Hur går det med duvpesten?
Jag tycker det ser ut som att vi börjar närma oss slutet av utbrottet (ta i trä!), förhoppningsvis hjälper vårsolen till att göra processen kort med det sista av viruset. Det är mindre aggressivt, inte alls som det var i början längre, duvorna verkar ha utvecklat ett immunförsvar mot det nu. De duvor som smittats på senaste har bara fått milda symptom som sedan blir bättre igen.

Den senaste duvan som blev så dålig att avlivning var det enda alternativet var en av Bröderna Bråk (det ljusa syskonparet som jämt tjivades med varandra) i december. :cry: Sen dess har de som insjuknat åtminstone haft en chans att överleva. Den första duvan jag fick se klara sig igenom pesten och bli bra igen var en liten skrutt som jag kallar för Blomman (som jag bara måste presentera er för ordentligt snart - han är underbar, helt bedrövlig och skvatt galen!).

Hjortron, Sue och Gullungen insjuknade de med men är numera helt återställda igen! Tack och lov!

Kämparna Sue och Gullungen för några dagar sen i den senaste snöyran: :love:
Sue.gullungen.10908.jpg
 
Jag tycker det ser ut som att vi börjar närma oss slutet av utbrottet (ta i trä!), förhoppningsvis hjälper vårsolen till att göra processen kort med det sista av viruset. Det är mindre aggressivt, inte alls som det var i början längre, duvorna verkar ha utvecklat ett immunförsvar mot det nu. De duvor som smittats på senaste har bara fått milda symptom som sedan blir bättre igen.

Den senaste duvan som blev så dålig att avlivning var det enda alternativet var en av Bröderna Bråk (det ljusa syskonparet som jämt tjivades med varandra) i december. :cry: Sen dess har de som insjuknat åtminstone haft en chans att överleva. Den första duvan jag fick se klara sig igenom pesten och bli bra igen var en liten skrutt som jag kallar för Blomman (som jag bara måste presentera er för ordentligt snart - han är underbar, helt bedrövlig och skvatt galen!).

Hjortron, Sue och Gullungen insjuknade de med men är numera helt återställda igen! Tack och lov!

Kämparna Sue och Gullungen för några dagar sen i den senaste snöyran: :love:
Visa bifogad fil 114595

Vad skönt att höra att det verkar trappas ner.
 
Det här är Hjortron när hen var som sjukast. :(
Pest-blick:
01.Hjortron.sjuk.110656.jpg

Vissa av de som blir sjuka får den här "hängande" blicken, som om att de har tunga ögonlock. På vissa är det bara ena ögat som blir tungt.
 
Det var tydligt att det var det som spökade men Hjortron var ändå funktionsduglig så jag avvaktade, höll koll så att det inte blev värre och gjorde så mycket jag kunde för att hjälpa på plats. Har de en chans att tillfriskna själva i frihet så är det såklart det bästa för dem. Smittan var överallt vid det här laget så det gjorde varken till eller från för resten av duvorna att Hjortron var kvar i flocken heller.

Hjortron nu, helt symptomfri, pigg och kry! :heart
04.Hjortron-113346.jpg
 
Jag är så himla tacksam och obeskrivligt glad över att Gullungen och Sue också klarade sig. Blev helt förkrossad när de insjuknade. :cry:

Gullungen är en riktigt hjärtefågel.🤗 Hon påminner även om saliga Isgrisen på något vis, lika goa och tjuriga (fast de uttryckte det på olika vis).

Gulliga sur-fian:
05.gullungen111437.jpg
 
Snälla, milda Sue är sin mamma Pinglan upp i dagen, fast i en manlig version. Jag har väldigt lite hopp om att Pinglan och hennes man överlevde denna vintern tyvärr. </3 Det är ändå en viss tröst att hon isåfall åtminstone lever vidare på ett sätt i hennes fina barn. Det är inte samma stad utan en Pingel-duva!
06.sue.153455.jpg
 
Och här är då Blomman! 😍
08.blomman20221224-112731.jpg

Den första kämpen jag fick se skaka av sig skitviruset. Den blev smittad rätt tidigt under utbrottet, den var bara runt 5 månader då men blev aldrig allvarligt sjuk.

Jag kallar den Blomman för att det var värdens ynkligaste, risigaste lilla skrutt när jag upptäckte att den var smittad men med lite hjälp repade den sig snabbt och blommade ut med råge! Det är så galet mycket personlighet i den här fågeln!
Den visade sig även vara en livsnjutare av rang så jag försökte komma på någon känd gourmet att döpa den efter också och kom bara på Edward Blom. :p Så Blomman blev perfekt!
 
Jag tror att det är en han, så som den beter sig. Jag får hela tiden stoppa den här rackaren från att gå bersärkargång på sina artfränder för han tolererar inte att dela med sig av mig med andra duvor öht. Blomman verkar ha fått för sig att jag är hans personliga assistent som bara är till för honom och alla andra duvor bara ska veta hut och hålla sig på avstånd. Det blir slagsmål direkt, han är värre än någon annan temperamentsfull duva jag stött på hitintills. De brukar gå att avleda men Blomman säger bara "Jag skiter väl i godis, jag ska slåss!!!" och hoppar på någon intet ont anande stackare och biter sig fast så jag får DRA loss honom.

Blomman med dun i både näbb och öga som han ryckt ur duvan som flyger iväg i bakgrunden:
09.blomman111716.jpg

Ångrar du dig nu när du inte kan se längre, Blomman!? Nej, Blomman ångrar inget...
 
Blomman är också helt obrydd över att jag hanterar honom hur som helst. Han bryr sig inte om jag helt sonika grabbar tag i honom när han dummar sig eller om jag gömmer undan honom i min famn så att han inte kan komma åt andra duvor och inte heller om jag drar loss honom från andra duvor när han lik förbannat ändå lyckas bita sig fast i någon.

Blomman i säkert förvar på avstånd från andra duvor: 🥰
14.blomman.1753790.jpg
 
Han är egentligen väldigt skeptisk till människor överlag men har absolut noll respekt för mig. Jag tror att han är övertygad om att han kan ta mig i en fajt också! :rofl: Han har ju aldrig direkt förlorat så det är väl rimligt av honom att anta. Det värsta som kan hända är att man blir kliad på huvudet liksom: :heart
15.blomman.3753.gif
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp