponsorn det låter ju helt klart bra! Men jag behöver en bil som funkar bra och stadigt på långkörning på isiga vintervägar. Bor 50 mil ifrån familjen och är mest på de resorna som jag använder bilen. Tankar i nuläget kanske en tank varje-varannan månad...
Ännu en anledning till att inte ha en bil med dyr skatt och försäkring haha.
Fast då innebär det att du ska ha en stadig och bra bil. Inte en dyr och bensinslukande.
Det är två skilda saker!
 
Jag älskar att köpa bil som är typ 9-13 år gammal för runt 30 000, de har de flesta finesserna och värdeminskningen är i princip obefintlig. Du kan sälja den för i princip lika mycket som du köpte den för efter ett eller två år. :)

Du kan få en tidigt Volvo V50, en Golf eller en riktigt schysst Skoda i valfri storlek för den pengen, till exempel.

Du vill ha en bil som är driftsäker, som inte kostar så mycket i skatt och som är servad efter ordning. De flesta bilar kostar ganska lika att helförsäkra, runt 500-600 kronor i månaden.

Min V50 har flexifuelmotor, kostar 1000 kronor om året i skatt, har drivkedja (inget kamremsbyte) och har snart rullat 30 000 mil. Oerhört driftsäker och allmänt underbar. Har varit blankt papper på besiktningen varje år. Jag har haft den i fyra år och den är värd typ 30 000 nu, så det borde inte vara några konstigheter att hitta motsvarande i samma prisläge. (Köpte den för 80.)

Spontant: Köp inte syrrans Saab.
 
Du kan få en tidigt Volvo V50, en Golf eller en riktigt schysst Skoda i valfri storlek för den pengen, till exempel.
Spontant: Köp inte syrrans Saab.

"Mina" bilmekaniker som arbetar på verkstad där de servar volvo och renault säger att just V50 är ofta inne för diverse dyra lagningar. En av Volvos sämsta modeller, och de krånglar mest. Och då jobbar de inom samma kedja men i olika orter.

Håller med Blueberry om Saab, vet flera som bara krånglar och kostar pengar. Snygg bilmodell men de kan kosta pengar att äga.
 
Min bil går sönder hela tiden och jag är så less på det...
Det senaste året har vi fått laga startmotorn, drivremmen, tändningsspolarna och nu senast bränslepumpen... Reparationer för över 10000 kr.
Bilen är en Saab 900 från 97 som rullat en bra bit över 20000 mil... så det är ju en gammal bil och jag känner att reparationerna börjar överstiga bilens värde.

OJ säger jag, och tänker på min svarta pärla. Volvo S60, 2001. Köpt för 25 000 av en vän våren 2012, den har nu gått ca 31´ mil.

Min vän hade ägt bilen i 4 år och bara fixat "slitvaror", som tex bromsar, oljebyte osv. Inga märkvärdiga utgifter.
I 1,5 år hade jag bilen otroligt billigt, endast en hjulinställning, oljebyte och handbroms under den tiden. Men sen jäklar brakade det loss ordentligt. Nu är den förbi inköpsspriset i lagning (iofs en ny uppsättning däck där med) , jag tror bannemig att vi bytt hela bilen och då har de ännu inte lyckats lista ut elfelet med mina bromsljus :meh: Jag funderade länge på att byta bil, ända tills mina bilmekaniker sa att jag har ju bytt alla dyra delar nu så nu kommer den förmodligen hålla länge. Sant, så den får bli kvar för man kan ju inte ha sån otur att byta hela bilen 2 gånger eller ? O_o
 

Liknande trådar

Äldre Nu har jag ledsnat på mitt måndagsexemplar till bil. 2005:a Opel Astra som gått 27.000 mil. Har lagt en hel del pengar på bromsar mm mm...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Senast: Lime
·
Äldre Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den...
2
Svar
32
· Visningar
2 430
Senast: skerper
·
Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 387
Senast: EmmaW
·
Hästmänniskan Vilse i bildjungeln! Har just nu en liten skruttig Saab 9000 som passar mig fint. Trogen och startar alltid och funkar fint att dra...
Svar
19
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp