dyra hästar

orion_x

Trådstartare
Bara funderade. Ni som har köpt/köper dyra hästar som ligger runt 100 000. Hur har ni löst det? Lån, sålt andra hästar och fått ihop pengar? Sparat allt?

*suck* önskar man vore rik:p
 
Sv: dyra hästar

Nu har jag inte själv köpt ngn häst i den prisklassen men vill göra nån gång (eller vill köpa en så bra häst, gör ju inget om den är gratis;) ) men folk köper ju hus, bilar och transporter och de ligger ju i den prisklassen eller ännu mer och det går ju att lösa, oftast med lån antar jag, men är det ngt man verkligen vil ha så får man väl antingen leva på nudlar och bo i en papplåda några år eller så får man låna ihop pengarna. Kan man låna till bil kan man väl låna till häst? Beror väl på hur viktigt det är. Om man inte har rika och snälla föräldrar som vill skänka en sådär 100 000. Det finns nog dom som har köpt/fött upp billiga hästar och utbildat dem och sålt och bytt upp sig tills man har den där hästen för 100 000:- eller så har man sålt bilen eller annat dyrt som man har. Själv har jag inget sånt dyrt utan satsar på en utbildning först och sen får det väl bli papplådan eller banken när den dagen kommer....
 
Sv: dyra hästar

Jag har inte köpt en fullt så dyr häst, men tagit lån två gånger då jag köpt häst. Jag har också gjort en bra hästaffär där jag tjänade bra med pengar och på det viset kunde köpa en lite dyrare häst.
 
Sv: dyra hästar

har aldrig köpt en så dyr häst och kommer troligtvis aldrig att göra det heller.. alderles för mkt pengar man kunde lagt på annat
 
Sv: dyra hästar

Jag hade aldrig köpt en så dyr häst på lån. I så fall hade jag sparat ihop eller helt enkelt köpt en billigare (eller haft rika föäldrar). Det kostar ju en del att ha häst, och personligen tycker jag att man ska ha råd att köpa en häst om man nu ska ha en, inte låna för den.

Men sen är jag som jag är, dvs Snål :angel:...
Låna till hus och bil är en annan sak, men inte till en häst.
 
Sv: dyra hästar

köpte min kontant efter många års sparande!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dyra hästar

För mig är det en blandning av sparade pengar och lån. Har bara köpt hästar jag av en eller anlengn hoppas tjäna på så småningom.
 
Sv: dyra hästar

Jag har inte lagt någon sådant summa och vet inte om jag kommer göra det. Jag söker kompisar när jag letar häst och det är vad som spelar in, innan det blir tal om priset :)
 
Sv: dyra hästar

Mina föräldrar har fått köpa mina hästar:angel:. Det gör de så gärna!

De har väl fått jobba som hyrläkare några gånger, eftersom landstinget inte ger så bra betalt. Och de har lagt undan mitt barnbidrag sedan jag föddes, så ibland tar jag pengar därifrån. Eller arv, eller farfar. Det löser sig!
 
Sv: dyra hästar

Jag hade aldrig köpt en så dyr häst på lån. I så fall hade jag sparat ihop eller helt enkelt köpt en billigare (eller haft rika föäldrar). Det kostar ju en del att ha häst, och personligen tycker jag att man ska ha råd att köpa en häst om man nu ska ha en, inte låna för den.
Men sen är jag som jag är, dvs Snål :angel:...
Låna till hus och bil är en annan sak, men inte till en häst.

Jag förstår hur du tänker men jag hade nog kunnat ta lån om jag visste att jag hade råd att hålla hästen sen (vilket ju är en förutsättning för att leta häst från början), kanske hittar man en kanonhäst men har inte dessa stora summor just då, men vet att man kan betala av per månad. Men alla är olika. Men de flesta (åtminstone de som har råd att hålla häst) i Sveriga har ju ändå de ekonimska förutsättningarna att låna eller spara ihop en hel del pengar. Frågan är snarare vad man prioriterar. Vill men bo fint och ha en dyr bil, eller resa osv eller avstår man från fina kläder, resor, bilar etc och prioriterar en fin häst och tävlingar? Det handlar om prioritering många gånger. Men visst har inte alla råd och det går att hitta fina hästar till hyffsade priseer beroende på vad man är beredd att köpa. Min häst kostade 35 000:- och hon har väldigt fin gång, härstammning och vi tävlar en hel del. Men hon var 7 när jag köpte henne, ej tävlad och knappt utbildad mer än gas och broms och dessutom rykte om sig att kasta av sina ryttare. Fick henne billigt eftersom det kostade dem mer att hålla hästen än de förlorade på att sälja. Men det är en helt annan diskussion, att jag aldrig kan lära mig att hålla mig till ämnet :angel:
 
Sv: dyra hästar

Mina föräldrar har fått köpa mina hästar:angel:. Det gör de så gärna!

De har väl fått jobba som hyrläkare några gånger, eftersom landstinget inte ger så bra betalt.

Min pappa har också jobbat som hyrläkare, men aldrig i livet att han skulle ta dem pengarna han sliter ihop för att ge mig en dyr häst.

Men somliga prioriterar annorlunda, jag vet :angel:
 
Sv: dyra hästar

Mina föräldrar har fått köpa mina hästar:angel:. Det gör de så gärna!

De har väl fått jobba som hyrläkare några gånger, eftersom landstinget inte ger så bra betalt. Och de har lagt undan mitt barnbidrag sedan jag föddes, så ibland tar jag pengar därifrån. Eller arv, eller farfar. Det löser sig!

(Bortskämd på ett dåligt sätt?:smirk:)

Jag måste säga att jag reagerar lite här på din attityd. :angel:
Den låter väldigt nonchalant och nästan otacksam. När jag var ung så hade jag också turen att ha föräldrar som gärna köpte en häst till mig och betalade mina stallhyror men aldrig att jag lät så där. Jag är dem evigt tacksamma. Har alltid varit bortskämd, även nu i vuxen ålder, men på rätt sätt. Trots att man kanske är lyckligt lottad så kan man visa ödmjukhet.
 
Sv: dyra hästar

När jag köpte in min första avelshingst så hade jag en väldigt snäll morfar som backade upp mig med ett lån, egentligen var det en gåva men så fort jag hade fått in lite på betäckningar och dragit av för kostnaderna så har han fått tillbaka.
Sen tog jag ett lån för att kunna köpa in ett par ston.
Mitt senaste förvärv köpte jag för mina försäkringspengar jag fick efter att min andra hingst dog.
 
Sv: dyra hästar

Mina föräldrar har köpt min & min lillasysters hästar.
Men dom säger när vi flyttar hemifrån så får vi köpa lös dom, då dom själva rider och skulle kunna tänka sig att behålla iaf min pålle^

Dom har jobbat & sparat ihop till hästarna*
 
Sv: dyra hästar

Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. De skadar sej alldeles för lätt. Hellre tio hästar för 10 000kr/st än en för 100 000kr! Blir den ende hästen halt så står man där så vackert! Och troligtvis är väl åtminstone någon av de tio billiga en dold talang?

Några i tråden snackar om lån. Det skulle jag aldrig göra eller råda någon till!! Om man lånar är det viktigt att man har den säkerheten att om det skulle gå åt pipan så kan man sälja den belånade prylen för samma värde! Och den säkerheten har man inte med varken häst, bil eller dator. Häst, bil och dator är det mest oekonomiska som finns som man kan lägga pengar på!
 
Sv: dyra hästar

Jag menar det och mycket bättre med 10 hästars stallhyror i månaden också;)
skoning ,vetrinärvård osv behöver inte fortsätta va :p
 
Sv: dyra hästar

Här är ytterligare en som är för ekonomisk för att ens överväga ett lån för en hobby. En sak om du är satsande elitryttare eller så... men aldrig för nöjes skull, tävlingar eller inte. Jag skulle heller aldrig låna till en stereo, en resa eller dylikt. Hus och studier däremot...

Jag tror helt enkelt på den gamla valsen: vill man ha något tillräckligt mycket så kan man leva hur snålt som helst för att få råd så småningom...

Sen har jag aldrig ens funderat på att köpa en så dyr häst iof, 25 tusen är max vad jag har lagt - o det tycker jag är dyrt nog!
 
Sv: dyra hästar

kl
Intressant att läsa alla svar. Vi är verkligen olika som människor;). Att köpa en häst för 10' då får jag defentitivt inte vad jag vill ha, inte för 25' heller. Inte behöver man vara en elitryttare för att köpa en häst för de pengarna, men vi vill ju olika saker med hästarna.
Min dröm är en PRE:love: och de kostar ju skjortan... och den ska ju helst se vettig ut och röra sig vettigt för att tävla dressyr på.

Men men... jag får utbilda och tävla min nuvarande häst lite till.. sälja och sen spara lite och köpa en PRE.... Det är ju bara så tråkigt att vänta.. Vill ha en nu... jobbigt värre.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Keb71
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 165
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 136
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp