dyra hästar

Sv: dyra hästar

Man kan ju ha tur att hitta en dåld talang för under hundra^
Men det är nog inte så vanligt om man värkligen vill satsa, och ha en häst med fin exteriör & gång.


MTV-det lät väldigt respektlöst:S

Jag känner mej nog hemsk som låter mina föräldrar köpa mej hästar men då är jag evigt tacksam, och köper som sagt ut dom eller vad man ska säga när jag flyttar, det är vad mamma har föreslåt iaf:)
 
Sv: dyra hästar

Min mamma betalar från sitt bank konto kanske?

Vi har inga ärvda miljarder. Och har inte köpt ngr hästar för den summan heller! (om det ens finns)
 
Sv: dyra hästar

När jag fick min första tävlingsponny tog mamma och pappa lån, mamma har även haft lån på sina egna hästar. Första ponnyn var en ren förlust rent ekonomiskt eftersom han var läromästare och fick åldras och dö hos oss. Andra ponnyn till mig köptes genom att mamma sålde sin islandshäst. När jag sedan sålde den ponnyn hade jag råd att köpa en stor häst och ett hästsläp (mamma och pappa la till en del pengar).

Hästen jag har nu har jag tagit ett banklån på. Springer jag över en häst som jag tycker verkar bra så tar jag hellre ett lån och köper den än går miste om en bra affär. Skulle aldrig köpa en häst som jag inte är säker på att den kommer att stiga i värde. Har dom alltid försäkrade för inköpssumman för att kunna lösa ut lånet om hästen skulle behöva avlivas.

Jag är nog ganska krass och ser hästen som ett kapital och tanken är att jag ska kunna tjäna pengar på han, inte behålla han i flera år. När han är såld kommer jag att köpa nästa lite billigare häst- sälja den och sedan nån gång kanske jag har råd att köpa en riktigt fin unghäst:)
 
Sv: dyra hästar

Men vi har ju inte heller köpt hästar för flera miljoner.

Dock har vi sålt ett hus för ganska många milj så hon har nog det på sitt konto skulle jag tro.
 
Sv: dyra hästar

700 000:- + 100 000:- är nästan en miljon.
Ja o jag antar att ni inte hade några lån på det huset o att ni nu bor i ett tält?
 
Sv: dyra hästar

700 000 + 100 000 + 300 000 + 200 000 = 1.3 milj.
Inte ens 2 milj kan man ju inte bokstavling talat kalla flera milj då det bara är en.

1. Husets värde steg med 5 miljoner när vi hade det i 3 år. En tomt i det läget kostar 4 milj nu mot 1.5 när vi köpte huset

Tror inte de hade lån på huset då vi sålde ett annat hus innan vi köpte det.
Min mamma och pappa har en "hobby" att köpa hus renovera dem och sedan sälja dem i "rätt tidpunkt". (har haft 7 olika hus på 15 år)

Nej vi bor inte i ett tält. Vi bor i en lägenhet mitt inne i stan och i ett hus vid havet.
 
Sv: dyra hästar

men fortfarande är det inte jättevanligt att man har 1.3 mille på ett konto att köpa hästar för, det måste väl du förstå själv.
 
Sv: dyra hästar

Vaddå hon har ju pengarna på banken så tar hon dem därifrån?

Min mamma köper heller hästar till mig och "lever upp" sina pengar istället för att ha med sig massa pengar i graven.

Men nu är det såhär iaf att min mamma köper hästar till mig för att hon vll satsa på mig och min ridning som jag är evigt tacksam över.
 
Sv: dyra hästar

Pappa betalar.. ;) Skämt åsido så betalar mina föräldrar mitt hästeri. Det har de gjort alltid, fick min första ponny när jag var 11. Otroligt bortskämt.

Nu delar mamma mitt hästintresse och vi har delat häst de senaste 4 åren, sen jag sålde min sista ponny.

Jag skulle inte hålla på med hästar om jag var tvungen att betala själv, det är för dyrt för en student i Stockholm.
Ja betalar bensinen fram och tillbaka till stallet, och that's it.
 
Sv: dyra hästar

Min mamma tog ett lån och köpte hästen åt mig :crazy: Men jag ska självklart betala tillbaka henne när jag har råd med det.
 
Sv: dyra hästar

Min första häst var ej så dyr och honom fick jag i födelsedagspresent några gånger om. Andra hästen köpte jag själv. Dessa är ju dock inga dyra fina sagohästar utan varmblod :P

Skulle jag ha ett fastjobb nu och min bäste pållekompis skulle vara till salu så skulle jag ha lånat på banken, annars skulle jag inte det.

Men till detta hör ju också att jag inte är nån talangfull tävlingsryttare, och behöver därför ingen häst efter det.

Hade jag vart jätteduktig i något o viljat satsa så skulle jag nog kanske tänka annorlunda :angel:

Har dortfarande dåligt samvete för att mor min la ut till stallhyran på mina hästar, trots att det är många många år sedan. Skulle absolut inte låna av henne igen.
 
Sv: dyra hästar

ärvda pengar...har dock snälla föräldrar som betalr för hästen varje månad. hade jag inte haft de pengarna hade jag nog övervägt lån. jag vill tävla höga klasser, jag vill ha en häst att jobba och utvecklas med. det handlar väl om hur man prioriterar, i storstäder köper folk små lägenheter för 10 ggr priset, jag har mer nöje och nytta av min häst:P
 
Sv: dyra hästar

kl

Jag köper heller inga dyra hästar - de är svåra att tjäna pengar på :angel:

Jag fick min första ponny av pappa när jag var 10år, C-ponny för 15000kr, eftersom jag snart växte hur henne byte vi in henne mot en maxad D-ponny och la en liten summa emellan.
Han var 5 år och jag utbildade honom rätt högt innan jag bytte bort honom rakt av mot en storhäst. Sen utbildade jag henne och hade som tur va henne försäkrad i fullvärde när jag fick ta bort henne. Fick ut samma pengar som jag tänkt sälja henne för.
Sen har jag fyndat billiga hästar och kanske ridit in/till och sen sålt dyrare efter en kortare tidsperiod.
Så har jag gjort, dvs bytt upp mig allt eftersom eller va man ska kalla det.

Mina 3 nuvarnde hästar är helt betalda för pengar jag tjänat in på min andra hästar (just för tillfället är jag +-0 så om jag ska köpa nån häst nu får jag alltså göra det för egna sparpengar. När de säljs så småning om kommer pengarna sättas tillbaka in på mitt "häst"konto med hög ränta och sitta där till jag ska investera i en ny häst.

Jag försöker i största möjliga mån att inte använda sparpengar till att köpa hästar men det är klart att det hänt att man fått låna nån tusenlapp eller två av sig själv... :angel:

Jag skulle kunna tänka mig att låna pengar helt eller delvis för att kunna köpa en häst om jag anser det värt att satsa på och ser en möjlighet att tjäna en slant på det.
 
Sv: dyra hästar

Jag skulle heller aldrig lägga ut eller ta lån för en 100.000 polle, det finns så många fina "billiga" hästar som behöver en bra ryttare och som går att "forma"/träna till och få en lika fin vänskap med precis som med en dyr häst.

Plus att som någon sa, blir den hästen sjuk eller halt eller whatever och man kanske vill sälja hästen, då har man nog dragit en nitlott.. (kan inte sälja för samma pris, det är vad jag menar...)
 
Sv: dyra hästar

Försäljaren till hästen för 700 papp (som enligt dig inte gjort mkt) skrattade nog hela vägen till banken åt hur lättlurade ni var.
För 700' får man mycket häst.
Ingen WC-häst direkt, men absolut en unghäst som kan ta sig dit om några år.
 
Sv: dyra hästar

Nu har jag läst igenom hela tråden och grunnat lite.
Jag har haft tur, jag fick min första foderhäst när jag var 5.
Efter det blev det en isis som vi, när jag var 13 (tror jag) köpte för 46.000.
Men den hästen var till både mig om mamma då vi delar intresset, när jag var 16 (haha tror jag igen;)) så fick jag min egna lilla tävlingshäst för 40.000 (mycket bättre häst än den första haha).
Men nu när min lilla ängel fick avlivas för några veckor sedan så har vi varit och tittat ut en häst redan nu för jag kan inte gå hemma och skräpa blir grinig och nervig av att inte ha något att göra.
Men i alla fall. Priset på den nya hästen tror jag låg mellan 50.000- 55.000. Pappa sa att de 40 som vi fick ut av Globlesa är ju dina men mellanskillnaden får du betala av när du har fått jobb och fast inkomst. Alltså inget jag behöver betala av med sommarjobbs pengarna.
Det tycker jag är helt rätt av honom, jag ska inte lära mig att jag alltid får allt på ett fat (även om jag hittils fått det, men pappa är lite för snäll och glömmer bort att jag inte alltid ska få det jag ber om.) Men jag kan säga att jag har lärt mig att artigt tacka nej när han vill smussla till mig pengar eller köpa lite grejer till hästen:d
Hästen som jag köper nu är 6 år och nästan helt oskolad. Jag ser hellre som även någon annan tidigare nämnt att forma hästen helt efter sig själv i stället för att få en "färdig" häst är roligare. Jag känner nästan att det ligger lite mer stolthet i en "egen inridnig" som det går bra för än en kosta-massa-pengar-häst.
Nu hoppas jag inte att jag trampar någon på tårna. Men så tycker jag!
Kram och God natt! :D

Måste bara tillägga!
Bara för att kolla banken så var mamma inne och fråga om hon fick låna 100.000 kr till en häst. De sa "då måste du ha din mans underskrift" (Hon jobbar bara 25%)
Men när hon fråga i fall hon fick låna 200.000kr till en bil, då var det helt okej, där behövdes inga underskrifter från pappa! Lite skumt tycker man väl.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dyra hästar

kl

Jag har köpt mina hästar för egna sparade pengar,men då har jag köpt dom billigt!

Köpte första hästen när jag var 11 år för 10.000:-,ett kallblodssto på 7 ½ år. Hon är numera under ägarbyte,och bor i örebro,och är 18 år.

Underbara föräldrarna betalade stallplats,skoning veterinär fram tills jag var 18.

Häst två köpte jag som ettåring för 8.000:-,nu är han inriden,så han kanske är värd runt 15.000:-

Det jag har lån på är hästtransporten,valde att ta lån där och köpa en rätt så ny och fräsch transport,då vet jag att pållen åker säkert.

Skulle aldrig köpa en häst för mer än ca 40.000:- då jag (hitils) bara rider i skogen,åker till ridhuset i bland,men är absolut ingen tävlingsmänniska,så jag är nöjd om hästen är frisk,lagom storlek och kan skritt trav och galopp,och kommer bli min bästa kompis.
 
Sv: dyra hästar

Jag köpte min häst när jag var 16 år (för 2 år sedan) för alldeles egna pengar. Jag jobbade en sommar och samma dag som min lön kom köpte jag hästen. Självklart var det ju ingen dyr häst, en 20 år gammal arabvalack för 10.000 kr. Vääärldens snällaste och den perfekta läromästaren och förstahästen!
Har fortfarande kvar honom och har från första dagen betalat allt till honom själv, som stallplats, hovslagare osv osv. Han ökar ju självklart inte i värde eller liknande och har inga planer på att sälja. Hos mej ska han få stanna resten av livet.
Jag har iallafall aldrig haft några superrika föräldrar som gett mej allt jag pekat på, serverat på ett silverfat. Vill man ha något får man tjäna ihop till det själv. Det tycker jag faktiskt är jättebra!

Har väl funderat en liten aning på att någon gång i framiden låta min lillasyster ta över honom och att jag då köper en ny, yngre häst som man kan tävla lite på och så, för jag känner att jag vill utvecklas.
Tiden får väl utvisa hur det blir då, hur jag ska få ihop pengar. Kommer nog då inte köpa någon jättedyr häst, utan en för runt 30.000-40.000 kr som sen förhoppningsvis ökar i värde. Ska försöka jobba ihop pengarna så att jag slipper ta lån.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
475
Senast: gullviva
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Keb71
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp