eftersök på vilt

Milosari

Trådstartare
damn! nu har jag fått reda på eftersom min hund är "blandras" får vi inte tävla i spår, och jag är inte så säker på att klubben víll ha med oss i spårgruppen i så fall :(. så där gick de planerna i kras. men allt hopp är ännu inte släckt, det man kan ju spåra vilt också :idea:.

så då börjar vi från början:
*hur lär man hunden det?
*hur kommer man i kontakt med människor med mer erfarenhet (jägare)?
*hur/när/var kan man träna?

osv osv... boktips?
 
Det är ju så att alla bruksprov är öppna enbart för registrerade hundar, men träna kan du ju göra ändå. Ge inte upp planerna på vanligt spår bara för att du inte kan tävla. Jag tävlar inte heller trots reggade hundar och spårkurs kan man gå ändå. Kolla med din klubb om ekipage som siktar på tävling prioriteras. Det kan vara så, men det behöver det inte vara. Om inte annat kan du hitta några kompisar att träna med.
 
jag fick precis höra "mellan raderna" hur korkat det var med en oreggad hund, och jag misstänker att det är just tävlingsekipage som prioriteras. men jag kanske kanske kommer med på en vanlig lydnadskurs nästa månad så jag håller tummarna att de tycker om min hund. jag har haft lite problem med klubben innan, då mina anmälningar försvunnit etc, inget gott första intryck med andra ord. och allt jag vill är att ha kul med min hund :crazy:
 
På vår klubb (inte Lunds men i närheten) var det inga problem att ha med blandrashundar i träningsgruppen. Vi hade en med när vi gick kurs höstas.
 
Inte vår heller (Oxie BK i Malmö), dock är kurserna under våren fulltecknade.
 
Det bästa är om du kontaktar någon jägare som bor i närheten. Känner du ingen prata med markägaren, de kan hjälpa dig. Alla som jagar måste ha tillgång till en eftersöks hund så det bör du hitta lätt. Annars kan du ta kontakt med rasklubbarna med spår hundar, kan finnas någon som bor i din närhet som kan hjälpa dig.
Man får träna spår i stort sett när och var som helst, men du MÅSTE ha jakträtts innehavarens tillstånd. Bäst är det ju om du får en kontakt först så får du hjälp och information om hur du tränar och vilka regler som gäller.
Lycka till
/absolut
 
Kolla med jaktkresten i närheten av där du bor. De har säkert koll på vart man kan vända sig för att få hjälp att träna. Jag tror att du kan gå in på svensk jakt på nätet och få fram telefon nummer. Det är bra om man lär sig och hunden rätt i från början. Vi försökte på egen hand vilket har inneburit en hel del extra arbete... Om du inte hittar så kan jag kolla nästa gång vi får hem tidningen för där står alla nummer med! Det är jättekul med eftersök men det kräver nästan att man är flera, en del hundar lär sig att spåra sin matte/husse och fattar inte att det är djurspåret de ska följa...
 
*mutter* nä, de tar inte in oreggad hundar i spårgruppen på lunds. brist på spårmark säger dom. men å andra sidan lutar det nu åt att jag ska flytta ganska snart (inom ett år) till kalmar, och där kan dom i alla fall inte ha någon brist på spårmark...
 
Det finns speciella eftersökskurser och de bryr sig inte om vad det är för ras på din hund eller om den är blandras. Det brukar stå annonser om dessa kurser i Jakttidningarna och tror även att det kan stå under annonser på www.jagareforbundet.se .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 411
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 550
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Hej alla hundtokiga människor! Jag och sambon är i valptankar och schäfern har alltid varit min favoritras och efter att exet hade två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 151
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp