Bukefalos 28 år!

dyra hästar

Sv: dyra hästar

mina fina hästar har vart köpta som föl, så grovjobbet har jag fått göra själv, föl kan vara lika dyra men jag har haft tur. o tjänat in ganska bra pengar, som sedan lagts på ny häst osv. visst det blir en hel del pengar man får ligga ute med men det har alltid lönat sig för mig. lycka till:)
 
Sv: dyra hästar

Jag hade tänkt lägga runt 80 000 kr på en ny unghäst, men nu verkar det som om jag hittat en liten fyraårig talle för 65 000 kr (om bara plåtarna är OK, ska skickas till Skara i vecka, håller tummarna).

Jag kommer använda de 50 000 kr som jag fick i liv för gamla hästen. Övriga pengar har jag sparat ihop.

De två tidigare hästarna har jag tagit lån för att köpa. Ser inget fel i det. Vi har alla olika prioriteringar i livet och om man vill tävla de klasser som jag vill så räcker inte 25 000 kr långt.

Investeringen skyddar man ju genom livförsäkring. Har man hästen försäkrad i samma summa som man har gett, så är man ju "skyddad".
 
Sv: dyra hästar

Investeringen skyddar man ju genom livförsäkring. Har man hästen försäkrad i samma summa som man har gett, så är man ju "skyddad".

Fast det är ganska många dyra hästar som inte är försäkrade just för att det är så dyrt att ha dem försäkrade.
Nu vet jag inte vad det kostar per år att ha en 100 000 kr häst försäkrad i just den summan, men jag tror att det är ganska sällsynt eftersom det är ganska dyrt.

Värsta är ju också att försäkringen minskar när sin dyrahäst nått en viss ålder (vilket jag det gör för alla, om jag inte är ute och cyklar), så jag vet inte hur mycket vinst man gör alla gånger med att ha en hög försäkring.
 
Sv: dyra hästar

Fast det är ganska många dyra hästar som inte är försäkrade just för att det är så dyrt att ha dem försäkrade.
Nu vet jag inte vad det kostar per år att ha en 100 000 kr häst försäkrad i just den summan, men jag tror att det är ganska sällsynt eftersom det är ganska dyrt.

Värsta är ju också att försäkringen minskar när sin dyrahäst nått en viss ålder,
så jag vet inte hur mycket vinst man gör alla gånger med att ha en hög försäkring.

Det är inte alltför dyrt att försäkra sin häst för 100, det beror helt på ras och bolag! (mina ligger strax under) Ett tips är att verkligen ringa runt och kolla. När jag försäkrade mina så fick jag förslag på allt från 1600/månad till 12000kr månad. :eek:

Detta var för 4 hästar av rasen PRE.
 
Sv: dyra hästar

har aldrig själv köpt så dyr häst.
men vissa äger ju (hrm) maxi eller tjänar 100'000 i månaden osv.. vissa har arv från föräldrar osv osv.
 
Sv: dyra hästar

precis som miaa skrev så förstår jag inte hur du resonerar.

att hålla 10 hästar varje månad är ju bra mkt dyrare än o hålla en som kostade mer i inköpspris!

det är ju inte bara foder, ev stallhyra, hovslagare, vaccinationer, veterinärvård, försäkringar osv som kostar. Sen ska man dessutom ha passande utrustning till alla. Jag betalade typ 1200 spänn för en tandraspning o en botulism spruta häromdagen till en häst...tänk vad sådant skulle kosta till typ 10 hästar....

Massa smått blir stora summor.
 
Sv: dyra hästar

Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. De skadar sej alldeles för lätt. Hellre tio hästar för 10 000kr/st än en för 100 000kr! Blir den ende hästen halt så står man där så vackert! Och troligtvis är väl åtminstone någon av de tio billiga en dold talang?

Tja det beror ju på vad man vill med sina hästar? Vill man ex hålla på med avel, ha en speciell ras eller stam eller kanske en välutbildad häst då räcker 10 ingenstans idag. Dessutom kostar en häst för 10 lika mycket att hålla som en häst för hundra.

Jag skulle inte säga troligtvis om dolda talanger för 10. Visst vore det fantastiskt om verkligheten såg ut så. Jag skulle gladeligen betala 10 och slippa ta lån/ leva på nudlar. :idea:
 
Sv: dyra hästar

Fast jag tror hon menar att köpa en för en direkt summa på 100 000:- är ganska biffigt jämfört att köpa en häst åt gången för 10 000:-. Alltså att man slänger ut 10 000:- på 10 st hästar (inte samtidigt) istället för en direkt för 100 000:-..

Annars förstår jag inte heller.
 
Sv: dyra hästar

Fast vad får man för 10 tusen som kan anses lovande? :confused:
 
Sv: dyra hästar

En bra fråga faktiskt.
Fast i och för sig kan man ju få travare gratis som sedan blir helt okej ridhästar.
 
Sv: dyra hästar

Jag håller på med islandshästar och för att få något med kapacitet får man tyvärr vara beredd att lägga ut 100 000:- och uppåt. Jag har alltid gått ganska bra plus när jag sålt mina hästar och har på så vis kunnat köpa en lite dyrare häst.
 
Sv: dyra hästar

Vet inte om detta sagts tidigare, men en häst för 10 000 kan ju mycket väl bli mycket dyrare i förlängningen. Billigt är inte alltid billigast i längden.
 
Sv: dyra hästar

Fast om man inte bara vill ha en ok ridhäst är det ju svårt.

Precis som många säger så kostar ju samma häst likamycket att hålla.. och enda skillnaden är inköpspriset.
 
Sv: dyra hästar

Jag skulle om jag hade dom pengarna lätt kunna leta efter en häst i den prisklassen. Sen beror de ju helt på VAD man som ryttare vill ha . Tävlar man på hög nivå o vill ha en häst som är frisk o välutbildad förstår ja om man då satsar på en dyrare häst, visst många tar säkert lån eller kanske har rika föräldrar som "hjälper" till med betalningen av hästen. De finns sökert många som slier röven av sig för att ha råd o köpa sin dröm häst för dom enormt dyra pengarna.

Jag själv kommer aldrig köpa en sån dyr häst då jag anser att jag inte har den ekonomin. Men därimot hjälpte jag en kvinna för 5 år sedan att rida till en import från Lettland. Stoet var 9 år, hade ridits av en yngre tjej som inte kunde rida henne i form eller hoppa henne mer än nåra skutt i skogen....''

När hon kom till stallet där jag red var hon ungefär i samma nivå som en 4 åring. Men med tiden blev hon kalas, hon gick i snygg form o älskade o jobba, tränade allt från skogs hoppning till cavaletti till sedan hoppning.

hon hoppade lätt en bana på 140 efter all träning och jag tävlade henne även i lättare klasser för att vänja henne vid ljud, folk o stök som de är på tävlingar, o första tävlingen en L.B kom vi faktiskt etta, eftersom hon bara var 156 o otroligt het, så var hon snabb som 17, så omhoppningen var hur lätt som helst på henne, styrde mest med vikterna:)

Hon köptes för 12 tusen kronor. Men efter lite mer en ett år om ja minns rätt, blev hon såld för 70 tusen, de kan man kalla en bra affär. O hade aldrig varit halt dessutom... ha´de jag haft tid då, hade jag lätt köpt henne, då hade ja ju fått henne för kompis pris :) Men tyvärr.. Hon såldes uppåt i landet, o tyvärr vet ja inte vart hon finns idag. Men många " skrutt " hästar där ute kan säkert ridas till o bli kanon hästar med rätt ryttare :),......

Mvh Linusen
 
Sv: dyra hästar

du kan få en välriden travare, en kompis syster fick ett jättefint föl för 8000, fux fyra vita strumpor p.g.a platsbrist.
 
Sv: dyra hästar

*kl*

Jag hade gott kunnat låna till en 100.000-kronorshäst om jag hade mer intresse i tävling på högre nivå. Chansen att hästen håller eller t.o.m. ökar i värde är ju betydligt bättre än ex. en bil som sjunker 10.000-tals kronor i värde så fort du kör ut ifrån bilfirman. Att man lånar pengar behöver ju inte betyda att man inte har råd att hålla häst, som många påpekat kostar ju en billig häst lika mycket i drift som en dyr...

Jag har aldrig lånat pengar till hästköp, och kommer nog aldrig att göra heller. Har istället köpt "problemhästar" eller hästar utan härstamning, vilket innebär att de är mer värda när de väl kommit iordning, men å andra sidan mer svårsålda...

Men om jag får mersmak på tävlandet kommer jag inte tveka till att låna till en ändamålsenlig häst!
 
Sv: dyra hästar

Menar inte att låta otrevlig, men vilken färg och vilka tecken en häst har har ju ingenting att göra med om den är "fin" = hållbar, talangfull etc. Men självklart kan man hitta sig en trevlig individ för en mindre summa pengar, dock beror det oftast på vilka mål man har med sin ridning och sitt hästhållande.
 
Sv: dyra hästar

LÅnar...

Jag sitter i sitsen om jag ska ta lån och köpa min själsfrände...
Nu handlar det om 60000kr och det är jätte mkt pengar för mig. Men jag tror att det är värt det.

När jag bodde hemma så fick jag hästar för runt 50 000kr, var inget speciellt tyckte man då men nu i efterhand förstår man ju hur mkt pengar det var!
 
Sv: dyra hästar

Jag köper mina hästar själv. Sparar först - köper sen.
Och säger som många andra här, skulle inte köpa en häst för 100'. Min gräns ligger vid 60'. Dock drar jag mig inte för att sälja en häst dyrt. ;)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
608
Senast: gullviva
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 147
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 502
Senast: Keb71
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
11
· Visningar
2 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp