dyra hästar

Sv: dyra hästar

Det har jag absolut inte sagt. Alla människor har ett värde! Men om man är en typ som är väldigt otacksam och respektlös och som bara bryr sig om sig själv, vill nog folk inte vara runt den personen allt för länge. Ingen människa som jag vill ha runt mig heller.:) Och en sådan människa kan nog innerst inne inte vara speciellt lycklig... Om inget annat så väldigt ensam...
 
Sv: dyra hästar

Mina föräldrar har fått köpa mina hästar:angel:. Det gör de så gärna!

De har väl fått jobba som hyrläkare några gånger, eftersom landstinget inte ger så bra betalt. Och de har lagt undan mitt barnbidrag sedan jag föddes, så ibland tar jag pengar därifrån. Eller arv, eller farfar. Det löser sig!

men fy hade du vart mitt barn hade du då aldrig fått en häst :mad:
 
Sv: dyra hästar

Det har jag absolut inte sagt. Alla människor har ett värde! Men om man är en typ som är väldigt otacksam och respektlös och som bara bryr sig om sig själv, vill nog folk inte vara runt den personen allt för länge. Ingen människa som jag vill ha runt mig heller.:) Och en sådan människa kan nog innerst inne inte vara speciellt lycklig... Om inget annat så väldigt ensam...

Och då borde det väl snarare vara synd om personen ifråga än någon man klassar som dålig/elak person?
Ogillar som sagt uttrycket att så SKA man vara. Då dömer man någon indirekt eller direkt.
 
Sv: dyra hästar

Är det inte lite hårklyveri nu? Ok jag ändrar det till BORDE istället. Bättre?:)
Förresten är det inte en bra sak då att vara omtänksam, ödmjuk, respektfull och tacksam? Det är något som jag eftersträvar att mitt barn ska bli.
 
Sv: dyra hästar

Jo i min värld och troligen i många andras med en normal inkomst också.

men alltså för 100tusen får man ju typ max ett föl med bra stam. En bra häst kostar minst 200 000 och oftast upp mot miljonen!
 
Sv: dyra hästar

Hur många på Buke tror du har så dyra hästar?
Är du bara dum i huvudet eller helt verklighetstappad?
 
Sv: dyra hästar

men alltså för 100tusen får man ju typ max ett föl med bra stam. En bra häst kostar minst 200 000 och oftast upp mot miljonen!

säger miljonären. Vad som är bra är väl upp till var och en att avgöra, så himla nedlåtnbde att uttrycka sig på det sättet.

TS > Jag skulle inte låna för att köpa häst, jag lånar int löht för konsumtion, det är inget för mig, jag handlar för pengar jag jobbat ihop eller fått/ärvt.
Undantaget är om jag skulle köpa mig ett hus.
Jag köper hellre en lite billigare häst med potential men som är lite svår eller lite riden o gör grovjobbet själv, vill inte ha ngt färdigt.
 
Sv: dyra hästar

*KL*

Nu är det nog mest tjejer/kvinnor i den här tråden och det påverkar ju svaren.:angel:

När man tänker på hur många som lånar pengar till en bil, som sjunker i värde för varje mil som går, så är ju lån till en häst en betydligt bättre investering, där man åtminstone får tillbaka pengarna man lagt ut (om man kan förvalta den).

Jag lånar hellre och köper det jag verkligen vill ha. Det är så jäkla dyrt att hålla häst oavsett om den var dyr eller billig i inköp.
 
Sv: dyra hästar

Mina föräldrar har köpt alla mina hästar. Vilket i slutändan har blivit ganska många då flera har skadat sig mm. Det har oxå blivit väldigt dyrt eftersom jag vill satsa på tävling på en lite högre nivå och hästarna isf kostar ganska mycket... Den senaste hästen kostade en bra bit över 200 000 men sen så har det oxå varit den absolut dyraste...

Nu inser jag att jag är väldigt lyckligt lottad som har föräldrar med den ekonomiska möjligheten att köpa dessa hästar. Samtidigt vet jag att det ändå är mycket pengar för dom och hittills har allting varit en stor förlust, vilket ger mig lite dåligt samvete... Jag vet oxå att jag är lite dålig på att visa hur mycket jag uppskattar allt dom gör då jag är en person som har ganska så svårt för att visa känslor...

En av anledningarna till att dom har gjort allt detta är för att jag är väldigt duktig i skolan och skötsam, dricker och festar inte en massa mm... Jag förväntas även gå en ordentlig utbildning sedan, vilket jag självklart även vill! Så någonting kräver dom ändå i utbyte.

Angående priser på hästar som det har stått lite så är det bara så att vill man tävla på en lite högre nivå så kostar hästarna mycket. Visst man kan ha tur och hitta billigare hästar runt ca 70 000 men man kan inte räkna med det. Vilket om man tänker på det faktiskt är ganska så självklart. Jag menar ett föl med bra stam har ju ofta kostat runt 20 000 i hingst- och veterinäravgifter. Sedan ska man hålla fölet i säg drygt tre år ifall man säljer den som treåring vilket kostar allt mellan 15 000-25 000 om året. Som minst har den då kostat 65 000 och behåller man den sedan längre och utbildar den så stiger detta snabbt! Tänker man efter så har ju faktiskt en sexåring som har tävlat lite och är hyfsat välutbildad kostat sin ägare en mindre förmögenhet! Självklart vill man väl ha tillbaka dom pengarna vid en eventuell försäljning...
 
Sv: dyra hästar

Mina föräldrar har fått köpa mina hästar:angel:. Det gör de så gärna!

De har väl fått jobba som hyrläkare några gånger, eftersom landstinget inte ger så bra betalt. Och de har lagt undan mitt barnbidrag sedan jag föddes, så ibland tar jag pengar därifrån. Eller arv, eller farfar. Det löser sig!

Du menar att det är vi som gett dig hästen, hyrläkare är väl också landstingens skattepengar...:rofl:
 
Sv: dyra hästar

Jag har fått mitt halvblodssto av min pappa, men blir jag rik någon dag så ska han få tillbaka varendra krona. Jag var 12 år gammal när jag fick henne. Jag har aldrig festat eller supit, vilket han tyckte var en bra sak, så det var väl en av anledningarna till att jag fick henne. Jag har väl aldrig varit speciellt duktig i skolan, men nog har jag tagit mig igenom den ändå och det var väl lite tack vara att jag hade något att kämpa för - min häst!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dyra hästar

Gör man sånt vid 12? Alltså festar och super?;):D
 
Sv: dyra hästar

Jag tror det är någon här som driver med oss. Som lever ut sina drömmar här.

Dream on, baby !
 
Sv: dyra hästar

Men den livskvalite och glädje jag får och har fått av mina hästar kan ej några pengar i hela världen kunna ersätta.

Vad jag nog egentligen vill ha sagt är att räknat matematiskt, ekonomiskt, är hästar i de flesta fall en dålig investering. Någon har tur och någon är skicklig, men de flesta av oss går med förlust i slutändan, allt inräknat. Såpass klarsynt måste man ju vara att man inser detta, hur hästtokig man än är!

MEN själsligt sett så håller jag med dej totalt, det finns ingenting som ger så mycket tillbaka på alla andra plan istället!!!
 
Sv: dyra hästar

Är man själv hårt prövad så är det svårt att känna gemenskap med människor som fortfarande inte kommit längre än att de är bortskämda.

Det finns de som livnär sej på andras avundsjuka - och vad händer inombords den dagen ingen är avundsjuk längre?

Själv är jag grymt tacksam för varje dag som går och jag fortfarande öht äger mina hästar och de är friska! Ju äldre man blir desto mer inser man hur skört allting är och hur mycket som kan hända!
 
Sv: dyra hästar

Men faktiskt. På högsta nivån så kostar hästarna så mkt.

Jag köpte själv ett föl som kostade 100 000.
Och en 6 åring som knappt gjort så mkt. För 700 000.



Men jag förstår er som tkr att det är dyrt med 100 000.
Jag fasar över när jag blir stor och ska betala hästar själv :o


Så ientligen tkr jag att "hovkrats" har rätt. Men jag tycker att hon kunde sagt det med "snällare" ton och uttryckt sig bättre.


Angående tråden så betalar min mamma mina hästar. ( 4 st)
Hon tog väl pengarna från kontot skulle jag tro :D
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
478
Senast: gullviva
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 075
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Keb71
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp