dyrt - förklara!

Sv: dyrt - förklara!

Kanske jag sagt det förut, men då säger jag det igen :) Din användarbild är så himla söt :love: Man blir helt salig när man tittar på det gulliga ansiktet.
 
Sv: dyrt - förklara!

Vet att MÅNGA räknar som så att: OJ h*n har sålt 8 valpar á 8000:-. Då har h*n alltså TJÄNAT 64000:-!!! :eek: Visst om jag levererar samtliga 8 valpar samma dag och säljer dem till fullt pris så har jag kanske 64000:- i handen JUST DEN DAGEN! Men det är bara en bråkdel av sanningen. VISST kan du tjäna pengar på en valpkull om du "bara" parar din tik och säljer valparna, men så funkar det oftast inte. En seriös uppfödare går mycket sällan med plus! Anledningen till att man ändå "håller på" är ju att det är ett intresse! :love: Nästan alla "hobbyer" kostar pengar. Och dessutom - som många inte vet - ALL HOBBYVERKSAMHET (tex. hund, och häst uppfödning) ÄR SKATTEPLIKTIG!!! Läs mer på Skatteverket's hemsida.
_____________________________________________________

Ett räkneexempel: (OBS! EXEMPEL!!!)
Du köper in en tik (av mindre ras) som valp för 8000:-. Hon lever i 10 år. (varje hund du har kostar pengar hela sitt liv - även om den inte är "produktiv")
Hon kostar dig årligen 1500:- i försäkringspremie = 15000:- på 10 år.
Maten till henne kostar varje månad 200:- = 2400:-/år = 24000:- på 10 år.
Veterinärvård varje år: 300:- (då har jag räknat endast på en vaccination, och inte vad det kostar om något händer) = 3000:- på 10 år.
Medlemskap i SKK a 300:-/år i 10 år = 3000:-.
Du behöver INTE göra några veterinärundersökningar typ hd-rönten eller så. Du är INTE med i rasklubben.
Denna tik har då under sin livstid (10 år) kostat dig 53000:-.

Om du tar EN valpkull på denna tik och får tex. 5 valpar som du säljer för 8000:- så har du fått in 40000:-. Minus 8000:- som hanhundsägaren ska ha, minus registreringen hos SKK på ca 1900:- (för alla 5) minus veterinärbesiktning, id-märkning och vaccinering á 600:-/st = 3000:-. Valpkullen kostar alltså 12900:-. Summa kvar: 27900:-. TOTALT MINUS UNDER TIKENS HELA LIVSTID: -25100:-!!!

OBS! Ovanstående är ett väldigt "krasst" exempel, men visar ändå på hur det kan se ut på ett ungefär.
______________________________________________________

Så här ser min egen uppfödning/ekonomi ut;
Jag har 5 st vuxna hundar (av liten ras). Dessa kostar mig i "runda slängar" 25000:-/år (jag har noggrann "bokföring" med tanke på skattemyndigheten). Det är bla. försäkringspremie ca 6000:-/år totalt för alla 5 (som ändå är mkt billigare än vad en enhundsägare betalar, eftersom jag har uppfödarförsäkring = mängdrabatt), hundmaten kostar ca 600:-/månad = 7200:-/år, medlemsavgifter (SKK, specialklubb och rasklubb) ca 800:-/år. Sedan tillkommer vaccinationer, ev. veterinärvård, resor till och från utställningar (åker på ca 6-10 st/ år), anmälningsavgifter till utställningarna, prylar & tillbehör som man behöver ha, m.m. m.m.

Om jag tar en valpkull och får 3 st valpar (som snittet är i min ras) och säljer dem för 8000:-/st (som är normalpriset i "min" ras) så får jag in 24000:-. Minus 1200:- för registreringen, minus veterinärbesiktning, id-märkning och vaccinering 1500:-, minus avgift till hanhundsägaren på 5000:-. Summa kvar 16300:-.
Totalt går jag alltså det året minus med 7700:-. Nästa år (2005) kommer jag inte att ha någon valpkull alls = MINUS ~25000:-. Men sedan år 2006 kanske det blir 2 kullar = STÖRRE INTÄKT. Fast då har jag fört med mig underskottet från år 2005, så då blir det kanske plus minus noll.
Och så som det ser ut för mig, tror jag är ganska typiskt för en stor del av alla uppfödare.
 
Sv: dyrt - förklara!

En seriös uppfödare enligt mig går inte så mycket på utställning utan de går på jaktprov :smirk: Det kostar 275-300:- per start. :D

Du ögonlyser inte valparna, utan tiken får du lysa tidigaste ett år innan parning. Så tar du två kullar med jämna mellanrum så får du lysa flera gånger. Iofs ingen otrolig stor summa. Ett par hundalappar per gång.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dyrt - förklara!

Tippan skrev:
En seriös uppfödare enligt mig går inte så mycket på utställning utan de går på jaktprov :smirk: .

Det blir svårt för mig, eftersom min ras inte är jaktintresserad! :) Ändå kallar jag mig seriös! Men det var kanske labrador du syftade på? ;)
 
Sv: dyrt - förklara!

Welsh skrev:
Har vi ingen aktiv uppfödare som vill skriva ut vad senaste kullen kostat?
Min senaste kull, född i somras:
2 st födda valpar. En med ett litet skönhetsfel såldes billigare, för 5000:-. Den andra sålde jag bara "halva", dvs. jag deläger den, så jag fick 4000:- för den. SUMMA INTÄKTER FÖR VALPARNA: 9000:-.
Utgifter för valparna: Hanhunden: 4000:-, registrering i SKK ~800:- (registrering av valp efter meriterade föräldrar kostar 270:-/st + ägarregistreringsavgift på 75:-/st = 345:-/ valp + frakt och postförskott på stamtavlorna), vaccinering, besiktning och id-märkning: 500:-/st = 1000:-. SUMMA UTGIFTER FÖR VALPARNA: 5800:-. SUMMA "VINST": 3200:-. Då är INTE kostnader för valparnas avmaskningsmedel och foder medräknat. Inte heller telefonsamtal till valpköpare, eller annons i rastidningen, eller 2 st valpgåvomedlemskap i rasklubben till de nya köparna, något som jag ger alla mina valpköpare. Eller resa till veterinären, eller... :confused: Inte heller är kostnader för tiken (valparnas mamma) medräknade (foder, avmaskning m.m.). Och ska det bara riktigt så ska ju hela kennelns utgifter räknas med, och det är som jag ovan skriver ca 25000:-/år.

I min ras förekommer inget "bekämpningsprogram" av några sjukdomar, så några veterinärtester/röntgen behöver man inte göra.
 
Sv: dyrt - förklara!

En utgift som jag har i min "kennel" som jag glömt att nämna är naturligtvis kostnaden för "domännamn och webhotell". Den ligger på strax under 1000:- årligen. Inget MÅSTE, men en hemsida är ett mkt bra sätt att "marknadsföra" sig och nå ut till många människor på ett smidigt sätt.

Dessutom så har man annonskostnader för annonser i tex. rasklubbens tidning. Och en julannons brukar jag också kosta på mig i densamma. Något år har jag dessutom haft en stående radannons i Hundsport.


Så - ju "djupare man gräver" - desto mer utgifter kommer man på att man har... :crazy:
 
Sv: dyrt - förklara!

Precis :angel:

Men är det en sällskapshund så förstår jag att man inte går på så mycket annat än utställningar. Fast jag tycker att de som driver för hårt mot snygga hundar ofta tullar på både mentalitet och hälsa. Så jag skulle aldrig köpa en sällskapshund från en uppfödare som stenhårt satsar på utställning och har lite för bra hundar. För nånstans gör man uppoffringar...
 
Sv: dyrt - förklara!

Jag har hört det förut, men gillar att höra det igen :) Hon är otroligt söt, och jag har svårt att förstå att inte alla vill ha en cocker :angel: :love: Att hon dessutom är lika snäll som hon är söt gör ju inte saken sämre. Hennes enda fel är att hon lätt får glädjefnatt, men det tar jag gärna :D

Mvh,
Duvan
 
Sv: dyrt - förklara!

Intressant! Nu börjar jag få grepp om priserna :idea:
Tack för hjälpen alla som svarat i denna tråd. Nu är jag lite klokare :p
 
Sv: dyrt - förklara!

Sen är det faktiskt så att det finns ett slags "standardpris" på valpar. En renrasig rottis valp, som vissrligen upfyller rasklubbens krav,men inte mkt mer kostar oftast lika mkt som en valp av "toppkvalitets föräldrar" där uppfödaren lagt ner ootroliga summor på meritering,ec import ect.Och framför allt - utvärderat tidigare kullar.
Desutom har de lagt ner mkt jobb på historiken bakom de hundar det avlas på. Det är ju inte bara föräldranas hälso och mentala status å sånt man skall titta på - utan hela den kullen, hur syskonen nedärvt osv listan kan göras hur lång som helst

Priserna ligger på ungefär samma nivå - men de duktiga upfödarna har ofta långa köer och mkt höga krav på sina köpare.
 
Sv: dyrt - förklara!

Sen är det faktiskt så att det finns ett slags "standardpris" på valpar. En renrasig rottis valp, som vissrligen upfyller rasklubbens krav,men inte mkt mer kostar oftast lika mkt som en valp av "toppkvalitets föräldrar" där uppfödaren lagt ner ootroliga summor på meritering,ec import ect.Och framför allt - utvärderat tidigare kullar.

Ja, det stämmer! :bow:

Vilket innebär att en seriös köpare får en mycket bra hund (förhoppningsvis) till ett mycket billigt pris.

Den som är novis och köper en "Snuttan" betalar däremot alldeles för mycket, det tycker i alla fall jag.

Sedan, när jag läser dessa ekonomiska utläggningar så kan jag inte låt bli att förundras över den inkonsekvens som råder. Hästarna/hundarna kostar "ungefär" ditt eller datt för vissa, medan andra räknar in allt.

Skall man hårddra det så kan man räkna antal promenader också, och begära att få betalt för dem med... varför rasta en hund "gratis"? Jag skriver detta, därför att jag tror att man skaffar en hund för att man faktiskt vill ha den och inte för att den skall "betala" sig. Att räkna in de ca. 53000 kronor som hunden kostar hela livet är att överdriva en smula, det tycker i alla fall jag. OM det inte är så att man har uppfödning på basis att varje tik är en potential producent och inte en medlem av familjen som vi värnar om och som får kosta lite grand...

Däremot tycker jag att det är synd att tant Agda som vill ha en sällskapshund, betalar dyra pengar för ex. en tibetansk spaniel med föräldrar där hanen (i bästa fall) har utställningsmeriter, men mamma Lady är söt... :(

Missförstå mig rätt - jag tycker att mediokra uppfödare skall få finnas, men varför skall de ta så bra betalt? De TJÄNAR verkligen på sin lilla hobby. Förtjänsten hade jag hellre sett hos de riktigt duktiga och seriösa uppfödarna.

Dessutom så tror jag inte alla kenllar tar upp allt i deklarationen heller - men jag är kanske cynisk?

Slutligen - jag tänker på dig Duvan (tack förresten för ett utförligt inlägg! :bow: ) - du kan inte räkna två av fem valpar som "förlust" - för varför skulle du inte betala för de hundar du vill behålla? I min värld är det också ett "köp". Du avstår inkomsterna som de två valparna hade gett dig = betalar för att skaffa fler hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: dyrt - förklara!

Duvan skrev:
Nja, någonstans på vägen har jag tappat dig tror jag. Om du vill förlora mindre på glädjen att föda upp djur, då skall du nog ge dig på hunduppfödning istället för hästar, men vill du tjäna pengar skall du hålla dig utanför avel helt och hållet.

Jag har fött upp några hästar, och ingen gått ihop ekonomiskt. Inta om man räknar med vad det kostar att hålla sto, hovslagare etc. Detsamma gäler för min kennelverksamhet, den går inte runt om jag räknar med vad det kostar att hålla unghundar, avelsdjur, gamlingar, åka på tävling och prov. Men varje kull som går plus hjälper till att hålla maskineriet igång. Har du lyckats få hästuppfödningen att gå runt?

Nu är jag ingen stor pruducent av valpar, och kommer aldrig att bli, kanske är läget ett annat om man enbart åker på utställningar och har ett antal hanar att själv använda i aveln. Helt klart är iallafall att det är mer lukruativt att äga en välanvänd hane än att faktiskt föda upp själva kullen.

Mvh,
Duvan

Jag tror att det ser mycket olika ut för olika uppfödare. Dels beroende av ras (jämför tex. ett shetlandsföl med ett halvblodsföl eller en lovande arab!), men också hur man räknar.

Eftersom jag sonderat terräng själv för att hitta rätt valp från rätt uppfödare och där jag tror på kombinationen, så skall jag absolut inte klaga på prissättningen! Jag betalar samma pris för en hund ur en välplanerad kull där samtliga utom en individ ned till tredje led har championat.

Min hunds uppfödare lägger ned mycket omsorg på sin avel. Därmed är inte sagt att hon alltid går back. Hon föder upp en populär ras, har fina hundar och har skaffat sig ett namn. Detta i kombination med flera kullar per år ger henne en inkomst som hon lever på. Jag ser inget fel i det.

Men hennes ekonomi är självklart bättre än en uppfödarkollegas, som exempelvis föder upp en stor hund av ovanligare slaget, men som ändå kräver HD-AD - ua och arbetsmeriter.

Skall man ens fundera på att tjäna pengar på hunduppfödning, så tror jag att man skall hålla sig till små, populära raser - som på sin höjd kräver ögonspegling.

Icke att förglömma är att en hundras som ex. riesenschnauzer kostar på rent materiellt. Att ha nio valpar av den storleken så krävs ett ordentligt stabilt kök eller hundgårdar.

Kan någon förresten motivera för mig varför små hundar kostar mellan 2000- och 7000 mer än "vanliga" hundar? Nu menar jag alltså inte bulldoggar med komplicerade förlossningar utan tex. dvärgschnauzer, pudlar och andra raser där kullarna oftast blir fler än tre.
 
Sv: dyrt - förklara!

Mindre kullar mindre inkomst... Säg att du får 2-4 valpar, mot en Labrador som får 7-8. Ibland blir det bara en överlevande valp också. Det är ju rätt så ofta som en valp dör efter förlossningen också.

För stora raser har du lite språng och sen en avgift per valp. Motsvarar i slutändan ungefär vad envalp kostar (ca 7-9000:-) Småhundar har oftast en fast summa. T.ex. 4000:- och det betalar du oavsett om tiken bara får en valp eller fyra. Går tiken tom så får du para om en gång och sen så kan du se dig i stjärnorna efter de pengarna :)

Sen är det väl så också att det är lättare att sälja tre valpar än åtta valpar, så det blir lättare att ta mer betalt.
 
Sv: dyrt - förklara!

Fast tar vi dvärgschnauzer, så får de ganska många valpar för vara så små. Jag blev själv förvånad när jag fick veta att det är fullt normalt att de får 8 valpar. Jag trodde det hörde till ovanligheterna att de fick så många. Trodde nog att 5 var mer normal.

På din sista fråga PF: Så tror jag de är lite dyrare just för de är lättare att sälja. De kan lätt säljas till nästan vem som helst som vill ha hund. Uppfödarna vet att folk betalar antar jag. Men jag tror också det är så som Tippan skriver. Det finns ju raser som bara får ett fåtal valpar.
 
Senast ändrad:
Sv: dyrt - förklara!

Tippan skrev:
Mindre kullar mindre inkomst... Säg att du får 2-4 valpar, mot en Labrador som får 7-8. Ibland blir det bara en överlevande valp också. Det är ju rätt så ofta som en valp dör efter förlossningen också.

För stora raser har du lite språng och sen en avgift per valp. Motsvarar i slutändan ungefär vad envalp kostar (ca 7-9000:-) Småhundar har oftast en fast summa. T.ex. 4000:- och det betalar du oavsett om tiken bara får en valp eller fyra. Går tiken tom så får du para om en gång och sen så kan du se dig i stjärnorna efter de pengarna :)

Sen är det väl så också att det är lättare att sälja tre valpar än åtta valpar, så det blir lättare att ta mer betalt.

Men språngavgiften är billigare hos ex. dv.schnauzer också! För en meriterad hane betalar man antingen en tusenlapp per valp eller 2000-3000kr för språnget - oavsett kullstorlek.

Det innebär att hanhundsägaren inte får (inte ens om tiken får åtta valpar) - den summa som motsvarar värdet av en valp.

Skall vi fortsätta jämförelsen så kostar det inte till närmelsevis lika mycket att föda upp en kull på åtta småvalpar som det kostar att föda upp motsvarande av en större ras.

Kan det vara som Grana säger - marknaden är större för uppfödaren?

Och är hanhundsägarna naiva? eller varför accepterar de sämre summor än ex. labradorens ägare?
 
Senast ändrad:
Sv: dyrt - förklara!

Fast om Dvärg S. får så mycket som 8 valpar, tar man då bara en summa eller tar man språng + per valp där? Såg nu att du skrev att det var olika, eller?

Jag har bara erfarenhet av att man tar en stor språngavgift på sånna raser som oftast bara får nån enstaka valp. Visst kan våra dvägpudlar få 6 valpar, men det är ovanligt. Så där har vi alltid bara betalt en summa oavsett antal valpar. Vet inte hur det är inom de raser som ligger "på gränsen". Mellisarna så är det språng + per valp.

För skulle tiken bara få 3 valpar så får man kanske 3*800:- + 800:- = 3200:- istället för at klämma i 4500:- direkt. Därför så är det engångs summa på små kullar...
 
Sv: dyrt - förklara!

prinsessfeminist skrev:
Dessutom så tror jag inte alla kennlar tar upp allt i deklarationen heller - men jag är kanske cynisk?

Slutligen - jag tänker på dig Duvan (tack förresten för ett utförligt inlägg! :bow: ) - du kan inte räkna två av fem valpar som "förlust" - för varför skulle du inte betala för de hundar du vill behålla? I min värld är det också ett "köp". Du avstår inkomsterna som de två valparna hade gett dig = betalar för att skaffa fler hundar.

Nej då, att jag behåller två av fem är ingen förlust - det är bara ingen inkomst. Om sedan fodervärdshunden inte blir en avelshund har jag bara gett bort den. Tiken jag har behållt själv har ju sitt naturliga värde oavsett om hon går i avel eller inte, men hon finansierar inte delar av sina kostnader om hon inte duger för avel. Som jag sa - om bägge går i avel har det varit en bra kull ekonomiskt, men om de inte gör det räcker inte 3500:- långt. Det finns en massa hål att stoppa i.

Jag föder ju som jag tidigare sagt upp hundar för att förse mig själv med bra rastypiska hundar. Skall jag ha en chans att göra just det måste jag behålla valpar, MINST en i varje kull (eftersom jag bara tar i snitt 1/2-1 kull per år) så att jag har något att sålla ifrån. De som inte håller måttet skänks till sina fodervärdar eller kostar hemma år efter år, för jag gör mig inte av med en familjemedlem. Vore min idé om hur en cocker skall vara vanligare bland andra uppfödare skulle jag inte föda upp några valpar, utan bara ha två tävlingshundar. Det skulle helt klart vara billigare, både ekonomiskt och känslomässigt.

Vad det gäller deklaration tror jag att det är olika. Jag har alltid deklarerat och aldrig behövt betala någon skatt, vilket får mig att med en dåres envishet hävda att jag aldrig går med vinst. :D Säkert
finns det många som inte deklarerar sin verksamhet, men det är bara en tidsfråga innan kennelverksamheten ligger under skattmasens lupp.

Mvh,
Duvan
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 012
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 182
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp