dyra hästar

Sv: dyra hästar

Sålde en häst, fick ca hälften av nya hästens kostnad, sedan lånade jag resten. Definitivt värt det, för mig kändes det bättre att lägga mer pengar på en bra, lovande unghäst än att köpa något halvtaskigt som ändå kräver precis lika mycket som en häst jag verkligen ville ha. Men allt beror ju på vad man vill göra med hästen, och vad ens mål är.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dyra hästar

Mamma & min "låsas pappa" har betalat mina hästar, det tycker jag är bra hehe.
Senaste hästen kostade 100,000 & är
Världens underbaraste flicka.
 
Senast ändrad:
Sv: dyra hästar

*KL*
Fram tills jag slutade skolan betalade mamma hästeriet. Sedan fick jag jobb och flyttade hemifrån och då fick jag naturligtvis betala själv. Betalar stallhyra till henne varje månad (då stallet är hos mina föräldrar) Hon hjälper ju fortfarande till med någon 100 lapp här och där om det skulle krisa, men de stora sakerna som hovis, stallhyra, vet försäkring osv betalar jag ju själv. Tur att man har ett hyfsat välbetalt jobb :D
 
Sv: dyra hästar

*kl*

Just nu har jag foderhäst eftersom jag inte "har råd" att skaffa mig en häst i den prisklass jag vill ha en häst från. Vi har just köpt ett hus och kapitalet är insatt i det huset. Det mesta av pengarna som blir över varje månad går till renovering av huset. Att ha foderhäst är ett utmärkt sätt att underhålla sin ridning och att testa hur månadskostnad och det praktiska tidsåtgången kan lösas.

Jag tycker INTE att det är så chockerande dyrt med hästar som kostar mellan 200 K och 500 K, men många av dom hästar man ser ute på annons (till exempel här på Buke) är inte värda dom pengarna.

Allt handlar ju om hur man prioriterar här i livet, eller vilka förutsättningar familjeekonomin erbjuder. Det finns folk som lägger mer pengar på rena "konsumtionsförluster".
 
Sv: dyra hästar

Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. De skadar sej alldeles för lätt. Hellre tio hästar för 10 000kr/st än en för 100 000kr! Blir den ende hästen halt så står man där så vackert! Och troligtvis är väl åtminstone någon av de tio billiga en dold talang?

Oj vilken konstig - och oseriös - inställning. Slit och släng, eh? :(

KL
Tog lån för att köpa min, som jag bakade in i bostadslånet. Den stora kostnaden är trots allt de löpande utgifterna - och det kostar lika mycket att ha en dålig häst som att ha en bra. Så jag satsar på kvalitet, till skillnad från den som samlar på 10 000-kronorshästar ovan.
 
Sv: dyra hästar

Oj vilken konstig - och oseriös - inställning. Slit och släng, eh? :(

KL
Tog lån för att köpa min, som jag bakade in i bostadslånet. Den stora kostnaden är trots allt de löpande utgifterna - och det kostar lika mycket att ha en dålig häst som att ha en bra. Så jag satsar på kvalitet, till skillnad från den som samlar på 10 000-kronorshästar ovan.

:bow::banana::bow:
 
Sv: dyra hästar

Försäljaren till hästen för 700 papp (som enligt dig inte gjort mkt) skrattade nog hela vägen till banken åt hur lättlurade ni var.
För 700' får man mycket häst.
Ingen WC-häst direkt, men absolut en unghäst som kan ta sig dit om några år.

Men det var det vi gjorde!
Köpte en jättelovande unghäst, men som dock inte gjort så mkt :) (tror de va 10 starter)
 
Sv: dyra hästar

Bara funderade. Ni som har köpt/köper dyra hästar som ligger runt 100 000. Hur har ni löst det? Lån, sålt andra hästar och fått ihop pengar? Sparat allt?

*suck* önskar man vore rik:p

KL och för att återgå till ursprungsfrågan :D

jag undrar lite kring detta vad får men för häst kring denna summan och över :confused:

enligt mig så kan jag förstå att en häst som är i full tävlings kondis och har en hög utbildning rätt färg och rätt stamm kan kosta och då har jag användning för den ifall jag tävlar i högre klasser

men som vanlig hobby/tävlingsryttare(lägre nivå) har jag svårt att se både som förälder och hästägare varför jag skaffar en häst som är välldigt dyr och jag inte rent personligen har användning för hästen, mer än i utbildningssyfte för mig som ryttare

// vickis som duckar för pajkastning
 
Sv: dyra hästar

när jag började rida som liten så har mina föräldrar öppnat ett hästkonto till mig som de sparat undan tusen kronor i månaden, så efter ungefär 13 års ridande så har jag kunnat få ett flertal dyrare hästar, utan lån. :)
 
Sv: dyra hästar

KL
Mamma och pappa har betalat mina hästar hittills, men jag har aldrig haft mer än en häst åt gången eftersom vi har inte råd att ha två dyrare hästar och den gamla hästen har varit tvungen att bli såld för att vi ska ha råd att köpa en ny. Dock har min dyraste häst än så länge legat i 80 000 kr klassen. Nu har jag fast jobb och bestämt mig för att satsa på att köpa en riktigt bra häst och har nu börjat kolla på hästar som ligger på 100+ så har nu sparat en hel del pengar eftersom jag och mina föräldrar har kommit överns om att vi betalar hälften var. Om jag sedan väljer att köpa en ny häst längre fram kommer jag att betala den själv. Kommer nog bli en ganska ung häst då eftersom det är det jag kommer att ha råd med då.
 
Sv: dyra hästar

Vi tog lån för att köpa en "bra" häst till vår dotter. Det lånet kostade oss ca 300 kr/månad att betala av. Bekanta till oss tyckte inte vi var kloka som satte oss i skuld på 85 000 kr för en häst som vi fick gå och betala på. Själv köpte de en billig häst kontant. (10 000kr vilket man på sin höjd får en slutkörd travare för). Men hur gick det? Jo, vår häst kunde man träna och tävla den var frisk och sund. Deras hade allehanda problem som fick åtgärdas med specialskor, kiropraktorer, veterinärer och gud vet vad. Dessutom kunde deras dotter sällan rida för det var alltid något. Tävling var inte att tänka på. Och då bestämde jag mig för att aldrig köpa en "billig" häst i tron att det blir billigare. Jag är helt övertygad om att de la mer pengar en 300kr/mån på div behandlingar och en häst som inte gick att rida. Nu kanske de hade otur med sin häst men jag tror att kvalite kostar. Enseriös uppfödare vet vad sina avkommor är värda och säljer inte en bra eller talangfull häst för 10 000kr. Och som sagt det kostar lika mycket att sko, försäkra, vaccinera och foder till en dyr som till en billig häst. Köpersumman är en engångssumma. Man måste titta på vad det kostar i underhåll varje månad - där är den verkliga kostnaden.
 
Sv: dyra hästar

Den som köper billig häst av snålhet är nog ute och cyklar, ja! ;)
Jag köpte min för 10k och fick en häst som efter ett par ET-behandlingar (det hade jag gett vilken ny häst som helst om så bara "för säkerhets skull", nu hade ju denna sneda höfter precis som så många andra hästar oavsett prisklass som inte blivit kollade då och då! ;) ) blev en häst med låg underhållskostnad.
Behöver bara regntäcke vid snöoväder på vintern, kan gå barfota på sommaren, lättfödd och behöver oftast inget kraftfoder mer än lite tillskott, har inte krävt någon vet.vård. Ett par hundra har jag dock lagt på att behandla hovröta, och en flaska flugmedel per år behöver vi allt!
Ingen häst jag behöver vara rädd ska gå sönder utan jag tränar på för fullt och behöver aldrig *peppar peppar* börja om med kondis- och muskeluppbyggnaden.
Dock tävlar jag inte - ytterligare billigare månadskostnad! ;) (den skulle kunna tävla på lägre nivå med en del träning och en ryttare med intresse för det).
MEN - trots den billiga prisklassen så skaffade jag inte häst förrän jag hade råd att avvara minst 6000:- per månad. Ett lån hade dragit ner hur mycket pengar man har att röra sig med varje månad och jag hade inte tålamod att vänta! ;)


Min poäng är väl egentligen att man kan inte sätta en prisstämpel - vill du ha en "ok häst" ska du leta efter minst det här priset. Dels för att det är så olika vad man är ute efter (jag tyckte det hade känts urfånigt att betala för tävlingsresultat eller -kapacitet när jag inte har några tävlingsambitioner, vilket man ofta får göra även på knappt utbildade hästar) och dels eftersom det är så individuellt. En häst för hundratals kronor kan vara "dyr i drift" och skadedrabbad, en häst för knappt slaktpriset kan vara billig i drift om man har tur.
Sen är det ju oftast inte så att man kan köpa sig framgångar genom att skaffa en riktigt dyr häst eftersom en klåparryttare kan förstöra dom snabbt.
 
Senast ändrad:
Sv: dyra hästar

Ja, man sparar inte pengar på att köpa den billigaste hästen med lite skavanker. Det är sedan den stora kostnaden kommer då man ska hålla den i X antal år med mat, försäkringar, stallhyror, träningar mm mm.

Trots detta tycker jag att priserna ibland skenar iväg och man tycker det är OK att betala fantasisummor för en medelmåttig häst, som i och för sig håller måttet för det man själv kan men som borde varit billigare. De som har öga för djur ser direkt vilken som har kapacitet och det behöver inte alltid vara den dyraste hästen som verkar bäst.

Jag undrar hur många som faktiskt ger 150-200 000 för en häst som gått 1,20 eller L:A? Man kan ju begära vad som helst i annonsen men vad man får är väl en annan femma.

Jag har en kompis som ständigt hittar hållbara hästar (25-45000)som kommer långt tack vare hennes kunskap. Sedan ser jag många som tror sig kunna köpa framgång och det går ett litet tag så länge hästen går på den tidigare ryttarens hjälper, sedan blir det samma problem igen som man hade med den förra hästen. De stannar i hoppning eller tappar formen mm. Jag tror det lönar sig att kämpa på med de problem man får och därigenom för egen del få en ahaupplevelse då man löst det. Ofta beror det på ens egna brister lika mycket som på hästens.


Sedan finns det de som verkligen kräver mer av hästen och där förstår jag att man satsar pengar eftersom man vill tävla GP inom en snart framtid.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dyra hästar

Fast i och för sig kan man ju få travare gratis som sedan blir helt okej ridhästar.

Helt okej ridhästar och lovande tävlingshästar (vilket jag antar var menat med dolda talanger... eller?) är två helt olika saker... :grin:
 
Sv: dyra hästar

Ja, man sparar inte pengar på att köpa den billigaste hästen med lite skavanker. Det är sedan den stora kostnaden kommer då man ska hålla den i X antal år med mat, försäkringar, stallhyror, träningar mm mm.

Trots detta tycker jag att priserna ibland skenar iväg och man tycker det är OK att betala fantasisummor för en medelmåttig häst, som i och för sig håller måttet för det man själv kan men som borde varit billigare. De som har öga för djur ser direkt vilken som har kapacitet och det behöver inte alltid vara den dyraste hästen som verkar bäst.

Jag undrar hur många som faktiskt ger 150-200 000 för en häst som gått 1,20 eller L:A? Man kan ju begära vad som helst i annonsen men vad man får är väl en annan femma.

Jag har en kompis som ständigt hittar hållbara hästar (25-45000)som kommer långt tack vare hennes kunskap. Sedan ser jag många som tror sig kunna köpa framgång och det går ett litet tag så länge hästen går på den tidigare ryttarens hjälper, sedan blir det samma problem igen som man hade med den förra hästen. De stannar i hoppning eller tappar formen mm. Jag tror det lönar sig att kämpa på med de problem man får och därigenom för egen del få en ahaupplevelse då man löst det. Ofta beror det på ens egna brister lika mycket som på hästens.


Sedan finns det de som verkligen kräver mer av hästen och där förstår jag att man satsar pengar eftersom man vill tävla GP inom en snart framtid.

Kan inte annat än hålla med! :p
:bow:

Har man lite mer pengar att röra sig med vid inköpet så har man iofs fler hästar att välja mellan jämfört med om man begränsar sig till "jag har bara råd med max 15000:-" för då blir det mer att man tar det man får. Men viss skillnad är det ju på att köpa en häst för 40000:- jämfört med 300000:- :angel: det finns inga garantier varken för den ena eller den andra gällande underhållskostnader t ex.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
475
Senast: gullviva
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Keb71
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp